• Anonym (Skamsen)

Skäms - orkar inte vara ensam med barnen

Jag vill börja med att säga att jag skäms för det här och ber er verkligen att inte vara för hårda med mig!

Min sambo har ett jobb som gör att han reser en del. Egentligen behöver han inte resa, men han har valt att förlägga en del av sin egen verksamhet på annan ort för att han tycker att det är en rolig grej att göra. Han har egen firma och skulle kunna leja ut den här delen, kapital finns absolut, men han vill göra det själv. De gånger han lejer ut någon del, är han ändå på plats för att kontrollera.

Det gör att jag får vara ensam med våra barn en del. Minst fyra nätter i månaden, inte sällan mer. Ibland förlägger han det över en helg och ibland enbart vardagar. Jag vet faktiskt inte vad som är bäst. Vardagarna är fulla med mitt eget jobb, barnens hämtningar och lämningar och barnens aktiviteter. Blir barnen sjuka, är det jag som får jobba hemma med sjuka barn och rodda så att det friska barnet kan ta sig till skolan/förskolan eller till aktivitet. Helgerna vill jag ju vila på, men det går inte när jag är ensam med barnen. När han sen kommer hem, är han trött och jag likaså. Våra önskningar kraschar och vi börjar alltid med någon dag av dålig stämning innan det vänder igen.

Jag har börjat tycka att det här är sjukt jobbigt. Jag kan nästan ha ångest för att han ska åka. Jag har kortare tålamod med barnen när han är borta. Jag är så less på att vara ensam med barnen. Jag fattar att det är skitfånigt, men jag är så trött på det.

När jag tar upp det här, vänder min sambo det mot mig. Hur skulle barnen tycka om det visste det, undrar han. Han ger mig dåligt samvete för hur kan känner. I vanliga fall är han inte alls så. Bara rörande det här.

Jag är så less på det här. Och så skäms jag. För att jag tycker att det är jobbigt att vara ensam med barnen och för att min sambo faktiskt får mig att skämmas över det här.

FÅR man tycka att det är jobbigt? Har min sambo rätt? Är jag bortskämd och gnällig? TIll saken hör att min man nästan aldrig är ensam med barnen på det här sättet. En gång per år är jag borta två nätter. Hans erfarenhet av detta är alltså ganska begränsad.

• Svar på tråden Skäms - orkar inte vara ensam med barnen
  • Anonym (D)

Du behöver inte resa iväg fyra dagar varje månad, men kanske läge att resa iväg 4-7 dagar själv åtminstone någon gång. Skulle rekommendera att lägga din resa under en period då barnen har mycket aktiviteter och läxor, och då din man också har mycket jobb. Kanske också planera en resa i "vabruari" för att öka chansen att han ska få känna på att ta hand om sjuka barn själv i kombination med jobb? Förbered absolut ingenting- och ansträng dig inte extra när du kommer hem. 
    Han behöver definitivt få känna på hur jobbigt det kan vara.

Vad gäller aktiviteter och liknande kan det vara läge att skära ner på aktiviteter när din man är bortrest och/eller kolla med föräldrar till andra barn som går på aktibiteter om ni kan samordna skjutsning. Din man kan ju ta lite extra skjutsningar när han är hemma så ligger ni lite plus vad gäller skjutsningar.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Skamsen) skrev 2024-08-24 11:57:33 följande:
    Problemet är att han jag vet att han inte behöver göra det här, men att han tycker att det är så viktigt för honom som person att han inte tar in vad jag tycker om det.

Jag har ingen oro kring vad han pysslar med. Jag känner väl till upplägget. Han bor inte på något hotell. Han bor hemma hos sina föräldrar och får ägna dagarna åt en hobby tillsammans med gamla kompisar.
    Hade aldrig gått med på detta, dra iväg med kompisar o ha kul medan du lider hemma? Aldrig! 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Skamsen) skrev 2024-08-24 13:24:27 följande:
    Han bor inte på hotell, utan hos sina föräldrar. Om dagarna jobbar han med en sak som råkar vara hans fritidsintresse, men som enbart kostar pengar utan att bringa in några pengar. Han skulle, precis som du skriver, kunna leja ut det arbetet till någon annan men är både för snål och har för stort kontrollebehov. Och ja, han har det gott ställt. Jag kan absolut ta in på hotell, men att betala för fyra hotellnätter per månad har jag inte råd med utan att tumma på något annat, som sparande till exempel.

Hans föräldrar är för gamla för att orka med barnen. Jag har inget behov av att åka iväg fyra nätter i månaden. För mig är det ett stressmoment att bo hemma hos andra
    Anonym (What) skrev 2024-08-24 13:16:28 följande:
    Vänta nu, säger du att ni har delad ekonomi också?

Så han är inte bara ett sniket rumphål som spelar på ditt dåliga samvete och smiter från föräldraansvar - han är snål också?! Låter mamman till sina barn ha så pass dålig ekonomi att hon inte ens kan ta in på hotell??

Jag är förvisso inte intresserad av gemensam ekonomi eftersom våra ekonomier är så olika. Och jag har inte dålig ekonomi. Men att lägga minst 4000-5000 varje månad på att bo på hotell för att kunna vara borta lika länge som han är, har jag inte råd att göra utan att tumma på andra saker. Jag vill inte minska mitt sparande, för att statuera exempel inför honom.
    Om han nu har så gott ställt, varför kan inte han betala ett par nätters hotellövernattning åt dig?
  • Studentpappa
    Anonym (Skamsen) skrev 2024-08-24 13:24:55 följande:
    Eller så skiter han i det.
    Visst skiter han i det, det är ju uppenbart. Och han visar ju tydligt att han inte har några planer att ändra sig. Sen är det ju upp till dig att acceptera det eller ej.

Att du säger nej och han skiter i det och allt rullar på som vanligt är ju inte att sätta ner foten.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Skamsen) skrev 2024-08-24 13:04:30 följande:
    Hade det handlat om hans arbete och jag kompenserats genom att få ta del av inkomsten, hade det varit okej. Men det är ju inte arbete. Det döljs bakom arbete, men egentligen handlar det om en hobby som är så oerhört helig. För MIG är det här ett stort stressmoment. Jag går runt med fladder i bröstet när han säger att han ska åka igen. Och han svarar genom att ge mig dåligt samvete.
    Studentpappa skrev 2024-08-24 12:37:17 följande:
    Klarar inte din man barnen ett par nätter eller vad hindrar dig? Det finns ju alternativ till hotell.

Åk till en kompis, dina föräldrar eller vad som helst. Alternativet är ju att du sätter ner foten och säger ifrån.
    Mina vänner bor inte så att jag behöver bo hos dem och alla har småbarn vilket gör att de inte är särskilt intresserade av att ha folk boende hos sig. Dessutom är det inte det jag är ute efter. Det hjälper liksom inte mig att jag ska tvinga mig iväg en gång i månaden. Han kommer inte att åka mindre för den sakens skull.

Och jag sätter ner foten och säger ifrån varenda gång. Men det skiter han i. Nu senast kom han hem långt senare än han brukar. Jag uttryckte att jag inte uppskattade att han ändrar sådana saker utan att stämma av med mig. Han svarade att jag bara gnäller och att han inte lyssnar på gnäll. Så var det med det. När jag var magsjuk, skulle jag grundligt redogöra för om jag verkligen inte skulle klara av att vara själv med barnen. Sen stannade han vistelsen ut och konstaterade att det ju gick utmärkt. Att jag gick på knäna och tillbringade tiden mellan badrum och säng spelade ingen roll. Barnen överlevde.

Så han skiter i vad du säger? Okej, den här manbebisen ska du sparka ut genom ytterdörren och byta lås! Tro mig, det finns bättre män.
  • Anonym (Idioti)

Men alltså , vad är detta för TRAMS om att bo på hotell, (eller hos vänner)liksom för att statuera exempel?
    Det är ju, förutom bortkastade pengar, totalt meningslöst för relationen.
    Lyssnar han inte på dig, får ni helt enkelt separera.

• Jemp
    Anonym (Skamsen) skrev 2024-08-24 10:33:56 följande:

Tack för fina svar! Det värmer verkligen att få höra att det inte är mig det är fel på. Någon undrade om höga krav och jag har verkligen inte några höga krav på standard när sambon är borta. Det stora problemet är att jag ensam får rodda barn som ska till olika aktiviteter, läxor som ska göras och signeras, kompislekar och konflikter mellan barnen. Även om jag slänger in i en fryspizza när jag vobbar, tar det ändå massa tid och energi att ens behöva vobba och att hela tiden planera back-uplösningar ifall något barn blir sjukt just när jag ska ha dragningen för ledningen, eller just den dagen då jag ska leda något stort. Allt roddande tär på mig.

Det här har pågått några år och det har funnits tillfällen när jag blivit sjuk ensam med barnen. Då får jag i princip ingående lova att jag är för dålig för att ensam ta hand om barnen. Och det är så förnedrande att jag lagt av med det.

Men det roliga är att han i alla andra sammanhang är så otroligt noga med att stämma av. Förra helgen undrade han om det möjligen kunde gå för sig att han tog en promenad med en kompis. Han kan nästan stämma av luncher under arbetstid med mig. Det är just de här jobbresorna som är så heliga. Och det är klart. Han får tre nätter för sig själv, inga barn att ansvara för och ingen att ta hänsyn till. Han sover gott, går på toaletten själv och behöver inte fundera på om det finns rena gympakläder eller hur man ska hinna ha möte och transportera barn till simningen. Det är ju ett otroligt skönt liv!

Varför vabbar du inte?
    Kan han styra resorna till dagar när du inte hr dragning för ledningen (etc)?
  • Studentpappa
    Jemp skrev 2024-08-24 14:25:23 följande:
    Varför vabbar du inte?
    Kan han styra resorna till dagar när du inte hr dragning för ledningen (etc)?
    Resorna är ju inte problemet egentligen, utan att han skiter i vad ts säger och tycker.
    Ride it like you stole it
  • Jemp
    Anonym (Skamsen) skrev 2024-08-24 11:56:06 följande:
    Jag har hobbys som jag utövar utan familjen. Men jag har inte möjlighet att lämna familjen i vardagen, minst tre nätter varje månad. Jag har faktiskt inte ekonomin att ta in på hotell, två nätter varje månad heller.

Min sambo reser ju inte i tjänsten. Han utövar sin stora hobby under sitt företagsnamn. Tänk att du är bilmekaniker, men nu bygger dragracinbil. Det är inte det han gör, men det är på ungefär samma nivå.
    Det är ju tvärtom vad du skriver i ts? tjänar han pengar på det?
  • Jemp
    Studentpappa skrev 2024-08-24 14:27:19 följande:
    Resorna är ju inte problemet egentligen, utan att han skiter i vad ts säger och tycker.
    Ja?
Svar på tråden Skäms - orkar inte vara ensam med barnen