• Anonym (Uip)

Hur blir det nu med arvet?

Innan någon tycker att jag är girig så kommer en kort bakgrund. Min pappa har gjort mig så oerhört illa genom åren. Jag växte upp och blev en okej människa trots allt som han utsatte mig för under mina tidiga tonår.
    Han träffade en ny kvinna för cirka 20år sedan, när jag var ung tonåring. De gifte sig efter många år. Min gissning är att de gifte sig för att säkra arvet mot varandra, men vad de inte hade kunskap om var särkullbarn. Så jag var ganska nöjd med att de gifte sig, då jag och mitt syskon åtminstone skulle få dela på pappas halva giftorättsgods. Pappa är nu riktigt dålig och jag gissar att han inte lever länge till. Men nu har de skiljt sig, och jag undrar vad som händer med arvet nu om de skriver över alla tillgångar på henne? Kan jag hävda att de lever under äktenskapslika förhållanden och att jag bör ärva av pappas del?

Ett arv är det minsta jag tycker att min pappa kan lämna efter sig efter allt de utsatt mig för..
  • Svar på tråden Hur blir det nu med arvet?
  • Anonym (J)
    Anonym (Anonym S) skrev 2024-07-04 09:00:06 följande:
    Nej, det spelar ingen roll om gåvan har specificerat som "inte förskott på arv". Om gåvan sker precis innan personen dör så ska det fortfarande ses som arv.
    Nytt för mig. Vad räknas som "precis innan". Finns det något rättsfall?
  • Anonym (Tekla)

TS, läs vad S har skrivit, det stämmer. Du har goda chanser att säkra åtminstone din laglott. 

• Anonym (Anonym S)
    Anonym (J) skrev 2024-07-04 09:27:47 följande:
    Nytt för mig. Vad räknas som "precis innan". Finns det något rättsfall?

lawline.se/answers/ar-gavan-att-likstalla-med-testamente

Exakt det du beskriver besvaras här av en jurist.

En farmor som har gett bort gården till ett barnbarn och skrivit att det inte ska vara ett förskott på arv.

"Du skriver att farmorn gav en gård till ett av sina barn. Huvudregeln är att större gåvor ska ses som förskott på arv. Men eftersom farmorn skrev att gåvan inte ska ses som förskott på arv så gäller det och gården förblir en gåva som inte ska kompenseras för vid arvet, 6 kap. 1 § ÄB."

Men det finns fortfarande undantag.

Om gåvan kan likställas som testamente spelar det ingen roll vad som har skrivits. Två exempel som ges är

"Ifall givaren ger bort en gåva för "syns skull" men fortsätter att nyttja den"
    eller
    "Ytterligare en aspekt som vägs in vid bedömningen om gåvan kan likställas med testamente är tiden mellan att gåvan ges och givarens död. Exempelvis är gåvor som ges på dödsbädden att likaställa som testamente. Men var gränsen går för tillräckligt lång tid bedöms utifrån varje enskilt fall. Aspekter som givarnes hälsa och beräknade livslängd vägs in".

Alltså i dessa fall så spelar det ingen roll vad som har skrivits om gåvan, det ska fortfarande ses som en del av arvet och får inte överstiga 50% av hela arvet.

• Anonym (J)
    Anonym (Tekla) skrev 2024-07-04 09:40:39 följande:

TS, läs vad S har skrivit, det stämmer. Du har goda chanser att säkra åtminstone din laglott. 

Risken är, pga gåva och bodelning, att det finns noll tillgångar i dödsboet. Vilket gör att laglotten blir noll.
  • Anonym (Tekla)
    Anonym (J) skrev 2024-07-04 09:46:28 följande:
    Risken är, pga gåva och bodelning, att det finns noll tillgångar i dödsboet. Vilket gör att laglotten blir noll.
    Nej, läs vad S har skrivit. Om skilsmässa och skev bodelning gjorts när pappan är svårt sjuk och de fortsätter att leva tillsammans, tyder det på att detta gjorts för att undanhålla laglotten. 
  • Cathariiina
    Anonym (Anonym S) skrev 2024-07-04 09:00:06 följande:
    Nej, det spelar ingen roll om gåvan har specificerat som "inte förskott på arv". Om gåvan sker precis innan personen dör så ska det fortfarande ses som arv.
    Ja, jag tänker att det skulle vara märkligt om det vore så enkelt att komma runt laglottsrätten, att man bara behöver skriva "detta är en gåva och ska inte betraktas som förskott på arv". Då skulle väl alla göra så, som ville ge så mycket som möjligt till ett barn och så lite som möjligt till ett annat?

Sedan har jag även hört olika bud avseende hur långt tillbaka (från dödsdagen) som en bröstarvinge kan gå, för att kräva tillbaka gåvor till en annan bröstarvinge. Jag har faktiskt hört tio år nämnas. Det är en enda röra, detta!
  • Anonym (J)
    Cathariiina skrev 2024-07-04 09:58:46 följande:
    Ja, jag tänker att det skulle vara märkligt om det vore så enkelt att komma runt laglottsrätten, att man bara behöver skriva "detta är en gåva och ska inte betraktas som förskott på arv". Då skulle väl alla göra så, som ville ge så mycket som möjligt till ett barn och så lite som möjligt till ett annat?

Sedan har jag även hört olika bud avseende hur långt tillbaka (från dödsdagen) som en bröstarvinge kan gå, för att kräva tillbaka gåvor till en annan bröstarvinge. Jag har faktiskt hört tio år nämnas. Det är en enda röra, detta!
    Ja, vill man ge en bröstarvinge extra mycket går det utmärkt att göra så
    Två saker bromsar
    - alla vet inte om det
    - det innebär att man ger bort delar av sina tillgångar innan man dör vilket kan orska problem för en själv
  • Anonym (J)
    Anonym (Tekla) skrev 2024-07-04 09:56:58 följande:
    Nej, läs vad S har skrivit. Om skilsmässa och skev bodelning gjorts när pappan är svårt sjuk och de fortsätter att leva tillsammans, tyder det på att detta gjorts för att undanhålla laglotten. 
    Det problem som kommer uppså är skillanden mellan att ha rätt och få rätt.

Om bodelning mm är gjord, tradering har skett av tillgångar så har TS en uppförsbacke vid arvskiftete. TS måste driva ärendet till domstol, det ska göras en bedömning som baseras på hur lång tid det har gått, hur sjuk pappan var vid bodleningen, hur pappans relationsstatus var sista tiden, underlag ska presenteras och värderas.

Om sen TS får rätt ska tillgångrana drivas in, sker det inte frivilligt så via kfm och finns inget kvar så blir det ändå inget.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym S) skrev 2024-07-04 09:44:37 följande:

lawline.se/answers/ar-gavan-att-likstalla-med-testamente

Exakt det du beskriver besvaras här av en jurist.

En farmor som har gett bort gården till ett barnbarn och skrivit att det inte ska vara ett förskott på arv.

"Du skriver att farmorn gav en gård till ett av sina barn. Huvudregeln är att större gåvor ska ses som förskott på arv. Men eftersom farmorn skrev att gåvan inte ska ses som förskott på arv så gäller det och gården förblir en gåva som inte ska kompenseras för vid arvet, 6 kap. 1 § ÄB."

Men det finns fortfarande undantag.

Om gåvan kan likställas som testamente spelar det ingen roll vad som har skrivits. Två exempel som ges är

"Ifall givaren ger bort en gåva för "syns skull" men fortsätter att nyttja den"
    eller
    "Ytterligare en aspekt som vägs in vid bedömningen om gåvan kan likställas med testamente är tiden mellan att gåvan ges och givarens död. Exempelvis är gåvor som ges på dödsbädden att likaställa som testamente. Men var gränsen går för tillräckligt lång tid bedöms utifrån varje enskilt fall. Aspekter som givarnes hälsa och beräknade livslängd vägs in".

Alltså i dessa fall så spelar det ingen roll vad som har skrivits om gåvan, det ska fortfarande ses som en del av arvet och får inte överstiga 50% av hela arvet.

Skillnad på gåvor till bröstarvingar och andra. Exfrun är ingen bröstarvinge. 
  • Anonym (J)

TS:
    Har du kollat upp bodelning och eventuella äktenskapsförord via skatteverket?

Svar på tråden Hur blir det nu med arvet?