Anonym (new york) skrev 2024-07-30 00:25:28 följande:
Anonym (M) skrev 2024-07-29 23:26:43 följande:
Tack för att du delar med dig, vilket ansvar som lades på dina axlar när du var liten!!
jag försöker undvika det genom att stötta barnen i att de är ok att du vill åka hem nu, vi löser det, du behöver inte vara kvar. Du får och ska dra en gräns.
men jag formulerar mig ju inte ledande åt de hållet, det är det jag menar, jag formulerar mig i positiv riktning att ska vi vara kvar hos pappa en natt till, för jag var ju borta igår? Så får vi vara tillsammans alla fyra och ta det lugnt ikväll Och så åker vi tidigt imorgon bitti? Blir hon då besviken och bestört och vill åka hem ändå när det var tänkt, då stöttar jag henne i det. Hennes beslut var viktigt och något jag lyssnade på. Han fick finna sig. Hans reaktion får jag ta sen, att han tycker att hon får ?bestämma? osv men jag står för mitt beslut.
det var delvis därför jag flyttade med barnen. Det finns många orsaker. Jag har blivit stark av detta och barnen får paus från det negativa i och med att vi bor isär, och har kvar det positiva När vi är tillsammans.
Men jag ville ha era tankar om hur vi ska hantera det negativa som kommer fram då och då.
barnen vill vara med pappaN och saknar honom. Men han ha svårt att hantera att det är begränsat, de vill, men inte så länge.
Nu kommer det här låta hårt, men så som ni vuxna håller på nu kommer antagligen skada relationen till era barn på sikt. Både hur du agerar och hur pappan agerar.
Jag citerade trådstarten också och fetade det som jag reagerade på i mitt tidigare svar till dig.
Jag tycker upplägget känns märkligt. Att ni är hos honom på helgerna fast ni flyttat därifrån för att någonting inte fungerar (det är svårt att veta varför ni "brutit upp" för du uttrycker dig väldigt luddigt kring det, har du gjort slut? Är ni särbo? Är ni gifta? Ska ni fortsätta vara det? Om inte; är alla på det klara med det?) Det känns som att det till stor del är för hans skull ni åker och "bor där" på helgerna.
Varför fungerar inte andra former av umgänge? Varför kan han inte träffa barnen på barnens premisser och planhalva? Om vi helt bortser från att han håller på med olika former av emotionell utpressning (exempelvis när han straffar ena barnet som vill åka hem), hur länge har ni tänkt åka och bo hos honom alla tre på helgerna? Varifrån kommer det upplägget? Är det för att du (och kanske barnen) är rädda för hur han ska reagera om ni inte åker dit någon helg?
Det känns som att ni "leker kärnfamilj" på helgerna, vilket såklart blir märkligt för alla inblandade, både dig, barnen och pappan. Fast på olika sätt utifrån respektive persons perspektiv.
Förstår att pappan vill ha kontakt med barnen och dom kontakt med honom men varför sker det inte på andra sätt? T.ex på vardagarna? Även om ni inte bor ihop så hindrar väl inget att han träffar dom på vardagarna eller umgås med dom? Kanske skjutsar dom till en träning eller hittar på något roligt med dom efter skolan? Om barnen tycker det blir jobbigt att bo hos honom så är ju det ett uttryck för att dom kanske vill ha "mindre doser" av umgänget?
Du och pappan behöver kanske vara mer inlyssnande på barnens signaler. För dom vågar kanske inte säga rakt ut vad dom egentligen känner, men det kommer fram på andra sätt. Barn är lojala, även mot föräldrar som inte är sitt bästa jag.
Och ni kanske behöver skapa utrymme och prova nya saker för att barnen ska våga vara ärliga med sina synpunkter. Vad skulle t.ex hända om ni inte åkte till pappan öht en helg? Gissningsvis kommer barnen säga "det var skönt att bara vara hemma den här helgen, jag vill ha fler såna här helger utan pappa" eller "jag saknade pappa förra helgen, jag vill hälsa på honom igen". Det kanske är ena barnet som säger det första, och andra barnet det efterföljande. Då måste ni vuxna respektera det. Barnen börjar vara så gamla. Hade ni t.ex hamnat i juridisk tvist om vart barnen ska vara så hade barnens egna vilja vägt väldigt tungt på grund av deras höga ålder.
Sen behöver du och pappan helt klart reda ut huruvida ni ska vara ett par eller inte, för er bådas skull men också för barnen. Just nu verkar ni vara i något märkligt halvmansland som säkert bidrar till att ni båda har helt olika syn på vad n är eller inte är.
Att ha en relation med någon av tvång, skuld, skam eller av rädsla för en dålig reaktion; det är en ganska destruktiv och negativ grund att stå på. Inget bra kommer ifrån det.
Åh skrev ett långt svar som jag tryckte bort 🙄
Förtydligar några saker: Vi är gifta men bor på varsitt håll. Vi umgås ibland på vardagar och han kan hämta eller skjutsa barnen på vardagar. Men haN jobbar måndag till fredag och kommer oftast hem sent, medan jag jobbar oregelbundet och är hemma mer. Därför blir det helgerna som vi stadigt träffas. Hos mig eller hos honom.
Ibland säger barnen (till mig) att de vill vara kvar i lägenheten och inte åka till pappa så länge eller ofta, då fixar jag det. Det händer att han får spel, men det får han få då. Jag tar dusten / besvikelseN med honom, de ska inte behöva göra det. Han får då komma till oss istället och det är helt ok för barnen.
De har mer att göra här, det är en av orsakerna till att devill vara mer här. Det har vi förstås försökt att ordna, men till exempel så kan sonen inte få två stora gamingdatorer, utan den han har står hos mig. Det finns så klart andra grejer hos pappaN.
Han kan sakna omdöme i vissa situationer, så jag styr en del i vad som är ok och inte. När det är dags att sluta med något eller att dottern skulle få åka hem vid planerad tid, eftersom hon ville det.
Han tycker att barnen får bestämma för mycket och att jag bestämmer för mycket (motsatsen till rubriken, kom jag på nu) därför blev han så upprörd i söndags. Han tycker att han bara får finna sig i allt.
Att vi flyttade. Var vi är nånstans. Att han inte får komma när han vill, utan måste ringa först. Att jag byter arbetstider både frivilligt och ofrivilligt. Han har varit dominant och jag har slagit mig fri i och med flytten och han har inte så stor kontroll längre. Det är svårt för honom.
nej han har inte alls accepterat läget och vill inte prata med andra om det, vilket han skulle behöva.
Men han kan inte känna av vad som är lämpligt och olämpligt för barnen ibland. Därför vill jag inte gärna att de är ensamma en hel helg med honom, Jag vill vara med och ha lite koll för deras skull.
Det är nog en oförmåga han har.
Han vill ha kvar det gamla och där ingår att vi bestämmer över barnen. Men de måste få mer påverkan på sina liv för att må bra och bli ansvarstagande vuxna.
Han har också haft en hjärnblödning för några år sedan, vilket påverkar humöret och speciellt tålamodet.