• Anonym (Skamsen)

Skäms - orkar inte vara ensam med barnen

Jag vill börja med att säga att jag skäms för det här och ber er verkligen att inte vara för hårda med mig!

Min sambo har ett jobb som gör att han reser en del. Egentligen behöver han inte resa, men han har valt att förlägga en del av sin egen verksamhet på annan ort för att han tycker att det är en rolig grej att göra. Han har egen firma och skulle kunna leja ut den här delen, kapital finns absolut, men han vill göra det själv. De gånger han lejer ut någon del, är han ändå på plats för att kontrollera.

Det gör att jag får vara ensam med våra barn en del. Minst fyra nätter i månaden, inte sällan mer. Ibland förlägger han det över en helg och ibland enbart vardagar. Jag vet faktiskt inte vad som är bäst. Vardagarna är fulla med mitt eget jobb, barnens hämtningar och lämningar och barnens aktiviteter. Blir barnen sjuka, är det jag som får jobba hemma med sjuka barn och rodda så att det friska barnet kan ta sig till skolan/förskolan eller till aktivitet. Helgerna vill jag ju vila på, men det går inte när jag är ensam med barnen. När han sen kommer hem, är han trött och jag likaså. Våra önskningar kraschar och vi börjar alltid med någon dag av dålig stämning innan det vänder igen.

Jag har börjat tycka att det här är sjukt jobbigt. Jag kan nästan ha ångest för att han ska åka. Jag har kortare tålamod med barnen när han är borta. Jag är så less på att vara ensam med barnen. Jag fattar att det är skitfånigt, men jag är så trött på det.

När jag tar upp det här, vänder min sambo det mot mig. Hur skulle barnen tycka om det visste det, undrar han. Han ger mig dåligt samvete för hur kan känner. I vanliga fall är han inte alls så. Bara rörande det här.

Jag är så less på det här. Och så skäms jag. För att jag tycker att det är jobbigt att vara ensam med barnen och för att min sambo faktiskt får mig att skämmas över det här.

FÅR man tycka att det är jobbigt? Har min sambo rätt? Är jag bortskämd och gnällig? TIll saken hör att min man nästan aldrig är ensam med barnen på det här sättet. En gång per år är jag borta två nätter. Hans erfarenhet av detta är alltså ganska begränsad.

• Svar på tråden Skäms - orkar inte vara ensam med barnen
  • Anonym (Skäms inte)

Nej du ska inte skämmas. Det förstår nog som flesta som har barn att man blir trött. Han borde förstå att det är jobbigt för dig kan man tycka. 

• Jemp

Det är väldigt fult av din sambo att vända det mot dig. Det är dels fullt normalt att tycka det är jobbigt med barnen (inkl att vara själv/få större arbetsbelastning), och dessutom är han ju själv i så fall värst. 

Ni måste samarbeta här. Han har ju lika stort ansvar för barnen och för att det ska fungera. Jag tycker inte det är rakt fel att åka på (även frivilliga) jobbresor men det måste fungera med familjen under tiden. 

Det är rimligt att gemensamt komma överens om hur många eller långa resor som fungerar, vad han kan göra för att avlasta inför, osv. 

• Tow2Mater

Hur många barn har ni skaffat?

Kan han ta med sig ett fsk-barn ibland p
    å sin jobbresa, om han lejer ut och bara har att kontrollera - borde ju gå att kombinera med ett barn?

• Anonym (Skamsen)
    Tow2Mater skrev 2024-08-22 18:04:59 följande:

Hur många barn har ni skaffat?

Kan han ta med sig ett fsk-barn ibland på sin jobbresa, om han lejer ut och bara har att kontrollera - borde ju gå att kombinera med ett barn?

Vi har två. Tyvärr är miljön inte till för fsk-barn. Massa saker man kan göra sig illa på och ramla ner i.
  • Anonym (.)

Det är väldigt lågt av din man att använda barnen på det sättet när du pratar om dina känslor

Han förstår helt enkelt inte hur det är i din sits, jag har alltid dragit det tyngsta lasset hemma, inget som vi bråkar om eller så det är bara hur våra rutiner funkar bäst men det var inte förrän jag var borta 4 dagar som han insåg hur mycket jag gör och han har fått en hel annan respekt och uppskattar mig mer.

Jag undrar dock om du inte ställer för höga krav på dig själv, när jag först läste ts trodde jag att ni hade 4 barn men det är 2 stycken och är de inte riktigt sjövilda så borde du kunna ta hand om dom utan större problem. Min kompis man jobbar borta rätt mycket, de har 3 barn och hon brukar passa på att ha lite extra mys de dagarna, kanske pizza till middag, filmkvällar i soffan osv, hon städar inte mer än vad som behövs de gångerna, utan gör det helt enkelt så lätt för sig som möjligt.

Sen tycker jag att du bokar in en spahelg och tankar energi <3

• Spucks

Så din man åker iväg ensam utan behov för han tycker det är kul, men DU är den som är hemsk som tycker det är jobbigt att vara ensam ansvarig för barnen?

Vilken skitstövel!

• Anonym (Tvillingmorsan)

Säg till din man att det är helt ok att han åker iväg ibland, men då vill du ha lika mycket egentid.

Låt honom inte komma undan och ge dig dåligt samvete. Det är fult gjort av honom när HAN får ledigt från barnen flera nätter i månaden, ibland en hel helg.

Självklart älskar man sina barn och vill vara med dem, men alla behöver en paus då och då. Särskilt då du ibland får rodda allt själv. Då får han ta större ansvar för barnen när han kommer hem, så att du också får ledigt.

• Anonym (Exfru)

Separera och ha barnen varannan vecka!Svårt ,men lyxigt med egentid.

• Anonym (bnp)

Skämtar du? Det är din man som ska skämmas som lägger över allt ansvar på dig och åker iväg på ungkarlsresa ehh förlåt, jobbresa..

• Aliona

Det ÄR jobbigt att vara själv med barn. Den som reser bort får naturligtvis kompensera när hen kommer hem igen och ta allt ansvar för barnen då. Förutom att det är rättvist mot partnern så är det också rätt mot barnen att få extra närhet och omhändertagande av en förälder som varit borta. 

Svar på tråden Skäms - orkar inte vara ensam med barnen