Anonym (M) skrev 2024-07-28 20:23:47 följande:
Pappa vill bestämma
Jag är särbo med min make och vi har två barn 12 och 15 år. De bor hos mig, men vi umgås alla med pappa på helgerna, hos mig eller honom. Han bor kvar i vårt gamla hus där barnen växte upp.
De vill helst vara i min lägenhet, men är med på att åka till pappa nä vi ska dit. PappaN vill ju helst att vi är där varje helg och så mycket som möjligt, men ingen av oss vill vara där mer än 1-2 nätter.
Nu är jag ledig imorgon och har jobbat mycket fredag och lördag, då var barnen med honom. Idag söndag har vi varit tillsammans. Han föreslog att vi skulle stanna kvar till måndag,så jag sa att jag skulle höra med barnen. Det tyckte han inte, utan vi skulle bara bestämma. Jag pratade ändå med barnen och 15-åringen sa ja men 12-åringen sa nej. Jag formulerade det till pappans fördel, för jag vet att han skulle bli mycket besviken och arg om det inte blev så.
Han känner sig ensam under veckorna och vill vara med sin familj, det är inte han som har velat ha särboskap.
Barnen säger ofta ja för att han inte ska bli ledsen och arg.
Nu ville dottern hem, även om jag sa att vi kan åka hem imorgon förmiddag, men hon längtade hem. Jag gick då med på att köra hem henne själv och sen åka tillbaka till min man och son.
Min man blev arg (av besvikelse) och sa att jag daltar med henne, att hon får sin vilja fram för mycket. Man ska bara bestämma det, inte fråga. Men hon ville verkligen inte vara kvar utan, hon längtade hem. Hon känner att det blir för många dagar. Det handlar inte om att få sin vilja fram. Barnen var inte heller förberedda på att stanna längre än till söndag.
Jag sa att det är nog bra att ha lite framförhållning, så att de vet innan. Men det tycker inte han behövs.
Nu sa min man att han tänker göra något roligt med sonen och hon får inte vara med. Som för att straffa henne. ?Hon ska få se? liksom.Han har gjort så mycket för henne, hon har haft kompis hemma, han tänker snart inte ställa upp mer.
Jag sa att han inte ska ta det så. Barnen måste få vara med och bestämma sånt. Hon ville absolut hem till lägenheten och klarar sig bra själv. Man kan inte ta illa upp som vuxen. Besviken förstår jag men jag vill inte tvinga dem till att vara där längre än planerat. Jag stöttade henne i det, trots att jag försökte övertala henne, för pappas skull.
Ska barnen Inte ha nån talan i detta? Gör jag fel?
Hur kan jag formulera mig för att han inte ska ta det personligt och bli så upprörd?
Jag kommer säga sen till honom att hon brukar fråga efter honom, vilja att han ska vara med på saker, vill hälsa på och att han ska komma till oss. Längtar efter honom ibland. Om han reagerar så här, så kommer han att förstöra det kanske.
Anonym (M) skrev 2024-07-29 23:26:43 följande:
Tack för att du delar med dig, vilket ansvar som lades på dina axlar när du var liten!!
jag försöker undvika det genom att stötta barnen i att de är ok att du vill åka hem nu, vi löser det, du behöver inte vara kvar. Du får och ska dra en gräns.
men jag formulerar mig ju inte ledande åt de hållet, det är det jag menar, jag formulerar mig i positiv riktning att ska vi vara kvar hos pappa en natt till, för jag var ju borta igår? Så får vi vara tillsammans alla fyra och ta det lugnt ikväll Och så åker vi tidigt imorgon bitti? Blir hon då besviken och bestört och vill åka hem ändå när det var tänkt, då stöttar jag henne i det. Hennes beslut var viktigt och något jag lyssnade på. Han fick finna sig. Hans reaktion får jag ta sen, att han tycker att hon får ?bestämma? osv men jag står för mitt beslut.
det var delvis därför jag flyttade med barnen. Det finns många orsaker. Jag har blivit stark av detta och barnen får paus från det negativa i och med att vi bor isär, och har kvar det positiva När vi är tillsammans.
Men jag ville ha era tankar om hur vi ska hantera det negativa som kommer fram då och då.
barnen vill vara med pappaN och saknar honom. Men han ha svårt att hantera att det är begränsat, de vill, men inte så länge.
Nu kommer det här låta hårt, men så som ni vuxna håller på nu kommer antagligen skada relationen till era barn på sikt. Både hur du agerar och hur pappan agerar.
Jag citerade trådstarten också och fetade det som jag reagerade på i mitt tidigare svar till dig.
Jag tycker upplägget känns märkligt. Att ni är hos honom på helgerna fast ni flyttat därifrån för att någonting inte fungerar (det är svårt att veta varför ni "brutit upp" för du uttrycker dig väldigt luddigt kring det, har du gjort slut? Är ni särbo? Är ni gifta? Ska ni fortsätta vara det? Om inte; är alla på det klara med det?) Det känns som att det till stor del är för hans skull ni åker och "bor där" på helgerna.
Varför fungerar inte andra former av umgänge? Varför kan han inte träffa barnen på barnens premisser och planhalva? Om vi helt bortser från att han håller på med olika former av emotionell utpressning (exempelvis när han straffar ena barnet som vill åka hem), hur länge har ni tänkt åka och bo hos honom alla tre på helgerna? Varifrån kommer det upplägget? Är det för att du (och kanske barnen) är rädda för hur han ska reagera om ni inte åker dit någon helg?
Det känns som att ni "leker kärnfamilj" på helgerna, vilket såklart blir märkligt för alla inblandade, både dig, barnen och pappan. Fast på olika sätt utifrån respektive persons perspektiv.
Förstår att pappan vill ha kontakt med barnen och dom kontakt med honom men varför sker det inte på andra sätt? T.ex på vardagarna? Även om ni inte bor ihop så hindrar väl inget att han träffar dom på vardagarna eller umgås med dom? Kanske skjutsar dom till en träning eller hittar på något roligt med dom efter skolan? Om barnen tycker det blir jobbigt att bo hos honom så är ju det ett uttryck för att dom kanske vill ha "mindre doser" av umgänget?
Du och pappan behöver kanske vara mer inlyssnande på barnens signaler. För dom vågar kanske inte säga rakt ut vad dom egentligen känner, men det kommer fram på andra sätt. Barn är lojala, även mot föräldrar som inte är sitt bästa jag.
Och ni kanske behöver skapa utrymme och prova nya saker för att barnen ska våga vara ärliga med sina synpunkter. Vad skulle t.ex hända om ni inte åkte till pappan öht en helg? Gissningsvis kommer barnen säga "det var skönt att bara vara hemma den här helgen, jag vill ha fler såna här helger utan pappa" eller "jag saknade pappa förra helgen, jag vill hälsa på honom igen". Det kanske är ena barnet som säger det första, och andra barnet det efterföljande. Då måste ni vuxna respektera det. Barnen börjar vara så gamla. Hade ni t.ex hamnat i juridisk tvist om vart barnen ska vara så hade barnens egna vilja vägt väldigt tungt på grund av deras höga ålder.
Sen behöver du och pappan helt klart reda ut huruvida ni ska vara ett par eller inte, för er bådas skull men också för barnen. Just nu verkar ni vara i något märkligt halvmansland som säkert bidrar till att ni båda har helt olika syn på vad n är eller inte är.
Att ha en relation med någon av tvång, skuld, skam eller av rädsla för en dålig reaktion; det är en ganska destruktiv och negativ grund att stå på. Inget bra kommer ifrån det.