• Anonym (Brinner av)

Han kallar vår son för dum i huvudet och andra elaka saker

Jag håller på att bli tokig på min mans sätt att ?uppfostra? vår son på 1,5 år. Han använder så elaka ordval och kan vara onödigt hård angående saker som är en del av utvecklingen och som ett sånt litet barn inte har något konsekvenstänk kring. Till exempel i morse när vår son började kasta mat på golvet, då höll han fast vår sons hand mot bordet och röt ?men är du dum eller, är du dum på riktigt!?. Jag tycker inte heller att det är ok att kasta mat på golvet men jag tycker att det räcker med att säga nej och visa att maten ska vara i munnen, inte på golvet. 

Jag vet att min man hade en sträng pappa när han var mindre och fick höra både det ena och det andra så det är väl därifrån det kommer. Jag blir rasande när han säger elaka saker till vår son men han verkar inte fatta hur illa det är att säga sånt till sitt barn. Han kan säga ungjävel och liknande också när han tappar tålamodet. Han går alltid i försvar och säger att jag blev inlindad i bomull under min uppväxt, vilket inte alls stämmer. Jag har haft väldigt tydliga regler och ramar under min uppväxt men jag har aldrig någonsin blivit elakt eller respektlöst behandlad på något sätt. Ändå har jag alltid haft full respekt för mina föräldrar och lyssnat på dem. 

Hur ska jag få honom att sluta och förstå att det är fel att säga så till sitt barn?? Han tycker ju bara att hans sätt är rätt och att jag är en fjant i mitt sätt att uppfostra. Jag frågade om han kommer säga liknande saker när vår son är äldre och verkligen förstår vad han säger och då sa han att det kommer han absolut göra om vår son inte lyssnar. Känner sån hopplöshet kring det här, vill inte att mitt barn ska växa upp och höra elaka saker från sin pappa. Det kommer ju sätta sig på hans självkänsla och han kommer lära sig att behandla andra på det sättet också.

• Svar på tråden Han kallar vår son för dum i huvudet och andra elaka saker
  • Anonym (F)
    Anonym (.) skrev 2024-08-01 10:12:21 följande:
    Ja, tyvärr är det här det stora problemet med svensk lag, att föräldrars "rätt" till barnen står över barnens väl och ve.
    Det är svårt.

Jag vet inte hur man får rätten till ensam vårdnad det verkar ju otroligt svårt. 
    Det är inte supersvårt, men kan ta tid. Säkraste kortet verkar vara om pappan visar samarbetssvårigheter, det tar rätten hårt på. Misshandel mot barnen är en god tvåa där. Så om de t ex har samarbetssamtal via FR där pappan är motsträvig så ligger det till ts fördel. Om de har varit hos BVC och lyft det här med "uppfostran" så kan även de göra sina uttalanden om hans lämplighet. Alla medel är tillåtna en sådan här gång. Personligen skulle jag också spela in pappan när han vräker ur sig sådana där elakheter till pojken, om man hinner, eller när man tar ett samtal i efterhand och tar upp att "du sa så här och så här till vår son, det är inte ok!". Det är lagligt, ifall någon undrar.
  • Anonym (.)
    Anonym (F) skrev 2024-08-01 10:20:49 följande:
    Det är inte supersvårt, men kan ta tid. Säkraste kortet verkar vara om pappan visar samarbetssvårigheter, det tar rätten hårt på. Misshandel mot barnen är en god tvåa där. Så om de t ex har samarbetssamtal via FR där pappan är motsträvig så ligger det till ts fördel. Om de har varit hos BVC och lyft det här med "uppfostran" så kan även de göra sina uttalanden om hans lämplighet. Alla medel är tillåtna en sådan här gång. Personligen skulle jag också spela in pappan när han vräker ur sig sådana där elakheter till pojken, om man hinner, eller när man tar ett samtal i efterhand och tar upp att "du sa så här och så här till vår son, det är inte ok!". Det är lagligt, ifall någon undrar.
    Så "samarbete" är nummer ett, inte att skydda barnet från våld.
    Helt otroligt.

Ja, att spela in borde TS verkligen göra.
  • Anonym (123)
    Anonym (.) skrev 2024-08-01 10:39:25 följande:
    Helt otroligt.

Man måste kunna bevisa att utövas våld, annars kan man ju anklaga den andre föräldern för vad som helst. 
  • Anonym (F)
    Anonym (.) skrev 2024-08-01 10:39:25 följande:
    Helt otroligt.

Ja, konstigt nog verkar våld inte ses som lika "allvarligt" i rättens ögon. Jag har haft anledning att läsa några domslut genom mitt jobb där pappan misshandlat både barnen och mamman, och ändå har man inte tilldömt enskild vårdnad för att mamman ansetts ha samarbetssvårigheter. Därför är det extra viktigt att ts har soc i ryggen om hon vill neka övernattningar eller liknande. Nu är barnet så pass litet att man kanske kan luta sig mot det en stund, men inte mer än kanske ett halvår eller max ett år.
  • Anonym (A)

Tycker också att det är otroligt viktigt att gå skilda vägar redan nu. Har hört det många gånger från min mamma att pappa betedde så här mot mig och hon säger att hon ångrar att hon inte gick sin egen väg eftersom hans ord och hur han har behandlat mig har påverkat mig väldigt negativt i livet. Det enda jag kan säga är att vad föräldrar säger till sin barn i ung ålder blir som guds ord och de kommer får alltid komma ihåg det och det din man gör är att han kommer förstöra din såns självförtroende likt min pappa gjorde med mig. Som tur kunde jag luta mig tillbaka på min mamma men om jag hade varit en person som dyrkade pappa hade jag redan varit väldigt körd. 

Det började med elaka ord när jag var liten och när jag blev äldre började han säga dumma saker om mitt val av utbildning (dvs inte det han pluggade) och än idag tycker han att jag är dum i huvet. 

Om han dessutom är fysisk som min far var och du inte stoppar honom kan jag hälsa dig att du kommer för resten av ditt liv ångra detta när du om ett par år ser hur de här korta fruktansvärda minnena kommer jaga din son för resten av livet. 

Gör honom en tjänst och dra, både han och du förtjänar någon bättre. 

• Lynx123

Helt oacceptabelt. Här hoppas jag att du som förståndig och kärleksfull förälder genast avlägsnar barnet från den här typen av misshandel. Inga men. Stackars barn!!!

• Anonym (lena)

Jag skulle prata med din man en gång till och be honom att sluta. Informera honom att du gör orosanmälan till soc om han inte slutar. Om han fortsätter, gör orosanmälan och flytta från honom. Du har rätt att neka umgänge. Bra att spela in när han säger elaka ord till sonen. Jag nekade umgänge till mitt ex pga ungefär samma grejer. Han stämmde mig, jag fick ensam vårdnad. Det är inte så svårt att få ensam vårdnad som många säger men det är viktigt att ha bevis. Utredningar som socialtjänsten gör är ganska bra bevis. Även om ni fortsätter att ha gemensam vårdnad kan tinsgrätten bestämma om umgängestöd för pappan eller att han träffar sonen t.ex. en dag per vecka i några timmar.

• Anonym (O)

Du behöver inte göra en orosanmälan för att få hjälp från Soc. Det räcker med att ringa och säga att du vill prata med någon om barnuppfostran tex. 

Ofta har kommunerna föräldrakurser och att anmäla sig till såna är inte samma sak som att bli ett ärende hos Socialtjänsten. Jag tror att det vore bra om du gör klart för din man att antingen går ni en sån kurs (och han ändrar beteende!) eller så ringer du och ber om en socialsekreterare om hjälp. 

Socialtjänsten är olika bra i olika kommuner och det skiljer mellan handläggare också, så klart. Om du väljer att kontakta Soc och handläggaren verkar vara en av de som är bakom flötet - be direkt om att få byta. Ni har inte råd att lägga tid på ett pucko utan behöver någon som vet vad de gör och som har vett att bemöta er på ett respektfullt sätt. 

Jag skulle tro att det kan bli skitjobbigt för din man om/när det går upp för honom hur illa hans pappa gjort honom, men det behövs ju för att han inte ska göra likadant mot ert barn. Men se till att boka någon form av samtalskontakt till din man parallellt när ni börjar kursen. Det är troligt att han kommer att behöva det. Och var själv beredd på att behöva stötta honom. 

En annan bra grej att göra är att läsa på 1177.se om barns utveckling. Där står bland annat vad barn brukar klara vid olika åldrar. 

• Anonym (O)

Styckena på 1177.se jag tror att ni kan ha nytta av är: Att vara förälder och Så växer och utvecklas barn

Går du in på Barnets utveckling 1-2 år och sedan Vad barnet tänker, förstår och känner så har du gott om vetenskapligt stöd för ditt sätt att resonera kring ert barn. 

Har din man koll på villen typ av lekar som funkar för ett barn i den åldern? Ibland faller ju sånt också när man har dålig koll på barns utveckling och leker man inte med sitt lilla barn förlorar man något väldigt fint och viktigt som knyter förälder och barn samman. Tipsa din man om vad du brukar leka eller visa de tips som finns på 1177.se

Det finns ju en teori bland en del förskole- och lågstadiepedagoger att barn som tar i varandra på vänliga och respektfulla sätt inte lika ofta använder våld mot varandra. Jag vet inte om det är sant men kanske också kan vara värt att titta på hur din man gör. Gosar han med ert barn? Blir barnet lugnt och tröstat i hans famn? Tycker hen om att somna och leka där? Sitter barnet tex i pappas famn och de läser pekbok tillsammans. Om pappa och barn har en nära och gosig fysisk relation kanske pappans förståelse för barnet också kan öka. 

Det jag tänker är att ju mer pappan leker och myser med barnet på barnets nivå desto mer inser han vad barnet klarar och förstår. 

• Anonym (.)
    Anonym (O) skrev 2024-08-01 12:30:05 följande:

Styckena på 1177.se jag tror att ni kan ha nytta av är: Att vara förälder och Så växer och utvecklas barn. 

Går du in på Barnets utveckling 1-2 år och sedan Vad barnet tänker, förstår och känner så har du gott om vetenskapligt stöd för ditt sätt att resonera kring ert barn. 

Har din man koll på villen typ av lekar som funkar för ett barn i den åldern? Ibland faller ju sånt också när man har dålig koll på barns utveckling och leker man inte med sitt lilla barn förlorar man något väldigt fint och viktigt som knyter förälder och barn samman. Tipsa din man om vad du brukar leka eller visa de tips som finns på 1177.se

Det finns ju en teori bland en del förskole- och lågstadiepedagoger att barn som tar i varandra på vänliga och respektfulla sätt inte lika ofta använder våld mot varandra. Jag vet inte om det är sant men kanske också kan vara värt att titta på hur din man gör. Gosar han med ert barn? Blir barnet lugnt och tröstat i hans famn? Tycker hen om att somna och leka där? Sitter barnet tex i pappas famn och de läser pekbok tillsammans. Om pappa och barn har en nära och gosig fysisk relation kanske pappans förståelse för barnet också kan öka. 

Det jag tänker är att ju mer pappan leker och myser med barnet på barnets nivå desto mer inser han vad barnet klarar och förstår. 

Va? Så nu ska barnet tvingas släta över våldet genom att "gosa" med sin förövare?
    Även om barnet inte kan sätta ord på än, hur denne blir behandlad, så kommer barnet alltid veta om att denne har blivit illa behandlad av sin far, och en sådan far vill ett barn inte "gosa" med.
Svar på tråden Han kallar vår son för dum i huvudet och andra elaka saker