• Anonym (Hate it)

Celiaki och sorg

Blev diagnostiserad med celiaki (att jag inte tål gluten) för några år sedan, detta i vuxen ålder. Kunde då inte förstå vidden av detta. Det begränsar mitt liv otroligt. Svårt att äta ute och alltid en rädsla för att få i mig gluten när jag inte själv lagat det jag äter. Idag var jag nära att få i mig gluten av misstag, ett café som alltid har en glutenfri kaka, men som idag innehöll mjöl istället. Hade inte den som tog betalt känt mig och haft koll hade jag fått i mig och blivit dålig i flera dagar framöver. Utlandsresor är förbi eftersom det är svårt att äta glutenfritt utomlands. Aldrig några goda bakverk längre och är jag bortbjuden får jag ta med mig något själv medan alla andra sitter och äter gott. Spontanbesök på café eller restaurang är också förbi, måste alltid kolla om de har nåt jag kan äta. 

Ni som kan äta gluten, ni förstår inte hur lyckliga är!! Ville mest bara skriva av mig, kanske är det fler som känner samma som jag? 

• Svar på tråden Celiaki och sorg
  • Anonym (fluffig)

Det är väl bara undvika saker med mjöl i ist för att hoppas på att det finns glutenfritt bröd tex.

• Anonym (Liten)

varför måste man undvika spontanbesök på restaurang? Det finns väl massor av rätter på en normal restaurang som är utan gluten och mjöl? 

fattar att det är jobbigt när det kommer till fika men restauranger borde vara förhållandevis enkelt att fråga om såsen innehåller mjöl/gluten osv och be om sallad utan krutonger eller såsen vid sidan om köttet och pommesen.

• Anonym (Hate it)

Pommes tror många som ej är insatta i detta att man kan äta som glutenintolerant men de friterar även saker med vetemjöl där i så pommes går tyvärr bort. De flesta restauranger använder mjöl och speciellt de som även har pizza så där kan allt vara kontaminerat. 

• Anonym (Hate it)
    Anonym (fluffig) skrev 2024-08-14 16:35:19 följande:

Det är väl bara undvika saker med mjöl i ist för att hoppas på att det finns glutenfritt bröd tex.

Har du smakat glutenfritt bröd? Det är torrt och smaklöst så kan knappast ersätta vanligt bröd tyvärr. Saknar bröd väldigt mycket och kanske är det som är svårast att behöva avstå från. 
  • Anonym (t)
    Anonym (Hate it) skrev 2024-08-14 16:45:31 följande:
    Har du smakat glutenfritt bröd? Det är torrt och smaklöst så kan knappast ersätta vanligt bröd tyvärr. Saknar bröd väldigt mycket och kanske är det som är svårast att behöva avstå från. 
    Vad har du gjort för glutenfritt bröd? Jessica Frej + en annan har gjort flera böcker på ämnet, finns säkert på bibblan och några recept online.
  • Anonym (Faster)

Min brorsdotter har celiaki och reser överallt (hon är ca 25 år). Det är ju tvärtom lättare att leva glutenfritt i vissa länder där allt baseras på ris osv. Just nu planerar hon en jordenruntresa med sin kille. 

Och självklart kommer hon på alla fester. Hon talar om att hon är glutenintolerant och frågar om hon ska ta med något själv eller om värden fixar något. Inom släkten fixar vi förstås alltid något glutenfritt. 

• Anonym (Haha va?)
    Anonym (Hate it) skrev 2024-08-14 16:45:31 följande:
    Var tvungen att dubbelkolla datumet på ditt inlägg... hade det varit skrivet för 10-20 år sen hade jag kunnat fatta, men idag? Förlåt, men det var ju ett väldigt märkligt uttalande - det stämmer ju helt enkelt inte längre. Enda skillnaden idag är att man inte kan ha glutenfritt bröd liggande framme - då blir det torrt och trist. Men det är ju inte nån enorm ansträngning att ta fram den mängd man behöver från frysen när man behöver det.

Sen kan det ju hända att du inte gillar smaken på ett enda av alla det glutenfria bröd som finns på marknaden (även om det ärligt talat också känns lite otroligt - att där inte skulle finnas ett enda som faller dig i smaken), men det är ju en annan sak. Där kan man ju tycka olika helt enkelt.
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (Haha va?) skrev 2024-08-14 16:57:55 följande:
    Var tvungen att dubbelkolla datumet på ditt inlägg... hade det varit skrivet för 10-20 år sen hade jag kunnat fatta, men idag? Förlåt, men det var ju ett väldigt märkligt uttalande - det stämmer ju helt enkelt inte längre. Enda skillnaden idag är att man inte kan ha glutenfritt bröd liggande framme - då blir det torrt och trist. Men det är ju inte nån enorm ansträngning att ta fram den mängd man behöver från frysen när man behöver det.

Sen kan det ju hända att du inte gillar smaken på ett enda av alla det glutenfria bröd som finns på marknaden (även om det ärligt talat också känns lite otroligt - att där inte skulle finnas ett enda som faller dig i smaken), men det är ju en annan sak. Där kan man ju tycka olika helt enkelt.
    Glutenfritt bröd är oftast baserat på rismjöl och majsmjöl, bovetemjöl används också ibland och dessa har knappast samma smak som vete så det går inte att jämföra med vanligt bröd. Dessutom är inte rismjöl särskilt nyttigt så inget jag vill äta varje dag.

Däremot bakar jag väldigt goda bullar som är i klass med vanliga. Men brödet får aldrig samma smak som vanligt oavsett köpt eller att man bakar det själv.
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (Faster) skrev 2024-08-14 16:55:30 följande:

Min brorsdotter har celiaki och reser överallt (hon är ca 25 år). Det är ju tvärtom lättare att leva glutenfritt i vissa länder där allt baseras på ris osv. Just nu planerar hon en jordenruntresa med sin kille. 

Och självklart kommer hon på alla fester. Hon talar om att hon är glutenintolerant och frågar om hon ska ta med något själv eller om värden fixar något. Inom släkten fixar vi förstås alltid något glutenfritt. 

Ja klart man kan ta med eller lita på att värden kan detta med glutenfritt om han eller hon säger att hon kan fixa. Det är inte bara det som är det jobbiga utan att det glutenfria inte är lika gott som det med vetemjöl. 
  • Anonym (Sandra)

Jag har celiaki  men tycker inte det är så svårt faktiskt. Restauranger har alltid något jag kan äta, och då äter jag inte kött heller. 
    vet inte var du bor men i Sthlm finns ett flertal bagerier som har allt glutenfritt tex. brukar åka dit ibland och köpa det jag vill ha hem.

sen att sluta resa pga detta?! Jösses 

Svar på tråden Celiaki och sorg