Hjälp mig komma på rätt köl - alkoholproblem
Alkoholist är man om man är beroende av alkohol, och det är ju inte du om du bara dricker 3-4 gånger om året. Så DET behöver du inte oroa dig för! Utan ditt problem är att du tappar kontrollen över drickmängden när du väl dricker. Det finns egentligen bara två sätt att förhindra det: 1. att inte dricka någon alkohol alls eller 2. att bara ha tillgång till den mängd som man bestämt i förväg att man tillåter sig att dricka. När det är slut - så är det slut.
På en fest eller ett uteställe där det finns obegränsat med dricka, så måste man välja alternativ 1 om man har detta problem. Alltså inte dricka alls. Du skrev att du har bil, så då är det ju utmärkt att ta bilen så har du en "ursäkt". (Inte för att jag tycker att man ska BEHÖVA ha en ursäkt.)
Det är även positivt att styra in sitt sällskapsliv på alkoholfria sammanhang, t.ex. i föreningslivet. Danskursvärlden t.ex. - både gammeldans och modern dans - ordnar ofta trivselkvällar där man dansar och har kul helt utan alkohol. Men eftersom du tydligen bara går på sådana fester 3-4 gånger om året, så verkar detta inte vara ditt problem. Utan det är nog alternativet "helnykter" som gäller för dig när du går bort på fester eller uteställen, där det finns obegränsat med alkohol.
...och sedan tycker jag att du ska släppa det där, att du inte kunde ställa upp för familjen dagen därpå för att du var bakis. Det händer ALLA människor någon gång. Tänk så många barn det är, som har föräldrar som dricker sig dyngraka varje helg! Det DÄR var ju ingenting i jämförelse!