• Anonym (F)

Han kallar vår son för dum i huvudet och andra elaka saker

Det här är riktigt allvarligt!! Seriöst så skulle jag säga åt karln att det blir skilsmässa om han fortsätter!

Det där är psykisk misshandel, mot ett väldigt litet barn! Det kommer bara fortsätta! Forskning visar dessutom att det är lika skadligt som att bli slagen, så du kan ju fundera på vad du skulle göra om han gav er son en örfil istället för att säga såna saker. Skulle du skydda er son ännu mer då? På vilket sätt? Gör samma nu. Er son far illa!

• Anonym (F)
    Anonym (Brinner av) skrev 2024-08-01 10:08:50 följande:
    Det kommer han tyvärr aldrig gå med på. Han tycker ju att hans sätt är rätt och han tycker att alla på BVC och liknande är mesiga och säger alltid ?inte konstigt att barnen i dag har så lite respekt och deras föräldrar curlar dem i allt?.. Antar att jag måste lämna honom då. Men då kommer jag inte ha någon insyn alls i hur han är med vår son ensam??
    Han ska inte vara ensam med ert barn när han beter sig så här. Du har en skyldighet att skydda ert barn och du behöver prata med soc om detta så att du har ryggen fri och inte anklagas för umgängessabotage eller liknande. Man kan faktiskt göra orosanmälan på sin egen familj om man behöver deras stöd. Du kan som föreslagits också prata med BVC även om han inte vill samarbeta, ta hjälp av dem också. Och ha gärna med honom på samtalet då så att de får se hans reaktioner och sätt att resonera. Då bör dock inte barnet vara i rummet!

Han behöver inte gå med på någonting, men du måste ändå agera.
  • Anonym (F)
    Anonym (.) skrev 2024-08-01 10:12:21 följande:
    Ja, tyvärr är det här det stora problemet med svensk lag, att föräldrars "rätt" till barnen står över barnens väl och ve.
    Det är svårt.

Jag vet inte hur man får rätten till ensam vårdnad det verkar ju otroligt svårt. 
    Det är inte supersvårt, men kan ta tid. Säkraste kortet verkar vara om pappan visar samarbetssvårigheter, det tar rätten hårt på. Misshandel mot barnen är en god tvåa där. Så om de t ex har samarbetssamtal via FR där pappan är motsträvig så ligger det till ts fördel. Om de har varit hos BVC och lyft det här med "uppfostran" så kan även de göra sina uttalanden om hans lämplighet. Alla medel är tillåtna en sådan här gång. Personligen skulle jag också spela in pappan när han vräker ur sig sådana där elakheter till pojken, om man hinner, eller när man tar ett samtal i efterhand och tar upp att "du sa så här och så här till vår son, det är inte ok!". Det är lagligt, ifall någon undrar.
  • Anonym (F)
    Anonym (.) skrev 2024-08-01 10:39:25 följande:
    Så "samarbete" är nummer ett, inte att skydda barnet från våld.
    Helt otroligt.

Ja, att spela in borde TS verkligen göra.
    Ja, konstigt nog verkar våld inte ses som lika "allvarligt" i rättens ögon. Jag har haft anledning att läsa några domslut genom mitt jobb där pappan misshandlat både barnen och mamman, och ändå har man inte tilldömt enskild vårdnad för att mamman ansetts ha samarbetssvårigheter. Därför är det extra viktigt att ts har soc i ryggen om hon vill neka övernattningar eller liknande. Nu är barnet så pass litet att man kanske kan luta sig mot det en stund, men inte mer än kanske ett halvår eller max ett år.
Svar på tråden Han kallar vår son för dum i huvudet och andra elaka saker