• CBF

Vilken bank är snällast när man har barn?

Att få ett bra lånelöfte med tre barn var tydligen lättare sagt än gjort..  jag förstår att banken behöver räkna med vissa utgifter när man har barn, men blir otroligt provocerad över att de går efter konsumentverkets riktlinjer som jag anser är helt bisarra. Ett exempel är att vi få som familj skulle lägga 5000kr i månaden på kläder till allihop.. vi lägger kanske 5000kr per år på kläder. Enligt konsumentverket ska vi lägga nästan 12000kr på mat, vi lägger i genomsnitt 7-8000kr på mat..

Jag önskar att någon bank faktiskt kunde se till hur man själv fördelar sina pengar och vad man har för utgifter än att gå efter en mall.. 

Någon som har tips på en bra bank som faktiskt lyssnar till en och är mer personlig än banker som är otroligt fyrkantiga? 

• Svar på tråden Vilken bank är snällast när man har barn?
  • CBF
    Anonym (Vet) skrev 2024-08-04 12:24:01 följande:

Funkar bara om man har kontakter o känner den som jobbar på banken. Då får man lån hejvilt 

Ja och det har man ju inte såklart..
  • CBF
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-04 12:31:41 följande:

Banker är aldrig snälla, de är affärsdrivande företag. 

Ok, vilket härligt tips! Tack!
  • CBF
    Anonym (X) skrev 2024-08-04 12:39:00 följande:

När jag googlade så hittade jag en tabell så säger att KALP för två vuxna och tre barn är cirka 31 tkr. Det låter ganska rimligt att ha det kvar när man betalt för boendekostnaderna. Där bör ju ingå buffertspar, höjda räntor, inkomstbortfall,  inte bara löpnade kostnader.

Vad tjänar ni, och hur mkt vill ni låna? Taket ligger på 4,5 ggr bruttolönen. 

Håller inte riktigt med att det låter "ganska rimligt". 
    För bara något år sedan hade vi även då tre barn och levde på två CSNlån, alltså 20 000kr i månaden. Boendekostnaderna var på 10 000kr och vi klarade oss fint på 10,000kr över varje månad.  

Tillsammans har vi 80,000kr i bruttolön i månaden och skulle vilja låna 3,4. Handelsbanken kunde max ge 3. 
    Den enda skulden vi har är CSN, inget billån, inga andra skulder eller krediter.. har mycket sparande till alla tre barnen, egna pensionssparande, plus då sparandet till kontantinsatsen..
  • CBF
    Anonym (Vet) skrev 2024-08-04 12:51:33 följande:
    Det är bara de som redan är rika som får låna på bank. 
    Ja det verkar som det 
  • CBF
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-04 13:12:00 följande:
    Ja det var tydligen ett tips du behövde, att sluta tro att snällhet har något med banklån att göra. 
    Du verkar vara extremt bitter.. tack för ditt tips men behöver inte din hjälp :)
  • CBF
    Anonym (Nordea) skrev 2024-08-04 14:31:20 följande:

När jag fyller i uppgifterna på Nordea så kan ni preliminärt få låna 3,4?

40 000 kr x 2
    3 barn
    2 bilar
    2000 kr CSN-lån

Är det någon parameter du inte skrivit ut som man måste ta hänsyn till? Har ni inte tillsvidaretjänster t.ex.? Eller har en av er mycket lägre lön?

Jag vet det är det som är konstigt.. Enligt handelsbankens kalkyl gick det också ihop men inte när vi ansökte om lånelöfte.. 

Vi har 44,000 och 36,000, 3 barn, 1 bil, 1500kr i CSN. Inget annat att ta hänsyn till direkt!
  • CBF
    Jemp skrev 2024-08-04 15:42:25 följande:
    Och hur mycket i handpenning?
    600.000kr
  • CBF
    Anonym (X) skrev 2024-08-04 15:43:12 följande:

Om ni har så mkt i lön och kan leva på 20 tkr i månaden så kan ni hyfsat snabbt spara ihop mer pengar. 

Testa annars med annan bank. 

Ja det är väl plan B, att fortsätta spara och köpa senare. Men vi står i ett läge just nu där vi skulle ha behov av att köpa! 
  • CBF
    Anonym (?) skrev 2024-08-04 16:11:31 följande:
    Så med andra ord kan ni spara 40 000 kr varje månad ungefär? Eller är det så att ni faktiskt har mer utgifter än du tror?

Kund: Vi har utgifter om 20 000 kr, och våra inkomster är 60 000 kr/månad.

Bankanställd: Jättebra! Hur ser ert sparande ut?

K: Sparande?

B: Ja, hur mycket sparar ni regelbundet och långsiktigt?

K: Vi sparar xx kr var till pension och xx kr var till barnen.

B: Ok. Var tar resten av pengarna vägen? 

K: Vet inte...

B: Men då har ni ju mer utgifter än de 20 000 kr du nämnde?

K: ...

Detta är resonemang jag hör ofta bland bekanta som tycker det är svårt att få lån. Men, har man inte sparat mellanskillnaden mellan vad man anser sig ha i utgifter och inkomster så är man ute och cyklar på något håll och banken kan inte ta hänsyn till vad du inbillar dig att du har för utgifter. Kommer någon in och har lyckats spara motsvarande sin upplevda mellanskillnad per månad, kontinuerligt under något års tid så är det absolut en faktor de tar hänsyn till. 
    Vi fick låna lite mer än kalkylerna sade just eftersom vi hade ett regelbundet stort sparande/överskott medan kollegan vars familj har betydligt mer i inkomst blev nekade motsvarande lån för att de helt enkelt inte kunde bevisa att de har manöverutrymme i ekonomin (stor andel av deras insats kom från arv).
    Jag förstår och det är säkert vanligt! Vi har dock koll på var pengarna går och inte. Men det kanske är där vi får börja då, att fortsätta lägga undan stora summor varje månad en längre tid och faktiskt bevisa att vi klarar oss på en viss budget. Tack! 
  • CBF
    planerar barn123 skrev 2024-08-04 16:57:19 följande:
    Det är inte det som spökar då?

Med 600 000 kr i insats får i köpa för max 4 000 000 (15% insats), vilket innebär ett maximalt lån på 4 miljoner - 600 000 = 3,4 miljoner.
    Jo men exakt, det är ju precis det vi vill. Vi vill kunna köpa för 4 med ett lån på 3,4. Men vi fick bara 3 från handelsbanken. Så jag hänger inte riktigt med var det spökar :) 
  • CBF
    Anonym (?) skrev 2024-08-04 21:11:34 följande:
    Det som spökar är att ni har precis insatsen, man får låna max 85% som bolån och ni ligger ju verkligen på maxgränsen. Har ni också kapital till lagfart och eventuella pantbrev löst utöver insatsen? För ett hus på 4 miljoner kan det ju lätt dra iväg ytterligare 100 papp. Har ni utöver det någon buffert kvar sen? När huset är maxbelånat har man ju inte utrymme att låna upp om något händer. Vår panna dog julafton 2 månader efter köp och där stod vi och fick välja mellan att lägga 120 papp på en ny pelletspanna eller investera i bergvärme. 
    Vi hade över 200 papp i buffert. Poff sa det med de pengarna liksom. Det är ju dessutom inte bara lån och drift som ska betalas men det är bara det som syns i mäklarnas kalkyler. Underhåll, även på ett hyfsat nytt hus kostar en hel del det också. Har ni ägt hus tidigare?

Ni har ok löner, en ok insats men inte på de nivåer att ett maxat bolån på över 3 miljoner är en bra ide i mina ögon. 
    Tack för en bra och seriös kommentar! Vi har någorlunda buffert över men kanske inte det som banken kräver med andra ord. Vi får se över sparandet och satsa stenhårt i några månader och ansöka igen, så kanske det löser sig!
  • CBF
    Cereal Killer skrev 2024-08-04 23:18:37 följande:

Jag tycker det låter märkligt. När jag skriver in era löner och antal barn i en kalkylator (tog Swedbank pga att det var det första som dök upp) får jag det till att ni kan låna upp till 5.1 miljoner om driftkostnaden är 4000 och ni inte har några andra lån/utgifter, och förutsatt att ni har kontantinsatsen. Lägger man till bilen och studielån på 1500 blir det ca 4.6 miljoner.

Prova med en annan bank. Här fick vi nej direkt från SBAB medan Länsförsäkringar tyckte att vi gott kunde låna en miljon mer än vad vi ansökte om. Så uppenbarligen kan det variera från bank till bank.

Ja enligt alla kalkyler jag provat så är det lugnt.. så jag förstår inte riktigt heller! 

Härligt att höra någon som provat en bank för att sedan fått bättre på annan bank! Ska höra mig för med andra banker imorgon :) tack!
  • CBF
    Egon den stora skrev 2024-08-05 13:35:52 följande:

Gör en egen kalkyl och boka möten istället. Det man fyller i på hemsidan är ju sämsta tänkbara scenario.  Kan du visa att ni konstant har en viss summa över varje månad så går dom på det i stället. 

Vi har försökt boka möte med handelsbanken, men de vägrar ha personliga möten gällande bolån! Helt knäppt tycker jag.. hade velat göra så precis som du gör man ingen verkar vilja ta emot oss! Har du tips på bank?
  • CBF
    Jemp skrev 2024-08-05 15:28:18 följande:
    Va? Är det lokala kontoret du kontaktat då? 
    Japp! De bara fortsätter hänvisa till hemsidan hela tiden.. " vi bokar inga personliga möten om bolån"! Otroligt frustrerande 
  • CBF
    Anonym (Ooo) skrev 2024-08-05 10:00:53 följande:

Vi har 3 barn och inkomster på 70 000 brutto + barnbidrag. De banker som gav bra lånelöfte var Nordea och Länsförsäkringar. Vi ville köpa ett hus för 3,5-4 miljoner men fick lånelöfte för
    max 3.5 :) 

sålde en lägenhet för några år sen och han som köpte lånade från bluestep.

Va är det sant?? Vi försökte med Skandiabanken nu och där fick vi avslag direkt.. jag förstår absolut ingenting! Nordea är kanske vårt sista försök då, vägrar få på mig fler kreditupplysningar nu genom låneansökningar..
  • CBF
    Anonym (SHB är inte kloka) skrev 2024-08-05 20:08:36 följande:
    Nix, vi har lämnat Handelsbanken nu för att vi efter 25 år som kunder inte ens kunde få ett möte i höstas för att förklara en ganska komplex låne- och dödsbosituation. Då hade vi noll i lån som ingångsvärde.

Handelsbanken var lustigt nog den enda av alla tillfrågade banker som inte beviljade bolån på det sätt vi önskade, och varför ska jag hålla på och fjäska för min egen bank när andra rullar ut röda mattan, erbjuder amorteringsfritt och gratis tjänster och 1,25% ränterabatt utan krav på kapitalflytt?

De måste ha rökt svamp eller något när de satte sin nya stelbenta policy.
    Helt rätt gjort! Vi har också varit kunder i många många år, massvis av sparanden både till barnen och pensionen osv. Men inte ens ett möte får man för att förklara sin ekonomi.. frustrerande!! Extremt stelbent.. 

Är ni nöjda med den banken ni har nu? Något ni kan rekommendera?
Svar på tråden Vilken bank är snällast när man har barn?