• Anonym (Sonat klart?)

När har man sonar klart sitt brott?

Jag kommer från en mindre ort där alla känner alla. För några år sen skedde en våldtäkt på orten och en välkänd ortsbo greps och dömdes sen till flera års fängelse. Personen har varit mer och arrangerat flera arrangemang på orten genom åren, men allt lades ner under tiden han satt i fängelse. Vissa saker återuppstod utan honom.

Nu är han frisläppt sen något år. Personen som våldtogs har flyttat från orten. Han bor kvar och har numera mer och mer släppts in igen. Nu ska han återigen arrangera årets stora evenemang till exempel.

Det här delar verkligen orten i två delar. Dels de som tycker att han sonat sitt brott och därför är välkommen tillbaka som vanligt, och de som tycker att han absolut inte borde vara välkommen tillbaka in i värmen igen.

Jag är kluven, även om jag dras mer åt gänget som inte tycker att han ska släppas in igen. Våldtäkt är liksom annat än bokföringsbrott. Samtidigt har han ju avtjänat sitt straff.

Vad tycker ni? Har man sonat klart alla sina brott när straffet är avtjänat eller inte?

• Svar på tråden När har man sonar klart sitt brott?
  • Anonym (Poppe)
    Anonym (Nej) skrev 2024-07-26 19:20:49 följande:
    Berätta vilka omständigheter som skulle göra någon som helst skillnad! Ska inte vara så svårt eftersom du tycks ha en åsikt om det. Eller vågar du inte stå för den?
    Vad aggressiv du är. Jag säger bara att jag skulle vilja ha mer information innan jag dömer ut en person för livet, vilket säkert finns på orten där detta ägt rum. Troligen florerar det även både sanna och osanna rykten kring detta också.

Det verkar ju dessutom som att folket som bor där är delade i denna fråga, det skulle ju kunna vara ett bevis för att en regelrätt våldtäkt ej ägt rum(men det vet vi inte helt säkert). Om det bevisats bortom allt rimligt tvivel att det är en fullbordat våldtäkt så borde hela orten vara emot denna man.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Poppe) skrev 2024-07-26 19:29:21 följande:
    Vad aggressiv du är. Jag säger bara att jag skulle vilja ha mer information innan jag dömer ut en person för livet, vilket säkert finns på orten där detta ägt rum. Troligen florerar det även både sanna och osanna rykten kring detta också.

Det verkar ju dessutom som att folket som bor där är delade i denna fråga, det skulle ju kunna vara ett bevis för att en regelrätt våldtäkt ej ägt rum(men det vet vi inte helt säkert). Om det bevisats bortom allt rimligt tvivel att det är en fullbordat våldtäkt så borde hela orten vara emot denna man.
    Du får tycka vad du vill, jag faller inte för din offerkoftetaktik.

Svår fråga tydligen! Vilka omständigheter skulle förmildra en våldtäkt så man ska ta in en sådan person i sociala sammanhang igen?

Det faktum att folk tycker olika beror kort och gott på att säkert ingen av dem läst protokollet utan antingen känner man offret eller mannen i första, andra, tredje led och därmed lägger empatin utifrån vad man känner till om personerna. Och även i de fall där det är lagt bortom all tvivel hur illa det är så kommer du fortfarande hitta många som ändå umgås med sådana efter ett antal år!
  • Anonym (Poppe)
    Anonym (Nej) skrev 2024-07-26 19:32:12 följande:
    Du får tycka vad du vill, jag faller inte för din offerkoftetaktik.

Svår fråga tydligen! Vilka omständigheter skulle förmildra en våldtäkt så man ska ta in en sådan person i sociala sammanhang igen?

Det faktum att folk tycker olika beror kort och gott på att säkert ingen av dem läst protokollet utan antingen känner man offret eller mannen i första, andra, tredje led och därmed lägger empatin utifrån vad man känner till om personerna. Och även i de fall där det är lagt bortom all tvivel hur illa det är så kommer du fortfarande hitta många som ändå umgås med sådana efter ett antal år!
    Det är fruktlöst att diskutera med någon som inte kan se saker ur olika perspektiv, diskutera på ett sansat sätt eller för den delen redan har bestämt sig och dömt personen eftersom den känslan kändes rätt.

Jag är bara glad över att du inte arbetar som domare i en rättssal med din inställning.
  • Anonym (Olaf)
    Anonym (Nej) skrev 2024-07-26 19:22:15 följande:
    Och jo, att "förlåta" en våldtäkt efter en viss tid är detsamma som att säga att jo men det är ok nu. Rättfärdigande! Våldtäkt är ALDRIG ok! Inte ens om det gått femtio år!
    Vilka fler brott tycker du man inte ska förlåta?
  • Anonym (Mäns rättigheter (Kvinna))

Att vidareutveckla mitt inlägg är smått omöjligt då det är så djupt ämne. Det finns statistik. 

Jag tycker nästan alla inlägg här kommer med påståenden, där det inte stämmer alls med dagens skeva lag.

Självklart ska samtycke vara en naturligt inslag när det gäller sex, men när tjejer/kvinnor ändrar sitt samtycke men munnen stängd eller tolkar sin upplevelse med väninnor till att det är våldtäkt dagen efter, då är det skrämmande. 
    En "våld"-"täkt" kan bevisas med vilket våld som skett, blåmärken, blod, sperma osv.

Men dagens våldtäkter är inte våldsamma utan en dagen-efter-rekonstruktion och bevisen är endast ord, inget våld, inga blåmärken, ingen granne som ringt polisen osv...

Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-26 19:27:27 följande:
    Vad har du för belägg för att det är vanligt att oskyldiga döms? Att män kan bli dömda för fyllesex som kvinnan ångrar?

Du kommer med en massa påståenden utan att backa upp dem.

Sex kräver samtycke. Utan samtycke kan det vara våldtäkt, men det ska fortfarande bevisas.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Poppe) skrev 2024-07-26 19:46:13 följande:
    Det är fruktlöst att diskutera med någon som inte kan se saker ur olika perspektiv, diskutera på ett sansat sätt eller för den delen redan har bestämt sig och dömt personen eftersom den känslan kändes rätt.

Jag är bara glad över att du inte arbetar som domare i en rättssal med din inställning.
    Du har ingen aning om vad jag jobbar med :) Jag antar att du inte klarar av att erkänna att du kan sympatisera med våldtäktsmän eftersom du vägrar berätta om vilka omständigheter som kan göra att man ska ta in en sådan person i sociala sammanhang igen. Lågt!!
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Olaf) skrev 2024-07-26 19:58:41 följande:
    Vilka fler brott tycker du man inte ska förlåta?
    Har du inte läst mitt svar längre upp? Förutom våldtäkt nämnde jag pedofili (alltså sexuella övergrepp mot barn) och mord.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Mäns rättigheter (Kvinna)) skrev 2024-07-26 19:21:29 följande:

Det märks att många inte har någon koll hur det fungerar i dagens domstolar när det gäller sexualbrott som våldtäkt eller övergrepp.

Man kan tro att det finns massa bevis om någon åker dit för 3 år och en kvarts miljon i skadestånd för en våldtäkt MEN verkligenheten är något helt annat. 

Svenska domstolar fungerar som så att en man och en kvinna har sexuellt umgänge med samtycke från båda håll. Dagens efter så ångrar sig kvinnan av någon anledning, kanske va mannen mindre snygg efter att alkoholen lagt sig, eller så kanske det inte va det absolut bäste sexet hon haft, detta berättar hon för en eller två väninnor som tycker att det "borde" mannen förstått att det inte va det bästa sexet för henne och slutat trots att hon stönar ljudligt....🤷🏼?♀️

Inget våld behövs ha skett!

Väninnorna tycker hon ska anmäla mannen då han borde varit tankeläsaren trots att han tyckte hon verkade tycka det va skönt med tanke på hennes ljudliga övertygelse.

Ovanstående exempel händer ofta numera, det har blivit väl känt att tjejer får mycket pengar i skadestånd vid ett sådant "case". 

Det som räcker som bevisning för en fällande dom för våldtäkt är kvinnans berättelse om hur hon upplevt situationen + stödvittnen av väninnorna. Mannens upplevelse kommer aldrig någon domstol att lyssna på. Trots att det är ord mot ord så går domstolarna alltid på kvinnans berättelse då kvinnan är den som "blivit utsatt" för denna hemska våldtäkt TROTS att det egentligen är ett vanligt sex som kanske inte va det bästa som hon varit med om och lär sig att den killen vet inte hur han ska pleasa mig och väljer en annan man vid nästa sexuella tillfälle.

Sedan samtyckeslagen trädde i kraft 2018 har detta blivit EXTREMT vanligt och det är rent ut sagt livsfarligt för dagens män/pojkar/ungdomar. Detta har redan börjat visa sig genom att många killar filmar dem båda innan sex för att kunna bevisa samtycke, andra filmar hela akten som bevis. De finns de som aldrig vågar ha sex och de finns de som helst har någon polare med i samma rum som bevis.

Detta är katastrof hur allt detta får fortgå. Man ska kunna ha sex med vem man vill, sen efteråt kanske man tycker att den där killen visste inte hur man använder kuken, eller vet hur man tillfredsställer en kvinna och väljer att inte ha sex med denne igen, inte fan är det våldtäkt !!! Men enligt domstolarna är det. Bevis som används är endast ord, och spelar som sagt inget vad mannen säger om den stackars kvinnan pratat med någon väninna som agerar stödvittne.

Jag ska tillägga att jag absolut förstår att våldtäkter sker i vårt land, men pga av alla kvinnor som drar dessa snyfthistorier så förstör det för de kvinnor som verkligen talar sanning och blivit våldtagna.

Jag är kvinna och mamma till tonårspojkar och jag pratar ofta med dem om detta trots att de inte ens är i närheten av att ha något sexuellt med någon. Min make har blivit oskyldigt anklagad för sexualbrott med skadestånd och anstalt trots massa motbevisning, så jag är extremt insatt i detta ämne.

Jag kämpar dagligen för mäns rättigheter och att lagen måste ändras, det ska inte gå att bli dömd så enkelt, domstolarna måste lyfta blicken ovanför målramen och se en helhet kring kvinnan och mannens olika omständigheter och så få riktig koll.

Nätverket Mannaminne med Alexander Bard i täten växer för varje dag som går och vi ska lyckas ändra lagen genom att få varje politiker att förstå vad fan som sker i dagens Sverige. Många politiker vet redan om detta och de vågar inte kommentera något med namn och bild i de artiklar som redan skrivit om detta...

Så döm inte en "våldtäktsman" lättvindigt, att man nekar till ett brott är inte så konstigt om det är en stor lögn som lagt honom till last!

Vilket dravel. Det är nästan omöjligt att få en våldtäksdom. Det är inga oskyldiga lamm som landar i fängelse.
  • Anonym (Inio)
    Anonym (Sonat klart?) skrev 2024-07-26 13:08:33 följande:
    När har man sonar klart sitt brott?

Jag kommer från en mindre ort där alla känner alla. För några år sen skedde en våldtäkt på orten och en välkänd ortsbo greps och dömdes sen till flera års fängelse. Personen har varit mer och arrangerat flera arrangemang på orten genom åren, men allt lades ner under tiden han satt i fängelse. Vissa saker återuppstod utan honom.

Nu är han frisläppt sen något år. Personen som våldtogs har flyttat från orten. Han bor kvar och har numera mer och mer släppts in igen. Nu ska han återigen arrangera årets stora evenemang till exempel.

Det här delar verkligen orten i två delar. Dels de som tycker att han sonat sitt brott och därför är välkommen tillbaka som vanligt, och de som tycker att han absolut inte borde vara välkommen tillbaka in i värmen igen.

Jag är kluven, även om jag dras mer åt gänget som inte tycker att han ska släppas in igen. Våldtäkt är liksom annat än bokföringsbrott. Samtidigt har han ju avtjänat sitt straff.

Vad tycker ni? Har man sonat klart alla sina brott när straffet är avtjänat eller inte?

Beror på hur våldtäkten gick till.

Överfallsvåldtäkt och personen ska bort för all framtid.

Regelrätt våldtäkt inom relation. Samma sak här. Ska alrig förlåtas på orten.

Sexuellt ofredande som klassificeras som våldtäkt och personen ska förlåtas på orten imo, efter avtjänat straff.

.
  • Anonym

Efter fängelset så har man sonat sitt brott såtillvida att det är fel att utsätta personen för trakasserier edyl. Personen ska yrkesarbeta och ha en inkomst. 

Men när det kommer till det sociala så skulle jag undvika alla kontakt. Jag skulle inte ha någonting att göra med en sådan person som våldtagit en människa. 

Svar på tråden När har man sonar klart sitt brott?