Extremt avundsjuk storasyster
Hej! Har ett litet problem som under senaste tiden eskalerat mer och mer?
Storasyster (12 år) och lillasyster (8 år) har alltid haft en bra relation, trots åldersskillnaden. nu senaste året har lillasyster inte varit riktigt lika intresserad av att umgås lika intensivt med sin storasyster, utan hon föredrar att lägga tiden på sina egna jämngamla vänner, fritidsaktiviteter eller att helt enkelt göra saker själv. Storasyster tar inte detta utvecklingssteg särskilt bra, hennes största intresse är fortfarande att umgås med lillasyster och hon är inte alls intresserad av att umgås med barn i sin egen ålder.
Storasyster är lite speciell i sina relationer så hon har svårt att känna av när det ?blir för mycket?. Exempelvis så kan hon gå en meter bakom lillasyster från det att hon går upp tills hon går och lägger sig. Alltså att bara gå efter henne utan att säga något, följa efter till toaletten, följa efter att hämta mat, följa efter om lillasyster vill prata med oss vuxna?. och såklart kan lillasyster tröttna lite på det, det hade jag också gjort om jag hade en tyst svans efter mig hela dagarna.
Till problemet; ju mer lillasyster försökt att vara med sina vänner desto mer reagerar storasyster negativt på detta. Exempelvis kan hon hota lillasyster med att om hon åker till sin kompis så tänker hon minsann göra si eller så, eller aldrig mer göra såhär etc etc. Om lillasyster ändå åker så slutar storasyster att prata med henne, upp till flera dagar därefter. hon tittar rakt igenom lillasyster som att hon inte finns.
Lillasyster har varit jätteledsen över det här och tycker det är jobbigt. Hon vill vara med kompisar men samtidigt vill hon inte att storasyster ska bli sur. och vi har verkligen pratat med storasyster om att det inte är ett okej beteende, vilket hon påstår att hon förstår och vi trodde verkligen att hon slutat hålla på så? fram tills jag tittade i lillasysters telefon och ser att de gånger hon varit iväg hos sina kompisar så har storasyster skickat massssssa sms med gråtande emojis och texter där hon skuldbelägger lillasyster över att hon åker till kompisar, eller bara skickat flera sms och frågat vad hon gör.
lillasyster får inte ha med sin telefon till kompisar så troligtvis har hon aldrig sett meddelandena förrän hon kommit hem igen, men jag tycker ändå det går till en överdrift när storasyster inte kan låta henne leva sitt liv! Vi har försökt uppmuntra storasyster till att ta kontakt med sina egna klasskompisar men hon gör det inte om man inte mer eller mindre tvingar henne till det, hon vill bara vara med lillasyster och hon kan verkligen inte förstå hur lillasyster inte vill vara lika mycket med henne.
trots att vi pratat med storasyster upprepade gånger om situationen så blir det verkligen inte bättre! Detta har pågått i ett år nu och det känns som det blir mer och mer ?kontrollerande?. Exempelvis hjälpte storasyster lillasyster att skapa ett nytt konto till ett tvspel dom spelar, men hon valde att enbart lägga till sig själv som vän så alla klasskompisar som lillasyster hade och spelade med försvann, hon kunde därför en period bara spela med storasyster (fram tills att vi upptäckte det och la till dom gamla vännerna).
HUR ska man göra för att storasyster ska förstå????r