Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Hjälp mig komma på rätt köl - alkoholproblem

Det är väl bara att bestämma sig och sedan inte dricka. Det finns väl alkoholfria alternativ där du är. Vet inte vad annat du skulle kunna göra åt det. Tror du sitta i en ring och höra andras livshistorier, och dela med dig av din, kan hjälpa dig låta bli att dricka alkohol på tillställningar? Eller behöver du skrämmas ännu mer till att kunna låta bli?

• Tow2Mater
    Anonym (På väg mot alkoholism) skrev 2024-07-28 15:28:22 följande:

Wow! Är det så människor med missbruk ska göra? Det är "bara" att bestämma sig? Eller det är specifikt mig du tänker på när du skriver att det är bara att bestämma sig? 
    Att ha ett nätverk, någon att prata med, kan hjälpa väldigt mycket när man försöker ändra på saker i sitt liv. 

Du har problem att låta bli 3-4 gr per år! Det ar faktist ganska lättlöst med att bara bestämma sig att låta bli, eller inte gå dit.

Men jag h
    öll ju med om att om det hjälper dig att prata med någon om alkohol en gång i veckan eller så, för att sedan bestämma dig för att låta bli 4 ggr per år- det är ju ändå det det handlar om - så gör det. Annu bättre, bestäm dig redan idag för att låta bli. Du har ju liksom inte så mycket annat att 'ändra på', eller? 
  • Tow2Mater
    Anonym (Annat) skrev 2024-07-28 17:26:47 följande:

Om det var 3-4 ggr i veckan hade jag reagerat men 3-4 ggr per år? Du får öva på att säga nej tack efter några glas.

Han kan t ex börja öva hemma på att säga nej efter 2 glas redan nästa helg. Att man bara dricker på fest 3-4 ggr per år utan att vet sina begränsningar är ju upplagt för katastrof.
  • Tow2Mater
    Anonym (På väg mot alkoholism) skrev 2024-07-28 19:32:38 följande:
    Fel kön
    Då kan du ju öva med... Ett och ett halvt glas?
Svar på tråden Hjälp mig komma på rätt köl - alkoholproblem