• Anonym (anom)

Olika syn kring tid på förskola

Hej,

Skulle behöva lite objektiv input på ett ämne där jag och frun inte kan komma överens. För att ge lite bakgrund är vi båda ca 35 år, har varit tillsammans i snart 8 år varav de senaste två som gifta och har två barn i förskoleålder ihop (pseudotvillingar).

Min fru har en uppväxt där hon började förskolan när hon var 3 år och gick sedan inte heltid förrän i skolan i princip. Hon har därför värderat att våra barn inte ska gå heltid på förskola extremt högt och satt upp sitt liv efter det. Jag är som person rätt pragmatisk och har sällan så starka åsikter kring något att jag inte vore villig att kompromissa. I detta fall har jag "unnat" henne rent ekonomiskt (vi har gemensam ekonomi) att gå ner till 80% arbetstid och ha barnen hemma från förskolan 1 dag/veckan sedan start även om jag inte hade valt att göra likadant själv personligen. Utöver detta så är hennes föräldrar pensionärer båda två och har barnen 1 dag/veckan också.

Nu är barnen 4 år samt 2,5 år och jag har lyft frågan "hur länge tänkte du jobba 80%?" varpå hon anser mig vara världens hemskaste man som vill tvinga henne ifrån sina barn och har mage till att lyfta en sådan fråga. Hon vägrar totalt och säger att det aldrig kommer att hända. Allt med argumentet att detta är det bästa för barnen, något jag inte håller med om.

Anledningarna är flera till varför jag lyfter frågan nu:

- Ekonomiska (vi klarar oss men det hade inte varit fel med lite mer pengar in då t ex våra räntekostnader är 4x högre sedan i våras)

- Barnens utveckling, speciellt den äldsta, anser jag skulle få mer värde av att gå en dag till på förskolan. Mycket pga att jag inte är helt enig med min frus stil att uppfostra (men det är en helt separat fråga) där han visar på en helt annan personlighet när han är med sin mamma. Gnällig, tjatig, skrikig, bråkig, klängig osv. När jag är med honom själv är han världens finaste och på förskolan beskriver de samma personlighet som jag ser.

- Rättvisan i förhållandet där jag anser att det inte finns någon kompromiss åt mitt håll. Min fru gör av med mer pengar än mig på shopping, hudvårds- och skönhetsprodukter, kläder osv. Fredagarna då hon är hemma med barnen istället för att jobba är hon helt slut efteråt och jag får utstå hennes humör därefter. Ingen ?nytta? görs dessa fredagar utan det är fullt fokus på att hitta på aktiviteter med barnen. Jag blev idiotförklarad när jag frågade om hon kunde beta av någon hushållssyssla dessa fredagar. 

Detta är en pågående dialog (om man ens kan kalla det så) men vi kommer ingen vart så jag behöver som sagt objektiv input.

Hur ser ni på saken?

Är mina anledningar helt skeva som min fru intalar mig?

Är det rimligt att en förälder ska få bestämma en sån här sak utan hänsyn till den andra?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Olika syn kring tid på förskola
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tycker en 2,5 åring är för liten för heltid på förskola. Våra tvillingar gick åtta till tre fram till fyra års ålder. Jag jobbade åttio procent och min man stöttade det beslutet, vi hade och har gemensam ekonomi. 

Eftersom barnen gick åtta till tre , var de aldrig trötta och trivdes alltid på förskolan. Jag gjorde inte hushållsarbete mellan tre och fem utan vi gjorde ofta någon utflykt, till en lekpark eller till något trevligt och barnvänligt ställe. Från fyra år gick de åtta till fyra. 

• Anonym (....)

Du kommer undan med det här för att du bor i genusfeministiska Sverige. I andra länder skulle folk säga typ: "Kan han inte försörja familjen själv, måste han skicka ut sin stackars fru, och när dom har så små barn fortfarande också? Stackarn."

Jag var helt hemma när barnen var små, och arbetade sedan ungefär halvtid under första skolåren så att de slapp fritis. Skulle min man ens ha antytt något sådant som du skriver här, så hade det varit slut på vårt äktenskap. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (anom) skrev 2024-07-23 13:40:57 följande:

Jag har läst i princip samtliga studier som tittar på förskola och dess påverkan, och då menar jag läst dvs tittat på metodologi, dataset, korrelation vs kausalitet samt vad de som utfört studien tänker kring resultat, t ex fallgropar.

Dessa studier är inte applicerbara rakt av eftersom våra barn väljer mellan ?bra? och ?bra?. Det går inte att säga att barnen kommer ta skada i någon form för de går 4 dagar istället för 3. Allt annat är subjektivt och personlig preferens. 

Nej, detta var tyvärr inget vi pratade om innan vi var där. Har som sagt ?unnat? henne det sen äldsta började vid 2 års ålder men känner väl att det börjar bli dags att man hittar en lösning båda är nöjda med.

Har du tittat på de norska studier som visar att barn som går heltidsdagar på förskolan får förhöjda kortisolnivåer? Det visar att de är stressade. 

Svensk forskning om förskolan är oftast från åttiotalet, det var innan nittiotalets nedskärningar och personaltätheten var då oftast den dubbla jämfört med idag. 

• Anonym (Stina)

Jag tycker personligen att det blir väl långt med heltid på förskolan för en 2,5 åring. Det blir ju väldigt många timmar där och få vakna timmar med familjen. Men här är det ju du och din fru som ska komma överens så det spelar ju egentligen ingen roll vad andra tycker? 

Jag tror det bästa är att ha en öppen diskussion om vad som ni tycker är viktigt i livet nu och i framtiden. Kanske förklara varför du vill prioritera ekonomin. Vad vill du använda pengarna till och vad vill hon, vad är viktigt för dig och vad är viktigt henne. Hur vill ni att livet ska se ut om 2, 5 eller 10 år? Hur tänker ni kring att hjälpa barnen med boende när de är unga vuxna osv. 

Hur som så lär en skilsmässa bli betydligt dyrare än att din fru jobbar deltid i ett par år till.  Att  du känner dig överkörd och utnyttjad är ett större problem och det löser sig inte av sig självt med tiden 

• Anonym (Hm)

Jag håller med henne till viss del, men inte när de är så stora som 4 år. Då missar de massor med skoj, utflykter och umgänge med kompisarna. Gällande din frågeställning tänker jag att du kanske borde föreslå separat ekonomi under perioden där du känner att de borde gå heltid och hon stenhårt vill fortsätta jobba 80%. Ni tänker inte likadant i frågan och en kompromiss där man möts på mitten är bättre än att den ena ska slå ut den andra. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hm) skrev 2024-07-23 17:13:03 följande:

Jag håller med henne till viss del, men inte när de är så stora som 4 år. Då missar de massor med skoj, utflykter och umgänge med kompisarna. Gällande din frågeställning tänker jag att du kanske borde föreslå separat ekonomi under perioden där du känner att de borde gå heltid och hon stenhårt vill fortsätta jobba 80%. Ni tänker inte likadant i frågan och en kompromiss där man möts på mitten är bättre än att den ena ska slå ut den andra. 

Det är oftast bättre tror jag för barnen att gå fem korta dagar. Då missar de heller inga utflykter eller någon aktivitet på förskolan, för de slutar alltid före tre. 
  • Anonym (T)

För barnens skull är det väl vanligtvis bättre att korta av dagarna på förskolan istället för att förlänga helgen. De får regelbundna rutiner fem dagar i veckan och får komma hem innan de är helt dränerade på energi.

Men oavsett är det ju bra för barnen om föräldrarna jobbar deltid, så länge de kan få ekonomin att gå ihop. Förskola är nyttigt men i lagom dos. Ett barn utvecklas inte bättre för att det är på förskola 8-10 timmar om dagen istället för 5-6 timmar.

• Anonym (Stina)

Du skriver att hon inte har kompromissat alls men stämmer det verkligen? Hade inte hon velat vänta ännu längre med förskolestarten?

• Anonym (anom)

Många som jämför heltid mot inte heltid inget aktuellt alternativ gäller heltid.

Barnen är som sagt hemma 1 dag/vecka med mormor/morfar redan. De dagar de är på förskolan lämnar vi dem kl 09 och hämtar mellan 15-16.

• Anonym (anom)

Ja, jag har läst hela och de avslutar själva med att säga att det inte går att dra några slutsatser utan att det behövs mer forskning.

Folk måste sluta ta dessa studier som något slags facit när de egentligen ska användas som övergripande riktlinjer och bedömas tillsammans med allt annat som är viktigt för ett barn.

Jag är väl medveten att svensk forskning är eftersatt inom området, de stora studierna är gjorda i bl a Kina och USA och har mycket lite som applicerar till oss i Sverige inte minst de enorma kulturella skillnaderna.

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-07-23 16:57:00 följande:

Har du tittat på de norska studier som visar att barn som går heltidsdagar på förskolan får förhöjda kortisolnivåer? Det visar att de är stressade. 

Svensk forskning om förskolan är oftast från åttiotalet, det var innan nittiotalets nedskärningar och personaltätheten var då oftast den dubbla jämfört med idag. 

Svar på tråden Olika syn kring tid på förskola