• Anonym (Hate it)

Celiaki och sorg

Blev diagnostiserad med celiaki (att jag inte tål gluten) för några år sedan, detta i vuxen ålder. Kunde då inte förstå vidden av detta. Det begränsar mitt liv otroligt. Svårt att äta ute och alltid en rädsla för att få i mig gluten när jag inte själv lagat det jag äter. Idag var jag nära att få i mig gluten av misstag, ett café som alltid har en glutenfri kaka, men som idag innehöll mjöl istället. Hade inte den som tog betalt känt mig och haft koll hade jag fått i mig och blivit dålig i flera dagar framöver. Utlandsresor är förbi eftersom det är svårt att äta glutenfritt utomlands. Aldrig några goda bakverk längre och är jag bortbjuden får jag ta med mig något själv medan alla andra sitter och äter gott. Spontanbesök på café eller restaurang är också förbi, måste alltid kolla om de har nåt jag kan äta. 

Ni som kan äta gluten, ni förstår inte hur lyckliga är!! Ville mest bara skriva av mig, kanske är det fler som känner samma som jag? 

• Svar på tråden Celiaki och sorg
  • Anonym (Mette)

Och med acceptansen har jag tyckt att det hjälper att inför andra lägga fokus på det som funkar. Är du bjuden på fika, säg inte inför det alla kakor du inte kan äta utan säg att rulltårta på potatismjöl, småkakor på mandelmjöl och maränger med grädde och blåbär är jättegott. Om någon frågar om du kan äta på café, fastna inte i en svada om allt som är dåligt utan gör som i din trådstart och berätta att du har ett favoritcafé som har en jättegod kaka och dessutom jättegullig och duktig personal. Vänd det faktum att restaurang är trist till att det är mysigt att bjuda hem sina vänner och sitta och prata ostört över god hemmalagad mat. Det är mycket lättare att styra vad man säger till andra än att styra vad man själv tänker. Jag kan uppleca att jag genom att säga det som funkar och går bra tvingar jag på sikt även in mina tankar på det spåret. Och det kan också fåbomgivningen att se det som går bra och inte fastna i att de inte kan bjuda dig på kanelbulle. 

Men ibland måste man så klart få gnälla av sig också! 

• Anonym (Maria)
    Anonym (Hate it) skrev 2024-08-15 07:47:58 följande:
    Låt bli att uttala dig om saker du inte har en aning om. Soja innehåller vetemjöl. En del klarar av att äta den eftersom mycket av gluten försvinner i processen men det är rätt många som inte gör det heller. 

Enligt svenska celiakiförbundet försvinner glutenet under tillredningsprocessen. Du kan alltså äta det. Med tanke på dina andra svar då verkar du vara helt paranoid och du väljer frivilligt bort en massa saker du hade kunnat äta. Dina psykiska problem ställer till mer problem än din celiaki. 

Gluten försvinner i tillredningsprocessen av soja. Som glutenintolerant kan du alltså äta vanlig soja, även fast det står vetemjöl på innehållsförteckningen.

https://www.scuf.se/glutenfritt/fragor-och-svar/

• Anonym (Hate it)
    Anonym (Maria) skrev 2024-08-15 13:08:36 följande:

Enligt svenska celiakiförbundet försvinner glutenet under tillredningsprocessen. Du kan alltså äta det. Med tanke på dina andra svar då verkar du vara helt paranoid och du väljer frivilligt bort en massa saker du hade kunnat äta. Dina psykiska problem ställer till mer problem än din celiaki. 

Gluten försvinner i tillredningsprocessen av soja. Som glutenintolerant kan du alltså äta vanlig soja, även fast det står vetemjöl på innehållsförteckningen.

https://www.scuf.se/glutenfritt/fragor-och-svar/

Jag har inga psykiska problem. Har du själv celiaki? Om inte, så har du inte tillräckligt med kunskap för att uttala dig om hur det är att leva med det.
  • Anonym (oj)
    Anonym (Hate it) skrev 2024-08-15 13:13:34 följande:
    Jag har inga psykiska problem. Har du själv celiaki? Om inte, så har du inte tillräckligt med kunskap för att uttala dig om hur det är att leva med det.
    Du väljer själv om du vill vara bitter och gnällig. Ditt val. Vill du begränsa ditt liv, gör för all del det. Men du skulle nog må bättre om du ändrade inställning. 
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (oj) skrev 2024-08-15 14:57:11 följande:
    Du väljer själv om du vill vara bitter och gnällig. Ditt val. Vill du begränsa ditt liv, gör för all del det. Men du skulle nog må bättre om du ändrade inställning. 
    Har du celiaki?
  • Anonym (Faster)
    Anonym (Hate it) skrev 2024-08-15 15:00:27 följande:
    Har du celiaki?
    Personen menar nog bara att du drar lite väl höga växlar på detta med celiaki. Visst är det jobbigt och trist, men om det orsakar sorg hos dig så kanske du inte ännu har upplevt stor sorg eller smärta. Vilket bara är bra för dig. 

Livet är ju långt och har många toppar och dalar. Detta är med säkerhet inte den lägsta dalen du kommer att uppleva. Ungefär så.

Som tur är kan du äta. Som tur är har du valmöjligheter. Som tur är bor du i Sverige. Och så vidare. 

Men nu utgår vi bara ifrån hur du låter i skrift. Det är mycket som går förlorat i den kommunikationen och du kanske är en jättepositiv person irl. 
  • Anonym (oj)
    Anonym (Hate it) skrev 2024-08-15 15:00:27 följande:
    Har du celiaki?
    Nej, men jag sitter i rullstol. Hade gärna önskat jag haft dina problem istället. 
  • Anonym (Sara)

Jag är också glutenintolerant och har varit ca 30 år. Jag känner alls inga större problem med det. Åker gärna utomlands och går ofta på restaurang. 

• Anonym (Hate it)
    Anonym (oj) skrev 2024-08-15 15:34:32 följande:
    Nej, men jag sitter i rullstol. Hade gärna önskat jag haft dina problem istället. 
    Känner du dig bitter och gnällig p g a det eller är du alltid positiv?
  • Anonym (Hate it)
    Anonym (Sara) skrev 2024-08-15 15:34:53 följande:

Jag är också glutenintolerant och har varit ca 30 år. Jag känner alls inga större problem med det. Åker gärna utomlands och går ofta på restaurang. 

Vad äter du när du är utomlands och i vilket land äter du vad för nåt?
Svar på tråden Celiaki och sorg