• Anonym (Normalt?)

Normalt att ens ex har nyckel hem till sig?

Ja, som frågan lyder, är det normalt att ex har nycklar hem till varandra? 

Min kille har tre barn med sitt ex, dessa är så stora ( två tonåringar och en över 10) att alla tre har varsin nyckel hem till honom och även även till mamman. Nu i helgen hörde jag hans ena dotter säga att "mamma har ju nyckel hem till dig för det är logiskt och du ska få en nyckel av henne". För mig är detta inte logiskt alls, speciellt inte eftersom hans barn är stora och har egna nycklar. Varför ger man sitt ex nyckel om barnen har nycklar och det dessutom finns flera uppsättningar på varje håll? Finns det någon anledning alls? Jag hade inte velat att mitt ex skulle ha en nyckel hem till mig, vi har också barn men mina barn har egna nycklar, vilket räcker!

• Svar på tråden Normalt att ens ex har nyckel hem till sig?
  • Anonym (Anonym signatur)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-14 08:33:46 följande:

Som säkerhet, om det yngre barnet tappar sin nyckel t ex, och inte de andra kan hjälpa till. 

Ser inga problem med det, så länge det inte missbrukas. 

Och då tycker du att det är ok att exet tar sin nyckel och går in i killens hem när han är borta? Skulle aldrig hända hos oss! Då har man gått över en gräns?

(självklart kan det dyka upp situationer men då får väl föräldrarna PRATA med varann och lösa det, inte gå in i varandras hem utan lov). 
    Lynx123 skrev 2024-08-14 09:36:22 följande:

Säkerhetsgrej. Om du hade barn i ett hus eller en lägenhet, oavsett vems bostad det var, så skulle väl du också vilja ha tillgång dit?

Nej, det vill jag inte. 

Har man valt att separera så har man. Mitt ex och jag är inte ovänner på något sätt och har en god relation kring våra barnen. Men nyckel till varandras hem där det på båda ställen finns en bonusförälder/bonusfamiljer också? Nääää, det är att gå över gränsen! Skulle aldrig ta barnens nyckel och gå in i nån annans hem. 

• Anonym (Mannen)

Det är sånt daltande idag. Man vill inte avsluta relationerna som man borde. När man inte är ihop och träffar någon annan så behöver man ha avslutat med sitt ex.

Att inte avsluta helt med sitt ex riskerar bara att förstöra nya förhållanden. Sen blir det givetvis lite annorlunda när man har barn med exet men det finns inget behov av att exet har en nyckel.

• Anonym (Normalt?)
    LaFontaine skrev 2024-08-14 12:42:43 följande:
    Och det behöver du inte göra. Men nu har din kille valt att ge en nyckel till sitt ex. Du kan välja att köpa det, eller så kan du välja att göra en grej av det. Jag kan precis som du, enbart tala för mig själv, men hade min kille börjat ifrågasätta var jag har mina extranycklar, hade jag dragit öronen åt mig snabbt som tusan. Svartsjuka och osäkerhet är ingenting som attraherar mig.
    Jag har aldrig någonsin frågat var han har sina extranycklar. Jag är inte svartsjuk eller osäker. 
  • Anonym (Normalt?)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-14 12:58:59 följande:
    Du ja, men för andra passar det kanske bättre med exet. Vem är du att bestämma detta?
    Jag bestämmer inte, har frågat er om råd men som vanligt är alla sura och otrevliga här.
  • Anonym (Normalt?)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-08-14 14:06:44 följande:

Det är sånt daltande idag. Man vill inte avsluta relationerna som man borde. När man inte är ihop och träffar någon annan så behöver man ha avslutat med sitt ex.

Att inte avsluta helt med sitt ex riskerar bara att förstöra nya förhållanden. Sen blir det givetvis lite annorlunda när man har barn med exet men det finns inget behov av att exet har en nyckel.

Lite så tycker jag också. 
  • Anonym (Normalt?)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-08-14 13:10:38 följande:

TS, 

Såklart har du rätt att säga till om saker när du är i förhållande med denna killen. 

Jag tycker du ska lämna denna tråd då du har fått en del otrevliga kommentarer och ta upp frågan med din kille istället.

Tack, det ska jag!
  • Lynx123
    Anonym (Normalt?) skrev 2024-08-14 10:38:41 följande:
    Men barnen har ju sin pappa? Han har nyckel? Då behöver väl inte mamman ha en? Han arbetar närmare än vad exet gör.
    Handlar inte om det. Om pappan av ngn anledning inte är hemma och det händer något med barnen måste ju deras mamma kunna ta sig in. Inte konstigare än så.
  • LaFontaine
    Anonym (Normalt?) skrev 2024-08-14 14:18:10 följande:
    Jag har aldrig någonsin frågat var han har sina extranycklar. Jag är inte svartsjuk eller osäker. 
    Så du hade tänkt samma sak om den extranyckeln låg hos hans mamma, hans bästa vän eller hans förra chef?
    LaFontaine skrev 2024-08-14 14:53:00 följande:
    Så du hade tänkt samma sak om den extranyckeln låg hos hans mamma, hans bästa vän eller hans förra chef?
    Varför skulle hon ha tänkt samma? Det är väl en j-la skillnad på mamma, bästa vän, förra chef och ex!!

Ett ex är ett ex, punkt slut. Har man gått vidare så har man. (Behöver inte vara ovänner för det men life goes on?). 
Svar på tråden Normalt att ens ex har nyckel hem till sig?