• Anonym (anom)

Olika syn kring tid på förskola

Hej,

Skulle behöva lite objektiv input på ett ämne där jag och frun inte kan komma överens. För att ge lite bakgrund är vi båda ca 35 år, har varit tillsammans i snart 8 år varav de senaste två som gifta och har två barn i förskoleålder ihop (pseudotvillingar).

Min fru har en uppväxt där hon började förskolan när hon var 3 år och gick sedan inte heltid förrän i skolan i princip. Hon har därför värderat att våra barn inte ska gå heltid på förskola extremt högt och satt upp sitt liv efter det. Jag är som person rätt pragmatisk och har sällan så starka åsikter kring något att jag inte vore villig att kompromissa. I detta fall har jag "unnat" henne rent ekonomiskt (vi har gemensam ekonomi) att gå ner till 80% arbetstid och ha barnen hemma från förskolan 1 dag/veckan sedan start även om jag inte hade valt att göra likadant själv personligen. Utöver detta så är hennes föräldrar pensionärer båda två och har barnen 1 dag/veckan också.

Nu är barnen 4 år samt 2,5 år och jag har lyft frågan "hur länge tänkte du jobba 80%?" varpå hon anser mig vara världens hemskaste man som vill tvinga henne ifrån sina barn och har mage till att lyfta en sådan fråga. Hon vägrar totalt och säger att det aldrig kommer att hända. Allt med argumentet att detta är det bästa för barnen, något jag inte håller med om.

Anledningarna är flera till varför jag lyfter frågan nu:

- Ekonomiska (vi klarar oss men det hade inte varit fel med lite mer pengar in då t ex våra räntekostnader är 4x högre sedan i våras)

- Barnens utveckling, speciellt den äldsta, anser jag skulle få mer värde av att gå en dag till på förskolan. Mycket pga att jag inte är helt enig med min frus stil att uppfostra (men det är en helt separat fråga) där han visar på en helt annan personlighet när han är med sin mamma. Gnällig, tjatig, skrikig, bråkig, klängig osv. När jag är med honom själv är han världens finaste och på förskolan beskriver de samma personlighet som jag ser.

- Rättvisan i förhållandet där jag anser att det inte finns någon kompromiss åt mitt håll. Min fru gör av med mer pengar än mig på shopping, hudvårds- och skönhetsprodukter, kläder osv. Fredagarna då hon är hemma med barnen istället för att jobba är hon helt slut efteråt och jag får utstå hennes humör därefter. Ingen ?nytta? görs dessa fredagar utan det är fullt fokus på att hitta på aktiviteter med barnen. Jag blev idiotförklarad när jag frågade om hon kunde beta av någon hushållssyssla dessa fredagar. 

Detta är en pågående dialog (om man ens kan kalla det så) men vi kommer ingen vart så jag behöver som sagt objektiv input.

Hur ser ni på saken?

Är mina anledningar helt skeva som min fru intalar mig?

Är det rimligt att en förälder ska få bestämma en sån här sak utan hänsyn till den andra?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Olika syn kring tid på förskola
  • Anonym (anom)

Jag gissar på att du är runt 55-65 år.

Anonym (....) skrev 2024-07-23 18:59:47 följande:
    Ja, om min son skulle behandla min svärdotter på detta vis, så skulle jag tycka att jag har misslyckats med min uppfostran. 
  • Anonym (Mjah)

Jag tycker din fru är rätt egoistisk om hon både driver på att ni ska få mindre pengar och även spenderar mer pengar själv. Väljer man ett liv för barnens skull där det kommer ramla in mindre pengar så rättar man hun efter matsäck och shoppar mindre. Där skulle jag säga att då får ni ha delad ekonomi så att hon får göra det hon vill men för sina pengar.

Sen funderar jag, ni kan inte saxa med jobben så att ni hämtar och lämnar omlott och barnen kan få korta dagar på förskolan men ni får fler arbetstimmar? Missade, men vilka tider gick barnen idag?

Sen kan jag tycka att det är jäkligt ensidiga svar du får i tråden om förskolans negativa påverkan. Det beror ju faktiskt på förskola med. Vi har barnen i en liten byförskola där alla känner alla, och barnen glatt springer in till föris på morgonen. Nu saxar jag och mannen arbetstider och har flexibla jobb så barnen går 8-15 eller 1530 om dagarna. (Det är sämre att starta lite senare då barnen då missar mellis). Finns dagmamma där ni bor, så det blir en mindre verksamhet?

För oss har det gjort att vi får bra frukostar hemma och kan hämta barnen i tid att leka flera timmar efter förskolan varje dag.

• Anonym (anom)

Såja, ett par konstruktiva svar får man in här iaf. Tack!

Ja, detta med kortare dagar kan vara en grej att undersöka helt klart.

Anonym (Mjah) skrev 2024-07-23 20:50:47 följande:

Jag tycker din fru är rätt egoistisk om hon både driver på att ni ska få mindre pengar och även spenderar mer pengar själv. Väljer man ett liv för barnens skull där det kommer ramla in mindre pengar så rättar man hun efter matsäck och shoppar mindre. Där skulle jag säga att då får ni ha delad ekonomi så att hon får göra det hon vill men för sina pengar.

Sen funderar jag, ni kan inte saxa med jobben så att ni hämtar och lämnar omlott och barnen kan få korta dagar på förskolan men ni får fler arbetstimmar? Missade, men vilka tider gick barnen idag?

Sen kan jag tycka att det är jäkligt ensidiga svar du får i tråden om förskolans negativa påverkan. Det beror ju faktiskt på förskola med. Vi har barnen i en liten byförskola där alla känner alla, och barnen glatt springer in till föris på morgonen. Nu saxar jag och mannen arbetstider och har flexibla jobb så barnen går 8-15 eller 1530 om dagarna. (Det är sämre att starta lite senare då barnen då missar mellis). Finns dagmamma där ni bor, så det blir en mindre verksamhet?

För oss har det gjort att vi får bra frukostar hemma och kan hämta barnen i tid att leka flera timmar efter förskolan varje dag.

• TvillingmammaVästgöte

TS fru och svärföräldrar engagerar sig för hans barns bästa. Och TS gnäller för att han vill att frun skall tjäna mer pengar. Det räcker inte med en heltid och 80%?

• Anonym (Mjah)
    Anonym (anom) skrev 2024-07-23 21:28:21 följande:

Såja, ett par konstruktiva svar får man in här iaf. Tack!

Ja, detta med kortare dagar kan vara en grej att undersöka helt klart.

Jag tänker väl mest att valet inte kanske måste vara mellan hemma och heltid på förskolan. Att det kan finnas en medelväg med där ni kan få in lite mer pengar till hushållet men barnen inte behöver få maxdagar.
  • Anonym (Mjah)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-07-23 21:29:35 följande:

TS fru och svärföräldrar engagerar sig för hans barns bästa. Och TS gnäller för att han vill att frun skall tjäna mer pengar. Det räcker inte med en heltid och 80%?

Ts fru kan ju sluta spendera pengar på shopping då med kanske så att utgifterna matchar inkomsterna. Och ge barnen pedagogiska utmaningar som är åldersadekvata. 

Det låter också som hon blir helt utmattad av att vara hemma och är sur och grinig när Ts kommer hem, så man kan ju fundera på hur kul det är för barnen med.
  • EvaLotta75

Sätt er ner och prata ekonomi, framtid och vad ni vill med er familj, i grunden handlar det nog mer om olika mål.
    En dag ledig eller kortare dagar, kan ni saxa era arbetstider.

Jag är förskollärare, jobbar 40 tim/ vecka. Många barn går 9-10 tim, vilket är mycket. 7 tim/ dag känns ok.

• Anonym (B)

Självklart ska Sveriges gnälligaste yrkeskategori in och skriva föräldrar på näsan igen. 

• EvaLotta75

Om

Anonym (B) skrev 2024-07-24 12:29:38 följande:

Självklart ska Sveriges gnälligaste yrkeskategori in och skriva föräldrar på näsan igen. 

Föräldrar som har  flexibla arbetstider ( eller om en har det)  borde de kunna gå lite omlott så att barnrn får ca 8 tim/dag
Svar på tråden Olika syn kring tid på förskola