• Anonym (anom)

    Olika syn kring tid på förskola

    Hej,



    Skulle behöva lite objektiv input på ett ämne där jag och frun inte kan komma överens. För att ge lite bakgrund är vi båda ca 35 år, har varit tillsammans i snart 8 år varav de senaste två som gifta och har två barn i förskoleålder ihop (pseudotvillingar).



    Min fru har en uppväxt där hon började förskolan när hon var 3 år och gick sedan inte heltid förrän i skolan i princip. Hon har därför värderat att våra barn inte ska gå heltid på förskola extremt högt och satt upp sitt liv efter det. Jag är som person rätt pragmatisk och har sällan så starka åsikter kring något att jag inte vore villig att kompromissa. I detta fall har jag "unnat" henne rent ekonomiskt (vi har gemensam ekonomi) att gå ner till 80% arbetstid och ha barnen hemma från förskolan 1 dag/veckan sedan start även om jag inte hade valt att göra likadant själv personligen. Utöver detta så är hennes föräldrar pensionärer båda två och har barnen 1 dag/veckan också.



    Nu är barnen 4 år samt 2,5 år och jag har lyft frågan "hur länge tänkte du jobba 80%?" varpå hon anser mig vara världens hemskaste man som vill tvinga henne ifrån sina barn och har mage till att lyfta en sådan fråga. Hon vägrar totalt och säger att det aldrig kommer att hända. Allt med argumentet att detta är det bästa för barnen, något jag inte håller med om.



    Anledningarna är flera till varför jag lyfter frågan nu:



    - Ekonomiska (vi klarar oss men det hade inte varit fel med lite mer pengar in då t ex våra räntekostnader är 4x högre sedan i våras)



    - Barnens utveckling, speciellt den äldsta, anser jag skulle få mer värde av att gå en dag till på förskolan. Mycket pga att jag inte är helt enig med min frus stil att uppfostra (men det är en helt separat fråga) där han visar på en helt annan personlighet när han är med sin mamma. Gnällig, tjatig, skrikig, bråkig, klängig osv. När jag är med honom själv är han världens finaste och på förskolan beskriver de samma personlighet som jag ser.



    - Rättvisan i förhållandet där jag anser att det inte finns någon kompromiss åt mitt håll. Min fru gör av med mer pengar än mig på shopping, hudvårds- och skönhetsprodukter, kläder osv. Fredagarna då hon är hemma med barnen istället för att jobba är hon helt slut efteråt och jag får utstå hennes humör därefter. Ingen ?nytta? görs dessa fredagar utan det är fullt fokus på att hitta på aktiviteter med barnen. Jag blev idiotförklarad när jag frågade om hon kunde beta av någon hushållssyssla dessa fredagar. 



    Detta är en pågående dialog (om man ens kan kalla det så) men vi kommer ingen vart så jag behöver som sagt objektiv input.



    Hur ser ni på saken?


    Är mina anledningar helt skeva som min fru intalar mig?


    Är det rimligt att en förälder ska få bestämma en sån här sak utan hänsyn till den andra?



    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Olika syn kring tid på förskola
  • Anonym (GA)

    Har du tagit upp frågan om att ha separat ekonomi?

    Detta är svårt, för du kan ju inte tvinga henne att arbeta 100%. 

  • Anonym (Byta - du jobbar 80%)

    Har ni provat att byta, sa att du jobbar 80% och ar med barnen om fredagarna istallet? Arrangemanget ar ju for barnens skull, sa borde ju kvitta om det ar du eller hon som ar hemma med dem om fredagarna?
    Kanske ocksa loser problemet du namnde, med gnalligt, klangigt barn nar barnet ar med din fru, eftersom barnet uppfor sig exemplariskt med dig (och i skolan)?

    I ovrigt tycker jag det ar vart att forlora lite inkomst for att kunna umgas med barnen. Tiden gar fortare an man tror, sa man vill ju inte missa deras barndom och alla tillfallen man far att skapa fina minnen tillsammans. Dessutom ar det stokigt och stimmigt pa forskolorna, sa maste vara skont for barnen att slippa en del av det genom detta arrangemang. 

  • Anonym (Ja)

    Du måste hålla isär fsk-tiden och hur ni använder fritiden.

    Ja, det är fullständigt skevt att tjafsa om EN extra dag i veckan p åfsk. Det kommer inte göra någon skillnad. Jag jobbar med barn och i utbildningen ingår utvecklingspsykologi mm så jag vet vad jag pratar om efter många års erfarenhet. Barnets beteende har inte heller med detta att göra utan på att du och din fru har olika stilar mot honom. Så kommer det fortsätta vara tills din fru ändrar stil, dvs antagligen tills han är mycket äldre.

    Ja, det är skevt av dig att försöka styra vad din fru gör på fredagar. Skulle du uppskatta om hon sa åt dig vad och när du ska göra saker...? Städa gemensamt på helgen istället och låt henne vila upp sig på fredagar. Dessutom har hon barnen då så hon har fullt upp med det.

    Ja, det är skevt av dig att gnälla om vad hon lägger pengar på så länge hon bidrar till hushållet på det sätt som ni kommit överens om. Resten är hennes att spendera fritt, eller spara, eller annat.

    Så länge ni klarar er ekonomiskt finns det ingen anledning för henne att gå upp i arbetstid. Jag tror inte du kommer långt med att försöka lägga fram argumentet att det vore bra att ha lite extra nu när räntorna äter upp stora delar av inkomsten. Däremot föreslå att spara en viss summa per månad så ni har en buffert, det kan du försöka med.

  • Tow2Mater

    Din fru borde bidra mer ekonomiskt och helt klart mer i hushållet på de dagar hon självmant tagit sig ledig tid.

    Hon kommer förmodligen gnälla sedan över hur hon förtjänar lika lön som de andra på hennes jobb som jobbat heltid och slitit medan hon självmant varit hemma med sina barn också. Det ska ju inte fungera så.

    Inför delad ekonomi, dags hon slutar slösa pengar nu.

  • Tow2Mater

    TS du borde ta en dag ledigt i veckan också! Ta ledigt fredagar du med. Se vad hon säger då.

  • Anonym (X)
    Tow2Mater skrev 2024-07-22 16:14:33 följande:

    Din fru borde bidra mer ekonomiskt och helt klart mer i hushållet på de dagar hon självmant tagit sig ledig tid.

    Hon kommer förmodligen gnälla sedan över hur hon förtjänar lika lön som de andra på hennes jobb som jobbat heltid och slitit medan hon självmant varit hemma med sina barn också. Det ska ju inte fungera så.

    Inför delad ekonomi, dags hon slutar slösa pengar nu.


    Detta. Dit kommer ni nog inte utan skilsmässa men sätt stopp för shoppingen åtminstone. Ni får prata igenom ekonomin, de höjda räntorna ska betalas, ni behöver sparande till buffert mm.

    Dina anledningar är inte skeva men ni har olika bakgrund och olika referensram. Ni får lära er att kompromissa.
  • Anonym (anom)
    Anonym (GA) skrev 2024-07-22 15:06:13 följande:

    Har du tagit upp frågan om att ha separat ekonomi?

    Detta är svårt, för du kan ju inte tvinga henne att arbeta 100%. 


    Nej, inte förrän nu då jag annars är i samsyn att det ska vara gemensamt förutsatt att bägge parter även är jämlika i övrigt.
  • Anonym (anom)
    Anonym (Byta - du jobbar 80%) skrev 2024-07-22 15:23:55 följande:

    Har ni provat att byta, sa att du jobbar 80% och ar med barnen om fredagarna istallet? Arrangemanget ar ju for barnens skull, sa borde ju kvitta om det ar du eller hon som ar hemma med dem om fredagarna?
    Kanske ocksa loser problemet du namnde, med gnalligt, klangigt barn nar barnet ar med din fru, eftersom barnet uppfor sig exemplariskt med dig (och i skolan)?

    I ovrigt tycker jag det ar vart att forlora lite inkomst for att kunna umgas med barnen. Tiden gar fortare an man tror, sa man vill ju inte missa deras barndom och alla tillfallen man far att skapa fina minnen tillsammans. Dessutom ar det stokigt och stimmigt pa forskolorna, sa maste vara skont for barnen att slippa en del av det genom detta arrangemang. 


    Vi pratade om det i våras men jag har bytt jobb sedan dess så det är inte ett särskilt bra alternativ längre. 
    Hon hävdar att arrangemanget är för barnens skull vilket jag köper fram till 2 år.
  • Anonym (anom)

    Du skriver på ett nedlåtande sätt och antar en hejdundrans massa saker vilket känns mindre konstruktivt för frågeställningen.

    Din anekdotiska erfarenhet inom utbildning är irrelevant.

    Tackar för din åsikt.


    Anonym (Ja) skrev 2024-07-22 15:26:13 följande:

    Du måste hålla isär fsk-tiden och hur ni använder fritiden.

    Ja, det är fullständigt skevt att tjafsa om EN extra dag i veckan p åfsk. Det kommer inte göra någon skillnad. Jag jobbar med barn och i utbildningen ingår utvecklingspsykologi mm så jag vet vad jag pratar om efter många års erfarenhet. Barnets beteende har inte heller med detta att göra utan på att du och din fru har olika stilar mot honom. Så kommer det fortsätta vara tills din fru ändrar stil, dvs antagligen tills han är mycket äldre.

    Ja, det är skevt av dig att försöka styra vad din fru gör på fredagar. Skulle du uppskatta om hon sa åt dig vad och när du ska göra saker...? Städa gemensamt på helgen istället och låt henne vila upp sig på fredagar. Dessutom har hon barnen då så hon har fullt upp med det.

    Ja, det är skevt av dig att gnälla om vad hon lägger pengar på så länge hon bidrar till hushållet på det sätt som ni kommit överens om. Resten är hennes att spendera fritt, eller spara, eller annat.

    Så länge ni klarar er ekonomiskt finns det ingen anledning för henne att gå upp i arbetstid. Jag tror inte du kommer långt med att försöka lägga fram argumentet att det vore bra att ha lite extra nu när räntorna äter upp stora delar av inkomsten. Däremot föreslå att spara en viss summa per månad så ni har en buffert, det kan du försöka med.


  • Anonym (anom)
    Anonym (X) skrev 2024-07-22 16:33:50 följande:
    Detta. Dit kommer ni nog inte utan skilsmässa men sätt stopp för shoppingen åtminstone. Ni får prata igenom ekonomin, de höjda räntorna ska betalas, ni behöver sparande till buffert mm.

    Dina anledningar är inte skeva men ni har olika bakgrund och olika referensram. Ni får lära er att kompromissa.
    Tack för vettigt svar. Ja, att kompromissa är mitt mål men jag vill inte ha en partner som inte också är redo att göra det.
Svar på tråden Olika syn kring tid på förskola