Inlägg från: Anonym (Trogen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trogen)

Hur definierar du "Att vara trogen"

Jag skull vilja veta hur ni definierar "Att vara trogen" och då inte genom att bara tala om att inte vara otrogen.

Jag vill veta vad som ingår i att vara trogen sin partner om man bortser från motsatsen otrogen.

Hur är jag som människa om jag är trogen? 

Finns det några fördelar eller nackdelar mad att vara trogen?

Jag har varit trogen i snart 30 år, Vad har jag vunnit på det?

• Svar på tråden Hur definierar du "Att vara trogen"
  • Anonym (Trogen)

Jag undrar vad jag gjort som är speciellt eftersom jag varit trogen i 30 år?
    Det verkar ju alltid på något sätt kunna förklaras varför man varit otrogen men Var finns förklaringarna till att man är trogen?

Jag kan inte se att mitt sätt att vara mot min partner varit optimalt på något sätt. Inte heller kan jag se att vi skulle ha varit så speciellt lyckliga under dessa 30 år

Därför vill jag veta om det finns någon som kan förklara för mig vad som nu gör mig till en bättre partner bara för att jag varit trogen

• Anonym (Trogen)
    Lynx123 skrev 2024-08-18 06:27:28 följande:

Att man är en normal, lojal person som älskar sin partner och inte ägnar sig åt andra på ett romantiskt/sexuellt plan.

För att vara helt ärlig så tvivlar jag på att jag älskar min partner. Har nog bara tyckt att vårt liv varit praktiskt på många sätt. Om min partner skulle vilja separera så skulle jag inte känna det som någon större förlust. Barnen däremot skulle nog bli väldigt upprörda, då de ser oss som en enhet.
    Därför skulle jag aldrig komma på tanken att separera/skiljas. 

När jag tänker på vårt liv så slås jag över att ingen av oss nog varit så särdeles lyckliga. Men inte olyckliga heller. Kan det vara så att ett lagom grått liv är receptet på ett långt äktenskap?

Personligen har jag aldrig varit förälskad, tror jag.  Vet att min partner i sin ungdom haft någon sorts olycklig förälskelse men det här med kärlek har nog helt undgått oss. Vänskapen däremot är stark och har växt med åren.

Ibland läser jag om himlastormande känslor men ärligt talat förstår jag inte vad man menar med detta.  Men jag är trogen och min partner, vad jag vet har också varit mig trogen. Men VAD har vi vunnit på detta?  Är vi bättre människor än andra par som inte varit varandra trogna? Jag vet inte. Kanske är vi bara latare och fegare än dem?  

Jag tror inte att vårt liv är speciellt avundsvärt, tvärtom ter det sig rätt deprimerande när man tänker på det. Lite maskinellt till och med.

Vad tror du?
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-18 06:59:30 följande:

Du har respekterat ert gemensamma beslut att vara trogna mot varandra. Det betyder inte att man blir lyckligare eller har en bättre relation än andra. Även trogna kan ha dåliga relationer. 

Men lösningen på ett olyckligt äktenskap är inte otrohet. Det är skilsmässa eller nystart. 

Har ingen som helst tanke på att separera från min partner.  Vårt äktenskap har inte varit varesig lyckligt eller olyckligt utan väldigt praktiskt.  Fungerar på alla sätt.  

Förstår inte varför vi ska skilja oss?
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (Brittan) skrev 2024-08-17 22:24:02 följande:
    Eeeh, i mina ögon är en trogen person en ?normal? person??? En som inte sårat sin kompanjon. Visat respekt oavsett hur lyckliga eller olyckliga ni varit.

Vill du inte vara tillsammans med din partner längre kanske du borde ta upp det med henne/honom?
    Är det verkligen normalt att inte känna mer i ett äktenskap än vänskap? Lojaliteten sätts ju på prov utan att man är otrogen. Att respektera varandra är väl en grundförutsättning för att man ska kunna leva ihop?
  • Anonym (Trogen)
    Tukt skrev 2024-08-18 11:45:41 följande:

Jag tycker man ska vara väldigt försiktig och spara på användandet av ord som otrogen och trogen. Just för som din trådstart antyder, att det kan vara så olika.
    Ordet otrogen är också så starkt laddat att det sällan är konstruktivt att använda annat än när någon verkligen varit otrogen. Alltså att ha sex med någon annan bakom ryggen på sin partner.

Håller med om din definition av otrohet men hur är det med att vara trogen sin partner. Menar man då trogen i allt eller är det enbart den sexuella troheten?

Kan man vara trogen sin familj tex? eller är troheten inskränkt till en person? Vad är det i troheten som gör att vi kommer undan med känslolösheten, brist på engagemang och kärlek?
  • Anonym (Trogen)

Tanken på "Is this all there is" sär väl oss alla förr eller senare.  Har vårt äktenskap nått upp till sin hela potential ?  Ska. man vara nöjd med sin insats eller borde man inse att livet har mer att ge?

Tankarna är nog rätt vanliga hos oss som passerat 50 eller kommit halvvägs som det heter. 

• Anonym (Trogen)
    Tukt skrev 2024-08-18 13:11:56 följande:
    Jag upplever inte trogen och otrogen som varandras motsatser helt. Men det är nog mer språkligt. 
    Antar det är för att defaultläget är att man är trogen sin partner. Att vara otrogen är ett undantag. Om än vanligt.
    Vet inte om jag känner mig särskilt stolt över att ha varit trogen. Ju mer jag tänker på det desto mer tvivlar jag på att det varit någon tillgång i vårt äktenskap. 

Missförstå mig inte. Jag har absolut ingen önskan att vara otrogen men ibland kan jag sakna att aldrig ha träffat eller varit i en situation där jag skulle ha kunnat vara otrogen. 

Jag har väl aldrig fått chansen helt enkelt.
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (J) skrev 2024-08-18 15:36:23 följande:
    Vad bottnar denna känsla i? Saknar du något som det är nu?
    Inte så att jag går omkring och saknar något. Hur kan man sakna något man aldrig upplevt? 

Nej det är mera ett ifrågasättande. Är det något i livet som jag missar? eller är allt det där talet om passionerade känslor bara fantasier. 

Jag skulle verkligen vilja känna de där känslorna någon gång. 
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (Såhär) skrev 2024-08-18 16:09:39 följande:

* Inte ligga med andra tjejer (eller killar duuuh)
    * Inte hångla/gosa/mysa med andra tjejer
    * Inte försöka få till något sådant med andra tjejer (Att försöka vara otrogen är nästan lika illa som att vara det tycker jag)
    * Avstyra situationer där andra tjejer försöker med honom
    * Undvika så nära vänskap att det kan utvecklas till något sådant i framtiden med andra tjejer

Det här är inte otrohet, men jag ogillar ändå:
    * Dreglar över andra tjejer
    * Om han tittar på porr. (Jag tittar på viss porr, men det är för ideer för olika saker jag sedan vill visa eller göra på honom så för ett annat syfte. Det är dessutom striptease, dans, camgirls, och tjejer som har simulerad sex med dildo inte riktig sex och inte med män).
    * Om han inte markerar att vi hör ihop om vi är på fest eller liknande. Tex att han går i väg och minglar det skulle jag inte gilla, utan vi är tillsammans även i större sällskap
    * Om han skäms över mig

Det du beskriver känner jag inte alls igen. Du verkar tala mer om kontrollerande beteende än att vara trogen. 

Det måste vara en jobbig sits att alltid kontrollera sin partner för att på så sätt undvika otrohet. Inget jag eller min partner skulle ägna oss åt. Tycker dessutom att det är illojalt att vara så misstänksam som du verkar vara.
  • Anonym (Trogen)

Någon tog upp att porr skulle kunna vara otrohet. 

Nu är jag ingen stor porrbrukare. Får inte ut någonting av den som jag inte får av min partner. Skulle aldrig vara otrogen på enbart sexuella grunder.  Skulle aldrig vara otrogen på grund av sexuell attraktion. Utan om den där passionerade ömsesidiga förälskelsen i en annan människa man läser om, och hör andra berätta om.  Det är detta jag har missat

• Anonym (Trogen)
    Anonym (Såhär) skrev 2024-08-18 16:44:22 följande:
    Med min känner jag att det inte finns på kartan att han skulle vänstra ändå, så kontrollbeteendet är mer av hypotetiskt, han följer det där utan övervakning.
    Men du verkar ju ändå ha tankarna. Denna typ av tankar har jag aldrig haft och knappast min partner heller. Det verkar så begränsande och misstäksamma. 

Nu är jag inte den svartsjuka typen och knappast min partner heller så jag har väldigt svårt att sätta mig in i detta.

Vet inte riktigt hur jag skulle reagera om min partner skulle vara otrogen men det skulle knappast vara någon "deal breaker" för mig, i alla fall. Jag kanske till och med skulle bli lite avundsjuk.
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (J) skrev 2024-08-18 17:52:00 följande:
    Då är man kanske inte så kär. 
    Om du läst min tråd så har jag aldrig påstått mig vara kär eller förälskad i någon.
    Det har aldrig hänt mig. Om att vara kär inbegriper det du skriver om så är jag nog glad att jag sluppit. 

Kanske har jag haft tur som sluppit
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (J) skrev 2024-08-18 18:41:43 följande:

Aha, enligt mig är inte kär och förälskad samma sak. 

Varför är man tillsammans med någon man inte är kär i? Är man inte bara vänner då?

Därför att man trivs ihop och vill bilda familj är det enkla svaret. 

Personligen tror jag att det finns många som lever i fullt fungerande äktenskap, som aldrig har varit förälskade i varandra. 

Att vara kär och vara förälskad är detsamma i min bok.  Men jag kan ha fel. 
    Det enda jag med säkerhet kan säga är att jag aldrig varit passionerat förälskad. 

Om du jämställer att vara kär med att tycka om, så är jag väl kär i min partner.  Visst är vi vänner, vore konstigt annars.  

Du kanske inte riktigt förstår skillnaden i att leva ett liv tillsammans, bilda familj tillsammans och att bli så passisonerat förälskad i en annan människa att man är beredd att lämna allt, göra allt för den personen.  

Jag har aldrig upplevt den känslan och kanske är det därför jag varit trogen alla år. Men jag känner mig inte som en bättre människa för den skull. Idag käns det som om jag missat en upplevelse som andra haft.
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (J) skrev 2024-08-19 02:38:05 följande:
    Trodde det snarare var så att man är trogen för man är passionerat förälskad i någon. Annars börjar man väl gärna se sig om efter andra. Hm. 
    Tror att det är väldigt ovanligt att vara passionerat förälskad i 30 år,  men vad vet jag? 

Det är bra mycket vanligare att man är trogen i 30 år.  Om det vore så att passion krävs för att vara trogen så borde vi haft väldigt få som är trogna.

Vore intressant att undersöka hur många, i långa äktenskap, som varit passionerat förälskade i sina partners.
  • Anonym (Trogen)

Ja, man kan kanske hänvisa till oskrivna regler eller vad som är kutym.  Då tror jag mera på samvetets röst.

Men ligger det inte mer i trohets begreppet? Talade med en kollega om detta för ett tag sedan. Hen lade stött på någon som ansåg att om man funderade eller tänkte tanken på att lämna relationen så är man inte trogen. 
    Det fanns även en skillnad i att inte vara trogen, och att vara otrogen. Där otrogen är en fysisk akt medan att inte vara trogen är tankarna omkring själva relationen.

Jag vet inte om jag håller med om detta men nog ligger det en del i tankegången.

Att det är själva relationen/äktenskapet jag varit trogen dessa 30 år, inte min partner i första hand.

• Anonym (Trogen)

Finns det någon fler här som inser att de varit trogna relationen och inte partnern?

Svar på tråden Hur definierar du "Att vara trogen"