När har man sonar klart sitt brott?
Jag kommer från en mindre ort där alla känner alla. För några år sen skedde en våldtäkt på orten och en välkänd ortsbo greps och dömdes sen till flera års fängelse. Personen har varit mer och arrangerat flera arrangemang på orten genom åren, men allt lades ner under tiden han satt i fängelse. Vissa saker återuppstod utan honom.
Nu är han frisläppt sen något år. Personen som våldtogs har flyttat från orten. Han bor kvar och har numera mer och mer släppts in igen. Nu ska han återigen arrangera årets stora evenemang till exempel.
Det här delar verkligen orten i två delar. Dels de som tycker att han sonat sitt brott och därför är välkommen tillbaka som vanligt, och de som tycker att han absolut inte borde vara välkommen tillbaka in i värmen igen.
Jag är kluven, även om jag dras mer åt gänget som inte tycker att han ska släppas in igen. Våldtäkt är liksom annat än bokföringsbrott. Samtidigt har han ju avtjänat sitt straff.
Vad tycker ni? Har man sonat klart alla sina brott när straffet är avtjänat eller inte?