• Anonym (mamma)

Vem bestämmer schema för barnen?

Barnens pappa lämnade mig för ca 3 år sedan. Fram tills nu har barnen (2 st) varit ca 70% hos mig. Nu säger pappan att han vill ha varannan vecka. Kan jag kräva att få ha olika bytesdag för barnen. T.ex att ett av dom byter på söndagar och ett på onsdagar. Det skulle betyda att barnen får vara tillsammans några dagar och få ha en förälder för sig själv några dagar. Jag får mer kvalitetstid med barnen och så slipper jag vara ensam så mycket. 

Jag tror det skulle vara det bästa för barnen och även för mig. 

Pappa vill byta båda samma dag. Jag har inte fått nån förklaring varför, men jag har känslan att det är för att han vill vara helt "ledig" varannan vecka. 

Då får man ju nästan aldrig ensamtid med ett barn och man måste släpa med sig syskonet på det andra barnets aktiviteter eller lämna ensam hemma. 

• Svar på tråden Vem bestämmer schema för barnen?
  • Anonym (beror på)

Den bestämmer som kan komma överens med den andra. Eller så bestämmer tingsrätten. Mellan tummen och pekfingret.

Det där med att byta barnen olika dagar, ja det beror nog ganska mycket på barnen, deras behov och deras reaktion. Jag har tre och de båda yngsta är varannan vecka hos pappan, tillsammans. Äldsta stannar två veckor i taget hos vardera förälder. Det är vad som funkar för oss. 

Var inte rädd för att föreslå annorlunda lösningar men ha barnen i fokus. Det kan mycket väl vara så att de vill vara ihop.

• Anonym (mamma)

Om man frågar dom så vill den stora gärna få lite egentid, medan den lilla gärna vill vara med stora hela tiden. Men jag känner dom ju väl och är övertygad om att båda två mår bra av lite av varje.

Stora vill också gärna själv bli lämnad ensam hemma när man går på aktiviteter med lilla, men det är inget jag egentligen tror gynnar barnet i någon större utsträckning. Varför ska hen vara ensam hemma hos pappa och värma en fryspizzan hen kan vara med mig och laga middag tillsammans, bli förhörd på läxor osv?

• Anonym (Mia)
    Anonym (mamma) skrev 2024-07-10 00:36:36 följande:

Om man frågar dom så vill den stora gärna få lite egentid, medan den lilla gärna vill vara med stora hela tiden. Men jag känner dom ju väl och är övertygad om att båda två mår bra av lite av varje.

Stora vill också gärna själv bli lämnad ensam hemma när man går på aktiviteter med lilla, men det är inget jag egentligen tror gynnar barnet i någon större utsträckning. Varför ska hen vara ensam hemma hos pappa och värma en fryspizzan hen kan vara med mig och laga middag tillsammans, bli förhörd på läxor osv?

Varför lyssnar du inte på dina barn? Det är väl deras behov som ska gå först, inte dina?
  • Anonym (Mx)

Att du blir ensam kommer ingen ta hänsyn till. Det är barnen som står i fokus här. Vad vill dom och vad fungerar rent praktiskt? Sedan får man nog vara lite följsam när man är separerad med barn. Det är viktigt för barnen att det inte blir för mycket tjafs mellan deras mamma och pappa.

Att dra det till en instans(rättsligt) är tecken på en stor omognad hos föräldrarna och skadar såklart barnen.

• Anonym (E)

Nej du kan inte kräva någonting. Sedan brukar man byta båda barnen samtidigt!

• Anonym (?)
    Anonym (mamma) skrev 2024-07-10 00:36:36 följande:

Det är väl utmärkt att stora får vara själv, ta eget ansvar och bli mer självständig och få egentid utan småsyskonet?
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Mia) skrev 2024-07-10 06:38:34 följande:
    Varför lyssnar du inte på dina barn? Det är väl deras behov som ska gå först, inte dina?
    Hur menar du att jag inte lyssnar på mina barn? Det tycker jag att jag gör.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Mx) skrev 2024-07-10 07:03:00 följande:

Att du blir ensam kommer ingen ta hänsyn till. Det är barnen som står i fokus här. Vad vill dom och vad fungerar rent praktiskt? Sedan får man nog vara lite följsam när man är separerad med barn. Det är viktigt för barnen att det inte blir för mycket tjafs mellan deras mamma och pappa.

Att dra det till en instans(rättsligt) är tecken på en stor omognad hos föräldrarna och skadar såklart barnen.

Nej nån rättslig process vill jag absolut inte ha. Men om det inte spelar någon roll för barnen kanske det kan vara en fördel att göra ett schema så att föräldrarna mår bra?
  • Anonym (mamma)
    Anonym (E) skrev 2024-07-10 07:59:10 följande:

Nej du kan inte kräva någonting. Sedan brukar man byta båda barnen samtidigt!

Kan pappan kräva att man ska byta samtidigt?
  • Anonym (mamma)
    Anonym (?) skrev 2024-07-10 08:33:28 följande:
    Det är väl utmärkt att stora får vara själv, ta eget ansvar och bli mer självständig och få egentid utan småsyskonet?
    Stora är själv varje dag när lilla är på fritids innan vi kommer från jobbet. Det jag och stora vill är att hen ska få egentid med en förälder alltså. 
Svar på tråden Vem bestämmer schema för barnen?