• Anonym (Miljösekten)

Miljöpartiet känns som en sekt.

Är det bara jag som får sektvibbar av miljöpartiet?

Min uppfattning är att den som inte hänger sig till miljöpartiets ideologer anklagas eller skuldbeläggs.

Tittar man på miljöpartiets instagramflöde så är den sluten. Den låses när partiet har fått tillräckligt många bra kommentarer och all form av kritik utesluts.

Vi har ungdomar som lider av klimatångest och som får dåligt samvete över sitt och familjens leverne, detta pga miljöpartiets hjärntvätteri. Min uppfattning är att miljöpartiets retorik baseras på att sätta skräck på folket och inte belysa folket.

Vad tycker ni?
  • Svar på tråden Miljöpartiet känns som en sekt.
  • Anonym (Himlar med ögonen)

Det finns inte tillräckligt mycket resurser på planeten för att byta ut fordonsflottan till eldriven. Inte ens i närheten heller. 

Så ja. Jag tänker i mångt och mycket, angående MP och den extremistiska (tyvärr den som håller i taktpinnen) delen av miljörörelsen. Luftslott och sekt ideologi. 
    Att lyssna på forskningen gör man inte heller. Eller jo. ENBART. Om den stöttar den egna agendan och åsikterna. Allt annat antingen möts av total tystnad, eller så skränar man om att forskarna måste vara köpta. Att den är fel.

Man har noll intresse av att acceptera att man har fel, och att man slagit in på fel väg i en fråga. 

Råkar ha en sambo som är elkraftsingenjör med flertalet utbildningar under bältet. Det där utopi samhället med s.k grön energi enligt MP?s önskan, är en matematisk och ekonomisk omöjlighet. Så gott som alla som jobbar med detta ger inte ett ruttet lingon för dom experter som MP ofta väljer att pusha fram som personer man skall lyssna på. För någon som kan? Kan otroligt lätt dissikera det som sägs. Och det gör dom också. Men vad sker? Block. Block. Block. Personer som rent av har varit med och byggt Sveriges kraftnätssystem, som har tiotal års erfarenhet, är otroligt högt ansedda inom branschen blir blockade av MP svansen, inkl ministrar/politiker, när dom försöker förklara. På ett sakligt vis, vad som felas i uträkningar och varför det inte skulle fungera, det man då lagt fram som lösning. Eller om någon av dom utvalda experterna med ok stämpel av MP, skrivit någon artikel eller dylikt som pushar MP?s agenda och där då finns faktafel eller uträkningsfel. 

MP?s extrema anti kärnkraftsinställning är rent absurd. Saken är, skulle västvärlden istället för att ha lagt ner kärnkraftverk, behållt dom, rustat upp och satsat på den. Skulle både miljön och klimatet haft en lättare situation idag och en ljusare framtid. 

Tysklands industri är i full katastrof just nu. Total stagnation. Pga valet av energipolitik. Deras utsläpp är extremt höga, och det är DET HÄR man vill ha!? 

Man måste idka mental gymnastik på OS nivå för att försöka få ekvationen att gå ihop. 

Jag har alltid brytt mig om miljön och klimatet. Men det som skett på miljörörelse sidan, inkl MP, under många år nu. Är rena skräcken att bevittna. Det GÅR inte att associera sig själv med det där, om man är seriös och på riktigt är ute efter att främja miljön. 

Solklart i mina ögon, att dom är en sekt idag. Och det bevisas också utav hur dom behandlar MP?are som försöker att faktiskt förhålla sig till verkligheten, och inte automatiskt sållar sig in i ledet kring vad åtgärder/politik partiet menar är lösningar. 

• Rataxes
    Tecum skrev 2024-07-28 18:44:05 följande:

KillBill skrev: "Elbilar bedöms ha en något längre livslängd än förbränningsmotorer (upp till 20 år).: "

Idag stämmer det inte i praktiken. Säljare (som gärna pratar upp nya bilar) erkänner att om batteriet i en elbil håller tio år är det bra. Och idag är det så dyrt att byta batteri att man lika gärna kan byta bilen. Vilket innebär att man  får skrota en helt okej bil där resten inte ens är halvslitet. I praktiken finns det ingen begagnatmarknad för elbilar äldre än 2-3 år, beroende på tveksamhet över livslängden på batteriet. Så den betydligt längre livslängden på bränslebilar kompenserar för elbilens driftsfördelar.

Elbilar har funnits på marknaden så länge att batteriproblemen borde ha lösts. Det är ett mycket dåligt tecken att så inte skett!

carup.se/tva-av-tre-tyska-bilhandlare-slutar-byta-in-elbilar/

"I Tyskland har 68,7 procent av bilhandlarna slutat byta in elbilar."

Varje dag hatar jag ryzzland mer än igår, men mindre än i morgon.
  • Anonym (Miljösekten)

@himla med ögonen och @tecum , ni två kommer med argument som politiker ska ta allvar på! 

Om era argument stämmer så innebär det att miljöpartiet men även miljömupparna i EU är påväg att förvärra klimatet och naturresurserna!!!!

Luftslottet kommer stå oss alla dyrt!  Varför är det ingen som reagerar mer? Det måste finnas någon där ute som har mer kunskap och status än mig  och som kan ruska om oss alla så att vi blir fria från miljöpartiets galna ideologi! VANSINNE!

Varför uppmärksammas inte detta mer? Vart tar det stopp någonstans?!

Jag är ledsen @KillBill, jag kanske är enkelspårig just nu men du kanske inte hade tänkt på konsekvenserna innan du rådde mig att rösta på miljöpartiet?

Skulle kunna omvända min blanka röst att rösta i ren protest! 

Tack alla  för att ni hjälper mig att bli lite klokare! Min tes verkar stämma. Miljöpartiet känns inte som en sekt, millöpartiet ÄR EN SEKT!

Vi kommer gå under med miljöpartiet!

• KillBill
    Tecum skrev 2024-07-28 18:44:05 följande:

KillBill skrev: "Elbilar bedöms ha en något längre livslängd än förbränningsmotorer (upp till 20 år).: "

Idag stämmer det inte i praktiken. Säljare (som gärna pratar upp nya bilar) erkänner att om batteriet i en elbil håller tio år är det bra. Och idag är det så dyrt att byta batteri att man lika gärna kan byta bilen. Vilket innebär att man  får skrota en helt okej bil där resten inte ens är halvslitet. I praktiken finns det ingen begagnatmarknad för elbilar äldre än 2-3 år, beroende på tveksamhet över livslängden på batteriet. Så den betydligt längre livslängden på bränslebilar kompenserar för elbilens driftsfördelar.

Elbilar har funnits på marknaden så länge att batteriproblemen borde ha lösts. Det är ett mycket dåligt tecken att så inte skett!

Det kanske inte stämmer med den första generationens elbilar men nya elbilar bedöms ha en livslängd på ca 20 år.  De flesta märken lämnar 8 års garanti på batteriet och någon lämnar 10 år. En kinesiska tillverkare lanserar nu 15 års garanti.  När batteriet inte längre laddar så bra så räcker det oftast med en reparation.  
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (Miljösekten) skrev 2024-07-28 20:57:05 följande:

Tack alla  för att ni hjälper mig att bli lite klokare! Min tes verkar stämma. Miljöpartiet känns inte som en sekt, millöpartiet ÄR EN SEKT!

Du verkar inte ha riktigt klart för dig vad en sekt är för något.  I en sekt så följer medlemmarna ledningen oavsett hur ledningen agerar.

Detta gäller verkligen inte MP som har fått se väljarna lämna partiet när partiet varit tvungen att ta ansvar.  Detta skedde exempelvis 2015 när MP satt i regeringen med S och var tvungen att acceptera en kraftig skärpning av reglerna för asyl i Sverige (något som gick emot vad MP väljarna ville). Att MPs ledning accepterade S skärpningar av asyllagstiftningen resulterade i att MP tappade stort i valet 2018. 

Ett parti med väsentligt större sektbettende är SD. Ta bara valet 2014. innan detta val ville SD förbjuda vinster i välfärden och ville tvinga offentlig verksamhet att kräva schyssta villkor för anställda i offentlig upphandling. Direkt efter valet bytte SD fot och blev positiv till vinster i välfärden och släppte kravet på schyssta villkor i offentlig upphandling. Inte en enda SD medlem opponerade sig utan lydde blint SD ledningen. Samma sak har vi sett i valet 2022 sär SD gick ut och lovade att man aldrig skulle försämra A-kassan (Man lovade att gå i opposition om A-kassan försämrades. Nu har SD gått med på försämringar av A.-kassan och protesterna från SD väljarna har helt uteblivit. Det är tydligt att SD sympatisörer, i likhet med andra sektmedlemmar, alltid köper vad ledningen gör..

• Tecum
    KillBill skrev 2024-07-29 17:02:07 följande:
    Det kanske inte stämmer med den första generationens elbilar men nya elbilar bedöms ha en livslängd på ca 20 år.  De flesta märken lämnar 8 års garanti på batteriet och någon lämnar 10 år. En kinesiska tillverkare lanserar nu 15 års garanti.  När batteriet inte längre laddar så bra så räcker det oftast med en reparation.  
    8-10 år är alldeles för dålig livslängd, så dyra som nya batterier är. Att man kan reparera dem har jag aldrig hört talas om, vad kostar det och vilken prestanda ger det?

Begagnatmarknaden är nästa stora problem, ingen vet hur den tidigare ägaren skött batteriet. Det kanske bara håller några år till, sedan är bilen värdelös. Så det krävs batterigaranti även på begagnade fordon, vem vågar ge det?
  • Anonym (Miljösekten)
    KillBill skrev 2024-07-29 17:22:26 följande:

Du verkar inte ha riktigt klart för dig vad en sekt är för något.  I en sekt så följer medlemmarna ledningen oavsett hur ledningen agerar.

Detta gäller verkligen inte MP som har fått se väljarna lämna partiet när partiet varit tvungen att ta ansvar.  Detta skedde exempelvis 2015 när MP satt i regeringen med S och var tvungen att acceptera en kraftig skärpning av reglerna för asyl i Sverige (något som gick emot vad MP väljarna ville). Att MPs ledning accepterade S skärpningar av asyllagstiftningen resulterade i att MP tappade stort i valet 2018. 

Ett parti med väsentligt större sektbettende är SD. Ta bara valet 2014. innan detta val ville SD förbjuda vinster i välfärden och ville tvinga offentlig verksamhet att kräva schyssta villkor för anställda i offentlig upphandling. Direkt efter valet bytte SD fot och blev positiv till vinster i välfärden och släppte kravet på schyssta villkor i offentlig upphandling. Inte en enda SD medlem opponerade sig utan lydde blint SD ledningen. Samma sak har vi sett i valet 2022 sär SD gick ut och lovade att man aldrig skulle försämra A-kassan (Man lovade att gå i opposition om A-kassan försämrades. Nu har SD gått med på försämringar av A.-kassan och protesterna från SD väljarna har helt uteblivit. Det är tydligt att SD sympatisörer, i likhet med andra sektmedlemmar, alltid köper vad ledningen gör..

För mig är en sekt sluten, auktoritär och utnyttjar medlemmar genom att tillämpa rädsla för att få sin vilja igenom. En sekt  brukar också dissikera allt som sägs och slutligen ta till sig våld för att få sin vilja igenom.
    Det  är livsfarligt att ha ett parti i riksdagen som följer den forskning som bara stödjer deras teori för att sedan utesluta all annan forskning.

Till och med jag som inte är insatt i miljöfrågor, börjar ifrågasätta miljöpartiets politik och retorik. Jag resonerar utifrån sunt förnuft och logiskt tänkande. Det skrämmer mig att Miljöpartiet inte ens resonerar, Miljöpartiet AGERAR. Jag får inte deras resonemang och handlingar att gå ihop med demokrati.

Om SD vill förbjuda vinster i välfärden så ligger SD i samklang med vänsterpartiet. För mig är vänsterpartiet ett extremt parti. Då finns det två sekter enligt ditt resonemang. Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna. Det finns som sagt en anledning till varför jag röstar blankt;)

Men det som skiljer V och SD det är att SD inte måste fullfölja sin ideologi och har kommit till sitt förnuft och förstått att planekonomi är inte  gynnsamt för ett samhälle. Det är snarare positivt att SD inte måste följa sina förslag in i absurdum som miljöpartiet gör.
    Att SD kräver att offentliga sektorn ska vara en bra arbetsgivare är inget konstigare än att LO vill tvinga på Tesla ett kollektivavtal. LO och socialdemokraterna brukar samarbeta. Vips så har vi 3 sekter enligt ditt resonemang.

Att SD bytte fot är inget konstigare än att KD,L och M också har  gjort det.  Detsamma gäller Socialdemokraterna som tidigare var emot NATO. 
    Att ändra sin ståndpunkt är hälsosamt. Miljöpartiet är inte hälsosamt då MP inte ändrar sin ståndpunkt.

Inte en enda socialdemokrat har försökt förhindrat Miljöpartiets maktspel som vill skrämma, tysta och styra Sveriges elförsörjning med järnhand! Det är den nuvarande regeringen som har behövt slösa på våra skattepengarna med att ge befolkningen bidrag för att folk inte ska hamna hos kronofogden!  Ändå hade vi folk som blev skuldsatta pga miljöpartiets idiotiska handlingar.
    Något som hade kunnat undvikas om inte Miljöpartiet hade missbrukat sin position. Elstödet hade kunnat gå till vården och nu har S,V och MP mage att anklaga Regeringen för att vården inte för mer Bidrag. Fy säger jag!

Det är nog jag som ska försöka att få över dig till att rösta blankt, hellre blankt än en röst på vänsterblocket!

Jag skämms över att jag inte har sett detta tidigare och ångrar bittert att jag inte utnyttjade min röst. Men samtidigt förstod jag inte omfattningen, nu gör jag det och  nästa gång går min röst till ett högerparti.

Den hör tråden blev en uppenbarelse för mig=)

• KillBill
    Tecum skrev 2024-07-29 19:10:55 följande:
    8-10 år är alldeles för dålig livslängd, så dyra som nya batterier är. Att man kan reparera dem har jag aldrig hört talas om, vad kostar det och vilken prestanda ger det?

Begagnatmarknaden är nästa stora problem, ingen vet hur den tidigare ägaren skött batteriet. Det kanske bara håller några år till, sedan är bilen värdelös. Så det krävs batterigaranti även på begagnade fordon, vem vågar ge det?
    Du blandar ihop garanti med livslängd. Den garanti som lämnas på batterierna kan jämföras med en nybilsgaranti och den är som du vet mycket kortare är bilars livslängd.  Nya bilbatterier beräknas ha en livslängd på ca 20 år.  
  • KillBill
    Anonym (Miljösekten) skrev 2024-07-29 19:31:47 följande:

För mig är en sekt sluten, auktoritär och utnyttjar medlemmar genom att tillämpa rädsla för att få sin vilja igenom. En sekt  brukar också dissikera allt som sägs och slutligen ta till sig våld för att få sin vilja igenom.
    Det  är livsfarligt att ha ett parti i riksdagen som följer den forskning som bara stödjer deras teori för att sedan utesluta all annan forskning.

Till och med jag som inte är insatt i miljöfrågor, börjar ifrågasätta miljöpartiets politik och retorik. Jag resonerar utifrån sunt förnuft och logiskt tänkande. Det skrämmer mig att Miljöpartiet inte ens resonerar, Miljöpartiet AGERAR. Jag får inte deras resonemang och handlingar att gå ihop med demokrati.

Om SD vill förbjuda vinster i välfärden så ligger SD i samklang med vänsterpartiet. För mig är vänsterpartiet ett extremt parti. Då finns det två sekter enligt ditt resonemang. Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna. Det finns som sagt en anledning till varför jag röstar blankt;)

Men det som skiljer V och SD det är att SD inte måste fullfölja sin ideologi och har kommit till sitt förnuft och förstått att planekonomi är inte  gynnsamt för ett samhälle. Det är snarare positivt att SD inte måste följa sina förslag in i absurdum som miljöpartiet gör.
    Att SD kräver att offentliga sektorn ska vara en bra arbetsgivare är inget konstigare än att LO vill tvinga på Tesla ett kollektivavtal. LO och socialdemokraterna brukar samarbeta. Vips så har vi 3 sekter enligt ditt resonemang.

Att SD bytte fot är inget konstigare än att KD,L och M också har  gjort det.  Detsamma gäller Socialdemokraterna som tidigare var emot NATO. 
    Att ändra sin ståndpunkt är hälsosamt. Miljöpartiet är inte hälsosamt då MP inte ändrar sin ståndpunkt.

Inte en enda socialdemokrat har försökt förhindrat Miljöpartiets maktspel som vill skrämma, tysta och styra Sveriges elförsörjning med järnhand! Det är den nuvarande regeringen som har behövt slösa på våra skattepengarna med att ge befolkningen bidrag för att folk inte ska hamna hos kronofogden!  Ändå hade vi folk som blev skuldsatta pga miljöpartiets idiotiska handlingar.
    Något som hade kunnat undvikas om inte Miljöpartiet hade missbrukat sin position. Elstödet hade kunnat gå till vården och nu har S,V och MP mage att anklaga Regeringen för att vården inte för mer Bidrag. Fy säger jag!

Det är nog jag som ska försöka att få över dig till att rösta blankt, hellre blankt än en röst på vänsterblocket!

Jag skämms över att jag inte har sett detta tidigare och ångrar bittert att jag inte utnyttjade min röst. Men samtidigt förstod jag inte omfattningen, nu gör jag det och  nästa gång går min röst till ett högerparti.

Den hör tråden blev en uppenbarelse för mig=)

Det finns ju ingen koppling mellan de attribut som du kopplar till en sekt och MP.

Däremot finns det många som har vittnat om Sverigedemokraternas autoritära styre och larmat om den interna partipiskan, vilken resulterat i ett starkt tryck på partimedlemmar att följa partiledningens linje. Detta har i sin tur begränsat utrymmet för intern debatt och avvikande åsikter inom partiet. Det är detta som resulterat i att partiledningen total kunnat byta åsikt före och efter flera val utan att någon partimedlem vågat protestera. Detta skickar tydliga sektvibbar. 

Ditt exempel att även KD, L och M har bytt uppfattning (i invandringsfrågan) har tvärtemot utlöst en häftig debatt i dessa partier och resulterat i att många tidigare väljare har lämnat partierna (när M var positiv till invandring var man ett 30% parti men idag samlar man bara drygt 18% av rösterna). Att många partisympatisörer höjde rösten när partierna bytte politik (och till och med valde att lämna partierna) vittnar om en demokratisk process vilket är motsatsen till en sektliknande process. 

Du är öppen med att du inte är insatt i miljöfrågor. Därför vill jag rekommendera dig att faktiskt läsa på.   Du kommer finna att den miljöpolitik som Miljöpartiet driver har stöd från en stor majoritet av alla värdens miljö och klimatforskare. Vill du hitta ett parti som driver en extrem miljöpolitik ska du i stället rikta blicken mot SD (vars miljöpolitik i princip helt saknar stöd bland forskarna)
Svar på tråden Miljöpartiet känns som en sekt.