Inlägg från: Anonym (Hate it) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hate it)

Celiaki och sorg

Blev diagnostiserad med celiaki (att jag inte tål gluten) för några år sedan, detta i vuxen ålder. Kunde då inte förstå vidden av detta. Det begränsar mitt liv otroligt. Svårt att äta ute och alltid en rädsla för att få i mig gluten när jag inte själv lagat det jag äter. Idag var jag nära att få i mig gluten av misstag, ett café som alltid har en glutenfri kaka, men som idag innehöll mjöl istället. Hade inte den som tog betalt känt mig och haft koll hade jag fått i mig och blivit dålig i flera dagar framöver. Utlandsresor är förbi eftersom det är svårt att äta glutenfritt utomlands. Aldrig några goda bakverk längre och är jag bortbjuden får jag ta med mig något själv medan alla andra sitter och äter gott. Spontanbesök på café eller restaurang är också förbi, måste alltid kolla om de har nåt jag kan äta. 

Ni som kan äta gluten, ni förstår inte hur lyckliga är!! Ville mest bara skriva av mig, kanske är det fler som känner samma som jag? 

• Svar på tråden Celiaki och sorg
  • Anonym (Hate it)

Pommes tror många som ej är insatta i detta att man kan äta som glutenintolerant men de friterar även saker med vetemjöl där i så pommes går tyvärr bort. De flesta restauranger använder mjöl och speciellt de som även har pizza så där kan allt vara kontaminerat. 

• Anonym (Hate it)
    Anonym (fluffig) skrev 2024-08-14 16:35:19 följande:

Det är väl bara undvika saker med mjöl i ist för att hoppas på att det finns glutenfritt bröd tex.

Har du smakat glutenfritt bröd? Det är torrt och smaklöst så kan knappast ersätta vanligt bröd tyvärr. Saknar bröd väldigt mycket och kanske är det som är svårast att behöva avstå från. 
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (Haha va?) skrev 2024-08-14 16:57:55 följande:
    Var tvungen att dubbelkolla datumet på ditt inlägg... hade det varit skrivet för 10-20 år sen hade jag kunnat fatta, men idag? Förlåt, men det var ju ett väldigt märkligt uttalande - det stämmer ju helt enkelt inte längre. Enda skillnaden idag är att man inte kan ha glutenfritt bröd liggande framme - då blir det torrt och trist. Men det är ju inte nån enorm ansträngning att ta fram den mängd man behöver från frysen när man behöver det.

Sen kan det ju hända att du inte gillar smaken på ett enda av alla det glutenfria bröd som finns på marknaden (även om det ärligt talat också känns lite otroligt - att där inte skulle finnas ett enda som faller dig i smaken), men det är ju en annan sak. Där kan man ju tycka olika helt enkelt.
    Glutenfritt bröd är oftast baserat på rismjöl och majsmjöl, bovetemjöl används också ibland och dessa har knappast samma smak som vete så det går inte att jämföra med vanligt bröd. Dessutom är inte rismjöl särskilt nyttigt så inget jag vill äta varje dag.

Däremot bakar jag väldigt goda bullar som är i klass med vanliga. Men brödet får aldrig samma smak som vanligt oavsett köpt eller att man bakar det själv.
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (Faster) skrev 2024-08-14 16:55:30 följande:

Min brorsdotter har celiaki och reser överallt (hon är ca 25 år). Det är ju tvärtom lättare att leva glutenfritt i vissa länder där allt baseras på ris osv. Just nu planerar hon en jordenruntresa med sin kille. 

Och självklart kommer hon på alla fester. Hon talar om att hon är glutenintolerant och frågar om hon ska ta med något själv eller om värden fixar något. Inom släkten fixar vi förstås alltid något glutenfritt. 

Ja klart man kan ta med eller lita på att värden kan detta med glutenfritt om han eller hon säger att hon kan fixa. Det är inte bara det som är det jobbiga utan att det glutenfria inte är lika gott som det med vetemjöl. 
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (fluffig) skrev 2024-08-14 17:15:45 följande:
    Läste du vad jag skrev ens?
    Läste nog lite för snabbt. Huvudpoängen var att jag inte ska hoppas på att finns glutenfritt bröd? Annars förstår jag inte vad syftet med ditt inlägg var...
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-08-14 17:11:15 följande:

Jag har celiaki  men tycker inte det är så svårt faktiskt. Restauranger har alltid något jag kan äta, och då äter jag inte kött heller. 
    vet inte var du bor men i Sthlm finns ett flertal bagerier som har allt glutenfritt tex. brukar åka dit ibland och köpa det jag vill ha hem.

sen att sluta resa pga detta?! Jösses 

Vad äter du när du är utomlands? Mycket av det de steker eller grillar görs ju på samma ytor där de även steker sånt med mjöl, tex fritering? Är du inte så känslig? Det är långt ifrån alla länder som ens vet vad glutenfritt är.

Har en kompis från Sydkorea och hon hade aldrig hört talas om att man kunde vara allergisk mot gluten och att det inte var nån i hennes land som åt glutenfritt. Peru är också ett svårt land att åka till. Bara några exempel på länder där det är svårt. Många asiatiska länder använder soja i det mesta, och där är den garanterat inte glutenfri.
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (Maria) skrev 2024-08-14 21:58:11 följande:
    Det är inte gluten i soja. Sojabönor är inte ens ett sädesslag. 
    Låt bli att uttala dig om saker du inte har en aning om. Soja innehåller vetemjöl. En del klarar av att äta den eftersom mycket av gluten försvinner i processen men det är rätt många som inte gör det heller. 
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (Nilla) skrev 2024-08-15 00:27:27 följande:

Kan inte låta bli lite till...

Sökte på Facebook och fick upp detta bland annat: 

www.google.com/maps/d/u/0/viewer&g_ep=CAISDTYuMTI0LjEuNzM0NDAYACDdYipaLDk0MjI0ODI1LDk0MjI3MjQ3LDk0MjI3MjQ4LDQ3MDcxNzA0LDQ3MDY5NTA4LDk0MjE4NjQxLDk0MjAzMDE5LDQ3MDg0MzA0LDk0MjA4NDU4LDk0MjA4NDQ3QgJTRQ%3D%3D&g_st=ic&ll=61.987912233422456%2C9.512815140695148&z=5

(en karta för glutenfria restauranger i Sverige). 

Ett stort tips är faktiskt att söka på inlägg på Facebook med sökorden: glutenfri restaurang

Finns många tips på olika resmål där folk varit och ätit glutenfritt, tips och tankar om glutenfritt osv. 

Hittade något som verkar vara ett guldkorn, en dansk grupp som heter Glutenfri guide i utlandet: www.facebook.com/groups/293546014000481 

Tack för tipsen. Dock så hjälper det inte mig i vardagen att det finns glutenfria caféer 30-40 mil bort. Däremot om man ska på semester i Sverige så kan man såklart välja resmål dit där dom finns. 
  • Anonym (Hate it)
    ciann skrev 2024-08-15 07:55:02 följande:
    Det finns glutenfri soja. Kikkomon att köpa.
    Många östasiatiska restauranger har den, om man frågar.
    Jag köper glutenfri soja till mig. Men restauranger gör det inte eftersom den är betydligt dyrare. 
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (Mette) skrev 2024-08-15 08:10:09 följande:

Jag förstår. Har en bekant med celiaki och även andra kompisar med andra födoämnesallergier och det är verkligen inte kul. Och inte kan man lita på att restauranger och caféer vet vad det de serverar innehåller! Kunskapsnivån är skrämmande låg. :( 

Kan inte annat göra än att tycka synd om dig. Det är skit när man drabbas av sånt. Jag har andra hälsoproblem och min erfarenhet är att det känns mycket bättre om jag själv inte låter mina problem ta så stor plats. Gör din matlåda och njut av den goda maten du lagat. Lägg energin på att vara glad över att ditt café har en god kaka istället för att fastna i tankar kring de kakor du inte kan äta. 

Emellanåt är det ok att sörja och vara ledsen. Men man får inte fastna där och med tiden har man sörjt färdigt. 

Det här avsnittet om acceptans tycker jag är bra.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1663771

Exakt, det är inte lätt alls att äta ute. Många i tråden har okunskap om detta och tror att det bara är att gå ut och äta och låta bli brödet ungefär. Många restauranger har inte kunskapen och förstår inte att kontaminering också är farligt och gör därför inget för att att undvika det. Ta t ex pizzerior, de har glutenfri botten visst, men ingredienserna de lägger på som ligger helt öppet och får mjöldamm på sig konstant är så klart inte säkra. Många tror också att den vanliga havren är glutenfri och bjuder på chokladbollar och säger att de är "glutenfria". En del med celiaki tål inte ens ren havre. 

Det var nog några år att nå acceptans, men den kommer att komma tillslut.
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (Maria) skrev 2024-08-15 13:08:36 följande:

Enligt svenska celiakiförbundet försvinner glutenet under tillredningsprocessen. Du kan alltså äta det. Med tanke på dina andra svar då verkar du vara helt paranoid och du väljer frivilligt bort en massa saker du hade kunnat äta. Dina psykiska problem ställer till mer problem än din celiaki. 

Gluten försvinner i tillredningsprocessen av soja. Som glutenintolerant kan du alltså äta vanlig soja, även fast det står vetemjöl på innehållsförteckningen.

https://www.scuf.se/glutenfritt/fragor-och-svar/

Jag har inga psykiska problem. Har du själv celiaki? Om inte, så har du inte tillräckligt med kunskap för att uttala dig om hur det är att leva med det.
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (oj) skrev 2024-08-15 14:57:11 följande:
    Du väljer själv om du vill vara bitter och gnällig. Ditt val. Vill du begränsa ditt liv, gör för all del det. Men du skulle nog må bättre om du ändrade inställning. 
    Har du celiaki?
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (oj) skrev 2024-08-15 15:34:32 följande:
    Nej, men jag sitter i rullstol. Hade gärna önskat jag haft dina problem istället. 
    Känner du dig bitter och gnällig p g a det eller är du alltid positiv?
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (Sara) skrev 2024-08-15 15:34:53 följande:

Jag är också glutenintolerant och har varit ca 30 år. Jag känner alls inga större problem med det. Åker gärna utomlands och går ofta på restaurang. 

Vad äter du när du är utomlands och i vilket land äter du vad för nåt?
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (fluffig) skrev 2024-08-15 16:01:24 följande:

Välj mat som inte innehåller mjöl. Jag är inte ens gluten intolerant men har lyckats med det i över 15 år utan problem. (äter inte mjölmat pga hälsoskäl)

Var glad att du inte är intolerant mot mjölkproten, DET är svårt att komma ifrån.

Det är inte så enkelt bara, mycket innehåller gluten som restauranger inte har en aning om.

Mat som kan innehålla gluten utan att personalen har en susning är; såser, marinader, processat kött som kebab, skinka och korv, friterat, grytor. Det enda som är säkert är egentligen kokt potatis och en köttbit med salt och peppar på enbart.
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (Maria) skrev 2024-08-15 20:43:16 följande:
    Allergier kan växa bort jag har varit med om det själv. Jag säger inte att det är det vanligaste men det händer. 
    Celiaki är ingen allergi, det är en autoimmun sjukdom. 
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (Mette) skrev 2024-08-17 08:45:57 följande:
    Utgår jag från min bekantas erfarenheter får du tyvärr i dig gluten lite då och då. Det är bara det att du inte märker det. 
    Ja, äter man ute finns det alltid en risk att man får i sig gluten, helt klart. Så man får väga fördelar mot nackdelar och sen bestämma om det är värt det.
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (ö) skrev 2024-08-17 11:56:49 följande:

Vad händer om du äter gluten, alltså hur mår du efteråt i kroppen? Kan du berätta om dina symptom? Reagerar kroppen direkt eller efter några timmar efter du ätit gluten? Behöver du tex akut springa på toaletten?

Jag får ont i magen, alltså blir lös och sen trött och energilös. Oftast kommer det inte på en gång utan det kan komma dagen efter. 
Svar på tråden Celiaki och sorg