Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Olika syn kring tid på förskola

Din fru borde bidra mer ekonomiskt och helt klart mer i hushållet på de dagar hon självmant tagit sig ledig tid.

Hon kommer förmodligen gnälla sedan över hur hon förtjänar lika lön som de andra på hennes jobb som jobbat heltid och slitit medan hon självmant varit hemma med sina barn också. Det ska ju inte fungera så.

Inför delad ekonomi, dags hon slutar slösa pengar nu.

• Tow2Mater

TS du borde ta en dag ledigt i veckan också! Ta ledigt fredagar du med. Se vad hon säger då.

• Tow2Mater
    Anonym (anom) skrev 2024-07-22 18:09:11 följande:
    Tack för vettigt svar. Ja, att kompromissa är mitt mål men jag vill inte ha en partner som inte också är redo att göra det.
    Låter som ni kommer gå isär då, om du inte vill forsätta låta henne köra över dig.

Familjerådgivning? Det kan ju dra ut på beslutet ett år till typ.
  • Tow2Mater
    Anonym (....) skrev 2024-07-25 13:14:36 följande:

Jag har faktiskt rått min dotter att flytta utomlands när hon är klar med sina studier, och bilda familj där. Vi har kontakter i länder där man ser annorlunda på detta, och även språkkunskaper, så det är ingen omöjlighet. För jag tycker absolut att kvinnor ska ha RÄTT att arbeta utanför hemmet och göra karriär, och det tror jag att min dotter också kommer att vilja i och med att hon satsar på en lång och svår universitetsutbildning. 

MEN - jag tycker att detta ska vara kvinnans eget val när hon är gift och har familj! Den här tråden gör mig faktiskt illa berörd. Som att det skulle vara en norm eller ett tvång för även gifta mödrar att arbeta heltid utanför hemmet, och att mannen ska kunna hacka på kvinnan för att hon vill dra ner till 80 procent (som är väldigt mycket det också under småbarnsåren).

Så jag tänker, att det är mycket bättre att bo i ett land där normen är tvärtom - att mammor ska vara hemma - eller ännu hellre där det är 50/50 yrkesarbetande mödrar/hemmafruar, och kvinnans eget val om hon ska arbeta utanför hemmet eller inte. Det är mycket tryggare och lugnare för kvinnor att leva sina liv i sådana länder. Sverige har blivit hemskt på många sätt. 

Kvinnan ska inte ha en särställning med större bestämmanderätt i familjen än mannen, det är ju absurt att anse hon står högre. Trodde vi kommit längre i dagens samhälle.
  • Tow2Mater
    Anonym (....) skrev 2024-07-25 14:43:11 följande:
    Det sa jag väl inte heller. Jag sa att hon måste få bestämma över sig själv. Det är ju inte klokt att mannen ska tycka sig ha rätt att skicka ut kvinnan att arbeta heltid, om hon inte vill det!
    Han borde sluta jobba helt om han vill det.
  • Tow2Mater
    Anonym (Sandra) skrev 2024-07-25 17:59:57 följande:
    Ja - i Sverige! Vilket är vad t.ex. Tvillingmammavästgöte vänder sig emot. Det bör vara det normala i en barnfamilj, som i många andra länder, men acceptabelt att kvinnan arbetar utanför hemmet om HON VILL det.
    Samma ska väl gälla mannen? Han jobbar bara utanfor hemmet om han vill det?
Svar på tråden Olika syn kring tid på förskola