• CBF

Vilken bank är snällast när man har barn?

Att få ett bra lånelöfte med tre barn var tydligen lättare sagt än gjort..  jag förstår att banken behöver räkna med vissa utgifter när man har barn, men blir otroligt provocerad över att de går efter konsumentverkets riktlinjer som jag anser är helt bisarra. Ett exempel är att vi få som familj skulle lägga 5000kr i månaden på kläder till allihop.. vi lägger kanske 5000kr per år på kläder. Enligt konsumentverket ska vi lägga nästan 12000kr på mat, vi lägger i genomsnitt 7-8000kr på mat..

Jag önskar att någon bank faktiskt kunde se till hur man själv fördelar sina pengar och vad man har för utgifter än att gå efter en mall.. 

Någon som har tips på en bra bank som faktiskt lyssnar till en och är mer personlig än banker som är otroligt fyrkantiga? 

• Svar på tråden Vilken bank är snällast när man har barn?
  • Anonym (Vet)

Funkar bara om man har kontakter o känner den som jobbar på banken. Då får man lån hejvilt 

• Anonym (Mia)

Banker är aldrig snälla, de är affärsdrivande företag. 

• Anonym (Reality check)

Ingen!! De skiter fullständigt i er situation, de är där för att tjäna pengar på räntorna, inget annat.

• CBF
    Anonym (Vet) skrev 2024-08-04 12:24:01 följande:

Funkar bara om man har kontakter o känner den som jobbar på banken. Då får man lån hejvilt 

Ja och det har man ju inte såklart..
  • Anonym (X)

När jag googlade så hittade jag en tabell så säger att KALP för två vuxna och tre barn är cirka 31 tkr. Det låter ganska rimligt att ha det kvar när man betalt för boendekostnaderna. Där bör ju ingå buffertspar, höjda räntor, inkomstbortfall,  inte bara löpnade kostnader.

Vad tjänar ni, och hur mkt vill ni låna? Taket ligger på 4,5 ggr bruttolönen. 

• CBF
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-04 12:31:41 följande:

Banker är aldrig snälla, de är affärsdrivande företag. 

Ok, vilket härligt tips! Tack!
  • CBF
    Anonym (X) skrev 2024-08-04 12:39:00 följande:

När jag googlade så hittade jag en tabell så säger att KALP för två vuxna och tre barn är cirka 31 tkr. Det låter ganska rimligt att ha det kvar när man betalt för boendekostnaderna. Där bör ju ingå buffertspar, höjda räntor, inkomstbortfall,  inte bara löpnade kostnader.

Vad tjänar ni, och hur mkt vill ni låna? Taket ligger på 4,5 ggr bruttolönen. 

Håller inte riktigt med att det låter "ganska rimligt". 
    För bara något år sedan hade vi även då tre barn och levde på två CSNlån, alltså 20 000kr i månaden. Boendekostnaderna var på 10 000kr och vi klarade oss fint på 10,000kr över varje månad.  

Tillsammans har vi 80,000kr i bruttolön i månaden och skulle vilja låna 3,4. Handelsbanken kunde max ge 3. 
    Den enda skulden vi har är CSN, inget billån, inga andra skulder eller krediter.. har mycket sparande till alla tre barnen, egna pensionssparande, plus då sparandet till kontantinsatsen..
  • Anonym (Vet)
    CBF skrev 2024-08-04 12:46:23 följande:
    Håller inte riktigt med att det låter "ganska rimligt". 
    För bara något år sedan hade vi även då tre barn och levde på två CSNlån, alltså 20 000kr i månaden. Boendekostnaderna var på 10 000kr och vi klarade oss fint på 10,000kr över varje månad.  

Tillsammans har vi 80,000kr i bruttolön i månaden och skulle vilja låna 3,4. Handelsbanken kunde max ge 3. 
    Den enda skulden vi har är CSN, inget billån, inga andra skulder eller krediter.. har mycket sparande till alla tre barnen, egna pensionssparande, plus då sparandet till kontantinsatsen..
    Det är bara de som redan är rika som får låna på bank. 
  • CBF
    Anonym (Vet) skrev 2024-08-04 12:51:33 följande:
    Det är bara de som redan är rika som får låna på bank. 
    Ja det verkar som det 
  • OlgaElvira

Det som kan fungera för er att ni får någon som ställer upp som medlåntagare. Föräldrar t.ex. då brukar de acceptera era lägre marginaler, men medlåntagaren tar en risk som de bör vara medvetna om.

Ni kan skilja er/gå isär, någon av er kan bli arbetslös, svårt sjuk, någon av er kan dö.

Svar på tråden Vilken bank är snällast när man har barn?