• Tukt

Hur definierar du "Att vara trogen"

Jag tycker man ska vara väldigt försiktig och spara på användandet av ord som otrogen och trogen. Just för som din trådstart antyder, att det kan vara så olika.
    Ordet otrogen är också så starkt laddat att det sällan är konstruktivt att använda annat än när någon verkligen varit otrogen. Alltså att ha sex med någon annan bakom ryggen på sin partner.

• Tukt
    Anonym (Trogen) skrev 2024-08-18 11:57:01 följande:
    Håller med om din definition av otrohet men hur är det med att vara trogen sin partner. Menar man då trogen i allt eller är det enbart den sexuella troheten?

Kan man vara trogen sin familj tex? eller är troheten inskränkt till en person? Vad är det i troheten som gör att vi kommer undan med känslolösheten, brist på engagemang och kärlek?
    Jag upplever inte trogen och otrogen som varandras motsatser helt. Men det är nog mer språkligt. 
    Antar det är för att defaultläget är att man är trogen sin partner. Att vara otrogen är ett undantag. Om än vanligt.
  • Tukt
    Anonym (Trogen) skrev 2024-08-18 15:33:38 följande:
    Vet inte om jag känner mig särskilt stolt över att ha varit trogen. Ju mer jag tänker på det desto mer tvivlar jag på att det varit någon tillgång i vårt äktenskap. 

Missförstå mig inte. Jag har absolut ingen önskan att vara otrogen men ibland kan jag sakna att aldrig ha träffat eller varit i en situation där jag skulle ha kunnat vara otrogen. 

Jag har väl aldrig fått chansen helt enkelt.
    Det är väl lätt att tro gräset är grönare på den andra sidan. Så fullt naturlig reaktion.
Svar på tråden Hur definierar du "Att vara trogen"