• Anonym (C)

Kläder från temu

Hej! Jag är tidigt gravid. Hade beställt kläder från temu innan jag visste jag var gravid.
    Vågar man använda dessa kläder nu när man är gravid? Tänker det kanske påverkar fostret med kemikalierna man hört ska finnas i dessa. Tvättar dom såklart innan, men blir fundersam ändå.

• Svar på tråden Kläder från temu
  • Jhannis
    Anonym (f) skrev 2024-11-16 16:58:53 följande:
    Ja du kanske spelar nu för vad jag har skrivit tidigare? Vad har andra skrivit tidigare? Tror du fortfarande att det är LANDET som är problemet?
    Nä jag tror inte landet är problemet det är vilka som tillverkar kläderna (barnen) kemikalerna och gud vet vad, men jag sa att oavsett vart du köper kläderna så kommer det mesta från kina.
  • Anonym (f)
    Jhannis skrev 2024-11-16 17:32:38 följande:
    Nä jag tror inte landet är problemet det är vilka som tillverkar kläderna (barnen) kemikalerna och gud vet vad, men jag sa att oavsett vart du köper kläderna så kommer det mesta från kina.
    fantastiska nyheter, du tror inte andra kan läsa lappar Spöke
  • Anonym (Lätt att predika när man själv har det gott ställt?)
    Anonym (f) skrev 2024-11-16 16:21:48 följande:
    Snacka om ... Klart det finns mängder av kläder i gott skick och i många fall även prislappar på. Dessa köper jag (& säljer ibland).
    Inte vad jag har sett iallafall. Kläder på butiker som Myrorna är både slitna och omoderna i min erfarenhet. Kanske är det lättare att bli nöjd med såna plagg om man inte letar efter en speciell stil och kan tänka sig att blanda lite hejvilt. 

När jag letar kläder på Temu så är det nästan alltid ett specifikt plagg jag är ute efter och ett som jag inte hittat någon annanstans. Det finns nätbutiker jag handlar ifrån med bättre rykte än Temu och Shein men det är inte alltid man hittar det plagg som manvill ha på de butikerna. Temu blir en sista utväg ibland.
    Maac skrev 2024-11-16 16:12:31 följande:
    Jag föredrar också kläder som är i gott skick, men det är inte en anledning att konsumera nya kläder. Klädindustrin släpper ut mer växthusgaser än flyget just nu. 

Med tanke på hur många som köper nytt finns det rätt mycket oanvänt på Tradera. Är även med i vandrande kassar. 

Jag menar att frånvaro av lukt inte innebär att det inte är kemikalier.
    Det beror på vad man är ute efter som sagt. Mina erfarenheter av second hand har hittills inte levt upp till ens egna behov och klädsmak. 

Jag väljer att tro på något annat. Kemikalier från klädfärger luktar vilket jag själv varit med om ett par gånger förut och dessa lukter har också försvunnit efter att plaggen tvättats.
    Om man tror på att luktlösa kläder kan innehålla kemikalier så är det ingen idé att köpa kläder någonstans eftersom man aldrig kan veta säkert om de är farliga eller inte. Jag har iallafall inte märkt av några hälsovådliga symtom av att bära kläder från Temu. 
  • Anonym (W)
    BeBey skrev 2024-11-16 16:43:28 följande:

Jag beställer från Temu och Shein därför att jag hittar inga alternativer i våra butiker! Till exempel, jag vill ha en vit-gräddvit färg vinter kappa i XS-S storlek. Så, VAR kan man hitta sådana?! INGENSTANS! Om likadana finns, de är alltid i oversized gigantiska storlekar eller för barn där det syns att design är speciell för barn. VAR kan jag hitta vita över-knee eleganta stövlar i våra Skandinaviska butiker?! De säljer ingen sådana! Om typ HM, New Yorker, Zara någonting har i gräddvita färg, de har tuffa-äckliga sulor som traktördäck! 

Ännu mer, VAR kan jag hitta vit-gräddvit OVERALL till 5-7 årig barn?! INGENSTANS! Tyvärr Skandinaviska marknader tillverkar snygga ljusa färger bara för bebisar eller toddler. 

Jag är tvungen att beställa från "billiga" butiker, från Kina därför att de har utbud som jag älskar! 

Nej. Du är inte tvungen att beställa från Shein eller Temu. Du väljer att göra det för att du prioriterar din klädsmak över sånt som miljö och arbetsvillkor. Det är ingen naturlag att det ska finnas kläder som är exakt som du vill ha dem. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (f)
    Anonym (Lätt att predika när man själv har det gott ställt?) skrev 2024-11-17 11:38:53 följande:
    Inte vad jag har sett iallafall. Kläder på butiker som Myrorna är både slitna och omoderna i min erfarenhet. Kanske är det lättare att bli nöjd med såna plagg om man inte letar efter en speciell stil och kan tänka sig att blanda lite hejvilt. 

När jag letar kläder på Temu så är det nästan alltid ett specifikt plagg jag är ute efter och ett som jag inte hittat någon annanstans. Det finns nätbutiker jag handlar ifrån med bättre rykte än Temu och Shein men det är inte alltid man hittar det plagg som manvill ha på de butikerna. Temu blir en sista utväg ibland.
    Vinted, Tradera, Marketplace etc. Jag köper inte kläder på Myrorna men andra liknande butiker går att fynda på.

Ja, jag letar efter specifika plagg
  • Anonym (Katharina)

Jag såg nyligen en dokumentär om Temu och hur mycket kemikalier det är i deras kläder, långt över gränsvärdena. Och att det testas stämmer inte. Jag har inte och kommer inte handla en enda sak därifrån.

Anonym (f) skrev 2024-12-04 15:28:34 följande:
    Vinted, Tradera, Marketplace etc. Jag köper inte kläder på Myrorna men andra liknande butiker går att fynda på.

Ja, jag letar efter specifika plagg
    Ok. Jag håller mig nog till mer säkra onlinebutiker som Cellbes och Bonprix med flera. Temu känns inte längre som ett tryggt alternativ, ej heller etiskt, efter att ha läst mer ingående kring företaget.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Katharina) skrev 2024-12-04 15:52:40 följande:

Jag såg nyligen en dokumentär om Temu och hur mycket kemikalier det är i deras kläder, långt över gränsvärdena. Och att det testas stämmer inte. Jag har inte och kommer inte handla en enda sak därifrån.

Skrämmande
  • Anonym (Alltså)

Tror ni på riktigt att Temu-kläder bara säljs på Temu? Amazon är bara en av många internetbutiker som säljer kläder som även säljs på Temu.

• Anonym (f)
    Anonym (Lätt att predika när man själv har det gott ställt?) skrev 2024-12-04 21:48:02 följande:
    Ok. Jag håller mig nog till mer säkra onlinebutiker som Cellbes och Bonprix med flera. Temu känns inte längre som ett tryggt alternativ, ej heller etiskt, efter att ha läst mer ingående kring företaget.
    Tja en bra helomvändning där, lite attityd i början kunde besparats men man kan väl inte få allt :P

Mitt svar var till att det inte skulle finnas kläder i nyskick t.om med lappar begagnat.
  • Anonym (f)
    Anonym (Alltså) skrev 2024-12-04 22:28:51 följande:

Tror ni på riktigt att Temu-kläder bara säljs på Temu? Amazon är bara en av många internetbutiker som säljer kläder som även säljs på Temu.

point missed
  • Anonym (Alltså)
    Anonym (f) skrev 2024-12-04 22:46:59 följande:
    point missed
    Svara på frågan istället kanske? Tror du det?
  • Hjelm

Om du på riktigt tror att dina kläder är så farliga att barnet i din mage kan få skador bara av att du har dem på dig - varför har du ens köpt dem från början?

• Anonym (f)
    Anonym (Alltså) skrev 2024-12-04 22:52:40 följande:
    Svara på frågan istället kanske? Tror du det?
    Snarare ett fall av korkade frågor får inte direkt mer vettiga svar för vem orkar med det... Mig veterligen besvarat av flera personer i tråden till och med.
    Anonym (f) skrev 2024-12-04 22:46:42 följande:
    Tja en bra helomvändning där, lite attityd i början kunde besparats men man kan väl inte få allt :P

Mitt svar var till att det inte skulle finnas kläder i nyskick t.om med lappar begagnat.
    Det är snarare du som genom hela tråden gett en dryg och överlägsen attityd mot alla som inte följer ditt moraliska rättesnöre så kasta lagom med sten i glashus här du. Och lägg ner ditt projicerande.

Jag har inte heller gjort nån helomvändning då jag vetat länge att Temu haft ett rykte om sig. Jag väljer att göra en egen bedömning och följer inte dina råd precis. Kommer fortfarande att beställa kläder från billiga nätbutiker, även om inte Shein eller Temu längre ingår i mitt handlande.
  • Dr Nail

Även om det finns kemikalier i Temus varor så finns de även i din julskinka. Med andra ord; du behöver konsumera mer av dessa än vad som är mänskligt rimligt för att det ska påverka dig på något märkbart sätt. Så lätt går vi inte sönder. Folk läser media och blir helt paranoida i dessa dagar. Patetiskt.

• Anonym (Katharina)
    Dr Nail skrev 2024-12-05 01:15:56 följande:

Även om det finns kemikalier i Temus varor så finns de även i din julskinka. Med andra ord; du behöver konsumera mer av dessa än vad som är mänskligt rimligt för att det ska påverka dig på något märkbart sätt. Så lätt går vi inte sönder. Folk läser media och blir helt paranoida i dessa dagar. Patetiskt.

Du kan inte jämföra detta. Inom EU finns det gränsvärden som inte får överstigas i produkter och som noga kontrolleras, men i Kina där alla Temus produkter kommer ifrån och där inga tester görs följer dessa produkter därför inte EU:s riktlinjer för gränsvärden. Se dokumentären om Temu på Svtplay, den är talande.
  • Dr Nail
    Anonym (Katharina) skrev 2024-12-05 03:17:50 följande:
    Du kan inte jämföra detta. Inom EU finns det gränsvärden som inte får överstigas i produkter och som noga kontrolleras, men i Kina där alla Temus produkter kommer ifrån och där inga tester görs följer dessa produkter därför inte EU:s riktlinjer för gränsvärden. Se dokumentären om Temu på Svtplay, den är talande.
    Den är talande för att konkurrenterna är rädda. Det kommer in en ny aktör och bokstavligen tar över världen på ett år - det klart det kommer beställas liknande dokumentärer. Det går över, det gör det alltid. Jag vet bara att det gjordes en granskning i Sydkorea där de tydligen upptäckte höga nivåer av ftalater (som i elefantdoser orsakar infertilitet och finns även i europeiska produkter) i några av temus varor. Skor var det. Temu tog bort dessa. Det är ju inte så att de vägrar samarbeta.

Nu har jag inga grejer från Temu, däremot cirka 100 grejer från Shein och fler kommer. Hade det varit några problem hade jag fått klåda, irritation och typ kvävning för länge sedan för min hud är löjligt känslig. Men icke.
Svar på tråden Kläder från temu