• Anonym (C)

Kläder från temu

Hej! Jag är tidigt gravid. Hade beställt kläder från temu innan jag visste jag var gravid.
    Vågar man använda dessa kläder nu när man är gravid? Tänker det kanske påverkar fostret med kemikalierna man hört ska finnas i dessa. Tvättar dom såklart innan, men blir fundersam ändå.

• Svar på tråden Kläder från temu
  • Anonym (Lätt att predika när man själv har det gott ställt?)
    Maac skrev 2024-11-16 01:03:09 följande:
    Om det luktar eller ej är inte relevant för hur mycket kemikalier som använts. Om du köper via en svensk kedja så finns åtminstone kontroll och krav på hur mycket kemikalier som får användas. När du köper själv har du garanterat ingen som helst koll. 

Jag följer rådet från Naturskyddsföreningen sen länge, max fem nya plagg per person och år. Det fungerar utmärkt även med barn, och det funkar defintivt om man har det dåligt ställt. Vi handlar allt begagnat, förutom underkläder. Tonåring handlar begagnat på nätet, Tradera och vinted tex. 

Okej. Själv föredrar jag kläder som är i gott skick och oförstörda men whatever. Hittar du några sådana bland begagnat så må det vara så. Det har inte jag gjort iallafall och handlar hellre oanvända kläder.

Och jo, det spelar roll om plagget luktar. Ett plagg som inte gör detta (de allra flesta kläder jag hittills beställt därifrån) har inte luktat kemiskt eller något speciellt överhuvudtaget så. Det gäller att undvika vissa färger bara. 

• Maac
    Anonym (Lätt att predika när man själv har det gott ställt?) skrev 2024-11-16 09:41:16 följande:

Okej. Själv föredrar jag kläder som är i gott skick och oförstörda men whatever. Hittar du några sådana bland begagnat så må det vara så. Det har inte jag gjort iallafall och handlar hellre oanvända kläder.

Och jo, det spelar roll om plagget luktar. Ett plagg som inte gör detta (de allra flesta kläder jag hittills beställt därifrån) har inte luktat kemiskt eller något speciellt överhuvudtaget så. Det gäller att undvika vissa färger bara. 

Jag föredrar också kläder som är i gott skick, men det är inte en anledning att konsumera nya kläder. Klädindustrin släpper ut mer växthusgaser än flyget just nu. 

Med tanke på hur många som köper nytt finns det rätt mycket oanvänt på Tradera. Är även med i vandrande kassar. 

Jag menar att frånvaro av lukt inte innebär att det inte är kemikalier.
  • Anonym (f)
    Anonym (Lätt att predika när man själv har det gott ställt?) skrev 2024-11-16 09:41:16 följande:

Snacka om ... Klart det finns mängder av kläder i gott skick och i många fall även prislappar på. Dessa köper jag (& säljer ibland).
  • Jhannis

Jag tycker inte någon ska blanda i sig vart man köper sina kläder. Alla har inte råd att gå till DYRA mode affärer.

Finns massor av folk som köper smink från olika kända personer och tror att det är bra köp, men som man nu läst så innehåller sminkerna ämnen som ger Cancer och hudproblem.

• Anonym (f)
    Jhannis skrev 2024-11-16 16:22:59 följande:

Jag tycker inte någon ska blanda i sig vart man köper sina kläder. Alla har inte råd att gå till DYRA mode affärer.

Finns massor av folk som köper smink från olika kända personer och tror att det är bra köp, men som man nu läst så innehåller sminkerna ämnen som ger Cancer och hudproblem.

Att ifrågasätta den överkonsumtion många gör "för att det är billigt" sedan försöker skicka tillbaka = kläderna förstörs eller kommer ut på marknaden här om de får betala. Shein/Wish/Temu-kläder är svåra att bli av med, säljarna brukar försöka dölja märket när de säljer på t.ex Vinted.

Att fjanta sig med att motsatsen är dyra modeaffärer är bara löjligt. Det finns många andra alternativ.

• Anonym (f)

Dessa företag har samma målgrupp som de som köper kändissmink för att de är kända...

• BeBey

Jag beställer från Temu och Shein därför att jag hittar inga alternativer i våra butiker! Till exempel, jag vill ha en vit-gräddvit färg vinter kappa i XS-S storlek. Så, VAR kan man hitta sådana?! INGENSTANS! Om likadana finns, de är alltid i oversized gigantiska storlekar eller för barn där det syns att design är speciell för barn. VAR kan jag hitta vita över-knee eleganta stövlar i våra Skandinaviska butiker?! De säljer ingen sådana! Om typ HM, New Yorker, Zara någonting har i gräddvita färg, de har tuffa-äckliga sulor som traktördäck! 

Ännu mer, VAR kan jag hitta vit-gräddvit OVERALL till 5-7 årig barn?! INGENSTANS! Tyvärr Skandinaviska marknader tillverkar snygga ljusa färger bara för bebisar eller toddler. 

Jag är tvungen att beställa från "billiga" butiker, från Kina därför att de har utbud som jag älskar! 

• Jhannis
    Anonym (f) skrev 2024-11-16 16:28:46 följande:

Att ifrågasätta den överkonsumtion många gör "för att det är billigt" sedan försöker skicka tillbaka = kläderna förstörs eller kommer ut på marknaden här om de får betala. Shein/Wish/Temu-kläder är svåra att bli av med, säljarna brukar försöka dölja märket när de säljer på t.ex Vinted.

Att fjanta sig med att motsatsen är dyra modeaffärer är bara löjligt. Det finns många andra alternativ.

Jag tror inte ens att du kan säga med säkerhet oavsett vart du köper kläderna eller beställer att det inte kommer från Kina....
  • Jhannis
    BeBey skrev 2024-11-16 16:43:28 följande:

Jag beställer från Temu och Shein därför att jag hittar inga alternativer i våra butiker! Till exempel, jag vill ha en vit-gräddvit färg vinter kappa i XS-S storlek. Så, VAR kan man hitta sådana?! INGENSTANS! Om likadana finns, de är alltid i oversized gigantiska storlekar eller för barn där det syns att design är speciell för barn. VAR kan jag hitta vita över-knee eleganta stövlar i våra Skandinaviska butiker?! De säljer ingen sådana! Om typ HM, New Yorker, Zara någonting har i gräddvita färg, de har tuffa-äckliga sulor som traktördäck! 

Ännu mer, VAR kan jag hitta vit-gräddvit OVERALL till 5-7 årig barn?! INGENSTANS! Tyvärr Skandinaviska marknader tillverkar snygga ljusa färger bara för bebisar eller toddler. 

Jag är tvungen att beställa från "billiga" butiker, från Kina därför att de har utbud som jag älskar! 

Bra skrivet. Jag har också svårt att få kläder i XS eller S. Och utbudet är större på Temu inte bara med kläder utan allt. Det enda jag inte skulle beställa från Temu är elektriska prylar eller teknik saker.
  • Anonym (f)
    Jhannis skrev 2024-11-16 16:47:40 följande:
    Jag tror inte ens att du kan säga med säkerhet oavsett vart du köper kläderna eller beställer att det inte kommer från Kina....
    Ja du kanske spelar nu för vad jag har skrivit tidigare? Vad har andra skrivit tidigare? Tror du fortfarande att det är LANDET som är problemet?
  • Jhannis
    Anonym (f) skrev 2024-11-16 16:58:53 följande:
    Ja du kanske spelar nu för vad jag har skrivit tidigare? Vad har andra skrivit tidigare? Tror du fortfarande att det är LANDET som är problemet?
    Nä jag tror inte landet är problemet det är vilka som tillverkar kläderna (barnen) kemikalerna och gud vet vad, men jag sa att oavsett vart du köper kläderna så kommer det mesta från kina.
  • Anonym (f)
    Jhannis skrev 2024-11-16 17:32:38 följande:
    Nä jag tror inte landet är problemet det är vilka som tillverkar kläderna (barnen) kemikalerna och gud vet vad, men jag sa att oavsett vart du köper kläderna så kommer det mesta från kina.
    fantastiska nyheter, du tror inte andra kan läsa lappar Spöke
    Anonym (f) skrev 2024-11-16 16:21:48 följande:
    Snacka om ... Klart det finns mängder av kläder i gott skick och i många fall även prislappar på. Dessa köper jag (& säljer ibland).
    Inte vad jag har sett iallafall. Kläder på butiker som Myrorna är både slitna och omoderna i min erfarenhet. Kanske är det lättare att bli nöjd med såna plagg om man inte letar efter en speciell stil och kan tänka sig att blanda lite hejvilt. 

När jag letar kläder på Temu så är det nästan alltid ett specifikt plagg jag är ute efter och ett som jag inte hittat någon annanstans. Det finns nätbutiker jag handlar ifrån med bättre rykte än Temu och Shein men det är inte alltid man hittar det plagg som manvill ha på de butikerna. Temu blir en sista utväg ibland.
    Maac skrev 2024-11-16 16:12:31 följande:
    Jag föredrar också kläder som är i gott skick, men det är inte en anledning att konsumera nya kläder. Klädindustrin släpper ut mer växthusgaser än flyget just nu. 

Med tanke på hur många som köper nytt finns det rätt mycket oanvänt på Tradera. Är även med i vandrande kassar. 

Jag menar att frånvaro av lukt inte innebär att det inte är kemikalier.
    Det beror på vad man är ute efter som sagt. Mina erfarenheter av second hand har hittills inte levt upp till ens egna behov och klädsmak. 

Jag väljer att tro på något annat. Kemikalier från klädfärger luktar vilket jag själv varit med om ett par gånger förut och dessa lukter har också försvunnit efter att plaggen tvättats.
    Om man tror på att luktlösa kläder kan innehålla kemikalier så är det ingen idé att köpa kläder någonstans eftersom man aldrig kan veta säkert om de är farliga eller inte. Jag har iallafall inte märkt av några hälsovådliga symtom av att bära kläder från Temu. 
Svar på tråden Kläder från temu