• Anonym (M)

Pappa vill bestämma

Jag är särbo med min make och vi har två barn 12 och 15 år. De bor hos mig, men vi umgås alla med pappa på helgerna, hos mig eller honom. Han bor kvar i vårt gamla hus där barnen växte upp. 

De vill helst vara i min lägenhet, men är med på att åka till pappa nä vi ska dit. PappaN vill ju helst att vi är där varje helg och så mycket som möjligt, men ingen av oss vill vara där mer än 1-2 nätter. 

Nu är jag ledig imorgon och har jobbat mycket fredag och lördag, då var barnen med honom. Idag söndag har vi varit tillsammans. Han föreslog att vi skulle stanna kvar till måndag,så jag sa att jag skulle höra med barnen. Det tyckte han inte, utan vi skulle bara bestämma. Jag pratade ändå med barnen och 15-åringen sa ja men 12-åringen sa nej. Jag formulerade det till pappans fördel, för jag vet att han skulle bli mycket besviken och arg om det inte blev så. 
    Han känner sig ensam under veckorna och vill vara med sin familj, det är inte han som har velat ha särboskap. 
    Barnen säger ofta ja för att han inte ska bli ledsen och arg. 

Nu ville dottern hem, även om jag sa att vi kan åka hem imorgon förmiddag, men hon längtade hem. Jag gick då med på att köra hem henne själv och sen åka tillbaka till min man och son. 

Min man blev arg (av besvikelse) och sa att jag daltar med henne, att hon får sin vilja fram för mycket. Man ska bara bestämma det, inte fråga. Men hon ville verkligen inte vara kvar utan, hon längtade hem. Hon känner att det blir för många dagar. Det handlar inte om att få sin vilja fram. Barnen var inte heller förberedda på att stanna längre än till söndag. 

Jag sa att det är nog bra att ha lite framförhållning, så att de vet innan. Men det tycker inte han behövs. 

Nu sa min man att han tänker göra något roligt med sonen och hon får inte vara med. Som för att straffa henne. ?Hon ska få se? liksom.Han har gjort så mycket för henne, hon har haft kompis hemma, han tänker snart inte ställa upp mer. 

Jag sa att han inte ska ta det så. Barnen måste få vara med och bestämma sånt. Hon ville absolut hem till lägenheten och klarar sig bra själv. Man kan inte ta illa upp som vuxen. Besviken förstår jag men jag vill inte tvinga dem till att vara där längre än planerat. Jag stöttade henne i det, trots att jag försökte övertala henne, för pappas skull. 

Ska barnen Inte ha nån talan i detta? Gör jag fel?

Hur kan jag formulera mig för att han inte ska ta det personligt och bli så upprörd? 
    Jag kommer säga sen till honom att hon brukar fråga efter honom, vilja att han ska vara med på saker, vill hälsa på och att han ska komma till oss. Längtar efter honom ibland. Om han reagerar så här, så kommer han att förstöra det kanske. 

• Svar på tråden Pappa vill bestämma
  • Anonym (M)
    Anonym (Jo) skrev 2024-07-29 13:41:07 följande:
    Men samtidigt planerar du skilsmässa..? Du bör tala om för honom att det inte är aktuellt att flytta ihop förrän tidigast då barnen är utflugna så han inte går och tror att ni håller på att arbeta mot det just nu. Det är bättre att ta den diskussionen nu än om något år eller så, ju längre du väntar desto mer sviken och lurad kommer han känna sig.

Varför kan du inte skilja dig från honom? Någonsin eller bara nu? Ni äger huset ihop. Han kanske kan köpa ut dig eller så säljer ni på öppna marknaden. Praktiska omständigheter går alltid att lösa. Så frågan är då om han har någon hållhake på dig? Eller är du beroende av honom på något sätt...? Om det handlar om ekonomi så går det också att lösa, men ser inte hur det ska vara ett problem iom att du redan nu bor ensam.

Jag planerar inte skilsmässa, utaN försöker undvika det genom särboskap. 

Jag vill inte säga till honom att det finns en chans att vi flyttar ihop igen nä barnen är utflugna, för då tänder jag verkligen ett hopp. Jag har sagt att det inte kommer ske.

Ja han försöker få dit oss så mycket som möjligt, verkar förtränga orsakerna till att vi flyttade. Det händer att jag påminner honom. 

• Anonym (Krypa för irritation)

Håller helt med New York gällande att det får stora konsekvenser att ha en förälder som man behöver anpassa sig till.... Och där andra vuxna faktiskt inte tydligt visar att att man faktiskt behöver få lov att ha annat än det som en förälder VILL.

I att bli vuxen ingår ju fasen att faktiskt ha mer frihet, eller oftast att ta mer frihet, och vill inte pappa åka, så är det inte säkert att andra åker.

Det kanske är så att det finns gränser för hur man som förälder kan bete sig, utan att det blir dåligt för barn.

• Anonym (Jo)
    Anonym (M) skrev 2024-07-29 16:04:23 följande:

Jag planerar inte skilsmässa, utaN försöker undvika det genom särboskap. 

Jag vill inte säga till honom att det finns en chans att vi flyttar ihop igen nä barnen är utflugna, för då tänder jag verkligen ett hopp. Jag har sagt att det inte kommer ske.

Ja han försöker få dit oss så mycket som möjligt, verkar förtränga orsakerna till att vi flyttade. Det händer att jag påminner honom. 

Nu kanske jag är lite dum i huvudet här... Ni ska kanske aldrig mer bo tillsammans, hans beteende är verkligen inte bra för barnen och ni tassar på tå omkring honom pga hans reaktioner mm. Och ändå vill du fortsätta vara gift med honom? Trots att han är så illa att ni inte kan bo ihop? Varför...?
  • Anonym (M)
    Anonym (new york) skrev 2024-07-29 14:58:30 följande:

När jag läst TS och svaren i tråden får jag en känsla av att ni har en väldigt dysfunktionell familjesituation som på sikt i första hand kommer skada barnen. 

Det känns inte alls bra att barnen umgås med pappan för att han inte ska bli ledsen. Att dom känner att dom måste för att han inte ska bli arg. Vad gör det med era barn? 

Mina föräldrar separerade när jag var 10 och min pappa blev deprimerad och handlingsförlamad väldigt länge efter det och virade in sig i en enorm offerkofta. Jag bodde mest hos pappa efter separationen, gjorde jag det för att jag trivdes bättre där? Nej. Absolut inte. Jag bodde där för att han begravde sig själv i självömkan och uttryckte att han "inte klarade sig själv". Han kunde säga saker som "mamma har lämnat mig, ska du lämna mig också?". Jag kände ett ansvar att se efter honom. När jag var 10. När jag blev lite äldre så sa många släktingar på pappas sida "du måste ta hand om pappa, det är så synd om honom" osv. Det var som att han var ett barn, och jag var den vuxne som skulle vara emotionellt stöd och snuttefilt åt honom. 

Jag vågade aldrig säga emot, göra det jag ville, för jag var rädd att han skulle bli ledsen och deppig. Och precis som pappan i trådstarten kunde han bli sur OM jag visade någon form av egen vilja. Då plötsligt var hans kärlek villkorad. Och gjorde jag inte som han ville så fick jag straff, eller hot om straff. "Om du gör så, då kommer jag sluta göra det här för dig". 

Som vuxen förstod jag hur extremt skadlig relationen till pappa varit. Och att jag gjort enormt mycket avkall på mig själv. Och det har gett mig problem som spillt över på mitt liv långt upp i vuxen ålder. Jag har fått gå i terapi i många år för att lära mig att säga nej till andra, och inte lägga mina egna känslor åt sidan och ständigt anpassa mig efter andra. Jag har haft svårt i kärleksrelationer och vänskapsrelationer att lita på mig själv och min egen vilja. 

Erat upplägg påminner lite grann om min uppväxt och jag får känslan av att du och barnen allihopa "daltar" ganska mycket med pappan och anpassar er rätt mycket till honom för att ni alla är rädda för att han ska bli arg eller ledsen. DET är inte en hälsosam miljö, särskilt inte för barnen. Du är vuxen och kan dalta hur mycket du vill, men det är en varningsklocka att barnen börjar göra likadant.

Läser också in en del dubbla signaler i hur du agerar mot barnen, du stöttar dom i att göra som dom vill men samtidigt försöker du övertala dom att göra som pappa vill. Det blir nog ganska svårt för barnen att förhålla sig till. Det blir ett outtalat krav på något sätt, lite som att barnens eventuella fria vilja inte finns på riktigt utan bara som någon slags idé. Ungefär som en chef jag hade för 10 år sen som outtalat tyckte att man skulle vara tillgänglig på tjänstemobilen dygnet runt. En kollega ställde frågan rakt ut en gång "vill du att vi ska svara i mobilen när vi är lediga?" och chefen svarade "nej nej, det är absolut inget krav att ni ska vara tillgängliga på telefonen när ni är lediga, men jag förväntar mig att ni svarar när jag ringer utanför arbetstid". 

Era barn är på väg in i/redan inne i tonåren. Där man ska påbörja en frigörelseprocess från föräldrarna. Om det blir ett sånt JÄTTEPROBLEM av att ena barnet vill åka hem tidigare från pappan, så kommer ni får enorma problem om något år. Jag tror att du och pappan behöver sätta er ner, när barnen inte är med, och diskutera erat föräldraskap. Kan ni inte komma överens får ni vuxna söka samtalshjälp och familjerådgivning.

Och lägg allt som rör "det är synd om pappa" åt sidan. Han är en vuxen man och om han mår dåligt så måste han söka hjälp för det för egen maskin och inte lägga ansvaret för sitt mående på dig och barnen.

Tack för att du delar med dig, vilket ansvar som lades på dina axlar när du var liten!!
    jag försöker undvika det genom att stötta barnen i att de är ok att du vill åka hem nu, vi löser det, du behöver inte vara kvar. Du får och ska dra en gräns. 

men jag formulerar mig ju inte ledande åt de hållet, det är det jag menar, jag formulerar mig i positiv riktning att ska vi vara kvar hos pappa en natt till, för jag var ju borta igår? Så får vi vara tillsammans alla fyra och ta det lugnt ikväll Och så åker vi tidigt imorgon bitti? Blir hon då besviken och bestört och vill åka hem ändå när det var tänkt, då stöttar jag henne i det. Hennes beslut var viktigt och något jag lyssnade på. Han fick finna sig. Hans reaktion får jag ta sen, att han tycker att hon får ?bestämma? osv men jag står för mitt beslut. 

det var delvis därför jag flyttade med barnen. Det finns många orsaker. Jag har blivit stark av detta och barnen får paus från det negativa i och med att vi bor isär, och har kvar det positiva När vi är tillsammans. 
    Men jag ville ha era tankar om hur vi ska hantera det negativa som kommer fram då och då.
    barnen vill vara med pappaN och saknar honom. Men han ha svårt att hantera att det är begränsat, de vill, men inte så länge. 

• Anonym (M)

Jag har sagt till honom att de kommer göra sig fria från oss, umgänge med oss kommer att bli mindre viktigt med åren. Jag tänker stötta barnen i det. Men av någon anledning vill han ha kvar det gamla hela tiden. 

varför börja dricka i glas när det går så bra med pipmugg?? Hela tiden måste jag köra över honom för att barnen ska få gå framåt i utvecklingen. Jag förklarar naturligtvis, men det är ett motstånd hela tiden. 

I vår relation sa någon här att jag bromsar, det är sant. Det är en annan sak. 

• Anonym (M)
    Anonym (Krypa för irritation) skrev 2024-07-29 16:14:47 följande:

Håller helt med New York gällande att det får stora konsekvenser att ha en förälder som man behöver anpassa sig till.... Och där andra vuxna faktiskt inte tydligt visar att att man faktiskt behöver få lov att ha annat än det som en förälder VILL.

I att bli vuxen ingår ju fasen att faktiskt ha mer frihet, eller oftast att ta mer frihet, och vill inte pappa åka, så är det inte säkert att andra åker.

Det kanske är så att det finns gränser för hur man som förälder kan bete sig, utan att det blir dåligt för barn.

Här sätter du huvudet på spiken.

Jag försöker stötta mina barn i detta, det var en av orsakerna till att vi flyttade.
    Han gör mig osäker ibland, om jag är så konstig, daltar Med barnen, dålig på att sätta gränser, låter dem bestämma?? 
    Men ni har alla stöttat mig i mina tankar och att barnen börjar bli stora och borde få vara med och bestämma. Skönt att få bekräftelse på det. 

Jag vet egentligen, men när han idiotförklarar en, så vill man ha stöd. Tack alla!! 

• Anonym (Jo)

Han försöker desperat att hålla fast vid det ni hade förut. Det är därför han också försöker stoppa deras utveckling. Pipmuggar, i deras ålder?! Seriöst... Han har problem. Han går igenom de fem stadierna av sorg och där han verkar vara just nu är främst förnekelse, möjligen blandat med förhandling. Han har en bra bit kvar till acceptans... Och behöver egentligen någon att prata med om detta. Det blir dock inte lättare av att ni har de här arrangemangen av boende, tyvärr.

• Anonym (new york)
    Anonym (M) skrev 2024-07-28 20:23:47 följande:
    Pappa vill bestämma

Jag är särbo med min make och vi har två barn 12 och 15 år. De bor hos mig, men vi umgås alla med pappa på helgerna, hos mig eller honom. Han bor kvar i vårt gamla hus där barnen växte upp. 

De vill helst vara i min lägenhet, men är med på att åka till pappa nä vi ska dit. PappaN vill ju helst att vi är där varje helg och så mycket som möjligt, men ingen av oss vill vara där mer än 1-2 nätter. 

Nu är jag ledig imorgon och har jobbat mycket fredag och lördag, då var barnen med honom. Idag söndag har vi varit tillsammans. Han föreslog att vi skulle stanna kvar till måndag,så jag sa att jag skulle höra med barnen. Det tyckte han inte, utan vi skulle bara bestämma. Jag pratade ändå med barnen och 15-åringen sa ja men 12-åringen sa nej. Jag formulerade det till pappans fördel, för jag vet att han skulle bli mycket besviken och arg om det inte blev så. 
    Han känner sig ensam under veckorna och vill vara med sin familj, det är inte han som har velat ha särboskap. 
    Barnen säger ofta ja för att han inte ska bli ledsen och arg. 

Nu ville dottern hem, även om jag sa att vi kan åka hem imorgon förmiddag, men hon längtade hem. Jag gick då med på att köra hem henne själv och sen åka tillbaka till min man och son. 

Min man blev arg (av besvikelse) och sa att jag daltar med henne, att hon får sin vilja fram för mycket. Man ska bara bestämma det, inte fråga. Men hon ville verkligen inte vara kvar utan, hon längtade hem. Hon känner att det blir för många dagar. Det handlar inte om att få sin vilja fram. Barnen var inte heller förberedda på att stanna längre än till söndag. 

Jag sa att det är nog bra att ha lite framförhållning, så att de vet innan. Men det tycker inte han behövs. 

Nu sa min man att han tänker göra något roligt med sonen och hon får inte vara med. Som för att straffa henne. ?Hon ska få se? liksom.Han har gjort så mycket för henne, hon har haft kompis hemma, han tänker snart inte ställa upp mer. 

Jag sa att han inte ska ta det så. Barnen måste få vara med och bestämma sånt. Hon ville absolut hem till lägenheten och klarar sig bra själv. Man kan inte ta illa upp som vuxen. Besviken förstår jag men jag vill inte tvinga dem till att vara där längre än planerat. Jag stöttade henne i det, trots att jag försökte övertala henne, för pappas skull. 

Ska barnen Inte ha nån talan i detta? Gör jag fel?

Hur kan jag formulera mig för att han inte ska ta det personligt och bli så upprörd? 
    Jag kommer säga sen till honom att hon brukar fråga efter honom, vilja att han ska vara med på saker, vill hälsa på och att han ska komma till oss. Längtar efter honom ibland. Om han reagerar så här, så kommer han att förstöra det kanske. 

Anonym (M) skrev 2024-07-29 23:26:43 följande:

Tack för att du delar med dig, vilket ansvar som lades på dina axlar när du var liten!!
    jag försöker undvika det genom att stötta barnen i att de är ok att du vill åka hem nu, vi löser det, du behöver inte vara kvar. Du får och ska dra en gräns. 

men jag formulerar mig ju inte ledande åt de hållet, det är det jag menar, jag formulerar mig i positiv riktning att ska vi vara kvar hos pappa en natt till, för jag var ju borta igår? Så får vi vara tillsammans alla fyra och ta det lugnt ikväll Och så åker vi tidigt imorgon bitti? Blir hon då besviken och bestört och vill åka hem ändå när det var tänkt, då stöttar jag henne i det. Hennes beslut var viktigt och något jag lyssnade på. Han fick finna sig. Hans reaktion får jag ta sen, att han tycker att hon får ?bestämma? osv men jag står för mitt beslut. 

det var delvis därför jag flyttade med barnen. Det finns många orsaker. Jag har blivit stark av detta och barnen får paus från det negativa i och med att vi bor isär, och har kvar det positiva När vi är tillsammans. 
    Men jag ville ha era tankar om hur vi ska hantera det negativa som kommer fram då och då.
    barnen vill vara med pappaN och saknar honom. Men han ha svårt att hantera att det är begränsat, de vill, men inte så länge. 

Nu kommer det här låta hårt, men så som ni vuxna håller på nu kommer antagligen skada relationen till era barn på sikt. Både hur du agerar och hur pappan agerar. 
    Jag citerade trådstarten också och fetade det som jag reagerade på i mitt tidigare svar till dig.

Jag tycker upplägget känns märkligt. Att ni är hos honom på helgerna fast ni flyttat därifrån för att någonting inte fungerar (det är svårt att veta varför ni "brutit upp" för du uttrycker dig väldigt luddigt kring det, har du gjort slut? Är ni särbo? Är ni gifta? Ska ni fortsätta vara det? Om inte; är alla på det klara med det?) Det känns som att det till stor del är för hans skull ni åker och "bor där" på helgerna.

Varför fungerar inte andra former av umgänge? Varför kan han inte träffa barnen på barnens premisser och planhalva? Om vi helt bortser från att han håller på med olika former av emotionell utpressning (exempelvis när han straffar ena barnet som vill åka hem), hur länge har ni tänkt åka och bo hos honom alla tre på helgerna? Varifrån kommer det upplägget? Är det för att du (och kanske barnen) är rädda för hur han ska reagera om ni inte åker dit någon helg? 
    Det känns som att ni "leker kärnfamilj" på helgerna, vilket såklart blir märkligt för alla inblandade, både dig, barnen och pappan. Fast på olika sätt utifrån respektive persons perspektiv. 

Förstår att pappan vill ha kontakt med barnen och dom kontakt med honom men varför sker det inte på andra sätt? T.ex på vardagarna? Även om ni inte bor ihop så hindrar väl inget att han träffar dom på vardagarna eller umgås med dom? Kanske skjutsar dom till en träning eller hittar på något roligt med dom efter skolan? Om barnen tycker det blir jobbigt att bo hos honom så är ju det ett uttryck för att dom kanske vill ha "mindre doser" av umgänget? 

Du och pappan behöver kanske vara mer inlyssnande på barnens signaler. För dom vågar kanske inte säga rakt ut vad dom egentligen känner, men det kommer fram på andra sätt. Barn är lojala, även mot föräldrar som inte är sitt bästa jag.

Och ni kanske behöver skapa utrymme och prova nya saker för att barnen ska våga vara ärliga med sina synpunkter. Vad skulle t.ex hända om ni inte åkte till pappan öht en helg? Gissningsvis kommer barnen säga "det var skönt att bara vara hemma den här helgen, jag vill ha fler såna här helger utan pappa" eller "jag saknade pappa förra helgen, jag vill hälsa på honom igen". Det kanske är ena barnet som säger det första, och andra barnet det efterföljande. Då måste ni vuxna respektera det. Barnen börjar vara så gamla. Hade ni t.ex hamnat i juridisk tvist om vart barnen ska vara så hade barnens egna vilja vägt väldigt tungt på grund av deras höga ålder. 

Sen behöver du och pappan helt klart reda ut huruvida ni ska vara ett par eller inte, för er bådas skull men också för barnen. Just nu verkar ni vara i något märkligt halvmansland som säkert bidrar till att ni båda har helt olika syn på vad n är eller inte är. 

Att ha en relation med någon av tvång, skuld, skam eller av rädsla för en dålig reaktion; det är en ganska destruktiv och negativ grund att stå på. Inget bra kommer ifrån det.  
  • Anonym (new york)

Ett tillägg: Om det är under dom här "hälsa på"-helgerna som konflikter ständigt uppstår, och du börjar ifrågasätta ditt föräldraskap för att han sätter griller i huvudet på dig. Är inte det en indikation nog på att upplägget är destruktivt och att ni borde sluta med det helt och hållet? Om ni föräldrar bara blir osams, han blir elak och negativ och barnen mår dåligt av det (och i längden antagligen tar skada av det), då ska ni ju sluta ses på det sättet. Så fort som möjligt.

• Anonym (...)

Skilj er på riktigt istället för att ha något särboskap, det är klart att han är förvirrad och tror att ni fortfarande är en familj med falska förhoppningar, visst kan han hantera situationen bättre men det blir ju lättare om du är tydlig med att ni aldrig kommer leva som en familj och att det är slut, tänk om han får för sig att flytta till er istället, vad ska du säga då? låt honom få veta att det är slut så får han en chans att gå vidare och då blir mindre beroende av dig

• Anonym (M)
    Anonym (new york) skrev 2024-07-30 00:25:28 följande:
    Anonym (M) skrev 2024-07-29 23:26:43 följande:

Nu kommer det här låta hårt, men så som ni vuxna håller på nu kommer antagligen skada relationen till era barn på sikt. Både hur du agerar och hur pappan agerar. 
    Jag citerade trådstarten också och fetade det som jag reagerade på i mitt tidigare svar till dig.

Jag tycker upplägget känns märkligt. Att ni är hos honom på helgerna fast ni flyttat därifrån för att någonting inte fungerar (det är svårt att veta varför ni "brutit upp" för du uttrycker dig väldigt luddigt kring det, har du gjort slut? Är ni särbo? Är ni gifta? Ska ni fortsätta vara det? Om inte; är alla på det klara med det?) Det känns som att det till stor del är för hans skull ni åker och "bor där" på helgerna.

Varför fungerar inte andra former av umgänge? Varför kan han inte träffa barnen på barnens premisser och planhalva? Om vi helt bortser från att han håller på med olika former av emotionell utpressning (exempelvis när han straffar ena barnet som vill åka hem), hur länge har ni tänkt åka och bo hos honom alla tre på helgerna? Varifrån kommer det upplägget? Är det för att du (och kanske barnen) är rädda för hur han ska reagera om ni inte åker dit någon helg? 
    Det känns som att ni "leker kärnfamilj" på helgerna, vilket såklart blir märkligt för alla inblandade, både dig, barnen och pappan. Fast på olika sätt utifrån respektive persons perspektiv. 

Förstår att pappan vill ha kontakt med barnen och dom kontakt med honom men varför sker det inte på andra sätt? T.ex på vardagarna? Även om ni inte bor ihop så hindrar väl inget att han träffar dom på vardagarna eller umgås med dom? Kanske skjutsar dom till en träning eller hittar på något roligt med dom efter skolan? Om barnen tycker det blir jobbigt att bo hos honom så är ju det ett uttryck för att dom kanske vill ha "mindre doser" av umgänget? 

Du och pappan behöver kanske vara mer inlyssnande på barnens signaler. För dom vågar kanske inte säga rakt ut vad dom egentligen känner, men det kommer fram på andra sätt. Barn är lojala, även mot föräldrar som inte är sitt bästa jag.

Och ni kanske behöver skapa utrymme och prova nya saker för att barnen ska våga vara ärliga med sina synpunkter. Vad skulle t.ex hända om ni inte åkte till pappan öht en helg? Gissningsvis kommer barnen säga "det var skönt att bara vara hemma den här helgen, jag vill ha fler såna här helger utan pappa" eller "jag saknade pappa förra helgen, jag vill hälsa på honom igen". Det kanske är ena barnet som säger det första, och andra barnet det efterföljande. Då måste ni vuxna respektera det. Barnen börjar vara så gamla. Hade ni t.ex hamnat i juridisk tvist om vart barnen ska vara så hade barnens egna vilja vägt väldigt tungt på grund av deras höga ålder. 

Sen behöver du och pappan helt klart reda ut huruvida ni ska vara ett par eller inte, för er bådas skull men också för barnen. Just nu verkar ni vara i något märkligt halvmansland som säkert bidrar till att ni båda har helt olika syn på vad n är eller inte är. 

Att ha en relation med någon av tvång, skuld, skam eller av rädsla för en dålig reaktion; det är en ganska destruktiv och negativ grund att stå på. Inget bra kommer ifrån det.  

Åh skrev ett långt svar som jag tryckte bort 🙄

Förtydligar några saker: Vi är gifta men bor på varsitt håll. Vi umgås ibland på vardagar och han kan hämta eller skjutsa barnen på vardagar. Men haN jobbar måndag till fredag och kommer oftast hem sent, medan jag jobbar oregelbundet och är hemma mer. Därför blir det helgerna som vi stadigt träffas. Hos mig eller hos honom. 

Ibland säger barnen (till mig) att de vill vara kvar i lägenheten och inte åka till pappa så länge eller ofta, då fixar jag det. Det händer att han får spel, men det får han få då. Jag tar dusten / besvikelseN med honom, de ska inte behöva göra det. Han får då komma till oss istället och det är helt ok för barnen. 

De har mer att göra här, det är en av orsakerna till att devill vara mer här. Det har vi förstås försökt att ordna, men till exempel så kan sonen inte få två stora gamingdatorer, utan den han har står hos mig. Det finns så klart andra grejer hos pappaN. 

Han kan sakna omdöme i vissa situationer, så jag styr en del i vad som är ok och inte. När det är dags att sluta med något eller att dottern skulle få åka hem vid planerad tid, eftersom hon ville det. 

Han tycker att barnen får bestämma för mycket och att jag bestämmer för mycket (motsatsen till rubriken, kom jag på nu) därför blev han så upprörd i söndags. Han tycker att han bara får finna sig i allt.
    Att vi flyttade. Var vi är nånstans. Att han inte får komma när han vill, utan måste ringa först. Att jag byter arbetstider både frivilligt och ofrivilligt. Han har varit dominant och jag har slagit mig fri i och med flytten och han har inte så stor kontroll längre. Det är svårt för honom. 

nej han har inte alls accepterat läget och vill inte prata med andra om det, vilket han skulle behöva. 

Men han kan inte känna av vad som är lämpligt och olämpligt för barnen ibland. Därför vill jag inte gärna att de är ensamma en hel helg med honom, Jag vill vara med och ha lite koll för deras skull. 
    Det är nog en oförmåga han har. 

Han vill ha kvar det gamla och där ingår att vi bestämmer över barnen. Men de måste få mer påverkan på sina liv för att må bra och bli ansvarstagande vuxna. 

Han har också haft en hjärnblödning för några år sedan, vilket påverkar humöret och speciellt tålamodet. 

• Anonym (M)
    Anonym (Jo) skrev 2024-07-30 00:06:52 följande:

Han försöker desperat att hålla fast vid det ni hade förut. Det är därför han också försöker stoppa deras utveckling. Pipmuggar, i deras ålder?! Seriöst... Han har problem. Han går igenom de fem stadierna av sorg och där han verkar vara just nu är främst förnekelse, möjligen blandat med förhandling. Han har en bra bit kvar till acceptans... Och behöver egentligen någon att prata med om detta. Det blir dock inte lättare av att ni har de här arrangemangen av boende, tyvärr.

Haha nej så illa är det inte! 

Det var ett exempel från när barnen var små och kunde börja träna sig på att dricka i vanliga glas, så riskerar man ju att de spiller. Men det måste man få göra ju. Man lär sig inte, om man inte får försöka. 

Ja du har rätt i att han går igenom de fem stadierna av sorg. Javisst skulle han behöva prata med någon, men han skäms på nåt vis. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (M) skrev 2024-07-30 13:54:20 följande:

Han tycker att han bara får finna sig i allt.

Att vi flyttade. Var vi är nånstans. Att han inte får komma när han vill, utan måste ringa först. Att jag byter arbetstider både frivilligt och ofrivilligt. Han har varit dominant och jag har slagit mig fri i och med flytten och han har inte så stor kontroll längre. Det är svårt för honom. 

nej han har inte alls accepterat läget och vill inte prata med andra om det, vilket han skulle behöva. 

Men han kan inte känna av vad som är lämpligt och olämpligt för barnen ibland. Därför vill jag inte gärna att de är ensamma en hel helg med honom, Jag vill vara med och ha lite koll för deras skull. 
    Det är nog en oförmåga han har. 

Han vill ha kvar det gamla och där ingår att vi bestämmer över barnen. Men de måste få mer påverkan på sina liv för att må bra och bli ansvarstagande vuxna. 

Han har också haft en hjärnblödning för några år sedan, vilket påverkar humöret och speciellt tålamodet. 

Ja det får han faktiskt bara finna sig i!! Det är sånt som du bestämmer 100 % av och han har inget att säga till om hur du sköter ditt liv.

Och att barnen blir äldre med allt det innebär får han också bara svälja, om han vill ha en god relation med dem när de blir ännu äldre.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (M) skrev 2024-07-30 14:00:32 följande:

Haha nej så illa är det inte! 

Det var ett exempel från när barnen var små och kunde börja träna sig på att dricka i vanliga glas, så riskerar man ju att de spiller. Men det måste man få göra ju. Man lär sig inte, om man inte får försöka. 

Ja du har rätt i att han går igenom de fem stadierna av sorg. Javisst skulle han behöva prata med någon, men han skäms på nåt vis. 

Ok, jag förstår :) Lät som att det är nu, men hur som helst verkar han hålla tillbaka deras utveckling och det är så klart inte bra. Som du skriver måste de försöka för att lära sig.
  • Anonym (M)
    Anonym (Jo) skrev 2024-07-30 14:18:13 följande:
    Ok, jag förstår :) Lät som att det är nu, men hur som helst verkar han hålla tillbaka deras utveckling och det är så klart inte bra. Som du skriver måste de försöka för att lära sig.

Ja, det försöker han ibland. Den här frigörelseprocessen som det kommer bli när ena blir tonåring och den andra utvecklar det vidare, jag känner att jag måste verkligen vara med i det. Förr åkte jag bort i 3-4 dagar med jobbet, nu är jag en nej-sägare till det. 

Därför bollar jag med er andra föräldrar (?) eller vuxna i alla fall. 💕

Svar på tråden Pappa vill bestämma