• Anonym (Anonym)

Extremt avundsjuk storasyster

Hej! Har ett litet problem som under senaste tiden eskalerat mer och mer?

Storasyster (12 år) och lillasyster (8 år) har alltid haft en bra relation, trots åldersskillnaden. nu senaste året har lillasyster inte varit riktigt lika intresserad av att umgås lika intensivt med sin storasyster, utan hon föredrar att lägga tiden på sina egna jämngamla vänner, fritidsaktiviteter eller att helt enkelt göra saker själv. Storasyster tar inte detta utvecklingssteg särskilt bra, hennes största intresse är fortfarande att umgås med lillasyster och hon är inte alls intresserad av att umgås med barn i sin egen ålder.

Storasyster är lite speciell i sina relationer så hon har svårt att känna av när det ?blir för mycket?. Exempelvis så kan hon gå en meter bakom lillasyster från det att hon går upp tills hon går och lägger sig. Alltså att bara gå efter henne utan att säga något, följa efter till toaletten, följa efter att hämta mat, följa efter om lillasyster vill prata med oss vuxna?. och såklart kan lillasyster tröttna lite på det, det hade jag också gjort om jag hade en tyst svans efter mig hela dagarna. 

Till problemet; ju mer lillasyster försökt att vara med sina vänner desto mer reagerar storasyster negativt på detta. Exempelvis kan hon hota lillasyster med att om hon åker till sin kompis så tänker hon minsann göra si eller så, eller aldrig mer göra såhär etc etc. Om lillasyster ändå åker så slutar storasyster att prata med henne, upp till flera dagar därefter. hon tittar rakt igenom lillasyster som att hon inte finns. 

Lillasyster har varit jätteledsen över det här och tycker det är jobbigt. Hon vill vara med kompisar men samtidigt vill hon inte att storasyster ska bli sur. och vi har verkligen pratat med storasyster om att det inte är ett okej beteende, vilket hon påstår att hon förstår och vi trodde verkligen att hon slutat hålla på så? fram tills jag tittade i lillasysters telefon och ser att de gånger hon varit iväg hos sina kompisar så har storasyster skickat massssssa sms med gråtande emojis och texter där hon skuldbelägger lillasyster över att hon åker till kompisar, eller bara skickat flera sms och frågat vad hon gör. 

lillasyster får inte ha med sin telefon till kompisar så troligtvis har hon aldrig sett meddelandena förrän hon kommit hem igen, men jag tycker ändå det går till en överdrift när storasyster inte kan låta henne leva sitt liv! Vi har försökt uppmuntra storasyster till att ta kontakt med sina egna klasskompisar men hon gör det inte om man inte mer eller mindre tvingar henne till det, hon vill bara vara med lillasyster och hon kan verkligen inte förstå hur lillasyster inte vill vara lika mycket med henne. 

trots att vi pratat med storasyster upprepade gånger om situationen så blir det verkligen inte bättre! Detta har pågått i ett år nu och det känns som det blir mer och mer ?kontrollerande?. Exempelvis hjälpte storasyster lillasyster att skapa ett nytt konto till ett tvspel dom spelar, men hon valde att enbart lägga till sig själv som vän så alla klasskompisar som lillasyster hade och spelade med försvann, hon kunde därför en period bara spela  med storasyster (fram tills att vi upptäckte det och la till dom gamla vännerna). 

HUR ska man göra för att storasyster ska förstå????r

• Svar på tråden Extremt avundsjuk storasyster
  • Anonym (Också en mamma)

Jag kanske är hemsk, men om jag vore du skulle jag ta lillasyster och flytta och begära egen vårdnad. 

Lillasyster har redan blivit skadad av allt som skett och hon har ändå möjligheten att växa upp och bli en normal kvinna med ett vanligt liv. Bor hon kvar med storasyster finns det stor risk att hon får allvarliga problem som tar åratal att reda ut. 

Du måste rädda din dotter. Så fruktansvärt är det. Det betyder inte att du inte har känslor för din styvdotter, men din friska dotter förtjänar en lugn hemmiljö där hon kan leva och utvecklas som alla andra. 

Du låter som att du har blivit delvis medberoende även om en liten röst i ditt huvud säger dig att du borde kämpa för lillasyster. Lyssna på den rösten. Vilket råd skulle du ge din dotter om hon satt i samma sits som du? 

• huala igen

Oj. Vilken otroligt jobbig situation. Lider med er.

Säger som alla andra. Storasysters beteende måste brytas, lilla syster måste skyddas. Finns nog inga enkla lösningar, tror som flera att barnen behöver separeras. Stora syster behöver kvalificerad vård, hon har nog en del i det genetiska bagaget efter sin bio-mor.   

• Anonym (Annica)

Eftersom hon har problem både i skolan och hemma så borde det inte vara så svårt att få en utredning. Prata med skolan om att ni misstänker både IF och NPF, och att hon behöver utredas för att kunna få rätt hjälp. Man kan också göra en egenremiss. Kolla med skolan vad de tror går fortast, eftersom det är olika i olika kommuner/landsting. 

Är det hos sin mormor hon är varannan helg, och där det fungerar bra? Prata ingående med mormodern om hur hon gör, vad som funkar där, osv. Kan det vara så att hon får så mycket stöd att problemen inte uppstår? (då har hon ju fortfarande svårigheterna, men effekterna av dem uteblir.)

• Anonym

Jag tror också att flickorna behöver bo i olika hushåll.

Du kan inte använda den lilla flickan mer som ett medel för att den äldre ska må bra.
    Jag tror du lider av en jättestor skräck av att vara en elak styvmoder. Så mycket att du inte bara brutit ryggen på dig själv utan även använt din egen dotter för att försöka vara en god styvmor.

Nu är det det dags att se din yngsta dotter. Och skydda henne.

• Anonym (J)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-08-12 10:58:51 följande:

MEN hennes stadiga avlastningsumgänge varannan helg har inte alls dessa svårigheter, där sköter hon sig som vilken annan flicka som helst i sin ålder. därav att socialen tror att beteendet hos oss egentligen beror på trots. för hade det varit någon form av npf-diagnos hade hon inte kunnat vara olika på olika ställen.  

Nu blir jag lite arg. Inte på dig men på personerna på socialtjänsten som gör "expertutlåtanden" kring saker de inte har mer kunskap om än gemene man.

Att anstränga sig till sitt yttersta för att bete sig någorlunda normalt utanför hemmet är snarare typiskt för flickor med npf. Hemma är de älskade som de är men på andra ställen känner de att de verkligen behöver lägga manken till för att bli omtyckta.

Många kvinnor med npf går länge odiagnosticerade för att deras svårigheter inte syns utanför familjen. Och många av dem går in i väggen gång på gång, för att det tär enormt på krafterna att försöka framstå som mycket mer normal än vad man egentligen är.
  • Fjäril kär
    Anonym (Anonym) skrev 2024-08-12 10:58:51 följande:

MEN hennes stadiga avlastningsumgänge varannan helg har inte alls dessa svårigheter, där sköter hon sig som vilken annan flicka som helst i sin ålder. därav att socialen tror att beteendet hos oss egentligen beror på trots. för hade det varit någon form av npf-diagnos hade hon inte kunnat vara olika på olika ställen. Visserligen kvarstår inlärningssvårigheterna fortfarande men det skulle ju också kunna vara ?bara? det. Vet inte om det blir svårt att kontakta bup eller någon annan instans om det skiljer sig så väldigt på uppträdande? men samtidigt är det inte upp till mig att bedöma kanske. 

Detta är inga konstigheter alls egentligen. Det kan bero på två saker . Antingen att hon får så mycket stöd och hjälp i det hemmet att hon helt enkelt inte visar sina svårigheter fast dom finns där eller att hon fejkar sin duktighet och beter sig i en miljö där hon ändå förstår att det finns villkor. Hemma är hon ju älskad ändå liksom. 
    Det kan ju också vara så att hon befinner sig i en miljö som fungerar för henne där hon mår bra  och en miljö hon skulle behöva ha permanent. 
  • Räkan77

Det är ju inte så konstigt att det funkar bra hos mormor varannan helg. Där är hon förmodligen enda barnet vilket gör att allting kan anpassas utifrån barnets behov. Mormor är förmodligen inte heller helt slutkörd och ska under dessa dagar även tvätta, arbeta, ringa samtal, få tid till återhämtning mm. Så hon kan ju skapa perfekta förutsättningar för två harmoniska dagar. Vilket ni också skulle kunna göra om ni hade dessa förutsättningar, vilket ni ju aldrig kommer att få till.

Sen kan det ju även vara så att dottern anstränger sig extra, vilket kan resultera i att hon beter sig värre än vanligt när hon kommer hem.

Allt detta är ju så basic att alla socialsekreterare borde förstå det. Men tyvärr så är det vanligt att arbetsgruppen hos soc består av en majoritet av alltför unga och oerfarna socialsekreterare. 

• Anonym (Frida)

Det är läskigt hur mycket jag känner igen från min egen barndom med en storasyster som styrde hela mitt liv. Det är först nu i vuxen ålder som det fastställts att hon har svag begåvning och en personlighetsstörning. Skolan började flagga under högstadiet för att hon kanske hade någon npf-diagnos eftersom det var uppenbart att hon inte förstod sociala koder, låg efter i skolan och inte hade några vänner utan snarare försökte tränga sig in i mellanstadie-elevers kompisgäng. Men det visade sig att hon inte levde upp till tillräckligt många kriterier för att få en diagnos och då var det som om bup släppte henne helt och hållet. Mamma vägrade dessutom erkänna att hennes äldsta dotter hade problem, hon hävdade istället att det var skolan som inte dög och att min storasyster snarare var "överintelligent" än att hon skulle ha svårigheter.

Idag har jag ingen kontakt alls med vare sig storasyster eller mamma. Kanske, kanske om storasyster fått hjälp redan som barn hade relationen gått att laga.
    Därför hoppas jag att ni får hjälp med er dotter så snart som möjligt.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2024-08-13 11:19:06 följande:
    Nu blir jag lite arg. Inte på dig men på personerna på socialtjänsten som gör "expertutlåtanden" kring saker de inte har mer kunskap om än gemene man.

Att anstränga sig till sitt yttersta för att bete sig någorlunda normalt utanför hemmet är snarare typiskt för flickor med npf. Hemma är de älskade som de är men på andra ställen känner de att de verkligen behöver lägga manken till för att bli omtyckta.

Många kvinnor med npf går länge odiagnosticerade för att deras svårigheter inte syns utanför familjen. Och många av dem går in i väggen gång på gång, för att det tär enormt på krafterna att försöka framstå som mycket mer normal än vad man egentligen är.

Den här kvinnan på socialen hade tidigare jobbat på BUP, hon är också närmare pensionsåldern så känns som hon borde veta vad hon pratar om. Men av den anledningen blev jag också väldigt irriterad; om nu storasyster gör dom här sakerna MED MENING vad är hon för typ av människa då?! Jag vill gärna kunna förklara mycket av det med en npf-diagnos. dels för att det känns lättare att ta in och kunna bemöta, kunna tänka att hon faktiskt inte förstår bättre i vissa fall. men också för att inte behöva veta att det här barnet är fullt medveten om sina handlingar och att dom är fel, men fortsätter att förstöra för sig själv och för andra i den mån hon gör. är hon medveten om att det hon gör är fel, men ändå fortsätter så är hon ju riktigt farlig att ha att göra med. Vid en npf-diagnos finns det ju otroligt mycket annan hjälp att kunna få. 

men jag vet inte, jag kanske är desperat och greppar efter halmstrån. Dock tror jag att du är helt rätt ute, att det är lättare att hålla ihop sig i några dagar hos en utomstående och att det sen faller samman hos oss där hon bor hela tiden. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Frida) skrev 2024-08-13 12:33:12 följande:

Det är läskigt hur mycket jag känner igen från min egen barndom med en storasyster som styrde hela mitt liv. Det är först nu i vuxen ålder som det fastställts att hon har svag begåvning och en personlighetsstörning. Skolan började flagga under högstadiet för att hon kanske hade någon npf-diagnos eftersom det var uppenbart att hon inte förstod sociala koder, låg efter i skolan och inte hade några vänner utan snarare försökte tränga sig in i mellanstadie-elevers kompisgäng. Men det visade sig att hon inte levde upp till tillräckligt många kriterier för att få en diagnos och då var det som om bup släppte henne helt och hållet. Mamma vägrade dessutom erkänna att hennes äldsta dotter hade problem, hon hävdade istället att det var skolan som inte dög och att min storasyster snarare var "överintelligent" än att hon skulle ha svårigheter.

Idag har jag ingen kontakt alls med vare sig storasyster eller mamma. Kanske, kanske om storasyster fått hjälp redan som barn hade relationen gått att laga.
    Därför hoppas jag att ni får hjälp med er dotter så snart som möjligt.

Oj vad skrämmande att det finns fler som verkar ha varit med om nästan samma. Och vad synd att din mamma aldrig kom till insikt med att storasystern skulle ha några problem, framförallt med tanke på att skolan flaggade för det också. 
    jag hoppas att du mår bättre idag, trots vad du fick vara med om som barn. :(

• Anonym (Frida)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-08-13 15:31:05 följande:

Oj vad skrämmande att det finns fler som verkar ha varit med om nästan samma. Och vad synd att din mamma aldrig kom till insikt med att storasystern skulle ha några problem, framförallt med tanke på att skolan flaggade för det också. 
    jag hoppas att du mår bättre idag, trots vad du fick vara med om som barn. :(

Tack ❤️ mitt liv blev till slut bra och det har gått bra för mina småsystrar också. Min storasyster fick till slut hjälp och bor nu på ett stödboende och lyckades få ett jobb inom Samhall.
    Min mamma lever nog tyvärr än idag i förnekelse. Jag tror att det beror på att min storasyster är den som är mest lik henne i personligheten och det är smärtsamt för mamma att erkänna att hennes favoritdotter har haft problem både under hela sin uppväxt och har det än idag.
    Mamma blev även hon diagnostiserad med samma personlighetsstörning som storasyster för några år sedan.
  • Anonym

Ännu en ängslig styvmor som offrar sin egen dotter för att inte bli kallad den elaka styvmodern

Svar på tråden Extremt avundsjuk storasyster