• Anonym (Normalt?)

Normalt att ens ex har nyckel hem till sig?

Ja, som frågan lyder, är det normalt att ex har nycklar hem till varandra? 

Min kille har tre barn med sitt ex, dessa är så stora ( två tonåringar och en över 10) att alla tre har varsin nyckel hem till honom och även även till mamman. Nu i helgen hörde jag hans ena dotter säga att "mamma har ju nyckel hem till dig för det är logiskt och du ska få en nyckel av henne". För mig är detta inte logiskt alls, speciellt inte eftersom hans barn är stora och har egna nycklar. Varför ger man sitt ex nyckel om barnen har nycklar och det dessutom finns flera uppsättningar på varje håll? Finns det någon anledning alls? Jag hade inte velat att mitt ex skulle ha en nyckel hem till mig, vi har också barn men mina barn har egna nycklar, vilket räcker!

• Svar på tråden Normalt att ens ex har nyckel hem till sig?
  • Anonym (Normalt?)
    Virriga Vera skrev 2024-08-14 11:24:27 följande:
    Det är ju inte upp till dig utan till honom. Detta är ju en diskussion du bör ha med honom, då får du svar på varför.
    Jag undrar här, om det är värt att ta upp med honom eller inte. 
  • Anonym (Normalt?)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-14 11:39:51 följande:
    Om pappan inte kan komma loss så kan mamman hjälpa till.

Varför diskuterar du inte detta med honom, känns så märkligt med dessa trådar där någon har en fråga/undran till sin sambo/man, men de de frågar andra hur han tänker. 
    Jag ska diskutera det med honom, ville bara höra här först vad ni tycker.
  • Anonym (Normalt?)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-14 11:39:51 följande:
    Om pappan inte kan komma loss så kan mamman hjälpa till.

Varför diskuterar du inte detta med honom, känns så märkligt med dessa trådar där någon har en fråga/undran till sin sambo/man, men de de frågar andra hur han tänker. 
    Jag vill inte veta hur han tänker, jag vill veta om det är normalt?
  • Anonym (Normalt?)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-08-14 11:17:35 följande:
    Mina föräldrar skilde sig när jag var 9 de hade inte egna nycklar hem till varandra. Tycker det låter konstigt att ha en nyckel till sitt ex.
    Det är min tanke också men de flesta andra verkar tycka tvärtom.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Normalt?) skrev 2024-08-14 11:44:19 följande:
    Jag vill inte veta hur han tänker, jag vill veta om det är normalt?
    Varför skulle det vara onormalt? Det beror väl på vilka behov man har.

Du menar kanske om det är vanligt eller ovanligt? 
  • Anonym (Normalt?)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-14 11:48:58 följande:
    Varför skulle det vara onormalt? Det beror väl på vilka behov man har.

Du menar kanske om det är vanligt eller ovanligt? 
    Ja, det är så jag menar, om det är vanligt eller ovanligt,
  • Tukt
    Anonym (Normalt?) skrev 2024-08-14 11:40:48 följande:
    Jag bara undrar. Jag är i stort sett helt ensam med mina barn så har inget att förhålla mig till. Jag har inte pratat med min kille om det, ville veta vad ni tycker och tänker. Nu tror jag inte det blir något problem då de typ inte har någon kontakt förutom när det gäller hämtning/lämning och om det är något annat speciellt.
    Okej. Jag skulle ändå vilja rekommendera byte till ett digitalt kodlås. Det är ett av mitt livs bästa investeringar . Att alltid kunna veta att barnen kommer in och samtidigt ha koll på när de kommer och går. Inga bortslarvade nycklar eller utryckningar för att släppa in dom.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Normalt?) skrev 2024-08-14 11:52:26 följande:
    Ja, det är så jag menar, om det är vanligt eller ovanligt,
    Svårt att veta, beror nog ofta på barnens åldrar samt om man har någon annan som bor nära där man kan ha en extranyckel, t ex mormor.

Att ha extranyckel hos någon är bra och ganska vanligt, tror jag. 
  • Fiona M
    Anonym (Normalt?) skrev 2024-08-14 11:42:41 följande:
    Jag undrar här, om det är värt att ta upp med honom eller inte. 
    Om han och exet är överens om det, vad finns det då att ta upp?
    Det spelar ingen roll hur vanligt eller ovanligt det är så länge de är nöjda.
  • Anonym (Påträngande)

För mig kändes det påträngande att veta att exet hade nyckel hem till mig. Inte för jag tror han skulle gå in och greja, mest bara att han hade en. 
    Men han blev jättesur när jag bad om den och är fortfarande sur över det. 
    Men för mig kändes det bara konstigt att han skulle ha en. 
    Men att jag inte hade någon nyckel hem till honom. 

Vi har barn. De vet vart den gömda nyckeln finns.  Och vart extra nyckel finns.

Svar på tråden Normalt att ens ex har nyckel hem till sig?