• Anonym (Miljösekten)

Miljöpartiet känns som en sekt.

Är det bara jag som får sektvibbar av miljöpartiet?

Min uppfattning är att den som inte hänger sig till miljöpartiets ideologer anklagas eller skuldbeläggs.

Tittar man på miljöpartiets instagramflöde så är den sluten. Den låses när partiet har fått tillräckligt många bra kommentarer och all form av kritik utesluts.

Vi har ungdomar som lider av klimatångest och som får dåligt samvete över sitt och familjens leverne, detta pga miljöpartiets hjärntvätteri. Min uppfattning är att miljöpartiets retorik baseras på att sätta skräck på folket och inte belysa folket.

Vad tycker ni?
  • Svar på tråden Miljöpartiet känns som en sekt.
  • Anonym (Miljösekten)
    KillBill skrev 2024-07-28 13:45:11 följande:
    Det blev ett felvänt tecken i mitt inlägg. Det skulle stå följande: 

Den genomsnittliga livslängden för en bensin eller dieseldriven bil är idag < 15 år (mindre än 15 år) så vi behöver hela tiden byta ut delar av bilflottan och då är det bättre att satsa på eldrivna bilar än på bilar som drivs av fossila drivmedel. 

Jo då, jag inte omöjlig, man ska inte vara enkelspårig =)

Men om miljöpartiet vill satsa på kollektivtrafiken varför satsar EU på att vi ska tillverka bilbatterier? Eller är jag ute och cyklar?

Hur lång livslängd har en elbil? 

Du får ha överseende med att jag inte är insatt i klimatfrågan.=)

Jag tycker heller inte att det var fel av högerregeringen som gjorde bensin och dieseln billigare, alla bor inte i Stockhom ;) 

• KillBill
    Anonym (Miljösekten) skrev 2024-07-28 14:02:30 följande:

Men om miljöpartiet vill satsa på kollektivtrafiken varför satsar EU på att vi ska tillverka bilbatterier? Eller är jag ute och cyklar?

Jag tycker heller inte att det var fel av högerregeringen som gjorde bensin och dieseln billigare, alla bor inte i Stockhom ;) 

Alla länder i världen har insett att det är ohållbart att fortsätta använda olja,. bensin och diesel och därför behöver vi ersätta gamla förbränningsmotorer med elbilar samtidigt som vi satsar på kollektivtrafiken. 

Elbilar bedöms ha en något längre livslängd än förbränningsmotorer (upp till 20 år). 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Miljösekten)

@KillBill

Föresten vart är skämtet? 

Försöker du rekrytera mig till miljöpartiet? =)
    Du vill omvända mig!! Tvi, tvi!

Min röst förblir blank såvida hela riksdagen inte gör en omorganisation. Alla partier är sekter, men jag tycker att MP sticker ut. Får obehagliga vibbar, särskilt av den dära Daniel. Jag vet att jag drömmer honnom efter utseendet men jag kan inte hjälpa att han ser ut som en klassisk sektledare. 

Om du skulle kritisera miljöpartiet, vad skulle du kritisera miljöpartiet för?

• KillBill
    Anonym (Miljösekten) skrev 2024-07-28 14:21:19 följande:

@KillBill

Min röst förblir blank såvida hela riksdagen inte gör en omorganisation. Alla partier är sekter, men jag tycker att MP sticker ut. Får obehagliga vibbar, särskilt av den dära Daniel. Jag vet att jag drömmer honnom efter utseendet men jag kan inte hjälpa att han ser ut som en klassisk sektledare. 

Att MP skulle vara totalitärt bygger på 20 år gammalt uttalande från en enskild politiker och han menar att det var ett skämt. 

• KillBill
    Anonym (Miljösekten) skrev 2024-07-28 14:21:19 följande:

@KillBill

Jag är själv inte miljöpartist och jag har problem med alla enfråge partier som är för enkelspåriga för min smak.
  • Anonym (Miljösekten)
    KillBill skrev 2024-07-28 14:34:35 följande:
    Jag är själv inte miljöpartist och jag har problem med alla enfråge partier som är för enkelspåriga för min smak.
    Men du svarar som en miljöpartist även om du föredrar en arg Andersson =)

Nä jag får helt enkelt fundera vidare. 
    Skalan på sektvibbarna var tidigare 10 av 10. Du lyckades att så ner den till 9 av 10.
  • Rataxes
    Anonym (Miljösekten) skrev 2024-07-28 14:02:30 följande:

Livslängden på batteribilar kan än så länge bara bli rena sojapojksgissningar, de har inte funnits på marknaden mer än drygt 10 år. 
    Mina egna bilar är mellan 21 och 46 år gamla och fungerar alldeles utmärkt fortfarande. Tar man hand om sina saker får man ha dem länge. Lite svårt däremot när det gäller batterierna i tivolibilar, de är som alla laddbara batterier som försämras med tiden.
    Varje dag hatar jag ryzzland mer än igår, men mindre än i morgon.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2024-07-28 17:00:24 följande:
    Livslängden på batteribilar kan än så länge bara bli rena sojapojksgissningar, de har inte funnits på marknaden mer än drygt 10 år. 
    Mina egna bilar är mellan 21 och 46 år gamla och fungerar alldeles utmärkt fortfarande. Tar man hand om sina saker får man ha dem länge. Lite svårt däremot när det gäller batterierna i tivolibilar, de är som alla laddbara batterier som försämras med tiden.
    Och vips så blev det uppenbart att du inte begriper dig på begreppet genomsnittlig livslängd..
  • Anonym (Miljösekten)
    KillBill skrev 2024-07-28 17:55:35 följande:
    Och vips så blev det uppenbart att du inte begriper dig på begreppet genomsnittlig livslängd..

Varför, kan du utveckla dig?

I mina öron låter resonemanget rimligt. Tror att den slutsatsen blir mer rättvis om några år. Det är förtidigt att säga nu.

Alla ting slits med tiden. Det är därför jag ifrågasätter varför EU inte prioriterar kollektivtrafiken först. Är kollektivtrafiken effektiv så minskar behovet av att köra bil. Jag anser att man börjar från fel ände.

Denna felprioritering kommer bli dyr. Det är inga billiga batterier som tillverkas i Skellefteå och någonstans måste pengarnas tas. EU har sett att det har blivit svårt att köpa Kinesiska bilar.  Det är sjukt ineffektivt. Men jag kanske har missat något?

Det  gäller att utvinna så lite bilbatterier som möjligt från naturen. Det finns inte oändligt med resurser. 

Hela idén känns knasig.

• Tecum

KillBill skrev: "Elbilar bedöms ha en något längre livslängd än förbränningsmotorer (upp till 20 år).: "

Idag stämmer det inte i praktiken. Säljare (som gärna pratar upp nya bilar) erkänner att om batteriet i en elbil håller tio år är det bra. Och idag är det så dyrt att byta batteri att man lika gärna kan byta bilen. Vilket innebär att man  får skrota en helt okej bil där resten inte ens är halvslitet. I praktiken finns det ingen begagnatmarknad för elbilar äldre än 2-3 år, beroende på tveksamhet över livslängden på batteriet. Så den betydligt längre livslängden på bränslebilar kompenserar för elbilens driftsfördelar.

Elbilar har funnits på marknaden så länge att batteriproblemen borde ha lösts. Det är ett mycket dåligt tecken att så inte skett!

Svar på tråden Miljöpartiet känns som en sekt.