• Anonym (Normalt?)

Normalt att ens ex har nyckel hem till sig?

Ja, som frågan lyder, är det normalt att ex har nycklar hem till varandra? 

Min kille har tre barn med sitt ex, dessa är så stora ( två tonåringar och en över 10) att alla tre har varsin nyckel hem till honom och även även till mamman. Nu i helgen hörde jag hans ena dotter säga att "mamma har ju nyckel hem till dig för det är logiskt och du ska få en nyckel av henne". För mig är detta inte logiskt alls, speciellt inte eftersom hans barn är stora och har egna nycklar. Varför ger man sitt ex nyckel om barnen har nycklar och det dessutom finns flera uppsättningar på varje håll? Finns det någon anledning alls? Jag hade inte velat att mitt ex skulle ha en nyckel hem till mig, vi har också barn men mina barn har egna nycklar, vilket räcker!

• Svar på tråden Normalt att ens ex har nyckel hem till sig?
  • Anonym (Anonym signatur)
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2024-08-14 14:56:42 följande:
    Varför skulle hon ha tänkt samma? Det är väl en j-la skillnad på mamma, bästa vän, förra chef och ex!!

Ett ex är ett ex, punkt slut. Har man gått vidare så har man. (Behöver inte vara ovänner för det men life goes on?). 
    Och det har INGET med svartsjuka att göra. Bara rimlighet och respekt. 
  • Anonym (Anonym signatur)
    Lynx123 skrev 2024-08-14 14:46:35 följande:
    Handlar inte om det. Om pappan av ngn anledning inte är hemma och det händer något med barnen måste ju deras mamma kunna ta sig in. Inte konstigare än så.
    Nyfiken, kan du ge några exempel då det är nödvändigt för exet/mamman att behöva ta sig in i huset?
  • Mrs Moneybags

Bland mina vänner har de flesta nyckel till exet om de har barn tillsammans.

Vet inte varför och har inte frågat. Jag kan dock säga att jag kommer att ta min ex-mans nyckel när han flyttar ut. Bara för att försäkra mig om att han inte kommer hit igen haha! Vill inte att han ska komma hit och hämta något eller känna sig hemma här. Det kanske kan funka annorlunda efter några år. 

• Lynx123
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2024-08-14 15:04:47 följande:
    Nyfiken, kan du ge några exempel då det är nödvändigt för exet/mamman att behöva ta sig in i huset?
    Barn blir sjukt. Barn är försvunnet. Barn har låst sig inne och hittar inte nyckeln. Varsågod. ;)
  • Fiona M
    Anonym (Normalt?) skrev 2024-08-14 14:18:10 följande:
    Jag har aldrig någonsin frågat var han har sina extranycklar. Jag är inte svartsjuk eller osäker. 
    Vad är det då du ska ta upp?
  • Anonym (för)
    Anonym (Normalt?) skrev 2024-08-14 08:21:58 följande:
    Normalt att ens ex har nyckel hem till sig?

Ja, som frågan lyder, är det normalt att ex har nycklar hem till varandra? 

Min kille har tre barn med sitt ex, dessa är så stora ( två tonåringar och en över 10) att alla tre har varsin nyckel hem till honom och även även till mamman. Nu i helgen hörde jag hans ena dotter säga att "mamma har ju nyckel hem till dig för det är logiskt och du ska få en nyckel av henne". För mig är detta inte logiskt alls, speciellt inte eftersom hans barn är stora och har egna nycklar. Varför ger man sitt ex nyckel om barnen har nycklar och det dessutom finns flera uppsättningar på varje håll? Finns det någon anledning alls? Jag hade inte velat att mitt ex skulle ha en nyckel hem till mig, vi har också barn men mina barn har egna nycklar, vilket räcker!

Varför frågar du inte den det gäller - nämligen din klle?

Vad som är normalt eller inte är ju inte ens en rimlig fråga... hur långt är ett snöre liksom..? Däremot hur man vill ha det och vad man vill i sin egen relation, det kan man ju ta upp till diskussion med den det berör. 

Sen låter det som ett konstigt uttalande av hans dotter. Ett barn/ungdom.., vem pratar ens så?
  • Hjelm

Så länge man har hemmaboende barn som bor hos bägge föräldrar skulle jag säga att det är både helt normalt och motiverat att man som vårdnadshavare har nycklar till barnens bägge bostäder.

• Anonym (Jag)
    OlleSQ skrev 2024-08-14 09:08:32 följande:

Låter som de är vuxna och kan bete sig som vuxna mot varandra och med tanke på 3 gemensamma barn så är det väl inget direkt konstigt även om barnen börjar bli stora. Alla som är ex är inte förbannade på varandra utan många kan umgås som normala vuxna och utan att det finns känslor.

Jag och mitt ex kan umgås som normala människor men han har inte nycklar till mig, har aldrig haft och jag har aldrig haft nycklar till honom eller till dotterns farmor där dottern också har varit mycket (nu är hon nästan vuxen) fast vi har jättebra relation. Jag tycker faktiskt det låter ganska ovanligt  , man måste inte ha nyckel till sitt ex bara för att ens barn är där. Visst om båda vill det men det är verkligen inget vanligt vad jag vet, aldrig hört talas om nån som har så.
    Min nuvarande särbo / yngsta barnets pappa har nyckel till mig men om vi skulle göra slut skulle jag nog be honom lämna tillbaks den. 

Är det en nödsituation och något av barnen är där själv och inte kan öppna på grund av att han eller hon är sjuk eller skadad så ringer man väl polis eller ambulans , man kan inte kräva att få nyckel till sitt ex av den anledningen.. det låter mer som något sjukt kontrollbehov om man kräver det. 

• Anonym (Jag)
    Lynx123 skrev 2024-08-14 17:56:35 följande:
    Barn blir sjukt. Barn är försvunnet. Barn har låst sig inne och hittar inte nyckeln. Varsågod. ;)
    Polis, ambulans. Varsågod :)

Alla gör väl som de själva vill men jag skulle inte vilja att mitt ex som jag har barn med skulle ha nycklar till mig. Och vi är vänner. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2024-08-14 13:30:15 följande:
    Och då tycker du att det är ok att exet tar sin nyckel och går in i killens hem när han är borta? Skulle aldrig hända hos oss! Då har man gått över en gräns?

(självklart kan det dyka upp situationer men då får väl föräldrarna PRATA med varann och lösa det, inte gå in i varandras hem utan lov). 
    Men läste du inte vad jag skrev? Det ka naturligtvis inte missbrukas. 
Svar på tråden Normalt att ens ex har nyckel hem till sig?