• Anonym (På väg mot alkoholism)

Hjälp mig komma på rätt köl - alkoholproblem

Jag är rädd att jag på sikt kommer att bli alkoholist om jag inte gör något åt min situation. 
    Jag har funderat på att söka upp ett AA möte men vet inte om det är rätt väg att gå. Därför skriver jag här och hoppas på att få en knuff i rätt riktning. 

Saken är den att jag "tycker om" alkohol lite för mycket. När det är fest eller liknande då kan jag inte begränsa mig. En sådan drink eller ett glas av just det vinet eller bubblet... Sen blir det ena glaset två, tre osv...

Saken är den att jag inte dricker ofta. De tillfällena där det serveras alkohol är 3-4 gånger per år typ. Men när det väl händer känner jag att jag inte kan lita på mig själv längre. Jag gjorde det igår. Vi var iväg och det blev på tok för mycket att dricka. Jag fick bryta mitt löfte mot familjen om dagens aktivitet för jag sätter mig inte bakom ratten i det skick som jag befinner mig i nu! Jag skäms och har så dåligt samvete  över det jag har gjort! 

Så ni som har erfarenhet att något sådant här som jag beskriver. Var får jag hjälp?
    Kan jag vända mig till AA t. Ex. för stöd?
    Jag vill inte bli alkoholist. Jag vill sluta dricka helt o h hållet. 

• Svar på tråden Hjälp mig komma på rätt köl - alkoholproblem
  • Tow2Mater
    Anonym (Annat) skrev 2024-07-28 17:26:47 följande:

Om det var 3-4 ggr i veckan hade jag reagerat men 3-4 ggr per år? Du får öva på att säga nej tack efter några glas.

Han kan t ex börja öva hemma på att säga nej efter 2 glas redan nästa helg. Att man bara dricker på fest 3-4 ggr per år utan att vet sina begränsningar är ju upplagt för katastrof.

Har aldrig gillat öl eller groggar. Jag dricker bara vin. Rättelse, drack! Blir inget sådant framöver. 

Anonym (Tror inte du är alkis) skrev 2024-07-28 18:47:37 följande:

Jag tror inte du är alkoholist. Du har bara svårt att hålla dig och vet inte dina begränsningar. Om du försöker att inte dricka så fort nästa gång, för det är ju inte särskilt ofta du dricker. Ta något som inte innehåller så hög alkoholhalt, inga groggar eller drinkar. Drick helst bara öl, och kanske helst folköl eller mellanöl så lovar jag att du kommer klara av det bättre. 

Anonym (Jessica) skrev 2024-07-28 18:51:01 följande:

Det spelar ingen roll hur ofta. Man kan vara alkis ändå. 

Vad menar du med att det spårade ur ts? Hur mycket var för mycket? Rullade du runt på marken?

För mig spårade det ur därför att jag hade åtagande med familjen dagen efter. Dessa kunde jag inte ge införa för jag var bakis och verkligen inte i skick att köra bil. 
    Tow2Mater skrev 2024-07-28 18:58:47 följande:
    Han kan t ex börja öva hemma på att säga nej efter 2 glas redan nästa helg. Att man bara dricker på fest 3-4 ggr per år utan att vet sina begränsningar är ju upplagt för katastrof.
    Fel kön
  • Anonym (Tror inte du är alkis)
    Anonym (På väg mot alkoholism) skrev 2024-07-28 19:30:44 följande:

Har aldrig gillat öl eller groggar. Jag dricker bara vin. Rättelse, drack! Blir inget sådant framöver. 

Det är en bra inställning. Men jag vet hur det kan bli. Man ska aldrig dricka igen för man har svår ångest över hur det blev, sen om x antal månader så blir det ny fest. Tänk då att du, som jag förstår det, dricker vin. Vet inte om det är rätt eller vitt, men om det är vitt kan du blanda det med något som spär ut det ännu mer. Varannan vatten till rödvin. Och sen gäller det att vara medveten om hur fort du dricker. Man kan bli rätt full på vin och det kan gå fort om man inte har koll. 
  • Tow2Mater
    Anonym (På väg mot alkoholism) skrev 2024-07-28 19:32:38 följande:
    Fel kön
    Då kan du ju öva med... Ett och ett halvt glas?
  • Anonym (Mia)

Du dricker 3-4 gånger per år en kväll?Jag tycker inte att det är katastrof.3-4 glas då och inget mera sen?

• Cathariiina

Alkoholist är man om man är beroende av alkohol, och det är ju inte du om du bara dricker 3-4 gånger om året. Så DET behöver du inte oroa dig för! Utan ditt problem är att du tappar kontrollen över drickmängden när du väl dricker. Det finns egentligen bara två sätt att förhindra det: 1. att inte dricka någon alkohol alls eller 2. att bara ha tillgång till den mängd som man bestämt i förväg att man tillåter sig att dricka. När det är slut - så är det slut. 

På en fest eller ett uteställe där det finns obegränsat med dricka, så måste man välja alternativ 1 om man har detta problem. Alltså inte dricka alls. Du skrev att du har bil, så då är det ju utmärkt att ta bilen så har du en "ursäkt". (Inte för att jag tycker att man ska BEHÖVA ha en ursäkt.)

Det är även positivt att styra in sitt sällskapsliv på alkoholfria sammanhang, t.ex. i föreningslivet. Danskursvärlden t.ex. - både gammeldans och modern dans - ordnar ofta trivselkvällar där man dansar och har kul helt utan alkohol. Men eftersom du tydligen bara går på sådana fester 3-4 gånger om året, så verkar detta inte vara ditt problem. Utan det är nog alternativet "helnykter" som gäller för dig när du går bort på fester eller uteställen, där det finns obegränsat med alkohol. 

...och sedan tycker jag att du ska släppa det där, att du inte kunde ställa upp för familjen dagen därpå för att du var bakis. Det händer ALLA människor någon gång. Tänk så många barn det är, som har föräldrar som dricker sig dyngraka varje helg! Det DÄR var ju ingenting i jämförelse!

• Anonym (Terapeut)

Utbildad alkohol-och drogterapeut här.

Vad moget och modigt av dig att tänka som du gör och vilja ta ansvar för ditt sätt att dricka!

Jag kan säga att under mina 12 år nu som terapeut har jag inte träffat två alkoholister som är likadana. Alla har olika dryckesmönster, dryckesfrekvenser och unika bakgrunder.

Det finns egentligen bara en enda sak som jag skulle vilja säga att alla alkoholister har gemensamt, och det är att de saknar kontroll över sitt drickande när de väl har börjat.

Det stämmer alltså inte att man "inte kan" vara alkoholist för att man inte dricker ofta. Även om man bara dricker några gånger per år, kan man misstänka alkoholism om de gångerna aldrig slutar väl. Att man alltid dricker mer än vad man tänkt/lovat sig själv, får blackouts, gör något man ångrar och som man aldrig gjort nykter, utsätter sig för fara eller blir så påverkad även dagen efter att man t.ex. måste ställa in saker man lovat göra med t.ex. sin partner.

Det är alltså fullt möjligt att du är alkoholist, men det kommer du inte få svar på genom en tråd här. Jag vill verkligen rekommendera dig att ta kontakt med någon alkohol-eller drogbehandlare i din hemkommun, eller att gå på ett AA-möte. De flesta lokalföreningar har även öppna möten som vem som helst får gå på, även som anhörig eller om man bara är intresserad av verksamheten. Det kanske kan kännas lättare att börja så.

Lycka till!

• Anonym (Blixtkär)

Första gången jag drack tillräcklig mängd alkohol för att känna berusning tyckte jag att det var så fullständigt obeskrivligt underbart att jag insåg att det inte var för mig , att jag aldrig skulle kunna hantera det. 

Första gången...

Jag är inte absolutist men håller mitt alkoholintag till typ skåla för brudparet -nivå. 

Både min pappa och min morfar var alkoholister. 

• TvillingmammaVästgöte

Isåfall är många alkoholister, inklusive mig. 

Jag har strategier, som varannan vatten.

På restaurang är det inga problem, så beställer jag ett eller max två glas. På fest är det värre. Efter ett glas bubbel tappar jag lite min koncentration och sen dricker jag oftast mer än jag planerat. Sällan jag är bakfull numera men när jag var yngre hände det rätt ofta.

Strategi-förslag:varannan vatten, och om du vet att du har något viktigt dagenefter då kör du bil tilll festen och är nykter. 

• Anonym (Missen)

Jag har varit lite som du TS men det har gått över med tiden. Har alltid gillat att ha kul och när jag var ung uppfattade varken jag eller omgivningen mitt festande som ett problem. Sedan tröttnade jag på att vara hängig dagen efter, det kändes så illa. Får sällan den där glädjekopplingen till alkohol längre, nu när jag ser folk på väg in på systembolaget så får jag ett dovt obehag. Jag kan dricka 1-3 små glas vin eller bubbel i sociala sammanhang under många timmar, sen är det bra, jag har en tydlig gräns numera som inte riktigt fanns på plats tidigare.

Det som sker när jag ändå dricker i dom här sociala sammanhangen är att jag spelar hela filmen redan innan. Jag vet hur det kommer att bli om jag skulle släppa på kontrollen så som för senast 6 år sedan med bakfylla dagen och med  den medföljande ångesten, det vill jag aldrig uppleva igen. Och jag vet att jag aldrig behöver känna den igen, det är en oerhörd lättnad. 

Har i längre perioder avstått helt, det hjälper att avnormalisera vanan att dricka alkohol, jag levde i en relation där vi drack ett glas vin till maten till vardags vilket inte låter så illa. Men det var inte bra för mig. Du skiljer dig åt där eftersom du dricker såpass sällan. Men varför inte testa att inte dricka alls för att se hur det skulle vara, kanske det skulle vara det bästa för just dig.

• Anonym (Mia)

Dom flesta jag känner dricker sig full vid sociala sammanhang,så jag vet inte ?Många dricker mycket?

Svar på tråden Hjälp mig komma på rätt köl - alkoholproblem