• Anonym (Fundersam man)

    Varför blir den som lämnar känslokall?

    Vill försöka förstå mig på er som lämnat en partner efter ett längre förhållande någon gång. Vad är det som gör att man agerar mer eller mindre känslokallt mot sin fd partner, inte hör av sig och frågar hur det är, korta svar på sms, inte verkar bry sig mer, lägger ut glada bilder på sociala medier etc. Förstår ju att den som lämnar ofta har ett känslomässigt försprång och vet också att alla inte agera så ..  

  • Svar på tråden Varför blir den som lämnar känslokall?
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Fundersam man) skrev 2024-07-08 14:07:01 följande:

    Självklart får var och en ansvara för sitt egna välmående, försöker bara förstå mig på hur den som lämnar tänker och hur ett visst agerande kan gynna ens välmående. Har inte varit med om ett liknande agerande tidigare i mitt ganska långa liv och tycker ändå ett ganska sällsynt agerande åtminstone i min bekantskapskrets.. Det finns inget drama, inga direkta bråk och ingen känd otrohet med i bilden. Det finns ingen anledning från någon av oss att vara bittra eller sura på varandra.. 

    En tanke som jag själv hade men som inte nämnts när man har ett "känslokallt" agerande ganska kort efter en lång separation är om man blivit kär i en annan, eller rentav varit otrogen. Tänkte att det det kanske kan vara anledningen, då kan jag förstå det lite och att man får hjälp av det nya med att stänga det gamla på nåt vis ... 

    På vilket sätt har du lyckats ana dig fram till orsaken av uppbrottet, vad har du kommit fram till .. ?


    Även med ett bra slut kan man vilja kapa alla band. Tror knappast hon är så känslokall som du dömer ut henne att vara bara för att hon försöker hålla dig ur sitt liv och går vidare med det.
  • Anonym (Fundersam man)

    Nej, hon är inte känslokall som person. Det är ett sätt att beskriva hennes agerande på som jag tror är begripligt för de flesta... hon agerar känslokallt mot mig nu i efterhand och det är det jag försöker förstå mig på, dvs jag uppfattar henne som känslokall.. Har svårt att sätta mig in i hur det kan gynna någons välmående men hör samtidigt vad flera av er säger här ovan.. menar inte att man måste ha tät kontakt eller ses, förstår att hon också måste stänga av för att kunna komma vidare. Det jag inte förstår är varför man inte kan fortsätta att vara trevliga mot varandra, varför vara kort och kall etc helt plötsligt.. Absolut som någon skrev ovan, hon kanske inte vill sända falska signaler t.ex... Men tänker liksom kom igen och väx upp när någon agerar så. Vi har barn som flätats ihop och har umgåtts väldigt intensivt under nästan 3 år. Hade jag gjort något dumt mot henne eller vise versa kan jag mer förstå det.. så funderar på vem som eg har det största problemet, det kanske helt enkelt är jobbigare att vara den som lämnar än att bli lämnad i vissa fall.

  • Anonym (Fel hur man än gör)
    Anonym (Oj!) skrev 2024-07-08 13:46:57 följande:
    Och jag förstår inte varför man inte kan vara vän eller iaf höras av då och då om man tidigare varit ett par som älskat varandra. Dög jag bara som förhållandematerial men duger inte ens att vara någon att hälsa på ute eller önska god jul till bara för att det är slut?
    Men det har ju tagit slut av en anledning. On det inte mest varit sex som hållit ihop relationen och attraktionen dött så har man vi varit ihop för att man tyckt att man passar ihop som personer och sen insett att det gör man inte längre. Om man vuxit isär som par gör man det ju ofta som vänner också. Jag tycker inte illa om mina ex men jag tycker inte de är roliga, intressanta personer som jag vill inkludera i mitt liv. Sen är jag så klart inte oartig, jag hälsar om vi ses och svarar om nån hör av sig men det är inte översvallande. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Oj!) skrev 2024-07-08 13:46:57 följande:
    Och jag förstår inte varför man inte kan vara vän eller iaf höras av då och då om man tidigare varit ett par som älskat varandra. Dög jag bara som förhållandematerial men duger inte ens att vara någon att hälsa på ute eller önska god jul till bara för att det är slut?
    För egen del separerar jag nog vänner och kärleksrelationer ja.
    Jag skulle ha svårt att vara vän med någon som jag haft ett sexuellt förhållande med....och helst när jag vet att den andre ville mer...känns enbart elakt och kladdigt.
    Det handlar inte om att duga utan att relationerna skiljer sig åt i art...
    Jag har många vänner av andra könet, så det är inte det som är problemet men de vännerna har alltid bara varit vänner....

    Jag tycker att det också är skillnad mellan att aktivt söka kontakt med ett ex och säga hej på stan.
    Jag skulle inte dizza ett ex på stan enbart för att han är ett ex men jag skulle nog inte heller slentrianmässigt säga god jul eller checka läget....
  • Anonym (S)
    Anonym (Fundersam man) skrev 2024-07-08 14:07:01 följande:

    Självklart får var och en ansvara för sitt egna välmående, försöker bara förstå mig på hur den som lämnar tänker och hur ett visst agerande kan gynna ens välmående. Har inte varit med om ett liknande agerande tidigare i mitt ganska långa liv och tycker ändå ett ganska sällsynt agerande åtminstone i min bekantskapskrets.. Det finns inget drama, inga direkta bråk och ingen känd otrohet med i bilden. Det finns ingen anledning från någon av oss att vara bittra eller sura på varandra.. 

    En tanke som jag själv hade men som inte nämnts när man har ett "känslokallt" agerande ganska kort efter en lång separation är om man blivit kär i en annan, eller rentav varit otrogen. Tänkte att det det kanske kan vara anledningen, då kan jag förstå det lite och att man får hjälp av det nya med att stänga det gamla på nåt vis ... 

    På vilket sätt har du lyckats ana dig fram till orsaken av uppbrottet, vad har du kommit fram till .. ?


    Kan du inte bara acceptera att ni fungerar olika utan att hitta massa förklaringar som otrohet, känslokyla, bristande empati etc?
    Genom dina förklaringar framträder nämligen en bild av dig som någon som verkar ha svårt att se andras perspektiv...om det är så vet ju inte jag men ju mer du skriver, desto mer framträder den bilden.

    Som tråden visar är det många som inte upplever hennes beteende som udda och märkligt. Det finns alltså fler sätt att agera än ditt sätt...
    Kan du inte bara köpa det och gå vidare med ditt liv...
  • Anonym (Gripen)
    Anonym (Fundersam man) skrev 2024-07-08 09:09:40 följande:
    Varför blir den som lämnar känslokall?

    Vill försöka förstå mig på er som lämnat en partner efter ett längre förhållande någon gång. Vad är det som gör att man agerar mer eller mindre känslokallt mot sin fd partner, inte hör av sig och frågar hur det är, korta svar på sms, inte verkar bry sig mer, lägger ut glada bilder på sociala medier etc. Förstår ju att den som lämnar ofta har ett känslomässigt försprång och vet också att alla inte agera så ..  


    Låter spontant som att de nödgas kapa banden för att du verkar vara en sån som kräver sympatier och vill att du ska tyckas synd om. Det är ett kontrollerande och manipulativt beteende som uppfattas som hotfullt. Du kanske inte ens är medveten om det. Kanske låter hårt men det är nog bra att veta om.
  • Anonym (Ett ärligt svar)

    Nu var det väldigt längesen senast, men jag är en klassisk monkeybrancher och är redan upp över öronen kär i näste man när jag lämnar.

    Så just då finns inget utrymme för sorg över det som varit. Först efter att den värsta förälskelsen släppt, ett år senare ca, kommer det som en baksmälla att det var synd om exet som blev lämnad och då känner jag mig som skit.

    Men då hade han lyckligtvis redan kommit över det, vi är inte ovänner och träffas fortfarande än idag pga gemensamma vänner. Hans lycka gör mig glad och vi var bjudna på hans bröllop så jag tror att han insåg att det var bäst som skedde. 

  • Anonym (gg)

    Mitt x var med väldigt känslokall. 


    Fast det var jag som gjorde slut, inte ville ha sex osv. Men hon försökte vända på alltihopa och lyckades säkerligen göra det för sin familj. Däremot så ville jag fortsätta vara vänner. Vi gillade båda två skogspromenader och så. Men Nej, hon skulle leka råkall. 


    Egentligen borde det ha varit jag som blev iskall, för hon både ljög och behandlade mig som skit ärligt talat. Därför som jag ville och gjorde slut och inte ville ha sex med henne. Men hon var superduktig på att vara iskall. 


    Och det finns ingen annan anledning till att hon kunde vara så iskall av sig än att hon hade tillgång till att uppfylla sina behov och därmed inte behövde mig. Hon hade sin stöttande familj, hon träffar killar utan problem via tinder osv. 


    Hon behövde mig inte helt enkelt, inte ens som en kompis eller vän. Det var där jag blev sårad då vi ändå kunde ha kul ute så att säga.


    Men en del lever i förnekelse samt intalar sig själva ända in  genom väggen att de minsann inte gjort något fel och sedan smutskastar den andre så mycket det bara går för att själv vara den "fina" i sin ex familjs ögon. (Leker offer). Och hela lögnen skulle ju spricka i längden om hon inte var iskall och stötte bort mig helt ur hennes liv. 


    Någon skrev i tråden; "när någon gör så, så finns det oftast goda skäl till det".


    Jag håller inte med. Utan snarare skulle jag vilja påstå att när någon gör så, så är personen i grunden en lögnare. Den månar om sig själv och har en trygghet genom vänner eller familj som är långt än mer tillräcklig för att klara sig ifrån att inse sina egna brister och del av ansvaret och sitt dåliga beteende. 


    De är förnekare och innehar ett beteende som lutar åt det narcissistiska hållet. 

  • Anonym (Fundersam man)

    Det är en tänkbar anledning tänker jag också till att man kan släppa det gamla på kort varsel. Fattar att det kan finnas flera anledningar men det är ett rätt så konkret exempel att ta in.. 

  • Anonym (S)
    Anonym (gg) skrev 2024-07-08 19:21:43 följande:

    Mitt x var med väldigt känslokall. 


    Fast det var jag som gjorde slut, inte ville ha sex osv. Men hon försökte vända på alltihopa och lyckades säkerligen göra det för sin familj. Däremot så ville jag fortsätta vara vänner. Vi gillade båda två skogspromenader och så. Men Nej, hon skulle leka råkall. 


    Egentligen borde det ha varit jag som blev iskall, för hon både ljög och behandlade mig som skit ärligt talat. Därför som jag ville och gjorde slut och inte ville ha sex med henne. Men hon var superduktig på att vara iskall. 


    Och det finns ingen annan anledning till att hon kunde vara så iskall av sig än att hon hade tillgång till att uppfylla sina behov och därmed inte behövde mig. Hon hade sin stöttande familj, hon träffar killar utan problem via tinder osv. 


    Hon behövde mig inte helt enkelt, inte ens som en kompis eller vän. Det var där jag blev sårad då vi ändå kunde ha kul ute så att säga.


    Men en del lever i förnekelse samt intalar sig själva ända in  genom väggen att de minsann inte gjort något fel och sedan smutskastar den andre så mycket det bara går för att själv vara den "fina" i sin ex familjs ögon. (Leker offer). Och hela lögnen skulle ju spricka i längden om hon inte var iskall och stötte bort mig helt ur hennes liv. 


    Någon skrev i tråden; "när någon gör så, så finns det oftast goda skäl till det".


    Jag håller inte med. Utan snarare skulle jag vilja påstå att när någon gör så, så är personen i grunden en lögnare. Den månar om sig själv och har en trygghet genom vänner eller familj som är långt än mer tillräcklig för att klara sig ifrån att inse sina egna brister och del av ansvaret och sitt dåliga beteende. 


    De är förnekare och innehar ett beteende som lutar åt det narcissistiska hållet. 


    Så du gör slut med henne och blir sen sur för att hon tar stöd av sin familj och inte vill vara vän med dig som dumpade henne? 

    Du verkar verkligen vara en mysig typ med mycket insikt och empati....
Svar på tråden Varför blir den som lämnar känslokall?