Inlägg från: Anonym (Missen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Missen)

Hjälp mig komma på rätt köl - alkoholproblem

Jag har varit lite som du TS men det har gått över med tiden. Har alltid gillat att ha kul och när jag var ung uppfattade varken jag eller omgivningen mitt festande som ett problem. Sedan tröttnade jag på att vara hängig dagen efter, det kändes så illa. Får sällan den där glädjekopplingen till alkohol längre, nu när jag ser folk på väg in på systembolaget så får jag ett dovt obehag. Jag kan dricka 1-3 små glas vin eller bubbel i sociala sammanhang under många timmar, sen är det bra, jag har en tydlig gräns numera som inte riktigt fanns på plats tidigare.

Det som sker när jag ändå dricker i dom här sociala sammanhangen är att jag spelar hela filmen redan innan. Jag vet hur det kommer att bli om jag skulle släppa på kontrollen så som för senast 6 år sedan med bakfylla dagen och med  den medföljande ångesten, det vill jag aldrig uppleva igen. Och jag vet att jag aldrig behöver känna den igen, det är en oerhörd lättnad. 

Har i längre perioder avstått helt, det hjälper att avnormalisera vanan att dricka alkohol, jag levde i en relation där vi drack ett glas vin till maten till vardags vilket inte låter så illa. Men det var inte bra för mig. Du skiljer dig åt där eftersom du dricker såpass sällan. Men varför inte testa att inte dricka alls för att se hur det skulle vara, kanske det skulle vara det bästa för just dig.

Svar på tråden Hjälp mig komma på rätt köl - alkoholproblem