• Anonym (Brinner av)

Han kallar vår son för dum i huvudet och andra elaka saker

Jag håller på att bli tokig på min mans sätt att ?uppfostra? vår son på 1,5 år. Han använder så elaka ordval och kan vara onödigt hård angående saker som är en del av utvecklingen och som ett sånt litet barn inte har något konsekvenstänk kring. Till exempel i morse när vår son började kasta mat på golvet, då höll han fast vår sons hand mot bordet och röt ?men är du dum eller, är du dum på riktigt!?. Jag tycker inte heller att det är ok att kasta mat på golvet men jag tycker att det räcker med att säga nej och visa att maten ska vara i munnen, inte på golvet. 

Jag vet att min man hade en sträng pappa när han var mindre och fick höra både det ena och det andra så det är väl därifrån det kommer. Jag blir rasande när han säger elaka saker till vår son men han verkar inte fatta hur illa det är att säga sånt till sitt barn. Han kan säga ungjävel och liknande också när han tappar tålamodet. Han går alltid i försvar och säger att jag blev inlindad i bomull under min uppväxt, vilket inte alls stämmer. Jag har haft väldigt tydliga regler och ramar under min uppväxt men jag har aldrig någonsin blivit elakt eller respektlöst behandlad på något sätt. Ändå har jag alltid haft full respekt för mina föräldrar och lyssnat på dem. 

Hur ska jag få honom att sluta och förstå att det är fel att säga så till sitt barn?? Han tycker ju bara att hans sätt är rätt och att jag är en fjant i mitt sätt att uppfostra. Jag frågade om han kommer säga liknande saker när vår son är äldre och verkligen förstår vad han säger och då sa han att det kommer han absolut göra om vår son inte lyssnar. Känner sån hopplöshet kring det här, vill inte att mitt barn ska växa upp och höra elaka saker från sin pappa. Det kommer ju sätta sig på hans självkänsla och han kommer lära sig att behandla andra på det sättet också.

• Svar på tråden Han kallar vår son för dum i huvudet och andra elaka saker
  • Anonym (F)

Det här är riktigt allvarligt!! Seriöst så skulle jag säga åt karln att det blir skilsmässa om han fortsätter!

Det där är psykisk misshandel, mot ett väldigt litet barn! Det kommer bara fortsätta! Forskning visar dessutom att det är lika skadligt som att bli slagen, så du kan ju fundera på vad du skulle göra om han gav er son en örfil istället för att säga såna saker. Skulle du skydda er son ännu mer då? På vilket sätt? Gör samma nu. Er son far illa!

• Yllop

Jag antar att ni diskuterade hur ni skulle ha med barnuppfostran innan ni skaffade barn.
    Har han ändrat sina åsikter nu eller var han tydlig med att han ville ha "hård uppfostran"?

• Hellishen

Sök hjälp via BVC. Säg åt din man att han ska gå alla föräldrautbildningar som finns samt prata med psykolog (de har sådana) annars måste du lämna honom. Säg att detta måste sluta exakt NU.

Ingenting ursäktar att kalla sitt barn sådana saker.

• Anonym (Brinner av)
    Yllop skrev 2024-08-01 09:59:36 följande:

Jag antar att ni diskuterade hur ni skulle ha med barnuppfostran innan ni skaffade barn.
    Har han ändrat sina åsikter nu eller var han tydlig med att han ville ha "hård uppfostran"?

Ja det gjorde vi och jag var säker på att vi hade en gansks liknande syn på uppfostran. Hade inte ens skaffat barn med honom om jag visste att han skulle kalla vårt barn såna här saker och bete sig allmänt illa när hans tålamod tryter.
  • Tom Araya

Oavsett om man har olika syn på fostran så är raser ett "big NO".
    Ska man ha hand om barn måste man ha massor av tålamod och då menar jag inte likställt med att inte bry sig, inte säga ifrån eller lära om rätt och fel, utan tålamod som att inte bli arg och särskilt inte till den nivå där man har svårt att behärska sig. Det finns ingen ursäkt för att utsätta andra människor (och särskilt barn) för ett sådant beteende.

• Anonym (.)

Psykisk och fysisk misshandel är aldrig okej.
    Du har ett ansvar att anmäla honom. 

Jag blir så bestört av att vuxna som vittnar våld bara blundar för det. Det är ditt BARN TS. Stå upp för barnets rätt.
    Våld är olagligt, fel oavsett vem man är i relation till den man gör illa. 
    Många verkar bli blinda för detta när det kommer till "uppfostran", men det är lika fel oavsett motiv.

Ditt barn ska skyddas från våld både fysisk och psykisk sådan. Anmäl den andra föräldern, gör slut, ansök om ensam vårdnad. Ditt barn har bara ett liv, du har makten att ändra riktning på det nu så att ditt barn slipper växa upp med ångest, PTSD osv. på grund av misshandel i barndomen.

• Anonym (Brinner av)
    Hellishen skrev 2024-08-01 10:02:01 följande:

Sök hjälp via BVC. Säg åt din man att han ska gå alla föräldrautbildningar som finns samt prata med psykolog (de har sådana) annars måste du lämna honom. Säg att detta måste sluta exakt NU.

Ingenting ursäktar att kalla sitt barn sådana saker.

Det kommer han tyvärr aldrig gå med på. Han tycker ju att hans sätt är rätt och han tycker att alla på BVC och liknande är mesiga och säger alltid ?inte konstigt att barnen i dag har så lite respekt och deras föräldrar curlar dem i allt?.. Antar att jag måste lämna honom då. Men då kommer jag inte ha någon insyn alls i hur han är med vår son ensam??
  • Anonym (F)
    Anonym (Brinner av) skrev 2024-08-01 10:08:50 följande:
    Det kommer han tyvärr aldrig gå med på. Han tycker ju att hans sätt är rätt och han tycker att alla på BVC och liknande är mesiga och säger alltid ?inte konstigt att barnen i dag har så lite respekt och deras föräldrar curlar dem i allt?.. Antar att jag måste lämna honom då. Men då kommer jag inte ha någon insyn alls i hur han är med vår son ensam??
    Han ska inte vara ensam med ert barn när han beter sig så här. Du har en skyldighet att skydda ert barn och du behöver prata med soc om detta så att du har ryggen fri och inte anklagas för umgängessabotage eller liknande. Man kan faktiskt göra orosanmälan på sin egen familj om man behöver deras stöd. Du kan som föreslagits också prata med BVC även om han inte vill samarbeta, ta hjälp av dem också. Och ha gärna med honom på samtalet då så att de får se hans reaktioner och sätt att resonera. Då bör dock inte barnet vara i rummet!

Han behöver inte gå med på någonting, men du måste ändå agera.
  • Anonym (.)
    Anonym (Brinner av) skrev 2024-08-01 10:08:50 följande:
    Ja, tyvärr är det här det stora problemet med svensk lag, att föräldrars "rätt" till barnen står över barnens väl och ve.
    Det är svårt.

Jag vet inte hur man får rätten till ensam vårdnad det verkar ju otroligt svårt. 
Svar på tråden Han kallar vår son för dum i huvudet och andra elaka saker