Anonym (Många anledningar) skrev 2024-07-11 15:30:27 följande:
Min man var också känslokall, men i hans fall var det ett sätt att skydda sig själv. Han var osäker på att han gjort rätt. Det slutade med att vi började om på nytt. Så i alla fall är det inte negativt.
Tyvärr är det oftast inte ett bra tecken, men det kan vara bakomliggande besvikelser som man varit dålig på att kommunicera om.
Hur agerade du när han var känslokall och hur lång tid tog det innan han ?hittade tillbaka?. Drog du dig tillbaka eller fortsatte du att hålla kontakt med honom. En av anledningarna till att jag söker svar i denna fråga som tråden handlar om är om det kan vara så att man försöker tvinga bort sina känslor genom att vara kall och inte vilja ha någon kontakt.. I mitt fall var det nämligen inte ?oss? som var det huvudsakliga skälet till att hon gjorde slut, det var hennes barn som till stor del tvingade fram beslutet.
Om så är fallet att man försöker tvinga bort sina känslor så tror jag det är svårare för den som lämnar under förutsättning att den som blivit lämnad backar och inte söker kontakt. Tycker lite intressant med hur det hänger ihop, men det hänger ihop ..