Inlägg från: Anonym (självisk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (självisk)

Leva tillsammans utan ett fungerande sexliv

Du har ju på ett sätt bytt en dålig man mot en ny men med andra problem. Han är ju otroligt själviskt i sängen. Varför tillåter han ens oralsex medan du får inget? OSV. Jag hade inte varit kvar. Man ska vara likadana i sängen, annars får det vara. Om inte sexet fungerar kan man lika gärna vara vänner. Han ger dig inte heller vanlig fysisk beröring i er vardag, sitta nära m.m. Du har gett det här två år nu. Ge det inte mer. Varför utlånar du dig själv på detta vis? Först med exet och nu med han den här - jag vet inte vad jag ska kalla honom för - men något är ju definitivt fel med honom? Varför? Har du gått i någon slags terapi för att känna igen de röda flaggorna, för att stärka din självkänsla? Du har äntligen landat säkert i din egen sexualitet och lust - och så är det han, den där, som du slutar med, som du beslutar dig för att vara i en relation med? Var vän med honom istället, be han flytta sig lite åt sidan, för en äkta partner det är han inte. Varför ska du kompromissa och offra dig själv på en punkt som är så här viktig för dig? Nej, TS, Nej. Det här ska vara din tid, ta vara på den. Du har fått en andra chans i livet. Slösa inte bort den på en sådan som han. 

• Anonym (självisk)

TS vad tycker han själv, du sa att han sa han var "vanilj", det där är inte "vanilj", det är inte normalt, mainstream. Tror han på allvar han är som många andra killar är? Hur mycket krut ska du lägga på det här? Du har sagt ifrån, du har uttryckt dina behov, han tänker inte ändra sig, det är tydligt. Vad som fortfarande irriterar mig är hur kan han tillåta dig ge oralsex och så ger han så lite av sig själv till dig i sängen. Han tar och han tar. En man som bara tar i sängen tar säkert annars också i livet såvida han inte har någon diagnos som gör att han faktiskt inte förstår sig på skillnaden. Är han själv inte oroad över hur olika ni är på den här punkten? Han verkar helt främmande för en man som då påstås ha levt i flera tidigare relationer. Undrar vad de kvinnorna tänkt, men så har det också tagit slut... 

• Anonym (självisk)
    Anonym (Anonym 42) skrev 2024-09-03 22:15:24 följande:

Hej, 

Tack alla för svar, jag tar till mig. Förstår att mycket handlar om min självkänsla. Ja, vad svarar han, han säger att han absolut tycker att jag är attraktiv men har svårt att säga och visa. Han säger att jag ska säga vad jag behöver, jag berättar så tydligt jag kan. Väldigt lite händer,när jag tar upp det igen så hamnar han i resonemang som jag inte hänger med i. Det handlar bland annat om att människor är olika och visar kärlek på olika sätt, att han glömmer bort, att han har svårt, att han måste bli påmind, att han ska försöka.  Eftersom han ofta, nästan dagligen ropar att han behöver en kram, närhet eller liknande så har jag föreslagit att när den känslan kommer så ska själv initiera  närhet istället. Då blir det automatiskt att jag också får uppmärksamhet. Han håller med men det håller inte. Jag kramas mycket, uttrycker mig verbalt,  tycker om att vara nära och tycker inte att vi behöver vara exakt lika där men så klart behöver jag också uppmärksamhet i form att att min sambo initierar närhet 

Jag ville först inte dra autist-kortet, men nu gör jag det. Jag hoppas inga andra autister eller de som känner autister blir förbannade på mig. Han kan inte möjligtvis ha autism, TS? Du eller ni kan läsa på nätet kännetecken för det, det finns test han kan göra online, gratis, för att bättre få ett hum. Då kan ni jobba upp en bättre förståelse till varandra och hur ni ska göra framöver, men jag betvivlar han kommer aldrig förtrollas helt och bli som du vill han ska vara.
  • Anonym (självisk)
    Anonym (Anonym 42) skrev 2024-09-04 08:22:57 följande:

Han är inte självcentrerad när det gäller ekonomi, jag har bättre ekonomiska förutsättningar, högre lön men han är generös och delar med sig med det han har. Han menar att när han " ropar" att han behöver en kram så är det hans sätt att uttrycka sina behov.  Vilket han tycker är bra. 
    Jag och han själv har absolut varit inne på tanken om autism, han har barn med autism.  Det kan vara så och min förståelse finns, men samtidigt så är det ofta så svårt. Jag har föreslagit terapi men han vägrar. På något sätt hade det varit enklare att förstå om han helt enkelt var en person som inte gillade närhet i så stor grad, här är det ju att jag ska krama, lägga handen på, röra vid honom osv. 

Har du testat att inte göra det då? Får inte du något ska inte han få något, någon rättvisa måste det vara. Då kanske han börjar fatta?

Vad du gör nu är att du ger honom lördagsgodis på lördag kväll, men själv sitter du där utan. Han tycker inte du ska få av honom något godis, för det har han bestämt, åt dig, men han ska få av dig då han gillar godis.

Det jag läst om autism är att de kan ha svårt att leva sig in i någon annans situation, upplevelse, den måste man då förklara, men du säger du har förklarat, men hur har du förklarat? Har du förklarat på det exemplet - liknande - jag gett? För att han ska få godis av dig måste han ge godis till dig. Annars får ingen godis denna  lördagskväll eller någon annan kväll, dag, ever ever. Nästa gång han ropar Kram! svara inte. Om han fortsätter eller söker upp dig, säg nej, jag känner inte för det. Precis som du säger att du inte känner för att ge mig en kram när jag känner för det. Så du får ingen kram. Och jag får ingen kram. Då är det rättvist. 

Men ärligt, det här är på en sådan dagis nivå så det finns inte. Jag känner autister, inte håller de på så här som han gör. 
  • Anonym (självisk)
    Anonym (Trött i mössan) skrev 2024-09-04 18:30:09 följande:
    Men sluta ursäkta allt dåligt beteende med diagnoser!

Min älskare har på riktigt diagnos autism och han är en underbar omtänksam man sexuellt.
    Och där gjorde jag någon förbannad ja. Det var ju väntat. Så trist att du väljer att se det så, men det är de som har autism som har det jobbigt med det fysiska vare sig det passar in i din mall av autism eller inte. Du sitter inte mer på svaret än vad jag gör bara för din man har autism och är underbar. Var någonstans skrev jag att autister inte kan vara  underbara och omtänksamma sexuellt? Det betyder inte att alla är det. Och bara för att någon har en diagnos behöver inte det vara något negativt, det kan betyda lösningen, svaret, på gåtan både för den som har det och för omgivningen. 
  • Anonym (självisk)
    New Dawn skrev 2024-09-04 18:16:59 följande:
    Anonym (Anonym) skrev 2024-09-04 17:42:06 följande:

Du kan vara inne på något när du spekulerar om mannen har något ur NPF spektrumet, Gradskillnaderna är verkligen stora mellan Autistens nivå av autism där nivå ett är den lindrigaste som tidigare kallades Aspergers syndrom. Ett av kännetecknen är just svårigheter i kommunikation och i inlevelse av andra människors behov, känslor och reaktioner. TS kan ha en förståelig utmaning i att tolka och förstå hennes behov till fullo rätt, något som inte nödvändigtvis behöver handla om en uttalad kärleksbrist eller egocentriska drag för den delen.

Något som talar för att paret borde köra online testet för autism är sonens diagnos, när genetiken i hög grad spelar in. Vuxna föräldrar får bakvänt vetskap om sin diagnos först när ett eller flera av barnen visat sig utvecklat autism eller ADHD diagnos. Om internetbaserade testet visar på autismenspektrum för TS mans del är värt att höra efter om remiss till Vuxenhabiliteringens program. I kurserna som hålls ges mycket matnyttig info med ökade kunskaper om ömsesidig kommunikation och samspel för vuxna. 

De vänner med autism som du refererar till är sannolikt behäftade med lindrigare autism dvs nivå ett. Egentligen är lindrigare verkligen helt fel ordval av mig eftersom utmaningarna kan vara nog så betydande oavsett. Allt är förstås väldigt individuellt inom vilket område autismen utrycker sig som mest. Närhet- och intimitet brukar ju kunna vara behäftade med svårigheter för en del klienter, andra åter jobbar med relationer eller utmaningar i studie- eller jobb situationer. 

Tycker ni inte det låter oväntat att en man med dessa diagnoser, och(framför allt) det beteende som beskrivs, skulle ha haft flera relationer, (dvs att han attraherat, intresserat så pass många kvinnor) och dessutom har en hel del kvinnliga vänner som TS tror han har för att få uppmärksamhet av kvinnor. 
    Särskilt en autistisk som jag känner är mycket social av sig. Jag har också läst mig till att någon som hade autism blev först inte misstänkt att ha det för han var social och det kunde man ju då omöjligt vara om man hade autism trodde då denne person, men det kan man visst vara. Den här autistiske mannen var märkbart intelligent och hade lärt sig avläsa de sociala koderna. 

Jo, jag tycker det är anmärkningsvärt hur han har lyckats med flera förhållanden och få barn, men jag skulle tro att han kompenserar det då på andra områden. TS älskar uppenbarligen den här mannen trots det här problemet och det säger ju något. 

Jag säger inte att jag är 100 på att mannen har autism, det är en vinkel, en aspekt, en teori jag har då det kommit fram hur han är fysiskt och hur hans resonemang låter. Mitt första intryck var att banna denne man, men efter ett tag och efter mer information  började jag tänka på om han kan vara autistisk. Då är det inte av illvilja och själviskhet han gör detta, utan det är något annat då som gör att det har blivit så här. 
  • Anonym (självisk)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-09-04 17:42:06 följande:

Du kan vara inne på något när du spekulerar om mannen har något ur NPF spektrumet, Gradskillnaderna är verkligen stora mellan Autistens nivå av autism där nivå ett är den lindrigaste som tidigare kallades Aspergers syndrom. Ett av kännetecknen är just svårigheter i kommunikation och i inlevelse av andra människors behov, känslor och reaktioner. TS kan ha en förståelig utmaning i att tolka och förstå hennes behov till fullo rätt, något som inte nödvändigtvis behöver handla om en uttalad kärleksbrist eller egocentriska drag för den delen.

Något som talar för att paret borde köra online testet för autism är sonens diagnos, när genetiken i hög grad spelar in. Vuxna föräldrar får bakvänt vetskap om sin diagnos först när ett eller flera av barnen visat sig utvecklat autism eller ADHD diagnos. Om internetbaserade testet visar på autismenspektrum för TS mans del är värt att höra efter om remiss till Vuxenhabiliteringens program. I kurserna som hålls ges mycket matnyttig info med ökade kunskaper om ömsesidig kommunikation och samspel för vuxna. 

De vänner med autism som du refererar till är sannolikt behäftade med lindrigare autism dvs nivå ett. Egentligen är lindrigare verkligen helt fel ordval av mig eftersom utmaningarna kan vara nog så betydande oavsett. Allt är förstås väldigt individuellt inom vilket område autismen utrycker sig som mest. Närhet- och intimitet brukar ju kunna vara behäftade med svårigheter för en del klienter, andra åter jobbar med relationer eller utmaningar i studie- eller jobb situationer. 

Tack för ditt svar. Intressant. 
  • Anonym (självisk)
    Anonym (Anonym 42) skrev 2024-09-04 23:55:13 följande:

Jag tror att min sambo har autism, det tror han med. I mitt yrke arbetar jag med att förbereda  underlag till psykologer som arbetar med npf- utredningar, jag har också rätt stor erfarenhet av att leva nära människor med npf- diagnoser. Med det sagt så är jag ingen expert och visst kan jag känna igen mig själv i många kvinnor med autism. Min sambo är som sagt inne på samma spår, men vill inte utreda då han aldrig skulle söka någon form av stödinsatser. Han har en bakgrund inom sportens värld och mycket socialträning i sitt yrke. Han beskriver dock att han alltid haft det svårt med sin självbild och blir extremt trött i sociala sammanhang. 

Hans många kvinnliga vänner och min tanke att de är för ett uppmärksamhetsbehov bygger på att när vi träffades så berättade han om dessa, de hade också lite kontakt till en början.  Jag uppmuntrade detta och ville en bit in i förhållandet träffa dessa, då jag flyttat till hans hemstad. Han var positiv till detta men nu två år in har det aldrig skett, någon träff blev inställd men han beskrev det sedan som att jag ändå inte passar med dem, de är inte min typ och att han vanligtvis inte har kontakt med kvinnliga vänner när han är i förhållande.  Jag ifrågasatte hur han tror att de vännerna känner när man endast umgås och pratar när man inte har en partner. Min sambo är en god lyssnare, arbetar med många kvinnor och det är ofta där han träffat tidigare partners. Han är inte den som skulle prata med någon på krogen. Jag tycker så klart att han är enormt attraktiv, han är ju den första mannen som jag upplever lust med. 

Jag tror som många sagt att det nog inte kommer bli så mycket ändring, han vet kanske inte hur eller har inte engagemanget för det. När han har engagemang föt något då kan han flytta berg. Han är väldigt mån om att leva ihop, gifta sig och att jag aldrig ska lämna.  Han är villig att lyssna in mig i mycket men just denna här delen av relationen når vi inte varandra. 

Med all respekt, TS, jag hade önskat att du delgett oss det här i början, hade gjort det enklare för oss i våra försök att tolka rätt, hjälpa dig. Har du inte själv funderat på om det är hans (odiagnostiserade) autism som orsakat det här? Det behöver inte handla om stödinsatser i hemmet som är det avgörande i hans fall utan att få rätt hjälp när det gäller ert problem. 
Svar på tråden Leva tillsammans utan ett fungerande sexliv