• Anonym (Hate it)

Celiaki och sorg

Blev diagnostiserad med celiaki (att jag inte tål gluten) för några år sedan, detta i vuxen ålder. Kunde då inte förstå vidden av detta. Det begränsar mitt liv otroligt. Svårt att äta ute och alltid en rädsla för att få i mig gluten när jag inte själv lagat det jag äter. Idag var jag nära att få i mig gluten av misstag, ett café som alltid har en glutenfri kaka, men som idag innehöll mjöl istället. Hade inte den som tog betalt känt mig och haft koll hade jag fått i mig och blivit dålig i flera dagar framöver. Utlandsresor är förbi eftersom det är svårt att äta glutenfritt utomlands. Aldrig några goda bakverk längre och är jag bortbjuden får jag ta med mig något själv medan alla andra sitter och äter gott. Spontanbesök på café eller restaurang är också förbi, måste alltid kolla om de har nåt jag kan äta. 

Ni som kan äta gluten, ni förstår inte hur lyckliga är!! Ville mest bara skriva av mig, kanske är det fler som känner samma som jag? 

• Svar på tråden Celiaki och sorg
  • Anonym (oj)
    Anonym (Hate it) skrev 2024-08-15 15:35:33 följande:
    Känner du dig bitter och gnällig p g a det eller är du alltid positiv?
    Gnällig och bitter har jag aldrig varit, men i början var jag mycket ledsen och tänkte på allt jag inte kunde göra mer. Jag får mkt inspiration av andra i rullstol eller andra funktionsnedsättningar som omfamnar det nya livet och försöker göra det positivt.
    Inget blir bättre av din attityd, men det är naturligtvis ditt val hur du vill må. Varför inte fokusera på det du kan äta och inte det du inte kan äta? Är du så när det gäller andra saker också, som du inte kan göra, men skulle vilja?
  • Anonym (oj)
    Anonym (Hate it) skrev 2024-08-15 15:35:33 följande:
    Känner du dig bitter och gnällig p g a det eller är du alltid positiv?
    Glömde en sak. Nej, jag är inte alltid positiv, men det handlar inte så mkt om att jag sitter i rullstol utan om andra saker. De flesta är inte positiva alltid, alla har perioder då de känner sig nere av olika anledningar.
    Men du verkar ha intagit en väldigt negativ inställning och fastnat där. Tråkigt, både för dig men även för de som vill ha med dig på saker. 
  • Anonym (fluffig)
    Anonym (Hate it) skrev 2024-08-14 18:17:55 följande:
    Läste nog lite för snabbt. Huvudpoängen var att jag inte ska hoppas på att finns glutenfritt bröd? Annars förstår jag inte vad syftet med ditt inlägg var...

Välj mat som inte innehåller mjöl. Jag är inte ens gluten intolerant men har lyckats med det i över 15 år utan problem. (äter inte mjölmat pga hälsoskäl)

Var glad att du inte är intolerant mot mjölkproten, DET är svårt att komma ifrån.

• Anonym (Hate it)
    Anonym (fluffig) skrev 2024-08-15 16:01:24 följande:

Välj mat som inte innehåller mjöl. Jag är inte ens gluten intolerant men har lyckats med det i över 15 år utan problem. (äter inte mjölmat pga hälsoskäl)

Var glad att du inte är intolerant mot mjölkproten, DET är svårt att komma ifrån.

Det är inte så enkelt bara, mycket innehåller gluten som restauranger inte har en aning om.

Mat som kan innehålla gluten utan att personalen har en susning är; såser, marinader, processat kött som kebab, skinka och korv, friterat, grytor. Det enda som är säkert är egentligen kokt potatis och en köttbit med salt och peppar på enbart.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Maria) skrev 2024-08-14 21:54:20 följande:

Jag lider med dig. Hoppas det växer bort så småningom. Hjärta 

Det ?växer? aldrig bort. Man har det hela livet. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Hate it) skrev 2024-08-15 16:06:08 följande:
    Det är inte så enkelt bara, mycket innehåller gluten som restauranger inte har en aning om.

Mat som kan innehålla gluten utan att personalen har en susning är; såser, marinader, processat kött som kebab, skinka och korv, friterat, grytor. Det enda som är säkert är egentligen kokt potatis och en köttbit med salt och peppar på enbart.
    Vanlig skinka innehåller inget gluten. Julskinka jovisst men numer finns det att köpa glutenfri i butikerna. Vanlig korv (ej isterband) är glutenfri
  • huala igen
    Anonym (Hate it) skrev 2024-08-15 16:06:08 följande:

Men seriöst. Du hittar problem som inte nödvändigtvis behöver finnas.
    De flesta restauranger idag har koll på innehållet. Stor skillnad mot för 20 år sedan. Även i de länder jag rest i på senare år har de koll, Italien, Frankrike, Korea.

Ber man om glutenfritt så fixar de det. Ibland frågar de hur känslig man är och om det ska lagas special. Om man tål soja, att pommes är friterad tillsammans med annat. Då är det ju bara att tacka nej och välja annat.
  • Anonym (Igenkänning)

Jag fick för några år sedan reda på att jag behöver undvika gluten, även glutenfri vetestärkelse, soja och havre. Även mjölkprotein. Jag förstår totalt känslan av sorg och det krävdes ett tag för mig att komma till acceptans av att det självklara med att kunna äta precis vad som helst, som de allra flesta tar för givet och inte har några problem med, inte längre gällde för mig. 

För min del bestod sorgen i att inte kunna vara lika spontan som jag tidigare var och också en sorg i att inte längre kunna äta sånt som alla andra äter, vilket på ett sätt också innebär att jag alltid är den som står ut och är annorlunda än andra. Visst är jag fortfarande med i gruppen/grupper och känner tillhörighet men för er som inte har upplevt det, det är inte så roligt att alltid vara den som ställer en massa kontrollfrågor och ber om specialmat när man är ute tillsammans med andra, att alltid vara den som står ut från andra. Det är extra jobbigt när man stöter på oförstående personal, och behöver mer ingående förklara inför en massa personer, ibland okända, om ens behov. Vid ett fåtal tillfällen har jag upplevt så förminskande möten/situationer att jag har börjat gråta inför andra, för att jag har känt mig så förlägen eller förödmjukad.

Har också vid ett par tillfällen fått lyckotårar när det har visat sig att pommes fritsen för en gång skull inte är friterade med en massa gluten, och jag på så sätt också kan äta pommes som alla andra efter att inte ha kunnat göra det på tre år. Eller när det visade sig att jag också kunde beställa en anpassad julsmörgås till ett jobbmöte och känna att jag också kunde äta en julmacka (även om anpassad) liksom alla kollegor gjorde. Det är saker som jag inte kan ta för givet, och det betyder så mycket att också få delta på liknande villkor, också utifrån att det är en sån social grej att äta tillsammans. 

Jag har genom åren hittat en massa knep för att få mina behov att funka i samhället som för det mesta inte alls är anpassat för de som har allergier. Jag har också fortsatt resa mycket. Det kräver dock alltid en massa förberedelser och lite planering i förväg men jag har lärt mig. Jag brukar oftast fokusera på det som jag faktiskt kan äta, vilket ändå är mycket. Har också en tendens att besöka restauranger med mat som inte har gluten eller soja i sig naturligt, t.ex. indiska, kolgrillar, persiska restauranger etc.

Som person brukar jag också tänka att saker och ting händer utav en anledning och att det oftast också går att hitta något positivt i olika situationer. För min del blev förändringen för några år sedan en totalförvandling vad gäller livsstil, vilket också har varit positiv. Jag äter nyttigare än tidigare och pga mina allergier så har jag också blivit mer hälsosam, vilket i längden bara är positivt. 

Mitt råd är att sörja det som behöver sörjas men fastna inte där, livet är för vackert och spännande för att inte levas fullt ut. Det kräver lite mer planering ibland men det går att leva ett helt underbart och fantastiskt liv även utan gluten och annat som skapar hälsoproblem!

• Anonym (Maria)
    Anonym (Hate it) skrev 2024-08-15 13:13:34 följande:
    Jag har inga psykiska problem. Har du själv celiaki? Om inte, så har du inte tillräckligt med kunskap för att uttala dig om hur det är att leva med det.
    Jag menar inte att du är psykiskt sjuk men du har en fobi mot mat det kan du få hjälp med. KBT är exempelvis väldigt effektivt. Du kan äta soja utan problem rent fysiskt, din reaktion är psykosomatisk ju tidigare du accepterar det desto bättre. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Sara) skrev 2024-08-15 16:18:28 följande:
    Det ?växer? aldrig bort. Man har det hela livet. 
    Allergier kan växa bort jag har varit med om det själv. Jag säger inte att det är det vanligaste men det händer. 
Svar på tråden Celiaki och sorg