Inlägg från: Maac |Visa alla inlägg
  • Maac

Kläder från temu

Kemikalier
    Barnarbete
    Frakt över halva jordklotet
    Dåligt för miljön och klimatet
    Dålig kvalité
    Hormonstörande

Sluta göda allt detta genom shopping av billigt skräp!

Tvättar du kläder fulla av kemikalier så försvinner de inte magiskt, du sköljer ut det i vårt vatten! Långt ifrån allt filtreras bort i dricksvattnet. 

• Maac
    Anonym (Lätt att predika när man själv har det gott ställt?) skrev 2024-11-15 21:14:08 följande:
    Det är inte alla kläder som har dålig kvalitet. Tunnare tröjor och byxor kan gå sönder lite lättare. Det beror en del på material och hur plagget är sytt.

Och det är långt ifrån alla kläder därifrån som luktar. I mitt fall har det varit ett par mörka plagg (svarta och färgstarka) som luktat lite målarfärg men sånt försvinner oftast i tvätten.
    Och barnarbete finns överallt. Köper du ett plagg på H&M eller Åhlens så är dessa ofta tillverkade i Bangladesh eller Kina om man tittar på lappen inuti. Omöjligt att veta säkert vem som sytt ens kläder.

Folk köper kläder och andra saker från Temu eftersom de är snygga, billiga och/ eller användbara på ett eller annat sätt. Många har inte råd att handla på vanliga butiker med tanke på priser som bara höjs och höjs hela tiden i takt med konsumtionshetsandet.
    Svårt att inte handla där ibland när det känns som om hela ens värde står och faller med det man inhandlar. 
    Om det luktar eller ej är inte relevant för hur mycket kemikalier som använts. Om du köper via en svensk kedja så finns åtminstone kontroll och krav på hur mycket kemikalier som får användas. När du köper själv har du garanterat ingen som helst koll. 

Jag följer rådet från Naturskyddsföreningen sen länge, max fem nya plagg per person och år. Det fungerar utmärkt även med barn, och det funkar defintivt om man har det dåligt ställt. Vi handlar allt begagnat, förutom underkläder. Tonåring handlar begagnat på nätet, Tradera och vinted tex. 
  • Maac
    Jhannis skrev 2024-11-15 21:26:03 följande:
    Jag tvättar kläderna flera gånger oavsett jag köper från affärer i Sverige. Alla kläder kommer oavsett utomlands i från.
    De åker alltså ut i vårt vatten...
  • Maac
    Jhannis skrev 2024-11-15 22:14:13 följande:
    Har du någonsin tänkt att kläderna i Sverige och skor inte kommer från Sverige...Har du någonsin frågat biträdet vart i från klädesplagget kommer i från?
    Det görs kontroller på sådant som säljs i Sverige, men ingenting när du själv importerar.
  • Maac
    Anonym (Lätt att predika när man själv har det gott ställt?) skrev 2024-11-16 09:41:16 följande:

Okej. Själv föredrar jag kläder som är i gott skick och oförstörda men whatever. Hittar du några sådana bland begagnat så må det vara så. Det har inte jag gjort iallafall och handlar hellre oanvända kläder.

Och jo, det spelar roll om plagget luktar. Ett plagg som inte gör detta (de allra flesta kläder jag hittills beställt därifrån) har inte luktat kemiskt eller något speciellt överhuvudtaget så. Det gäller att undvika vissa färger bara. 

Jag föredrar också kläder som är i gott skick, men det är inte en anledning att konsumera nya kläder. Klädindustrin släpper ut mer växthusgaser än flyget just nu. 

Med tanke på hur många som köper nytt finns det rätt mycket oanvänt på Tradera. Är även med i vandrande kassar. 

Jag menar att frånvaro av lukt inte innebär att det inte är kemikalier.
Svar på tråden Kläder från temu