Anonym (Hate it) skrev 2024-08-14 18:22:34 följande:
Vad äter du när du är utomlands? Mycket av det de steker eller grillar görs ju på samma ytor där de även steker sånt med mjöl, tex fritering? Är du inte så känslig? Det är långt ifrån alla länder som ens vet vad glutenfritt är.
Har en kompis från Sydkorea och hon hade aldrig hört talas om att man kunde vara allergisk mot gluten och att det inte var nån i hennes land som åt glutenfritt. Peru är också ett svårt land att åka till. Bara några exempel på länder där det är svårt. Många asiatiska länder använder soja i det mesta, och där är den garanterat inte glutenfri.
Jag har vad läkarna benämnde som tyst celiaki. Dock syns det på blodprov, och det var antagligen därför jag behövde akut intravenöst järn.
trots att jag inte själv känner av det så tar jag det såklart seriöst, pga de ev allvarliga konsekvenserna om inte kosten följs.
hur som helst, jag beställer in på restaurang det som utlovas vara glutenfritt . tex risotto, fisk, glutenfri pasta, sallader osv.
känner också en sorg att inte kunna äta fritt, men har fått acceptera att det är som det är