Han kallar vår son för dum i huvudet och andra elaka saker
Jag håller på att bli tokig på min mans sätt att ?uppfostra? vår son på 1,5 år. Han använder så elaka ordval och kan vara onödigt hård angående saker som är en del av utvecklingen och som ett sånt litet barn inte har något konsekvenstänk kring. Till exempel i morse när vår son började kasta mat på golvet, då höll han fast vår sons hand mot bordet och röt ?men är du dum eller, är du dum på riktigt!?. Jag tycker inte heller att det är ok att kasta mat på golvet men jag tycker att det räcker med att säga nej och visa att maten ska vara i munnen, inte på golvet.
Jag vet att min man hade en sträng pappa när han var mindre och fick höra både det ena och det andra så det är väl därifrån det kommer. Jag blir rasande när han säger elaka saker till vår son men han verkar inte fatta hur illa det är att säga sånt till sitt barn. Han kan säga ungjävel och liknande också när han tappar tålamodet. Han går alltid i försvar och säger att jag blev inlindad i bomull under min uppväxt, vilket inte alls stämmer. Jag har haft väldigt tydliga regler och ramar under min uppväxt men jag har aldrig någonsin blivit elakt eller respektlöst behandlad på något sätt. Ändå har jag alltid haft full respekt för mina föräldrar och lyssnat på dem.
Hur ska jag få honom att sluta och förstå att det är fel att säga så till sitt barn?? Han tycker ju bara att hans sätt är rätt och att jag är en fjant i mitt sätt att uppfostra. Jag frågade om han kommer säga liknande saker när vår son är äldre och verkligen förstår vad han säger och då sa han att det kommer han absolut göra om vår son inte lyssnar. Känner sån hopplöshet kring det här, vill inte att mitt barn ska växa upp och höra elaka saker från sin pappa. Det kommer ju sätta sig på hans självkänsla och han kommer lära sig att behandla andra på det sättet också.