• Anonym (Anonym 42)

Leva tillsammans utan ett fungerande sexliv

Det behövs en del bakgrund för att förstå mitt dilemma kring sexliv och intimitet. När jag var väldigt ung träffade jag min första make, vi var tillsammans i många år och jag tog initiativ till skilsmässa när jag var 38 år och med ett vuxet barn och ett i tonåren. Min exmake var alltså min första.  För att inte göra detta för långt så hade vi många problem men höll ihop för barnen, dumt jag vet. Min exmake har en beroendepersonlighet och genomgått behandling för spelmissbruk. Under många år var han inte aktiv i spelmissbruket men tog ett återfall som ledde till katastrofala följder. De år han inte spelade hade han, i mitt tycke, ett omättligt behov av sex. Jag däremot trodde att jag var asexuell.  Jag provade terapi, kosttillskott, ja massa annat men jag hade verkligen ingen lust. Min exmake var intensiv, arg, besviken och otrogen.

Hur som helst, skilsmässa och jag träffar ingen ny, dejtar inte utan läker en på många sätt fruktansvärd skilsmässa. Efter två år träffar jag en ny man, jag är nyligen fyllda 40 och plötsligt, jag är inte alla asexuell. 
    Denna man får mig att tänka på sex bara jag tittar på honom, jag har så mycket lust till honom 

Men nu när jag för första gången i livet känner lust så möter jag en man som faktiskt inte verkar så intresserad av mig sexuellt. En del av mig tänker att det är kanske fel på mig som levt med en sexmissbrukare och därför inte förstår " normal" sexualitet men vi får det inte att fungera. Förstå mig rätt men min nya kärlek tycker att allt är bra och att det enda som inte är bra är att jag inte är nöjd. Så vad är då svårt för mig. Min nya kärlek uttrycker nästan aldrig att han är attraherad av mig, inte med ord eller blickar, kroppsspråk.  Han har svårt om jag tar initiativ till sex, svarar ofta sen, jag har svårt på kvällen eller liknande.  Han verkar aldrig bli upphetsad av mig utan mer så att han måste först vara upphetsad och sen kunna ha sex. Sexet går alltid till på samma sätt, han tar min hand mot sina erogena zoner och visar att jag ska röra honom, ibland kan han röra lite vid mina bröstvårtor men det är en kort stund. Sen är det penetrerande sex i missionären eller från sidan tills han kommer, ofta rätt snabbt. Han tycker inte om kyssar, rör inte vid min kropp,  har nästan aldrig rört mig mellan benen, typ råkat komma åt av misstag. Spelar ingen roll om jag tar av mig kläder, minimalt med förspel. Om jag inte kommer så typ beklagar han och säger att det är ju bra om jag försöker komma innan honom för sen behöver han vila. 
    Jag har sagt och uttryckt flera gånger att det påverkar mig att han aldrig uttrycker eller visar lust eller attraktion för mig. Han säger att han är attraherad annars skulle han inte vara med mig men att det alltid varit svårt för honom att uttrycka, han har haft flera förhållanden, är 45 år och säger att han alltid varit så. Jag har tänkt att han kanske varit osäker och därför aldrig rör min kropp, men nu har det gått två år. Han vill att jag rör honom, har oralsex osv men rör inte mig. Jag hade nog inte varit bekväm med oralsex men att röra vid mig, uttrycka attraktion. Jag har så klart tagit upp detta, mer konkret om längre förspel, kanske annan ställning, uttryckt känslor kring att jag blir osäker. 

Vi når dock inte varandra, han tycker att jag klagar och känner sig sårad. Jag uttrycker att jag älskar att vara nära honom, jag vill bara ha det lite annorlunda, kanske kyssar, hinna ta av mig, se attraktion på något sätt. Jag uttrycker lust, uttrycker hur fin han är och hur attraherad jag är. Jag försöker vara ödmjuk, inte klaga men känslan av att jag nu i livet bubblar av lust men vi möts i snabba samlag, när det exakt passar min kärleks lust. Om jag inte kommer så beklagar han men skulle aldrig fråga om han kan göra något för mig. 

Han tycker att jag bara ska vara nöjd och vi har det bra och att han är som han är.  I andra sammanhang är han otroligt omtänksam, kärleksfull och vi har det bra. Ska jag bara försöka ta hand om min lust själv och vara nöjd eller ska jag fortsätta kämpa för förändring.

• Svar på tråden Leva tillsammans utan ett fungerande sexliv
  • Hellishen

Hur klarar han av att tillgodose sina barns behov med det här beteendet?

Eller tar du hand om hans barn också?

• Anonym (Anonym 42)

Ja det här var den första mannen jag dejtade, min andra partner. Jag valde att inte dejta eller träffa någon under två år efter skilsmässan. Jag provade därefter att första gången i livet gå in på en dejtingsida. Som kvinna blir man ju lite överröst på dessa sidor, jag valde att träffa honom och stängde snart därefter ner sidan. Hans barn bor hemma men är vuxna. Det förväntas inte att jag ska ta hand om dem något särskilt.  Han visar omsorg om barnen med jag varken han eller hans barn uttrycker med ord uppskattning eller ömhet mot varandra. Det är överlag väldigt lite dialog. Den han har närmast kontakt med är sin mamma, han har också en hel del kvinnliga vänner, de umgås inte aktivt för närvarande men något säger mig att det funnits i form av att han tycker om kvinnlig uppmärksamhet. 

Visst var det så att jag var utsvulten när vi träffades och var 40 år och upptäckte för första gången att jag har en sexuelllust. Jag tror faktiskt inte heller att han ändrar sig. Det jag inledningsvis funderade över var om jag som var gift i många år med en man med missbruk, även sexmissbruk, blivit så van vid intensiv uppvaktning, trots att jag avskydde det, att jag nu kräver för mycket. Men egentligen spelar det ingen roll, jag har oavsett rätt att känna att jag vill mer

• New  Dawn

Jag förstår inte att han har haft flera relationer bakom sig. Iofs förstår jag att de blivit avslutade, men inte att han lyckats inleda (flera!) relationer. 
    Jag har läst mycket om att många män har svårt att inleda relationer, men inte denne man tydligen!
    Han har dessutom kvinnliga vänner, och från dem får han kvinnlig uppmärksamhet. 
    Jag är väldigt förvånad över det. 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (självisk)
    Anonym (Anonym 42) skrev 2024-09-04 08:22:57 följande:

Han är inte självcentrerad när det gäller ekonomi, jag har bättre ekonomiska förutsättningar, högre lön men han är generös och delar med sig med det han har. Han menar att när han " ropar" att han behöver en kram så är det hans sätt att uttrycka sina behov.  Vilket han tycker är bra. 
    Jag och han själv har absolut varit inne på tanken om autism, han har barn med autism.  Det kan vara så och min förståelse finns, men samtidigt så är det ofta så svårt. Jag har föreslagit terapi men han vägrar. På något sätt hade det varit enklare att förstå om han helt enkelt var en person som inte gillade närhet i så stor grad, här är det ju att jag ska krama, lägga handen på, röra vid honom osv. 

Har du testat att inte göra det då? Får inte du något ska inte han få något, någon rättvisa måste det vara. Då kanske han börjar fatta?

Vad du gör nu är att du ger honom lördagsgodis på lördag kväll, men själv sitter du där utan. Han tycker inte du ska få av honom något godis, för det har han bestämt, åt dig, men han ska få av dig då han gillar godis.

Det jag läst om autism är att de kan ha svårt att leva sig in i någon annans situation, upplevelse, den måste man då förklara, men du säger du har förklarat, men hur har du förklarat? Har du förklarat på det exemplet - liknande - jag gett? För att han ska få godis av dig måste han ge godis till dig. Annars får ingen godis denna  lördagskväll eller någon annan kväll, dag, ever ever. Nästa gång han ropar Kram! svara inte. Om han fortsätter eller söker upp dig, säg nej, jag känner inte för det. Precis som du säger att du inte känner för att ge mig en kram när jag känner för det. Så du får ingen kram. Och jag får ingen kram. Då är det rättvist. 

Men ärligt, det här är på en sådan dagis nivå så det finns inte. Jag känner autister, inte håller de på så här som han gör. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (självisk) skrev 2024-09-04 16:21:10 följande:
    Har du testat att inte göra det då? Får inte du något ska inte han få något, någon rättvisa måste det vara. Då kanske han börjar fatta?

Vad du gör nu är att du ger honom lördagsgodis på lördag kväll, men själv sitter du där utan. Han tycker inte du ska få av honom något godis, för det har han bestämt, åt dig, men han ska få av dig då han gillar godis.

Det jag läst om autism är att de kan ha svårt att leva sig in i någon annans situation, upplevelse, den måste man då förklara, men du säger du har förklarat, men hur har du förklarat? Har du förklarat på det exemplet - liknande - jag gett? För att han ska få godis av dig måste han ge godis till dig. Annars får ingen godis denna  lördagskväll eller någon annan kväll, dag, ever ever. Nästa gång han ropar Kram! svara inte. Om han fortsätter eller söker upp dig, säg nej, jag känner inte för det. Precis som du säger att du inte känner för att ge mig en kram när jag känner för det. Så du får ingen kram. Och jag får ingen kram. Då är det rättvist. 

Men ärligt, det här är på en sådan dagis nivå så det finns inte. Jag känner autister, inte håller de på så här som han gör. 

Du kan vara inne på något när du spekulerar om mannen har något ur NPF spektrumet, Gradskillnaderna är verkligen stora mellan Autistens nivå av autism där nivå ett är den lindrigaste som tidigare kallades Aspergers syndrom. Ett av kännetecknen är just svårigheter i kommunikation och i inlevelse av andra människors behov, känslor och reaktioner. TS kan ha en förståelig utmaning i att tolka och förstå hennes behov till fullo rätt, något som inte nödvändigtvis behöver handla om en uttalad kärleksbrist eller egocentriska drag för den delen.

Något som talar för att paret borde köra online testet för autism är sonens diagnos, när genetiken i hög grad spelar in. Vuxna föräldrar får bakvänt vetskap om sin diagnos först när ett eller flera av barnen visat sig utvecklat autism eller ADHD diagnos. Om internetbaserade testet visar på autismenspektrum för TS mans del är värt att höra efter om remiss till Vuxenhabiliteringens program. I kurserna som hålls ges mycket matnyttig info med ökade kunskaper om ömsesidig kommunikation och samspel för vuxna. 

De vänner med autism som du refererar till är sannolikt behäftade med lindrigare autism dvs nivå ett. Egentligen är lindrigare verkligen helt fel ordval av mig eftersom utmaningarna kan vara nog så betydande oavsett. Allt är förstås väldigt individuellt inom vilket område autismen utrycker sig som mest. Närhet- och intimitet brukar ju kunna vara behäftade med svårigheter för en del klienter, andra åter jobbar med relationer eller utmaningar i studie- eller jobb situationer. 

• Anonym (Anonym)

*TS man* ska det stå och inget annat i min post #35. Sorry för missen. 

• New  Dawn
    Anonym (självisk) skrev 2024-09-04 06:45:52 följande:
    Jag ville först inte dra autist-kortet, men nu gör jag det. Jag hoppas inga andra autister eller de som känner autister blir förbannade på mig. Han kan inte möjligtvis ha autism, TS? Du eller ni kan läsa på nätet kännetecken för det, det finns test han kan göra online, gratis, för att bättre få ett hum. Då kan ni jobba upp en bättre förståelse till varandra och hur ni ska göra framöver, men jag betvivlar han kommer aldrig förtrollas helt och bli som du vill han ska vara.
    Anonym (Anonym) skrev 2024-09-04 17:42:06 följande:

Du kan vara inne på något när du spekulerar om mannen har något ur NPF spektrumet, Gradskillnaderna är verkligen stora mellan Autistens nivå av autism där nivå ett är den lindrigaste som tidigare kallades Aspergers syndrom. Ett av kännetecknen är just svårigheter i kommunikation och i inlevelse av andra människors behov, känslor och reaktioner. TS kan ha en förståelig utmaning i att tolka och förstå hennes behov till fullo rätt, något som inte nödvändigtvis behöver handla om en uttalad kärleksbrist eller egocentriska drag för den delen.

Något som talar för att paret borde köra online testet för autism är sonens diagnos, när genetiken i hög grad spelar in. Vuxna föräldrar får bakvänt vetskap om sin diagnos först när ett eller flera av barnen visat sig utvecklat autism eller ADHD diagnos. Om internetbaserade testet visar på autismenspektrum för TS mans del är värt att höra efter om remiss till Vuxenhabiliteringens program. I kurserna som hålls ges mycket matnyttig info med ökade kunskaper om ömsesidig kommunikation och samspel för vuxna. 

De vänner med autism som du refererar till är sannolikt behäftade med lindrigare autism dvs nivå ett. Egentligen är lindrigare verkligen helt fel ordval av mig eftersom utmaningarna kan vara nog så betydande oavsett. Allt är förstås väldigt individuellt inom vilket område autismen utrycker sig som mest. Närhet- och intimitet brukar ju kunna vara behäftade med svårigheter för en del klienter, andra åter jobbar med relationer eller utmaningar i studie- eller jobb situationer. 

Tycker ni inte det låter oväntat att en man med dessa diagnoser, och(framför allt) det beteende som beskrivs, skulle ha haft flera relationer, (dvs att han attraherat, intresserat så pass många kvinnor) och dessutom har en hel del kvinnliga vänner som TS tror han har för att få uppmärksamhet av kvinnor. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Trött i mössan)
    Anonym (självisk) skrev 2024-09-04 06:45:52 följande:
    Jag ville först inte dra autist-kortet, men nu gör jag det. Jag hoppas inga andra autister eller de som känner autister blir förbannade på mig. Han kan inte möjligtvis ha autism, TS? Du eller ni kan läsa på nätet kännetecken för det, det finns test han kan göra online, gratis, för att bättre få ett hum. Då kan ni jobba upp en bättre förståelse till varandra och hur ni ska göra framöver, men jag betvivlar han kommer aldrig förtrollas helt och bli som du vill han ska vara.
    Men sluta ursäkta allt dåligt beteende med diagnoser!

Min älskare har på riktigt diagnos autism och han är en underbar omtänksam man sexuellt.
  • New  Dawn
    Anonym (Trött i mössan) skrev 2024-09-04 18:30:09 följande:
    Men sluta ursäkta allt dåligt beteende med diagnoser!

Min älskare har på riktigt diagnos autism och han är en underbar omtänksam man sexuellt.
    Håller med. Det här är så mycket mer. 
  • Anonym (Anonym)
    New Dawn skrev 2024-09-04 18:16:59 följande:
    Anonym (Anonym) skrev 2024-09-04 17:42:06 följande:

Tycker ni inte det låter oväntat att en man med dessa diagnoser, och(framför allt) det beteende som beskrivs, skulle ha haft flera relationer, (dvs att han attraherat, intresserat så pass många kvinnor) och dessutom har en hel del kvinnliga vänner som TS tror han har för att få uppmärksamhet av kvinnor. 

Absolut ingenting utesluter en diagnos inom autismspektrat innan TS man genomfört ett standardiserat online test. Följt av ett besök på Vuxenhabiliteringen med TS, där de tillsammans resonerar om en möjlig NPF problematik. Jag är definitivt ingen kvinna som utdelar diagnoser härs och tvärs utan att ta in psykologiska aspekter. Ogillar den metodiken till max och jag ser alltid i första hand till psykosociala faktorer i all problematik. Arbetar dessutom inte inom fältet. TS mans issues kan oxå landa i helt andra orsaker.

Här ser jag dock ett rött flagg dock baserat på TS berättande. Besitter en gedigen erfarenhet genom en nära släkting med utvecklad Asperger diagnos. Numera är benämningen autism nivå ett. Släktingen har inlett flera relationer, fler än genomsnittet bör tilläggas, bildat familj (barnet har autism såsom TS son), separerat osv och har påminnande utmaningar i sitt relaterande i vilka TS och hennes man brottas med i skrivande stund. 

Artisten Camilla Henemark är ett gott exempel utöver min släkting med Asperger syndrom och ADHD som verkligen inte alltid är synliggjorda (en vanlig missuppfattning att så ska det vara). Erfarenheter av flera relationer är det gängse!

Diagnoser inom autismenspektrum innebär långt ifrån alltid utmaningar i initiera nära relationer, absolut inget hinder enligt vad jag iakttagit. Killar på spektrumet kan i vissa fall, onödigt att generalisera, vara mer försiktiga i inledningen men satsar gärna på sitt specialintresse, ex vis forskning där de röner karriärsmässiga framgångar. Fast som TS beskriver så väl kan kommunikation och inlevelseförmåga i en pågående relation behöva finslipas och jobbas på. Därtill vill och behöver relativt många med autism mycket egentid och föredrar singellivet. 

Svar på tråden Leva tillsammans utan ett fungerande sexliv