• CBF

Vilken bank är snällast när man har barn?

Att få ett bra lånelöfte med tre barn var tydligen lättare sagt än gjort..  jag förstår att banken behöver räkna med vissa utgifter när man har barn, men blir otroligt provocerad över att de går efter konsumentverkets riktlinjer som jag anser är helt bisarra. Ett exempel är att vi få som familj skulle lägga 5000kr i månaden på kläder till allihop.. vi lägger kanske 5000kr per år på kläder. Enligt konsumentverket ska vi lägga nästan 12000kr på mat, vi lägger i genomsnitt 7-8000kr på mat..

Jag önskar att någon bank faktiskt kunde se till hur man själv fördelar sina pengar och vad man har för utgifter än att gå efter en mall.. 

Någon som har tips på en bra bank som faktiskt lyssnar till en och är mer personlig än banker som är otroligt fyrkantiga? 

• Svar på tråden Vilken bank är snällast när man har barn?
  • Anonym (Ooo)

Vi har 3 barn och inkomster på 70 000 brutto + barnbidrag. De banker som gav bra lånelöfte var Nordea och Länsförsäkringar. Vi ville köpa ett hus för 3,5-4 miljoner men fick lånelöfte för
    max 3.5 :) 

sålde en lägenhet för några år sen och han som köpte lånade från bluestep.

• Egon den stora

Gör en egen kalkyl och boka möten istället. Det man fyller i på hemsidan är ju sämsta tänkbara scenario.  Kan du visa att ni konstant har en viss summa över varje månad så går dom på det i stället. 

• CBF
    Egon den stora skrev 2024-08-05 13:35:52 följande:

Gör en egen kalkyl och boka möten istället. Det man fyller i på hemsidan är ju sämsta tänkbara scenario.  Kan du visa att ni konstant har en viss summa över varje månad så går dom på det i stället. 

Vi har försökt boka möte med handelsbanken, men de vägrar ha personliga möten gällande bolån! Helt knäppt tycker jag.. hade velat göra så precis som du gör man ingen verkar vilja ta emot oss! Har du tips på bank?
  • Jemp
    CBF skrev 2024-08-05 15:14:27 följande:
    Vi har försökt boka möte med handelsbanken, men de vägrar ha personliga möten gällande bolån! Helt knäppt tycker jag.. hade velat göra så precis som du gör man ingen verkar vilja ta emot oss! Har du tips på bank?
    Va? Är det lokala kontoret du kontaktat då? 
  • CBF
    Jemp skrev 2024-08-05 15:28:18 följande:
    Va? Är det lokala kontoret du kontaktat då? 
    Japp! De bara fortsätter hänvisa till hemsidan hela tiden.. " vi bokar inga personliga möten om bolån"! Otroligt frustrerande 
  • CBF
    Anonym (Ooo) skrev 2024-08-05 10:00:53 följande:

Vi har 3 barn och inkomster på 70 000 brutto + barnbidrag. De banker som gav bra lånelöfte var Nordea och Länsförsäkringar. Vi ville köpa ett hus för 3,5-4 miljoner men fick lånelöfte för
    max 3.5 :) 

sålde en lägenhet för några år sen och han som köpte lånade från bluestep.

Va är det sant?? Vi försökte med Skandiabanken nu och där fick vi avslag direkt.. jag förstår absolut ingenting! Nordea är kanske vårt sista försök då, vägrar få på mig fler kreditupplysningar nu genom låneansökningar..
  • Jemp
    CBF skrev 2024-08-05 15:48:57 följande:
    Japp! De bara fortsätter hänvisa till hemsidan hela tiden.. " vi bokar inga personliga möten om bolån"! Otroligt frustrerande 
    Förstår att det är frustrerande! vi hade personligt möte med dem när vi fick vårt, både jag och flera vänner har upplevt Handelsbanken som ?snälla?. Men det är ett par år sedan.
  • Anonym (SHB är inte kloka)
    Jemp skrev 2024-08-05 15:54:09 följande:
    Förstår att det är frustrerande! vi hade personligt möte med dem när vi fick vårt, både jag och flera vänner har upplevt Handelsbanken som ?snälla?. Men det är ett par år sedan.
    Nix, vi har lämnat Handelsbanken nu för att vi efter 25 år som kunder inte ens kunde få ett möte i höstas för att förklara en ganska komplex låne- och dödsbosituation. Då hade vi noll i lån som ingångsvärde.

Handelsbanken var lustigt nog den enda av alla tillfrågade banker som inte beviljade bolån på det sätt vi önskade, och varför ska jag hålla på och fjäska för min egen bank när andra rullar ut röda mattan, erbjuder amorteringsfritt och gratis tjänster och 1,25% ränterabatt utan krav på kapitalflytt?

De måste ha rökt svamp eller något när de satte sin nya stelbenta policy.
  • CBF
    Anonym (SHB är inte kloka) skrev 2024-08-05 20:08:36 följande:
    Nix, vi har lämnat Handelsbanken nu för att vi efter 25 år som kunder inte ens kunde få ett möte i höstas för att förklara en ganska komplex låne- och dödsbosituation. Då hade vi noll i lån som ingångsvärde.

Handelsbanken var lustigt nog den enda av alla tillfrågade banker som inte beviljade bolån på det sätt vi önskade, och varför ska jag hålla på och fjäska för min egen bank när andra rullar ut röda mattan, erbjuder amorteringsfritt och gratis tjänster och 1,25% ränterabatt utan krav på kapitalflytt?

Helt rätt gjort! Vi har också varit kunder i många många år, massvis av sparanden både till barnen och pensionen osv. Men inte ens ett möte får man för att förklara sin ekonomi.. frustrerande!! Extremt stelbent.. 

Är ni nöjda med den banken ni har nu? Något ni kan rekommendera?
  • Jemp
    Anonym (SHB är inte kloka) skrev 2024-08-05 20:08:36 följande:

Spännande att de uppmuntrar till att boka möte på sina sidor då? 
  • Anonym (Ooo)
    CBF skrev 2024-08-05 15:50:38 följande:
    Va är det sant?? Vi försökte med Skandiabanken nu och där fick vi avslag direkt.. jag förstår absolut ingenting! Nordea är kanske vårt sista försök då, vägrar få på mig fler kreditupplysningar nu genom låneansökningar..

Ja, vi går in med kontantinsatsen. jag har 1 CSN lån och sen inget mer, 1 bil obelånad. Vi har en rejäl buffert men det är inget man fyller i på Länsförsäkringars hemsida. vi fick grönt ändå, sen frågade bankmannen som ringde upp om buffert. 

• Anonym (Ooo)

fyllde i era uppgifter med 80 i lön på 2 pers och 3 barn,  CSN lån och på Länsförsäkringar får ni grönt att låna 3,4.

• Anonym (Anna)

Våren 2021 fick jag precis på gränsen ta över mitt egna bolån (fd svärfar var medlåntagare tidigare) på 800 000, bostaden var då värderad till 2,4. Min lön var 26 tror jag med två barn (ensamstående). Fick på SBAB. De andra var blankt nej. På den tiden var ju räntan så himla låg, tror som bäst min ränta var 1,35, nåt sånt. Dumt nog så band man inte, men det är man ju inte ensam om. Då vet jag att de räknade med att man skulle klara en ränta på 6 %, Nordea och andra har jag för mig räknade på 7-8 %. Tror det också spelar stor roll, idag måste nog bankarn räkna med att man klara en ränta på kanske 11-12?

Men hur som kolla SBAB!
    Lycka till!

• Anonym (Snålmamma)
    OlgaElvira skrev 2024-08-04 13:25:10 följande:

Ett annat alternativ kan vara att ni vänder er till en annan typ av bank. JAK https://www.jak.se/vardagstjanster/varalan/ansok/
    Läs och se om det kan vara av intresse för er. JAK står för Jord, Arbete, Kapital

JAK har stora problem och har haft det i flera år. Dessutom har de väl aldrig lånat ut mer frikostigt än andra banker?
  • Anonym (SHB är inte kloka)
    Jemp skrev 2024-08-05 21:47:51 följande:
    Spännande att de uppmuntrar till att boka möte på sina sidor då? 
    Ja inte vet jag varför de gör det, för det enda man får vid bolån är "fyll i en låneansökan via vår hemsida" och i den kunde vi givetvis inte redogöra för det som var.

Så det enda som hände där var att vi efter drygt två veckor fick ett nej, vilket är lite komiskt när man inte har några lån och vill låna till ca 1/5 av sina tillgångar.
    Men då hade vi givetvis redan gått vidare med andra långivare.

Igår var vi nere för att avsluta konton på SHB och då stod där ett ungt par som ville öppna konto. Inte heller det kan man längre göra i SHB fast man står på deras kontor, utan då ska man först maila och "ansöka" om att få lov att ha ett konto hos dem.

Far åt pipsvängen säger jag.
Svar på tråden Vilken bank är snällast när man har barn?