• Anonym (Skamsen)

Skäms - orkar inte vara ensam med barnen

Jag vill börja med att säga att jag skäms för det här och ber er verkligen att inte vara för hårda med mig!

Min sambo har ett jobb som gör att han reser en del. Egentligen behöver han inte resa, men han har valt att förlägga en del av sin egen verksamhet på annan ort för att han tycker att det är en rolig grej att göra. Han har egen firma och skulle kunna leja ut den här delen, kapital finns absolut, men han vill göra det själv. De gånger han lejer ut någon del, är han ändå på plats för att kontrollera.

Det gör att jag får vara ensam med våra barn en del. Minst fyra nätter i månaden, inte sällan mer. Ibland förlägger han det över en helg och ibland enbart vardagar. Jag vet faktiskt inte vad som är bäst. Vardagarna är fulla med mitt eget jobb, barnens hämtningar och lämningar och barnens aktiviteter. Blir barnen sjuka, är det jag som får jobba hemma med sjuka barn och rodda så att det friska barnet kan ta sig till skolan/förskolan eller till aktivitet. Helgerna vill jag ju vila på, men det går inte när jag är ensam med barnen. När han sen kommer hem, är han trött och jag likaså. Våra önskningar kraschar och vi börjar alltid med någon dag av dålig stämning innan det vänder igen.

Jag har börjat tycka att det här är sjukt jobbigt. Jag kan nästan ha ångest för att han ska åka. Jag har kortare tålamod med barnen när han är borta. Jag är så less på att vara ensam med barnen. Jag fattar att det är skitfånigt, men jag är så trött på det.

När jag tar upp det här, vänder min sambo det mot mig. Hur skulle barnen tycka om det visste det, undrar han. Han ger mig dåligt samvete för hur kan känner. I vanliga fall är han inte alls så. Bara rörande det här.

Jag är så less på det här. Och så skäms jag. För att jag tycker att det är jobbigt att vara ensam med barnen och för att min sambo faktiskt får mig att skämmas över det här.

FÅR man tycka att det är jobbigt? Har min sambo rätt? Är jag bortskämd och gnällig? TIll saken hör att min man nästan aldrig är ensam med barnen på det här sättet. En gång per år är jag borta två nätter. Hans erfarenhet av detta är alltså ganska begränsad.

• Svar på tråden Skäms - orkar inte vara ensam med barnen
  • Anonym (Skamsen)
    Mimosa86 skrev 2024-08-24 18:12:45 följande:

Sluta prata med din man om hur du känner fram och tillbaka. Och sluta validera hans ord om dig som mamma! Ge honom tydliga direktiv.

- VAB och VOB delar ni på, be honom inte ta hand om barnen. Vägra annat. Då får han fixa barnvakt om det inte funkar.

- Åk iväg några helger med vänner. Be inte om lov, förklara att detta kommer ske dessa datum.

- skaffa en hobby eller idrott som gör att du kommer hemifrån och tankar energi.

- afterwork med jobbet.

Kräv

Fast jag har hobbys och jag är hemifrån. Det är aldrig några problem, så länge som han är hemma. Men dessa resor tär på mig ändå.
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (Ta hjälp) skrev 2024-08-24 17:54:26 följande:

Ni skulle behöva prata om detta i familjerådgivning. För att ha en tredje neutral part som hjälper er i samtalet. 

jag krävde det av min man när vi hade ett ämne som var oerhört konfliktfyllt och känsligt. 

Det hade varit jättebra och jag har föreslagit det flera gånger, men han är totalt ointresserad. Sista gången jag frågade, svarade han inte ens.
  • Jemp
    Anonym (Skamsen) skrev 2024-08-24 18:28:23 följande:
    Det hade varit jättebra och jag har föreslagit det flera gånger, men han är totalt ointresserad. Sista gången jag frågade, svarade han inte ens.
    Det innebär ju att han är likgiltig till ert förhållande.
  • Anonym (Skamsen)
    Jemp skrev 2024-08-24 18:30:54 följande:
    Det innebär ju att han är likgiltig till ert förhållande.
    I alla fall när det rör det här. Annars frågar han i princip om lov för att ta en promenad med en kompis. Men tydligen är det oerhört viktigt för honom att komma iväg och få lugn och ro.
  • Tow2Mater

Nu verkar ju dessa jobbresor som genererar inkomst ha förvandlats till hobbyrelaterade resor som kostar pengar. Funkade det när det fanns bara ett barn i bilden, och nu blivit oöverkomligt med två barn?

Det kanske 
    är mannens sätt att orka hantera sin familj med flera barn, istället för att kollapsa helt efter det andra kom. Han borde ju naturligtvis kunna diskutera det med dig. Nu verkar ju du också ha behov av hjälp, så var öppen för en lösning som innebär att ta in hjälp utifrån. Kanske en hyrd hjälp som kan ta barn till och från aktiviteter/skola/fsk? Finns någon ungdom i närheten (skolbarns klasskamrats storasyskon kanske) som skulle kunna ställa upp vid behov?

• Anonym (Sif)
    Tow2Mater skrev 2024-08-24 18:40:17 följande:

Nu verkar ju dessa jobbresor som genererar inkomst ha förvandlats till hobbyrelaterade resor som kostar pengar. Funkade det när det fanns bara ett barn i bilden, och nu blivit oöverkomligt med två barn?

Det kanske är mannens sätt att orka hantera sin familj med flera barn, istället för att kollapsa helt efter det andra kom. Han borde ju naturligtvis kunna diskutera det med dig. Nu verkar ju du också ha behov av hjälp, så var öppen för en lösning som innebär att ta in hjälp utifrån. Kanske en hyrd hjälp som kan ta barn till och från aktiviteter/skola/fsk? Finns någon ungdom i närheten (skolbarns klasskamrats storasyskon kanske) som skulle kunna ställa upp vid behov?

Förstår vad du menar, det kanske är hans andhål.

MEN det innebär inte att han har mer rätt till återhämtning än hans fru. Båda jobbar ju faktiskt 100%, ska hon då förväntas jobba mer än han provat? 

Ömsesidig respekt och värna om varandra är nyckel till att båda skanorka. Inte bara han..
  • Studentpappa

Du har ju några val att göra, fortsätt som nu och säg nej, han skiter i det och åker ändå.

Kräv parterapi annars separation (och stå fast vid det).

Gå direkt på separation.

Ride it like you stole it
  • Tow2Mater
    Anonym (Sif) skrev 2024-08-24 21:45:47 följande:
    Förstår vad du menar, det kanske är hans andhål.

MEN det innebär inte att han har mer rätt till återhämtning än hans fru. Båda jobbar ju faktiskt 100%, ska hon då förväntas jobba mer än han provat? 

Ömsesidig respekt och värna om varandra är nyckel till att båda skanorka. Inte bara han..
    Hon verkar ju inte vilja (prioritera) att åka iväg for återhämtning. Som det verkar är det att vara själv med barnen som hon inte klarar.
  • Anonym (Småländskan)

Är du säker på att han inte är otrogen? För mig känns det som om han kan ha någon annan i den andra staden?

• Cathariiina
    Anonym (Småländskan) skrev 2024-08-25 07:40:49 följande:

Är du säker på att han inte är otrogen? För mig känns det som om han kan ha någon annan i den andra staden?

Ja, det är i alla fall värt att kolla upp. TS, kan du inte göra ett "överraskningsbesök" hos din man när han är i den andra staden? Lämpligast om det finns något att fira just den dagen, t.ex. hans födelsedag, er bröllopsdag, eller om det är en stor högtid på året. Då verkar det inte konstigt.
Svar på tråden Skäms - orkar inte vara ensam med barnen