• Anonym (Trogen)

Hur definierar du "Att vara trogen"

Jag skull vilja veta hur ni definierar "Att vara trogen" och då inte genom att bara tala om att inte vara otrogen.

Jag vill veta vad som ingår i att vara trogen sin partner om man bortser från motsatsen otrogen.

Hur är jag som människa om jag är trogen? 

Finns det några fördelar eller nackdelar mad att vara trogen?

Jag har varit trogen i snart 30 år, Vad har jag vunnit på det?

• Svar på tråden Hur definierar du "Att vara trogen"
  • Anonym (?)

Vad är det du undrar egentligen?

• Anonym (Trogen)

Jag undrar vad jag gjort som är speciellt eftersom jag varit trogen i 30 år?
    Det verkar ju alltid på något sätt kunna förklaras varför man varit otrogen men Var finns förklaringarna till att man är trogen?

Jag kan inte se att mitt sätt att vara mot min partner varit optimalt på något sätt. Inte heller kan jag se att vi skulle ha varit så speciellt lyckliga under dessa 30 år

Därför vill jag veta om det finns någon som kan förklara för mig vad som nu gör mig till en bättre partner bara för att jag varit trogen

• Anonym (Brittan)
    Anonym (Trogen) skrev 2024-08-17 22:16:22 följande:

Det verkar ju alltid på något sätt kunna förklaras varför man varit otrogen men Var finns förklaringarna till att man är trogen?

Jag kan inte se att mitt sätt att vara mot min partner varit optimalt på något sätt. Inte heller kan jag se att vi skulle ha varit så speciellt lyckliga under dessa 30 år

Därför vill jag veta om det finns någon som kan förklara för mig vad som nu gör mig till en bättre partner bara för att jag varit trogen

Eeeh, i mina ögon är en trogen person en ?normal? person??? En som inte sårat sin kompanjon. Visat respekt oavsett hur lyckliga eller olyckliga ni varit.

Vill du inte vara tillsammans med din partner längre kanske du borde ta upp det med henne/honom?
  • Lynx123

Att man är en normal, lojal person som älskar sin partner och inte ägnar sig åt andra på ett romantiskt/sexuellt plan.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Trogen) skrev 2024-08-17 22:16:22 följande:

Du har respekterat ert gemensamma beslut att vara trogna mot varandra. Det betyder inte att man blir lyckligare eller har en bättre relation än andra. Även trogna kan ha dåliga relationer. 

Men lösningen på ett olyckligt äktenskap är inte otrohet. Det är skilsmässa eller nystart. 

• Anonym (Trogen)
    Lynx123 skrev 2024-08-18 06:27:28 följande:

Att man är en normal, lojal person som älskar sin partner och inte ägnar sig åt andra på ett romantiskt/sexuellt plan.

För att vara helt ärlig så tvivlar jag på att jag älskar min partner. Har nog bara tyckt att vårt liv varit praktiskt på många sätt. Om min partner skulle vilja separera så skulle jag inte känna det som någon större förlust. Barnen däremot skulle nog bli väldigt upprörda, då de ser oss som en enhet.
    Därför skulle jag aldrig komma på tanken att separera/skiljas. 

När jag tänker på vårt liv så slås jag över att ingen av oss nog varit så särdeles lyckliga. Men inte olyckliga heller. Kan det vara så att ett lagom grått liv är receptet på ett långt äktenskap?

Personligen har jag aldrig varit förälskad, tror jag.  Vet att min partner i sin ungdom haft någon sorts olycklig förälskelse men det här med kärlek har nog helt undgått oss. Vänskapen däremot är stark och har växt med åren.

Ibland läser jag om himlastormande känslor men ärligt talat förstår jag inte vad man menar med detta.  Men jag är trogen och min partner, vad jag vet har också varit mig trogen. Men VAD har vi vunnit på detta?  Är vi bättre människor än andra par som inte varit varandra trogna? Jag vet inte. Kanske är vi bara latare och fegare än dem?  

Jag tror inte att vårt liv är speciellt avundsvärt, tvärtom ter det sig rätt deprimerande när man tänker på det. Lite maskinellt till och med.

Vad tror du?
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-18 06:59:30 följande:

Du har respekterat ert gemensamma beslut att vara trogna mot varandra. Det betyder inte att man blir lyckligare eller har en bättre relation än andra. Även trogna kan ha dåliga relationer. 

Men lösningen på ett olyckligt äktenskap är inte otrohet. Det är skilsmässa eller nystart. 

Har ingen som helst tanke på att separera från min partner.  Vårt äktenskap har inte varit varesig lyckligt eller olyckligt utan väldigt praktiskt.  Fungerar på alla sätt.  

Förstår inte varför vi ska skilja oss?
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (Brittan) skrev 2024-08-17 22:24:02 följande:
    Eeeh, i mina ögon är en trogen person en ?normal? person??? En som inte sårat sin kompanjon. Visat respekt oavsett hur lyckliga eller olyckliga ni varit.

Vill du inte vara tillsammans med din partner längre kanske du borde ta upp det med henne/honom?
    Är det verkligen normalt att inte känna mer i ett äktenskap än vänskap? Lojaliteten sätts ju på prov utan att man är otrogen. Att respektera varandra är väl en grundförutsättning för att man ska kunna leva ihop?
  • Tukt

Jag tycker man ska vara väldigt försiktig och spara på användandet av ord som otrogen och trogen. Just för som din trådstart antyder, att det kan vara så olika.
    Ordet otrogen är också så starkt laddat att det sällan är konstruktivt att använda annat än när någon verkligen varit otrogen. Alltså att ha sex med någon annan bakom ryggen på sin partner.

• Anonym (Trogen)
    Tukt skrev 2024-08-18 11:45:41 följande:

Jag tycker man ska vara väldigt försiktig och spara på användandet av ord som otrogen och trogen. Just för som din trådstart antyder, att det kan vara så olika.
    Ordet otrogen är också så starkt laddat att det sällan är konstruktivt att använda annat än när någon verkligen varit otrogen. Alltså att ha sex med någon annan bakom ryggen på sin partner.

Håller med om din definition av otrohet men hur är det med att vara trogen sin partner. Menar man då trogen i allt eller är det enbart den sexuella troheten?

Kan man vara trogen sin familj tex? eller är troheten inskränkt till en person? Vad är det i troheten som gör att vi kommer undan med känslolösheten, brist på engagemang och kärlek?
Svar på tråden Hur definierar du "Att vara trogen"