Anonym (O) skrev 2024-08-01 18:33:23 följande:
Hur kunde du läsa in i det jag skrev att barnet ska tvingas?
Du verkar ta för givet att pappan är ett monster dygnet runt och barnet är konstant livrädd för sin pappa. Så svartvitt är det sällan. Det bästa för barnet är om pappan kan ändra sitt beteende och ha ett bra förhållande till barnet. Det jag frågade efter var om det finns positiva delar i pappa-barn-relationen och att de i så fall ska förstärkas samtidigt som de dåliga motarbetas.
Det finns inget i trådstarten som säger att pappan inte redan nu leker och myser med sitt barn. Om han inte gör det behöver han lära sig det. Om han redan gör det kan det kanske ökas och förstärkas.
Om det inte går måste så klart barnet skyddas, men det vore ett svek mot barnet att inte försöka få till en fungerande relation till pappan. Kanske behöver föräldrarna flytta isär under tiden pappan jobbar med sig själv, kanske vägrar han försöka och då är det som det är. I så fall har pappan diskvalificerat sig själv som förälder. Men om det finns bra delar i föräldraskapet att utgå ifrån tycker jag absolut att de bör försöka.
Jag vet att de som utsätter andra för våld och psykisk kontroll är "snälla/beter sig kärleksfullt" ibland. Jag har egen erfarenhet av det.
Att skyddas från våld är viktigast här,
oavsett vad han gör mot barnet när han inte är våldsam.
jag tycker sveket är att barnet ska tvingas bli utsatt för våld. I den bästa av världar ska ett omyndigt barn inte behöva ha kontakt med en våldsam förälder. När barnet sedan är vuxet kan denne ta kontakt igen om han/hon vill, men då har denne åtminstone skyddats som omyndig.
"Samarbete" är sekundärt, att slippa våld är det viktigaste.