• Anonym (Anonym 42)

Leva tillsammans utan ett fungerande sexliv

Det behövs en del bakgrund för att förstå mitt dilemma kring sexliv och intimitet. När jag var väldigt ung träffade jag min första make, vi var tillsammans i många år och jag tog initiativ till skilsmässa när jag var 38 år och med ett vuxet barn och ett i tonåren. Min exmake var alltså min första.  För att inte göra detta för långt så hade vi många problem men höll ihop för barnen, dumt jag vet. Min exmake har en beroendepersonlighet och genomgått behandling för spelmissbruk. Under många år var han inte aktiv i spelmissbruket men tog ett återfall som ledde till katastrofala följder. De år han inte spelade hade han, i mitt tycke, ett omättligt behov av sex. Jag däremot trodde att jag var asexuell.  Jag provade terapi, kosttillskott, ja massa annat men jag hade verkligen ingen lust. Min exmake var intensiv, arg, besviken och otrogen.

Hur som helst, skilsmässa och jag träffar ingen ny, dejtar inte utan läker en på många sätt fruktansvärd skilsmässa. Efter två år träffar jag en ny man, jag är nyligen fyllda 40 och plötsligt, jag är inte alla asexuell. 
    Denna man får mig att tänka på sex bara jag tittar på honom, jag har så mycket lust till honom 

Men nu när jag för första gången i livet känner lust så möter jag en man som faktiskt inte verkar så intresserad av mig sexuellt. En del av mig tänker att det är kanske fel på mig som levt med en sexmissbrukare och därför inte förstår " normal" sexualitet men vi får det inte att fungera. Förstå mig rätt men min nya kärlek tycker att allt är bra och att det enda som inte är bra är att jag inte är nöjd. Så vad är då svårt för mig. Min nya kärlek uttrycker nästan aldrig att han är attraherad av mig, inte med ord eller blickar, kroppsspråk.  Han har svårt om jag tar initiativ till sex, svarar ofta sen, jag har svårt på kvällen eller liknande.  Han verkar aldrig bli upphetsad av mig utan mer så att han måste först vara upphetsad och sen kunna ha sex. Sexet går alltid till på samma sätt, han tar min hand mot sina erogena zoner och visar att jag ska röra honom, ibland kan han röra lite vid mina bröstvårtor men det är en kort stund. Sen är det penetrerande sex i missionären eller från sidan tills han kommer, ofta rätt snabbt. Han tycker inte om kyssar, rör inte vid min kropp,  har nästan aldrig rört mig mellan benen, typ råkat komma åt av misstag. Spelar ingen roll om jag tar av mig kläder, minimalt med förspel. Om jag inte kommer så typ beklagar han och säger att det är ju bra om jag försöker komma innan honom för sen behöver han vila. 
    Jag har sagt och uttryckt flera gånger att det påverkar mig att han aldrig uttrycker eller visar lust eller attraktion för mig. Han säger att han är attraherad annars skulle han inte vara med mig men att det alltid varit svårt för honom att uttrycka, han har haft flera förhållanden, är 45 år och säger att han alltid varit så. Jag har tänkt att han kanske varit osäker och därför aldrig rör min kropp, men nu har det gått två år. Han vill att jag rör honom, har oralsex osv men rör inte mig. Jag hade nog inte varit bekväm med oralsex men att röra vid mig, uttrycka attraktion. Jag har så klart tagit upp detta, mer konkret om längre förspel, kanske annan ställning, uttryckt känslor kring att jag blir osäker. 

Vi når dock inte varandra, han tycker att jag klagar och känner sig sårad. Jag uttrycker att jag älskar att vara nära honom, jag vill bara ha det lite annorlunda, kanske kyssar, hinna ta av mig, se attraktion på något sätt. Jag uttrycker lust, uttrycker hur fin han är och hur attraherad jag är. Jag försöker vara ödmjuk, inte klaga men känslan av att jag nu i livet bubblar av lust men vi möts i snabba samlag, när det exakt passar min kärleks lust. Om jag inte kommer så beklagar han men skulle aldrig fråga om han kan göra något för mig. 

Han tycker att jag bara ska vara nöjd och vi har det bra och att han är som han är.  I andra sammanhang är han otroligt omtänksam, kärleksfull och vi har det bra. Ska jag bara försöka ta hand om min lust själv och vara nöjd eller ska jag fortsätta kämpa för förändring.

• Svar på tråden Leva tillsammans utan ett fungerande sexliv
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Trött i mössan) skrev 2024-09-04 18:30:09 följande:
    Men sluta ursäkta allt dåligt beteende med diagnoser!

Min älskare har på riktigt diagnos autism och han är en underbar omtänksam man sexuellt.
    Ja, så kan det absolut vara inom ett område.I det större perspektivet i det s k livspusslet som helhet blir problematiken i autismenspektrat mer synliggjord. Ingen orsak att dra öronen åt sig när allt som i allt annat är mycket individuellt. :) 
  • New  Dawn
    Anonym (Anonym) skrev 2024-09-04 19:15:51 följande:

Absolut ingenting utesluter en diagnos inom autismspektrat innan TS man genomfört ett standardiserat online test. Följt av ett besök på Vuxenhabiliteringen med TS, där de tillsammans resonerar om en möjlig NPF problematik. Jag är definitivt ingen kvinna som utdelar diagnoser härs och tvärs utan att ta in psykologiska aspekter. Ogillar den metodiken till max och jag ser alltid i första hand till psykosociala faktorer i all problematik. Arbetar dessutom inte inom fältet. TS mans issues kan oxå landa i helt andra orsaker.

Här ser jag dock ett rött flagg dock baserat på TS berättande. Besitter en gedigen erfarenhet genom en nära släkting med utvecklad Asperger diagnos. Numera är benämningen autism nivå ett. Släktingen har inlett flera relationer, fler än genomsnittet bör tilläggas, bildat familj (barnet har autism såsom TS son), separerat osv och har påminnande utmaningar i sitt relaterande i vilka TS och hennes man brottas med i skrivande stund. 

Artisten Camilla Henemark är ett gott exempel utöver min släkting med Asperger syndrom och ADHD som verkligen inte alltid är synliggjorda (en vanlig missuppfattning att så ska det vara). Erfarenheter av flera relationer är det gängse!

Diagnoser inom autismenspektrum innebär långt ifrån alltid utmaningar i initiera nära relationer, absolut inget hinder enligt vad jag iakttagit. Killar på spektrumet kan i vissa fall, onödigt att generalisera, vara mer försiktiga i inledningen men satsar gärna på sitt specialintresse, ex vis forskning där de röner karriärsmässiga framgångar. Fast som TS beskriver så väl kan kommunikation och inlevelseförmåga i en pågående relation behöva finslipas och jobbas på. Därtill vill och behöver relativt många med autism mycket egentid och föredrar singellivet. 

Jag har inte skrivit att det en otänkbart att män med autism kan skapa, och genomgå flera relationer , och utöver det ha flera kvinnliga vänner, (som enligt TS mest handlar om att få kvinnlig uppmärksamhet) men det är väl ändå mer ovanligt bland personer med autism.

Med eller utan diagnoser inom autism spektrum, är det anmärkningsvärt att TS man, med sitt trista och självcenterade sätt lockar så många kvinnor, både som partners och vänner. Också oväntat att TS är så himla kåt på denna självisk man, och så längtansfull efter hans närhet. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (självisk)
    Anonym (Trött i mössan) skrev 2024-09-04 18:30:09 följande:
    Men sluta ursäkta allt dåligt beteende med diagnoser!

Min älskare har på riktigt diagnos autism och han är en underbar omtänksam man sexuellt.
    Och där gjorde jag någon förbannad ja. Det var ju väntat. Så trist att du väljer att se det så, men det är de som har autism som har det jobbigt med det fysiska vare sig det passar in i din mall av autism eller inte. Du sitter inte mer på svaret än vad jag gör bara för din man har autism och är underbar. Var någonstans skrev jag att autister inte kan vara  underbara och omtänksamma sexuellt? Det betyder inte att alla är det. Och bara för att någon har en diagnos behöver inte det vara något negativt, det kan betyda lösningen, svaret, på gåtan både för den som har det och för omgivningen. 
  • Anonym (självisk)
    New Dawn skrev 2024-09-04 18:16:59 följande:
    Anonym (Anonym) skrev 2024-09-04 17:42:06 följande:

Du kan vara inne på något när du spekulerar om mannen har något ur NPF spektrumet, Gradskillnaderna är verkligen stora mellan Autistens nivå av autism där nivå ett är den lindrigaste som tidigare kallades Aspergers syndrom. Ett av kännetecknen är just svårigheter i kommunikation och i inlevelse av andra människors behov, känslor och reaktioner. TS kan ha en förståelig utmaning i att tolka och förstå hennes behov till fullo rätt, något som inte nödvändigtvis behöver handla om en uttalad kärleksbrist eller egocentriska drag för den delen.

Något som talar för att paret borde köra online testet för autism är sonens diagnos, när genetiken i hög grad spelar in. Vuxna föräldrar får bakvänt vetskap om sin diagnos först när ett eller flera av barnen visat sig utvecklat autism eller ADHD diagnos. Om internetbaserade testet visar på autismenspektrum för TS mans del är värt att höra efter om remiss till Vuxenhabiliteringens program. I kurserna som hålls ges mycket matnyttig info med ökade kunskaper om ömsesidig kommunikation och samspel för vuxna. 

De vänner med autism som du refererar till är sannolikt behäftade med lindrigare autism dvs nivå ett. Egentligen är lindrigare verkligen helt fel ordval av mig eftersom utmaningarna kan vara nog så betydande oavsett. Allt är förstås väldigt individuellt inom vilket område autismen utrycker sig som mest. Närhet- och intimitet brukar ju kunna vara behäftade med svårigheter för en del klienter, andra åter jobbar med relationer eller utmaningar i studie- eller jobb situationer. 

Tycker ni inte det låter oväntat att en man med dessa diagnoser, och(framför allt) det beteende som beskrivs, skulle ha haft flera relationer, (dvs att han attraherat, intresserat så pass många kvinnor) och dessutom har en hel del kvinnliga vänner som TS tror han har för att få uppmärksamhet av kvinnor. 
    Särskilt en autistisk som jag känner är mycket social av sig. Jag har också läst mig till att någon som hade autism blev först inte misstänkt att ha det för han var social och det kunde man ju då omöjligt vara om man hade autism trodde då denne person, men det kan man visst vara. Den här autistiske mannen var märkbart intelligent och hade lärt sig avläsa de sociala koderna. 

Jo, jag tycker det är anmärkningsvärt hur han har lyckats med flera förhållanden och få barn, men jag skulle tro att han kompenserar det då på andra områden. TS älskar uppenbarligen den här mannen trots det här problemet och det säger ju något. 

Jag säger inte att jag är 100 på att mannen har autism, det är en vinkel, en aspekt, en teori jag har då det kommit fram hur han är fysiskt och hur hans resonemang låter. Mitt första intryck var att banna denne man, men efter ett tag och efter mer information  började jag tänka på om han kan vara autistisk. Då är det inte av illvilja och själviskhet han gör detta, utan det är något annat då som gör att det har blivit så här. 
  • Anonym (självisk)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-09-04 17:42:06 följande:

Du kan vara inne på något när du spekulerar om mannen har något ur NPF spektrumet, Gradskillnaderna är verkligen stora mellan Autistens nivå av autism där nivå ett är den lindrigaste som tidigare kallades Aspergers syndrom. Ett av kännetecknen är just svårigheter i kommunikation och i inlevelse av andra människors behov, känslor och reaktioner. TS kan ha en förståelig utmaning i att tolka och förstå hennes behov till fullo rätt, något som inte nödvändigtvis behöver handla om en uttalad kärleksbrist eller egocentriska drag för den delen.

Något som talar för att paret borde köra online testet för autism är sonens diagnos, när genetiken i hög grad spelar in. Vuxna föräldrar får bakvänt vetskap om sin diagnos först när ett eller flera av barnen visat sig utvecklat autism eller ADHD diagnos. Om internetbaserade testet visar på autismenspektrum för TS mans del är värt att höra efter om remiss till Vuxenhabiliteringens program. I kurserna som hålls ges mycket matnyttig info med ökade kunskaper om ömsesidig kommunikation och samspel för vuxna. 

De vänner med autism som du refererar till är sannolikt behäftade med lindrigare autism dvs nivå ett. Egentligen är lindrigare verkligen helt fel ordval av mig eftersom utmaningarna kan vara nog så betydande oavsett. Allt är förstås väldigt individuellt inom vilket område autismen utrycker sig som mest. Närhet- och intimitet brukar ju kunna vara behäftade med svårigheter för en del klienter, andra åter jobbar med relationer eller utmaningar i studie- eller jobb situationer. 

Tack för ditt svar. Intressant. 
  • Anonym (Anonym 42)

Jag tror att min sambo har autism, det tror han med. I mitt yrke arbetar jag med att förbereda  underlag till psykologer som arbetar med npf- utredningar, jag har också rätt stor erfarenhet av att leva nära människor med npf- diagnoser. Med det sagt så är jag ingen expert och visst kan jag känna igen mig själv i många kvinnor med autism. Min sambo är som sagt inne på samma spår, men vill inte utreda då han aldrig skulle söka någon form av stödinsatser. Han har en bakgrund inom sportens värld och mycket socialträning i sitt yrke. Han beskriver dock att han alltid haft det svårt med sin självbild och blir extremt trött i sociala sammanhang. 

Hans många kvinnliga vänner och min tanke att de är för ett uppmärksamhetsbehov bygger på att när vi träffades så berättade han om dessa, de hade också lite kontakt till en början.  Jag uppmuntrade detta och ville en bit in i förhållandet träffa dessa, då jag flyttat till hans hemstad. Han var positiv till detta men nu två år in har det aldrig skett, någon träff blev inställd men han beskrev det sedan som att jag ändå inte passar med dem, de är inte min typ och att han vanligtvis inte har kontakt med kvinnliga vänner när han är i förhållande.  Jag ifrågasatte hur han tror att de vännerna känner när man endast umgås och pratar när man inte har en partner. Min sambo är en god lyssnare, arbetar med många kvinnor och det är ofta där han träffat tidigare partners. Han är inte den som skulle prata med någon på krogen. Jag tycker så klart att han är enormt attraktiv, han är ju den första mannen som jag upplever lust med. 

Jag tror som många sagt att det nog inte kommer bli så mycket ändring, han vet kanske inte hur eller har inte engagemanget för det. När han har engagemang föt något då kan han flytta berg. Han är väldigt mån om att leva ihop, gifta sig och att jag aldrig ska lämna.  Han är villig att lyssna in mig i mycket men just denna här delen av relationen når vi inte varandra. 

• Anonym (självisk)
    Anonym (Anonym 42) skrev 2024-09-04 23:55:13 följande:

Jag tror att min sambo har autism, det tror han med. I mitt yrke arbetar jag med att förbereda  underlag till psykologer som arbetar med npf- utredningar, jag har också rätt stor erfarenhet av att leva nära människor med npf- diagnoser. Med det sagt så är jag ingen expert och visst kan jag känna igen mig själv i många kvinnor med autism. Min sambo är som sagt inne på samma spår, men vill inte utreda då han aldrig skulle söka någon form av stödinsatser. Han har en bakgrund inom sportens värld och mycket socialträning i sitt yrke. Han beskriver dock att han alltid haft det svårt med sin självbild och blir extremt trött i sociala sammanhang. 

Hans många kvinnliga vänner och min tanke att de är för ett uppmärksamhetsbehov bygger på att när vi träffades så berättade han om dessa, de hade också lite kontakt till en början.  Jag uppmuntrade detta och ville en bit in i förhållandet träffa dessa, då jag flyttat till hans hemstad. Han var positiv till detta men nu två år in har det aldrig skett, någon träff blev inställd men han beskrev det sedan som att jag ändå inte passar med dem, de är inte min typ och att han vanligtvis inte har kontakt med kvinnliga vänner när han är i förhållande.  Jag ifrågasatte hur han tror att de vännerna känner när man endast umgås och pratar när man inte har en partner. Min sambo är en god lyssnare, arbetar med många kvinnor och det är ofta där han träffat tidigare partners. Han är inte den som skulle prata med någon på krogen. Jag tycker så klart att han är enormt attraktiv, han är ju den första mannen som jag upplever lust med. 

Jag tror som många sagt att det nog inte kommer bli så mycket ändring, han vet kanske inte hur eller har inte engagemanget för det. När han har engagemang föt något då kan han flytta berg. Han är väldigt mån om att leva ihop, gifta sig och att jag aldrig ska lämna.  Han är villig att lyssna in mig i mycket men just denna här delen av relationen når vi inte varandra. 

Med all respekt, TS, jag hade önskat att du delgett oss det här i början, hade gjort det enklare för oss i våra försök att tolka rätt, hjälpa dig. Har du inte själv funderat på om det är hans (odiagnostiserade) autism som orsakat det här? Det behöver inte handla om stödinsatser i hemmet som är det avgörande i hans fall utan att få rätt hjälp när det gäller ert problem. 
  • New  Dawn

Håller verkligen med signaturen "självisk" att detta är något du borde beskrivit i början. Det är märkligt att du inte började berätta om dina tankar gällande diagnoser förrän andra i tråden tog upp det.

För övrigt. Oavsett, hur än du försöker beskriva hans goda sidor, har du skrivit att han alltid varit på samma sätt när det kommer till närhet och sex, och det är ju en total katastrof. Han är 100% självisk. Bryr sig inte om din njutning alls. Gillar inte kyssar. Om du inte kommer, och du visar att du vill det, tycker han bara att du får bli snabbare. Det blir motstånd om du vill ha sex i andra ställningar än missionären eller från sidan. När du visar att du behöver mer, sägar han att han måste vila. Han tar nästan inte på dig alls. Nästan aldrig tagit dig mellan benen. Visar ingen uppskattning. Varken med ord, blickar, eller kroppsspråk. Kan inte ens ta initiativ till en kram. 
    Att han haft flera relationer tidigare är ofattbart. Att du ens vill att ha sex, under dessa förhållanden i två år, är lika ofattbart. 

Dessutom, det du skriver, att han är en god lyssnare osv rimmar väldigt illa med det du skriver i början. När du pratar om hur du känner sexuellt, tycker han att du klagar, eller att du bara ska vara nöjd. Då är man ingen god lyssnare
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Anonym)
    New Dawn skrev 2024-09-04 19:58:04 följande:
    Jag har inte skrivit att det en otänkbart att män med autism kan skapa, och genomgå flera relationer , och utöver det ha flera kvinnliga vänner, (som enligt TS mest handlar om att få kvinnlig uppmärksamhet) men det är väl ändå mer ovanligt bland personer med autism.

Med eller utan diagnoser inom autism spektrum, är det anmärkningsvärt att TS man, med sitt trista och självcenterade sätt lockar så många kvinnor, både som partners och vänner. Också oväntat att TS är så himla kåt på denna självisk man, och så längtansfull efter hans närhet. 

Ja,  jag förstår din synpunkt. Kvinnor och män med autism kan dock hantera och vara inne i flera parallella relationer. En del är riktigt intensiva. Den bekant med autism jag skrev om har genom sin intelligens och goda iakttagelseförmåga stabila vänskapsrelationer, till och med ställt mot vad neurotypiska människor i allmänhet har i sitt. Uppmärksamhetssökande av motsatt kön känner jag definitivt inte igen hos honom det minsta.
    Att upprätthålla nära och intima relationer över tid kan emellertid vara kopplat till stora utmaningar. En orsak till att TS man upplevt ett par uppbrott? Som sagt visar sig symptomen inom npf registret individuellt och omväxlande. 

Håller även med om att det är märkligt att TS är så attraherad av en man som vid första anblick ter sig väldigt självcentrerad. I samlivet som pågått i två års tid har mannen visat sig väldigt egoistisk. Initialt tänkte jag på issues i TS självkänsla och/eller att TS borde hävda sig själv mer osv. Men med den nya och kompletterande infon av TS ökar min insikt om hur knepigt det kan vara att få till alla aspekter i en relation speciellt om en npf diagnos involverad. TS starka övertygelse, förståelse och vilja att komma mannen till mötes är beundransvärd tycker jag!

• Anonym (46 år)
    Anonym (Anonym 42) skrev 2024-09-01 00:29:03 följande:
    Leva tillsammans utan ett fungerande sexliv

Det behövs en del bakgrund för att förstå mitt dilemma kring sexliv och intimitet. När jag var väldigt ung träffade jag min första make, vi var tillsammans i många år och jag tog initiativ till skilsmässa när jag var 38 år och med ett vuxet barn och ett i tonåren. Min exmake var alltså min första.  För att inte göra detta för långt så hade vi många problem men höll ihop för barnen, dumt jag vet. Min exmake har en beroendepersonlighet och genomgått behandling för spelmissbruk. Under många år var han inte aktiv i spelmissbruket men tog ett återfall som ledde till katastrofala följder. De år han inte spelade hade han, i mitt tycke, ett omättligt behov av sex. Jag däremot trodde att jag var asexuell.  Jag provade terapi, kosttillskott, ja massa annat men jag hade verkligen ingen lust. Min exmake var intensiv, arg, besviken och otrogen.

Hur som helst, skilsmässa och jag träffar ingen ny, dejtar inte utan läker en på många sätt fruktansvärd skilsmässa. Efter två år träffar jag en ny man, jag är nyligen fyllda 40 och plötsligt, jag är inte alla asexuell. 
    Denna man får mig att tänka på sex bara jag tittar på honom, jag har så mycket lust till honom 

Men nu när jag för första gången i livet känner lust så möter jag en man som faktiskt inte verkar så intresserad av mig sexuellt. En del av mig tänker att det är kanske fel på mig som levt med en sexmissbrukare och därför inte förstår " normal" sexualitet men vi får det inte att fungera. Förstå mig rätt men min nya kärlek tycker att allt är bra och att det enda som inte är bra är att jag inte är nöjd. Så vad är då svårt för mig. Min nya kärlek uttrycker nästan aldrig att han är attraherad av mig, inte med ord eller blickar, kroppsspråk.  Han har svårt om jag tar initiativ till sex, svarar ofta sen, jag har svårt på kvällen eller liknande.  Han verkar aldrig bli upphetsad av mig utan mer så att han måste först vara upphetsad och sen kunna ha sex. Sexet går alltid till på samma sätt, han tar min hand mot sina erogena zoner och visar att jag ska röra honom, ibland kan han röra lite vid mina bröstvårtor men det är en kort stund. Sen är det penetrerande sex i missionären eller från sidan tills han kommer, ofta rätt snabbt. Han tycker inte om kyssar, rör inte vid min kropp,  har nästan aldrig rört mig mellan benen, typ råkat komma åt av misstag. Spelar ingen roll om jag tar av mig kläder, minimalt med förspel. Om jag inte kommer så typ beklagar han och säger att det är ju bra om jag försöker komma innan honom för sen behöver han vila. 
    Jag har sagt och uttryckt flera gånger att det påverkar mig att han aldrig uttrycker eller visar lust eller attraktion för mig. Han säger att han är attraherad annars skulle han inte vara med mig men att det alltid varit svårt för honom att uttrycka, han har haft flera förhållanden, är 45 år och säger att han alltid varit så. Jag har tänkt att han kanske varit osäker och därför aldrig rör min kropp, men nu har det gått två år. Han vill att jag rör honom, har oralsex osv men rör inte mig. Jag hade nog inte varit bekväm med oralsex men att röra vid mig, uttrycka attraktion. Jag har så klart tagit upp detta, mer konkret om längre förspel, kanske annan ställning, uttryckt känslor kring att jag blir osäker. 

Vi når dock inte varandra, han tycker att jag klagar och känner sig sårad. Jag uttrycker att jag älskar att vara nära honom, jag vill bara ha det lite annorlunda, kanske kyssar, hinna ta av mig, se attraktion på något sätt. Jag uttrycker lust, uttrycker hur fin han är och hur attraherad jag är. Jag försöker vara ödmjuk, inte klaga men känslan av att jag nu i livet bubblar av lust men vi möts i snabba samlag, när det exakt passar min kärleks lust. Om jag inte kommer så beklagar han men skulle aldrig fråga om han kan göra något för mig. 

Han tycker att jag bara ska vara nöjd och vi har det bra och att han är som han är.  I andra sammanhang är han otroligt omtänksam, kärleksfull och vi har det bra. Ska jag bara försöka ta hand om min lust själv och vara nöjd eller ska jag fortsätta kämpa för förändring.

Jag har läst igenom nästan alla dina svar TS. Det här med känslor är inte lätt. Dock tror jag inte att du på riktigt är kär i din man. Du verkar, precis som de som svarat i tråden hitta en massa saker med din man som du inte gillar!

Jsg tycker din man verkar väldigt egoistisk och tänker bara på sig själv, speciellt i sängkammaren. Så som du beskriver ert sexliv är torftigt och endast bara till för att han vill ha orgasm. Han borde skämmas.

Sedan är det märkligt att du inte har någon relation till hans barn efter så lång tid. 

Jag har varit lite i liknande sits, eller inte helt men jag träffade en man för snart två år sedan på en dejtingsida. Det klickade direkt och vi har varit ett par sedan dess! Det visade sig efter ca ett halvår att hans lust dalat med åren och att han inte var lika sugen som innan. Detta berättade han inte förrän det kom på tal att han sällan skrev "snuskigt" till mig. Min sexlust är hög och har varit sedan jag blev 40, är 46 nu. Jag hade trott att jag skulle träffa en man som var lika sugen som jag men så blev det inte. Dock är han väldigt på med att kramas, pussas och vara nära när vi ses. Vi hsr sex, brukar bli när vi sover över tillsammans på helgen. Jag har sagt att jag låter honom ta initiativ och det gör han och vårt sex är varierande och han tänker främst på mig och inte sig själv när vi har sex .

Fråga dig själv, vill du stanna i denna relation? Det finns fler män och de flesta är inte sexmissbrukare (tror jag).
  • Anonym (Anonym)

Jag tror att min sambo har autism, det tror han med. I mitt yrke arbetar jag med att förbereda  underlag till psykologer som arbetar med npf- utredningar, jag har också rätt stor erfarenhet av att leva nära människor med npf- diagnoser. Med det sagt så är jag ingen expert och visst kan jag känna igen mig själv i många kvinnor med autism. Min sambo är som sagt inne på samma spår, men vill inte utreda då han aldrig skulle söka någon form av stödinsatser. Han har en bakgrund inom sportens värld och mycket socialträning i sitt yrke. Han beskriver dock att han alltid haft det svårt med sin självbild och blir extremt trött i sociala sammanhang. 

Så bra TS med din nya och mer utförliga beskrivningar av förhållandet med killen du gängat dig med! En delvis ny bild och nyheter för oss som läser din tråd och som hjälper oss till mer korrekt eller adekvat återkoppling. 

Du säger att oxå du känner igen dig i kvinnor med autism. Finns någon öppning för dig att själv bolla med en psykolog eller läkare på Vuxenhabiliteringen? Visa din man vägen i ditt eget sök och möjligen tipsa honom om att du får ut något av din professionella kontakt? Vad gäller stödinsatser till din partner kan de handla om support och spegling i hans approach till sex och samlevnad ihop med dig. Pudelns kärna för er båda. För han vill väl att relationen er emellan ska vara tillfredsställande för er båda (?) och hålla över tid?? Stödet behöver ju absolut inte handla om hela batteriet av satsningar i gruppträffar, kontaktmannaskap, boendestöd eller hjälp i ekonomi mm i hans fall. Så som han möjligen uppfattar en kontakt med habiliteringen. Riktade satsningar är möjliga. 

Vill du säga något om varför du finner honom så enormt attraktiv? Du blir ju relativt negligerad i ett intima. Funkar allt annat er emellan perfekt och så att säga kompenserar? 

• Anonym (Anonym 42)

Självklart har jag funderat på om förklaringar kring våra svårigheter att mötas kan bero på svårigheter i ömsesidig kommunikation, föreställningsförmåga osv. Svar som kan finnas utifrån en eventuell autismdiagnos. 

Jag har också tänkt att det kan handla om att han inte är attraherad av olika anledningar, inte intresserad av den delen av relationen, haft upplevelser som skadat den delen av honom eller något helt annat. 

Tack för tipset om att " visa" vägen genom att själv söka stöd. Han vägrar som sagt att söka någon form av samtalsstöd, han tycker att det både är meningslöst och obehagligt. Habiliteringen erbjuder stöd där det redan finns en diagnos och han vill inte genomföra en utredning. 

Varför jag finner honom attraktiv? Jag tror att då jag hela mitt liv försökt undvika sex, blivit utsatt för tjat, påtryckningar, ilska och svek. Hela tiden och varje dag utsatt för krav om sex. Ställt upp för husfriden och i många fall varit den enda gången som jag fått uppmärksamhet. Så när jag blir singel och låter mig läka så väcks något annat i mig, min egen sexualitet.
    Denna man uppmärksammar mig när vi träffas enormt mycket, fast inte sexuellt. Vi har timslånga samtal om livet, jag slappnar och finner honom både lugn och trygg. På något sätt blir han den som symboliserar min lust och min enda erfarenhet av att uppleva sex som något njutningsbart. Hans utstrålning, hans doft, det finns massor. Men självklart förändras en del av mina känslor kring detta när man inte möts. Jag tänkte dock till en början att jag bär skuld då jag inte uttrycker vad jag vill. Nu har jag dock sagt och förklarat väldigt tydligt 

Svar på tråden Leva tillsammans utan ett fungerande sexliv