Inlägg från: Anonym (Terapeut) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Terapeut)

Hjälp mig komma på rätt köl - alkoholproblem

Utbildad alkohol-och drogterapeut här.

Vad moget och modigt av dig att tänka som du gör och vilja ta ansvar för ditt sätt att dricka!

Jag kan säga att under mina 12 år nu som terapeut har jag inte träffat två alkoholister som är likadana. Alla har olika dryckesmönster, dryckesfrekvenser och unika bakgrunder.

Det finns egentligen bara en enda sak som jag skulle vilja säga att alla alkoholister har gemensamt, och det är att de saknar kontroll över sitt drickande när de väl har börjat.

Det stämmer alltså inte att man "inte kan" vara alkoholist för att man inte dricker ofta. Även om man bara dricker några gånger per år, kan man misstänka alkoholism om de gångerna aldrig slutar väl. Att man alltid dricker mer än vad man tänkt/lovat sig själv, får blackouts, gör något man ångrar och som man aldrig gjort nykter, utsätter sig för fara eller blir så påverkad även dagen efter att man t.ex. måste ställa in saker man lovat göra med t.ex. sin partner.

Det är alltså fullt möjligt att du är alkoholist, men det kommer du inte få svar på genom en tråd här. Jag vill verkligen rekommendera dig att ta kontakt med någon alkohol-eller drogbehandlare i din hemkommun, eller att gå på ett AA-möte. De flesta lokalföreningar har även öppna möten som vem som helst får gå på, även som anhörig eller om man bara är intresserad av verksamheten. Det kanske kan kännas lättare att börja så.

Lycka till!

Svar på tråden Hjälp mig komma på rätt köl - alkoholproblem