Inlägg från: Anonym (Skamsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skamsen)

Skäms - orkar inte vara ensam med barnen

Jag vill börja med att säga att jag skäms för det här och ber er verkligen att inte vara för hårda med mig!

Min sambo har ett jobb som gör att han reser en del. Egentligen behöver han inte resa, men han har valt att förlägga en del av sin egen verksamhet på annan ort för att han tycker att det är en rolig grej att göra. Han har egen firma och skulle kunna leja ut den här delen, kapital finns absolut, men han vill göra det själv. De gånger han lejer ut någon del, är han ändå på plats för att kontrollera.

Det gör att jag får vara ensam med våra barn en del. Minst fyra nätter i månaden, inte sällan mer. Ibland förlägger han det över en helg och ibland enbart vardagar. Jag vet faktiskt inte vad som är bäst. Vardagarna är fulla med mitt eget jobb, barnens hämtningar och lämningar och barnens aktiviteter. Blir barnen sjuka, är det jag som får jobba hemma med sjuka barn och rodda så att det friska barnet kan ta sig till skolan/förskolan eller till aktivitet. Helgerna vill jag ju vila på, men det går inte när jag är ensam med barnen. När han sen kommer hem, är han trött och jag likaså. Våra önskningar kraschar och vi börjar alltid med någon dag av dålig stämning innan det vänder igen.

Jag har börjat tycka att det här är sjukt jobbigt. Jag kan nästan ha ångest för att han ska åka. Jag har kortare tålamod med barnen när han är borta. Jag är så less på att vara ensam med barnen. Jag fattar att det är skitfånigt, men jag är så trött på det.

När jag tar upp det här, vänder min sambo det mot mig. Hur skulle barnen tycka om det visste det, undrar han. Han ger mig dåligt samvete för hur kan känner. I vanliga fall är han inte alls så. Bara rörande det här.

Jag är så less på det här. Och så skäms jag. För att jag tycker att det är jobbigt att vara ensam med barnen och för att min sambo faktiskt får mig att skämmas över det här.

FÅR man tycka att det är jobbigt? Har min sambo rätt? Är jag bortskämd och gnällig? TIll saken hör att min man nästan aldrig är ensam med barnen på det här sättet. En gång per år är jag borta två nätter. Hans erfarenhet av detta är alltså ganska begränsad.

• Svar på tråden Skäms - orkar inte vara ensam med barnen
  • Anonym (Skamsen)
    Tow2Mater skrev 2024-08-22 18:04:59 följande:

Hur många barn har ni skaffat?

Kan han ta med sig ett fsk-barn ibland på sin jobbresa, om han lejer ut och bara har att kontrollera - borde ju gå att kombinera med ett barn?

Vi har två. Tyvärr är miljön inte till för fsk-barn. Massa saker man kan göra sig illa på och ramla ner i.
  • Anonym (Skamsen)

Tack för fina svar! Det värmer verkligen att få höra att det inte är mig det är fel på. Någon undrade om höga krav och jag har verkligen inte några höga krav på standard när sambon är borta. Det stora problemet är att jag ensam får rodda barn som ska till olika aktiviteter, läxor som ska göras och signeras, kompislekar och konflikter mellan barnen. Även om jag slänger in i en fryspizza när jag vobbar, tar det ändå massa tid och energi att ens behöva vobba och att hela tiden planera back-uplösningar ifall något barn blir sjukt just när jag ska ha dragningen för ledningen, eller just den dagen då jag ska leda något stort. Allt roddande tär på mig.

Det här har pågått några år och det har funnits tillfällen när jag blivit sjuk ensam med barnen. Då får jag i princip ingående lova att jag är för dålig för att ensam ta hand om barnen. Och det är så förnedrande att jag lagt av med det.

Men det roliga är att han i alla andra sammanhang är så otroligt noga med att stämma av. Förra helgen undrade han om det möjligen kunde gå för sig att han tog en promenad med en kompis. Han kan nästan stämma av luncher under arbetstid med mig. Det är just de här jobbresorna som är så heliga. Och det är klart. Han får tre nätter för sig själv, inga barn att ansvara för och ingen att ta hänsyn till. Han sover gott, går på toaletten själv och behöver inte fundera på om det finns rena gympakläder eller hur man ska hinna ha möte och transportera barn till simningen. Det är ju ett otroligt skönt liv!

• Anonym (Skamsen)
    Anonym (Exfru) skrev 2024-08-22 20:45:36 följande:

Separera och ha barnen varannan vecka!Svårt ,men lyxigt med egentid.

Jag har faktiskt funderar i de banorna. Då vet man att man har en vecka med fullt fokus, men att man också kan lämna över den andra veckan. Då är reglerna klara och uppgjorda. Här känner jag mig överkörd och ensam i min känsla istället.
  • Anonym (Skamsen)
    Studentpappa skrev 2024-08-24 11:35:22 följande:

Varför börjar inte du göra lika? Åk bort en helg i månaden tills polleten trillar ner. Jag reser antagligen mer än din man i tjänsten, och skulle faktiskt uppskatta om barnens mamma faktiskt gjorde något som liknade en hobby eller att hon har något utöver barn och familj.

Hon är extremt tom på idéer och intressen och ju större barnen blir ju mer märks det.

Sen är det då enligt min åsikt skönare att vara hemma än att resa i tjänsten, sömnen är alltid kass på nya ställen och att resa i sig sliter.

Jag har hobbys som jag utövar utan familjen. Men jag har inte möjlighet att lämna familjen i vardagen, minst tre nätter varje månad. Jag har faktiskt inte ekonomin att ta in på hotell, två nätter varje månad heller.

Min sambo reser ju inte i tjänsten. Han utövar sin stora hobby under sitt företagsnamn. Tänk att du är bilmekaniker, men nu bygger dragracinbil. Det är inte det han gör, men det är på ungefär samma nivå.
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (Paranojapapegoja) skrev 2024-08-24 11:51:57 följande:

Kan det vara så att du egentligen orkar men det faktum att han lite dumpar barnen på dig så här och drar när han inte måste förlägga jobbet på annan ort, det i sig lämnar en bitter eftersmak. om han kompenserat för sin frånvaro när han sedan kommer hem igen hade ju förmodligen försatt hela grejen i en annan dager. Nu är det inte samarbete som pågår. Eftersom han inte måste förlägga arbetet på annan ort så blir man ju fundersam .. vad pysslar han ens med där förutom att jobba ? Kanske lite väl paranoid tanke men jag hade börjat undra. men kanske det bara handlar om att han tar sig rätten att slippa vardagsracet där hemma. Bo på hotell och chilla men det är inte så att har nåt fuffens för sig där ?

Problemet är att han jag vet att han inte behöver göra det här, men att han tycker att det är så viktigt för honom som person att han inte tar in vad jag tycker om det.

Jag har ingen oro kring vad han pysslar med. Jag känner väl till upplägget. Han bor inte på något hotell. Han bor hemma hos sina föräldrar och får ägna dagarna åt en hobby tillsammans med gamla kompisar.
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (Paranojapapegoja) skrev 2024-08-24 12:36:06 följande:

Frågan är ju om han kompenserar på andra sätt . 4 nätter i månaden när det kommer till hans arbete är ju från många andras perspektiv inget att gnälla över. 

Jag var ensam mycket mer än så, lämnade, hämtade och  skötte så mycket av allt i vardagen. om min man varit borta fyra nätter men bidragit hemma alla andra dagar så tycker jag personligen att det inte är så mycket ser oja sig över men det är ju jag det. 

Hade det handlat om hans arbete och jag kompenserats genom att få ta del av inkomsten, hade det varit okej. Men det är ju inte arbete. Det döljs bakom arbete, men egentligen handlar det om en hobby som är så oerhört helig. För MIG är det här ett stort stressmoment. Jag går runt med fladder i bröstet när han säger att han ska åka igen. Och han svarar genom att ge mig dåligt samvete.
    Studentpappa skrev 2024-08-24 12:37:17 följande:
    Klarar inte din man barnen ett par nätter eller vad hindrar dig? Det finns ju alternativ till hotell.

Åk till en kompis, dina föräldrar eller vad som helst. Alternativet är ju att du sätter ner foten och säger ifrån.
    Mina vänner bor inte så att jag behöver bo hos dem och alla har småbarn vilket gör att de inte är särskilt intresserade av att ha folk boende hos sig. Dessutom är det inte det jag är ute efter. Det hjälper liksom inte mig att jag ska tvinga mig iväg en gång i månaden. Han kommer inte att åka mindre för den sakens skull.

Och jag sätter ner foten och säger ifrån varenda gång. Men det skiter han i. Nu senast kom han hem långt senare än han brukar. Jag uttryckte att jag inte uppskattade att han ändrar sådana saker utan att stämma av med mig. Han svarade att jag bara gnäller och att han inte lyssnar på gnäll. Så var det med det. När jag var magsjuk, skulle jag grundligt redogöra för om jag verkligen inte skulle klara av att vara själv med barnen. Sen stannade han vistelsen ut och konstaterade att det ju gick utmärkt. Att jag gick på knäna och tillbringade tiden mellan badrum och säng spelade ingen roll. Barnen överlevde.

• Anonym (Skamsen)
    Anonym (Jobb) skrev 2024-08-24 13:14:02 följande:

Hej, du skriver nu att han inte jobbar utan är hos sina föräldrar och hänger med vänner pga en hobby. Och skriver samtidigt att han jobbar och kan fixa att en annan som utför arbetet men att han vill åka och kontrollera isåfall? Jag blir förvirrad här.
    Han har gott ställt men du har inte ekonomin att ta in på hotell? 

Då du inte har möjlighet att ta in på hotell, så får han väl åka en extra helg med barnen till deras farmor och farfar så du kan chilla hemma. Eller så åker du själv till dina föräldrar eller något.

Han bor inte på hotell, utan hos sina föräldrar. Om dagarna jobbar han med en sak som råkar vara hans fritidsintresse, men som enbart kostar pengar utan att bringa in några pengar. Han skulle, precis som du skriver, kunna leja ut det arbetet till någon annan men är både för snål och har för stort kontrollebehov. Och ja, han har det gott ställt. Jag kan absolut ta in på hotell, men att betala för fyra hotellnätter per månad har jag inte råd med utan att tumma på något annat, som sparande till exempel.

Hans föräldrar är för gamla för att orka med barnen. Jag har inget behov av att åka iväg fyra nätter i månaden. För mig är det ett stressmoment att bo hemma hos andra
    Anonym (What) skrev 2024-08-24 13:16:28 följande:
    Vänta nu, säger du att ni har delad ekonomi också?

Så han är inte bara ett sniket rumphål som spelar på ditt dåliga samvete och smiter från föräldraansvar - han är snål också?! Låter mamman till sina barn ha så pass dålig ekonomi att hon inte ens kan ta in på hotell??

Jag är förvisso inte intresserad av gemensam ekonomi eftersom våra ekonomier är så olika. Och jag har inte dålig ekonomi. Men att lägga minst 4000-5000 varje månad på att bo på hotell för att kunna vara borta lika länge som han är, har jag inte råd att göra utan att tumma på andra saker. Jag vill inte minska mitt sparande, för att statuera exempel inför honom.
  • Anonym (Skamsen)
    Studentpappa skrev 2024-08-24 13:24:18 följande:
    Du sätter ju inte ner foten eftersom det inte får några konsekvenser för honom. Han åker ju ändå och allt rullar på. Då sätter man inte ner foten.
    Eller så skiter han i det.
  • Anonym (Skamsen)
    Jemp skrev 2024-08-24 14:27:22 följande:
    Det är ju tvärtom vad du skriver i ts? tjänar han pengar på det?

Han ?gömmer? det i sitt företag, men egentligen handlar det om att han får möjlighet att ägna sig ostört åt sin hobby. Nej, han tjänar inga pengar på det. 

Och jag vabbar inte för att det är mer krångel än att vobba. 

• Anonym (Skamsen)
    Studentpappa skrev 2024-08-24 14:29:53 följande:
    Tror du då det spelar roll när han reser? Det är ju bristen på respekt som det bottnar i, inte när resan sker, han skiter ju i vilket.

Ibland styr han efter mitt schema och det är ju tacksamt. Men det är respektlösheten som är värst. Jag sa en gång att tre nätter per gång är max för mig. Behövs det mer får vi diskutera. Efter ett par månader åkte han plötsligt onsdag till söndag, utan att ta upp det innan. När jag sa  ifrån anklagande han mig genast för att vara sur gnällig och att det gör att han minsann inte har lust att anpassa sig efter en surkärring. 

Jag får liksom känslan av att han vet att han gör fel, men inte vill erkänna det. Annars är han som sagt väldigt inkluderande.

• Anonym (Skamsen)
    Mimosa86 skrev 2024-08-24 18:12:45 följande:

Sluta prata med din man om hur du känner fram och tillbaka. Och sluta validera hans ord om dig som mamma! Ge honom tydliga direktiv.

- VAB och VOB delar ni på, be honom inte ta hand om barnen. Vägra annat. Då får han fixa barnvakt om det inte funkar.

- Åk iväg några helger med vänner. Be inte om lov, förklara att detta kommer ske dessa datum.

- skaffa en hobby eller idrott som gör att du kommer hemifrån och tankar energi.

- afterwork med jobbet.

Kräv

Fast jag har hobbys och jag är hemifrån. Det är aldrig några problem, så länge som han är hemma. Men dessa resor tär på mig ändå.
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (Ta hjälp) skrev 2024-08-24 17:54:26 följande:

Ni skulle behöva prata om detta i familjerådgivning. För att ha en tredje neutral part som hjälper er i samtalet. 

jag krävde det av min man när vi hade ett ämne som var oerhört konfliktfyllt och känsligt. 

Det hade varit jättebra och jag har föreslagit det flera gånger, men han är totalt ointresserad. Sista gången jag frågade, svarade han inte ens.
  • Anonym (Skamsen)
    Jemp skrev 2024-08-24 18:30:54 följande:
    Det innebär ju att han är likgiltig till ert förhållande.
    I alla fall när det rör det här. Annars frågar han i princip om lov för att ta en promenad med en kompis. Men tydligen är det oerhört viktigt för honom att komma iväg och få lugn och ro.
  • Anonym (Skamsen)
    Cathariiina skrev 2024-08-25 09:41:29 följande:
    Ja, det är i alla fall värt att kolla upp. TS, kan du inte göra ett "överraskningsbesök" hos din man när han är i den andra staden? Lämpligast om det finns något att fira just den dagen, t.ex. hans födelsedag, er bröllopsdag, eller om det är en stor högtid på året. Då verkar det inte konstigt.
    Han är inte otrogen när han är där.
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-08-25 16:56:05 följande:
    Jag ser att du inte tar till dig av råden. Ditt inlägg är ett rop på hjälp, men du kan ha svårt att förstå dina egna känslor och blir förbryllad av kommentarerna. Du känner en skam när de flesta hade känt precis tvärtom, ilska. Du känner något, du ber om hjälp att orka, när du borde be om hjälp att säga ifrån. Du rättfärdigar en känsla som är fel i sammanhanget. Rubriken borde heta: hjälp mig säga ifrån till min man som inte lyssnar.

Jag är 100% på din sida, detta är inte ditt fel, du känner något och det är "bra" för vi behöver känslan för att kunna göra något åt en dålig situation. Jag tycker att du ska ta hjälp av en terapeut, dom har kunskapen att hjälpa dig hitta rätt och på så vis kunna navigera i livet så det känns bra för dig. Lycka till.

Jag tar till mig av flera av råden, men vissa av dem har tyvärr varit mindre relevanta för mig. Det hjälper inte mig att jag kräver att få gå på AW. Jag har aldrig haft några problem med att gå på AW. Eller att åka iväg. Så länge inget annat är inplanerat, kan jag sticka iväg hur jag vill. Jag rättfärdigar inte heller att jag skäms. Jag är svinarg för att min sambo får mig att skämmas. Inte minst sen jag läst svaren i tråden! INGEN har lagt den minsta skuld på mig och det har varit väldigt skönt och hjälpsamt. 

• Anonym (Skamsen)
    Anonym (Love) skrev 2024-08-26 08:09:27 följande:

Jag har en man som reser i jobbet. När han är borta så är det veckovis, så det kan bli typ 10 dar. 

När han reser så är det en självklarhet att han hjälpt mig förbereda. Städa, tvätta och storhandla, förbereda middagar, vi har planerat tiden så vi har fixat barnvakt dom dagar som annars kommer köra ihop sig för mig. 

När han sedan kommer hem så tar han alltid en ledig dag från jobbet, då hjälps vi åt att röja upp det som inte hunnits med. Dessutom brukar han alltid ta barnen lite extra både innan och efter han kommer hem. 

Hade han inte brytt sig på detta sätt, ja då hade han ju inte kunnat åka, eftersom han faktiskt har ett föräldraansvar. 

Hade min man gjort så, eller varit väldigt tydlig med vad det faktiskt handlar om - återhämtning och egentid för honom, hade jag haft mycket mindre problem med det. Om han var ärlig med att han behövde det här, och tacksam för att jag ställde upp på det, hade jag nog haft lättare att hantera det. Nu maler han på om att han minsann måste för det är hans jobb och det är lika viktigt som mitt jobb och jag ska bara acceptera. Men ALLA fattar ju vad det handlar om. Mina kollegor skrattar åt honom och undrar om han verkligen tror att någon tror att det handla om jobb. Och då är vi inte ens så nära att jag erkänt hur jag känner för det här. 
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (Förslag) skrev 2024-08-25 16:22:07 följande:

Gissar också att han innerst inne vet att han gör fel som du skriver men inte vill diskutera saken med dig av rädsla för att bli av med bortatiden. Det i sig är extremt respektlöst och väldigt oomtänksamt... Men om du vill vill försöka lösa det kan ett sätt vara att diskutera det i lugn och ro (inte inför en resa eller direkt efter utan när ni båda är på bra humör och det är ganska lugnt i övrigt - över en fika i trädgården kanske :) ) och börja med att säga att du vet att dagarna är viktiga för honom  (hade inte köpt eller ens försökt låtsas som att det är jobb heller, men inte heller försökt starta en diskussion om huruvida det skall definieras som jobbresa , viktigt kan det ju vara av personliga skäl också, man behöver ju inte haka upp sig på om det är privat eller äffärsmässigt viktigt ;) ). Sen försökt (som du i förväg innan ert samtal tänkt ut) komma på lite sätt att göra det lättare för er att han åker och sånt som funkar för båda. Lite grundläggande regler/överenskommelser.

Här får du tänka efter vad som kan göras. Om du får bestämma vilka dagar han är borta till exempel. Eller han ger dig 2-3 olika alternativ. Alltså kanske du väljer dagar då du inte har mycket på jobbet, kanske kan gå lite tidigare för att underlätta. Och aktiviteter, när jag var barn bestämde min mamma som jag och min  bror bodde hos att vi fick skjuts till en aktivitet max i veckan var. Ville vi göra mer fick vi antingen cykla eller gå själva eller ordna skjuts med andra föräldrar eller åtminstone turas om med några andra föräldrar. Kanske kan ni också komma överens om att han tar barnen en heldag varje nästföljande söndag som han varit bort på en utflykt eller aktivitet. Du kan ta sovmorgon eller iaf få egentid, barnen får kvalitetstid med sin pappa som varit borta (antar att han håller ned om att han gärna hade velat spendera lite extra kvalitetstid med barnen efter att ha varit borta några dagar?). Läxorna, kanske ni kommer överens om att han sitter med barnen ett par timmar kvällen innan han åker så faktiskt inga läxor behöver göras på 1-2 kvällar medan han är borta (återigen, antar att han kan tänka sig detta en kväll innan han åker när han skall vara ifrån barnen ett par dagar). Kanske barnvakt några timmar varje gång han är borta? Du har säkert egna lösningar som kan funka i just er situation om du klurar lite.

Hade försökt lägga fram det som att " jag vet att resorna är viktiga för dig och vill att du skall unna ägna dig åt detta eftersom jag är mån om att du skall vara en glad och lycklig man och partner och pappa." "Jag hoppas att du känner samma sak om mig och villa att jag också skall må bra och göra sånt som är viktigt för mig så att jag kan vara en bra lycklig partner och mamma" förhoppningsvis håller han med här... Förhoppningsvis lyckas ni ha ett lugnt samtal där ni kan prata och lyssna på varann och erbjuda lösningar på problemet men risken finns ju att han känner sig attackerad och stänger av och då hade jag helt enkelt lyssnat och sagt ok om inga av mina förslag funkar för honom så kanske han har en idé som funkar bättre och du lyssnar gärna på hans förslag. Kanske behöver han lite betänketid och inser att dina förslag inte är så dumma eller kommer tillbaka några dagar senare med egna förslag på hur det skulle kunna funka. Om han säger att det funkar som det är får du förklara igen att det inte gör det för dig och nu när han vet om det så hoppas du att han vill hitta ett sätt som funkar både för dig OCH honom.

Problemet är att han redan gör detta så har inget att vinna på personligen att försöka kompromissa med dig. Annat än om han bryr sig om hur du har det och hur du och era barn mår. Ur ett rent egoistisk perspektiv innebär ju allt ovan att han gör mer eller tar mer ansvar och lyssnar på vad du behöver. Förhoppningsvis är detta också viktigt för honom (han är ju ändå tillsammans med dig och har valt att ha barn så förhoppningsvis kan du hitta till den biten av honom där han ser till dina och barnens behov också av kärlek och medkänsla), men tror om det överhuvudtaget är möjligt att du skall försöka undvika en situation där du säger att han inte kan åka utan istället hitta sätt (som jag föreslagit ovan och du kan säkert tänka ut mer i er egen vardag) där han tar sitt ansvar och du också får återhämtning så att både mamma och pappa får ta hand om sig och inte stressa ihjäl sig.

Jag tar till mig av det här! Jag tycker ju att vi pratat och pratat, men jag eftersom jag känner så starkt för det här, blir jag också upprörd. Och då låser sig diskussionen på en gång.
Svar på tråden Skäms - orkar inte vara ensam med barnen